• malinostrom

IVF 2015 Malmö

Hej,

Under februari kommer jag och min man att börja med IVF. Jag söker andra, gärna i Malmö (men alla är självklart välkomna att kommentera), som har påbörjat eller ska påbörja IVF-processen. Nedan följer vår historia.

Jag och min man har försökt att få barn i två år men utan framgång. I januari 2014 tog jag kontakt med en gynekologmottagning för att få hjälp. Jag fick ta ett antal blodprover som alla var bra. Efter ett ultraljud fick jag börja med pergotime. Jag gick på fem kurer innan det bestämdes att min man skulle göra en spermaanalys. Denna visade att kvalitén är bra men att antalet är något lägre än genomsnittet.

Efter ett kort uppehåll under senare delen av sommaren fick återigen försöka med pergotime ett par gånger innan det bestämdes att en remiss för insemination skulle skickas till RMC.

Jag hade inte särskilt höga förhoppningar att vi skulle bli godkända då jag har ett BMI som ligger en bra bit över 30 och mycket riktigt fick vi tillbaka remissen. Jag tog kontakt med olika privata kliniker i Malmö men ingen ville ta emot oss. I november bröt jag samman efter att fått ett mycket otrevligt bemötande från en av klinikerna. Sköterskan sa att vi endast har tre alternativ:

1. Hoppas att det tar naturligt, vilket det troligtvis inte gör då det inte gjort det hitintills.

2. Gå ner 50 kg (de tog med andra ord inte hänsyn till att jag redan gått ner 80 kg och har ungefär 20-25 kg hudöverskott).

3. Inse att vi inte kan få barn och acceptera det.

Jag fick en panikångestattack inne på min chefs kontor och grät hysteriskt. När jag kom hem och hade lugnat ner mig satte jag mig i soffan och började leta kliniker i Köpenhamn. Jag tog kontakt med fem olika kliniker och alla var beredda att ta emot oss.

I december hade vi vårt första samtal. Vi kom fram till att steg nummer ett är att en vattenskanning (spolning) måste genomföras. Den danska läkaren var mycket förvånad över att detta inte blivit gjort innan jag fick pergotime utskrivet.

I onsdags (28/1) var det äntligen dags för skanningen. Det visade sig att båda mina äggledare är tilltäppta. Med andra ord har alla kurer med pergotime varit helt verkningslösa. Det som sker nu är att alla hormonprover ska skickad över till Danmark och när nästa menstruation kommer påbörjar vi IVF-processen.

• Svar på tråden IVF 2015 Malmö
  • MålaMittHjärta
    sandishhh skrev 2015-04-03 17:05:46 följande:
    Aha du går privat?
    Ja vi går på Nordic IVF, våra försök hos RMC är över då vi fick vår son. Sen för 1,5 år sedan skulle vi göra ett FET på RMC men tyvärr dog embryot vid upptiningen. Så nu är vi tillbaka från början igen.
    Mamma till världens sötaste Elvis
  • 89Madeleine

Vill tipsa alla er med facebook att gå med i gruppen "IVF Sverige"

Där kan man dela med sig av sin IVF resa, läsa andras resor eller bara skriva av sig. Den är sluten, så endast medlemmar kan läsa inläggen.

• MålaMittHjärta
    Var på VUL idag och hade väldigt många äggblåsor, ca 33 st. Är på gränsen till att bli överstimulerad så fick äggmognadsspruta till Suprefact som ska tas ikväll kl 21 och äggplock på torsdag :)

Så ikväll tar jag sista sprutan HURRA :)
  • MålaMittHjärta
    Idag var det äggplock och dem hittade hela 23 ägg, inte konstigt man har känt sig öm i magen. Lite annorlunda denna gången då de också satte bedövningssprutor i underlivet (tur jag fick smärtstillande innan iaf) och skönt att jag inte var lite "hög" på smärtstillande som sist. De kändes lite men fick lite extra smärtstillande och både läkaren och sköterskan frågade hela tiden om det gick bra och fick höra att jag var väldigt tuff som klarade smärtan och att jag var väldigt lugn. Denna gängen kände jag mig mer omhändertagen och att det var en trevlig stämning bland de som jobbade.
    Mår faktiskt helt hyffsat nu och fick tid för ET på tisdag. 
    Nu ska jag vila upp mig och ta det lugn med gott samvete :) 
  • Apelsinkrokant88

Hej!
    För cirka en månad sedan var jag på ultraljud och "sprutinfo" inför ivf på RMC. JAg fick reda på att jag skulle gå igenom det korta protokollet. De sade till mig att så fort min mens dyker upp så ska jag ringa in till dem och börja med sprutorna. 

Hade precis haft min mens då så kändes som en hel evighet att vänta typ en månad! Ville ju sätta igång direkt!

Så när jag äntligen fick min mens i förrgår så ringde jag in. Så igår så ringde de mig, men jag var på jobbet o kunde inte svara just då. De talade in ett meddelande där de sade: "du kan tyvärr INTE sätta igång med behandlingen". Det vara allt de sade, ingen anledning, ingenting! Jag blev helt paff o nära på att bryta ihop! Jag visste inte att de kunde neka en till att påbörja behandling när de helt 100% säkert hade sagt: när du får din mens så kör vi! Hur kan de säga så och sedan neka en till att börja o inte ens gen en anledning? 

Och så stänger de telefonen 11.30 också, så man har ju inte en chans att ringa upp! Så har man gått o käkat B12-tabletter en hel månad i onödan!

Är oerhört frustrerad o besviken över detta. Nu undrar jag: har detta hänt någon här? Och vad var anledningen i så fall?

• MålaMittHjärta
    Apelsinkrokant88 skrev 2015-04-18 06:11:24 följande:

Hej!
    För cirka en månad sedan var jag på ultraljud och "sprutinfo" inför ivf på RMC. JAg fick reda på att jag skulle gå igenom det korta protokollet. De sade till mig att så fort min mens dyker upp så ska jag ringa in till dem och börja med sprutorna. 

Hade precis haft min mens då så kändes som en hel evighet att vänta typ en månad! Ville ju sätta igång direkt!

Så när jag äntligen fick min mens i förrgår så ringde jag in. Så igår så ringde de mig, men jag var på jobbet o kunde inte svara just då. De talade in ett meddelande där de sade: "du kan tyvärr INTE sätta igång med behandlingen". Det vara allt de sade, ingen anledning, ingenting! Jag blev helt paff o nära på att bryta ihop! Jag visste inte att de kunde neka en till att påbörja behandling när de helt 100% säkert hade sagt: när du får din mens så kör vi! Hur kan de säga så och sedan neka en till att börja o inte ens gen en anledning? 

Och så stänger de telefonen 11.30 också, så man har ju inte en chans att ringa upp! Så har man gått o käkat B12-tabletter en hel månad i onödan!

Är oerhört frustrerad o besviken över detta. Nu undrar jag: har detta hänt någon här? Och vad var anledningen i så fall?

Fy vad trist! Anledningen är kanske att det är många som är igång just nu och är nog så att röda dagar ställer till det? Tror inte dem gör äggplock och et på röda dagar och helst inte på helger. Just till äggplocket krävs det ju mycket personal och att de bara göra äggplock på fm och et på eftermiddagen. 

Sen ska ju äggplock ske visst dagar efter första sprutan så man inte sprutar för länge och ET ska ju ske på dag 2, 3 eller 5. 

När jag gick på RMC kom jag ihåg hur svårt det var att komma fram, jag frågade några saker via FB sidan och det gick snabbare. 

Men ring och fråga varför och håller tummarna för att ni får starta vid nästa mens :)
  • Apelsinkrokant88
    MålaMittHjärta skrev 2015-04-18 13:26:09 följande:
    Fy vad trist! Anledningen är kanske att det är många som är igång just nu och är nog så att röda dagar ställer till det? Tror inte dem gör äggplock och et på röda dagar och helst inte på helger. Just till äggplocket krävs det ju mycket personal och att de bara göra äggplock på fm och et på eftermiddagen. 

Sen ska ju äggplock ske visst dagar efter första sprutan så man inte sprutar för länge och ET ska ju ske på dag 2, 3 eller 5. 

När jag gick på RMC kom jag ihåg hur svårt det var att komma fram, jag frågade några saker via FB sidan och det gick snabbare. 

Men ring och fråga varför och håller tummarna för att ni får starta vid nästa mens :)

Tack för svaret! 

Ja, det kanske är som du säger att de har mycket att göra just nu...

Att det är svårt att komma fram till dom visste jag inte, men du ska ha tack för FB-tipset- ska kolla på det!

Ringer dom på måndag o frågar varför. 

Ja, hoppas att det bara dröjer en månad tills jag får starta...

• Nifesoj

Ett tag sedan jag skrev, men hör kommer det.

Jag har försökt i några år med sambon och utredning. Hamnade på RMC och gjorde kortprotokollet men fick bara en stor blåsa, så blev inseminering istället vilket blev negativt. Fick nästa gång göra långprotokollet och fick 12ägg varav 8blev befruktade och 1blastocyst sattes in och inga till frysen, detta blev också negativt. Ska egentligen börja med långprotokollet nu igen om 9dagar med nässpray, MEN tro det eller ej, jag har banne mig blivit gravid på naturlig väg efter mitt ivf försök!

Clearblue digital- Gravid 2-3 visar det och enligt gravidappen beräknat på senaste mensens första dag är jag idag i vecka 6 (5+0) HELT SJUKT!!!!

Är överlycklig :) hoppas bara att det vill stanna nu :)

• MålaMittHjärta
    Nifesoj skrev 2015-04-21 22:59:29 följande:

Ett tag sedan jag skrev, men hör kommer det.

Jag har försökt i några år med sambon och utredning. Hamnade på RMC och gjorde kortprotokollet men fick bara en stor blåsa, så blev inseminering istället vilket blev negativt. Fick nästa gång göra långprotokollet och fick 12ägg varav 8blev befruktade och 1blastocyst sattes in och inga till frysen, detta blev också negativt. Ska egentligen börja med långprotokollet nu igen om 9dagar med nässpray, MEN tro det eller ej, jag har banne mig blivit gravid på naturlig väg efter mitt ivf försök!

Clearblue digital- Gravid 2-3 visar det och enligt gravidappen beräknat på senaste mensens första dag är jag idag i vecka 6 (5+0) HELT SJUKT!!!!

Är överlycklig :) hoppas bara att det vill stanna nu :)

Åh vad kul grattis :) Helt underbart att de ville sig på naturlig väg :)
  • MålaMittHjärta
    Apelsinkrokant88 skrev 2015-04-18 18:18:16 följande:

Tack för svaret! 

Ja, det kanske är som du säger att de har mycket att göra just nu...

Att det är svårt att komma fram till dom visste jag inte, men du ska ha tack för FB-tipset- ska kolla på det!

Ringer dom på måndag o frågar varför. 

Ja, hoppas att det bara dröjer en månad tills jag får starta...

Vad sa dem på RMC ?
  • Apelsinkrokant88

Förlåt att jag inte svarar förrän nu.
    De sade att det bara kunde starta ett visst antal personer per vecka, o det var tydligen fullt, så jag får vänta någon vecka till...

Men tycker ändå att de gott kunde ha sagt att det finns en risk att det kan bli fullt, o inte bara sagt från början: när du ringer in till oss så kör vi! (precis som att det vore självklart) Hade de upplyst en om att det kan bli fullt, hade man ju inte blivit så besviken...

Svar på tråden IVF 2015 Malmö