• Anonym (Undrande)

Att byta barnets efternamn i tingsrätten

Jag har en dotter på 10 år, jag och pappan har gemensam vårdnad.

Flickan heter idag Förnamn mellannamn (pappans) efternamn (mitt gamla).

Jag är omgift och har bytt efternamn, dottern vill nu byta efternamn för att heta samma som mig och syskon. Hon ska ha kvar sitt mellannamn. Pappan vill inte skriva på så enda alternativet är att gå till tingsrätten.

Är det någon här som gjort det? Hur går det till? Vad kostar det? Är det en lång process? Behöver man juridiskt ombud?

• Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten
  • Anonym (Undrande)

Kan förstå; det är ju en helt annan situation tycker jag. Att mamman inte kan kompromissa så barnet får bådas namn. Jag hade inte haft något emot att pappan bytte sitt ifall han tog sin frus namn, sålänge hon hade mitt också

• kasovi

Jag väntade glatt på min 18:e födelsedag och bytte då själv. Min pappa ville inte heller skriva under papper. Inte svårare än så, men vill man ha konflikter så får man väl köra på med tingsrätt osv.

• Anonym (kan förstå)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:39:22 följande:

Kan förstå; det är ju en helt annan situation tycker jag. Att mamman inte kan kompromissa så barnet får bådas namn. Jag hade inte haft något emot att pappan bytte sitt ifall han tog sin frus namn, sålänge hon hade mitt också

Hade det känts lika okej om det var ditt efternamn som blev mellannamn, och hans (nya frus) som blev det "riktiga" efternamnet?
  • Anonym (kan förstå)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:39:22 följande:

Hade det känts lika okej om det var ditt efternamn som blev mellannamn, och hans (nya frus) som blev det "riktiga" efternamnet?
  • Anonym (Undrande)

Det är inte så att vi har ett tipptopp samarbete nu heller. Dom träffas inte ens... Sist hon försökte få till umgänge fick hon bara höra hur dum i huvudet hon var och att normala människor inte skulle vilja ha döttrar som hon.

Jag har försökt kalla till samarbetssamtal, främja umgänge osv men det finns en gräns för hur mycket dottern ska få ta pga sin rätt till umgänge (de gånger han känner för det) Med andra ord så bryr jag mig inte det minsta om ifall det dras till rätten.

Jag är noga med att hans namn ska finnas kvar, att de ska få träffas om hon vill, att inte prata skit men jag tänker inte offra barnet för att pusha, kämpa och vara den drivande för att de ska ha en kontakt

• Anonym (Undrande)

Mitt andra barn har mitt som mellannamn utan problem. Det finns ju med... På klasslistan står hon efter mellannamnet, inte efternamnet...

• Anonym (Larvigt)
    Brumma skrev 2015-01-26 18:34:03 följande:
    Konstigt. Då följde de inte namnlagen....

Hette hon pappans namn innan alltså?
    Hon hade bara pappans efternamn först, sen la jag till mitt efternamn som mellannamn.

När jag gifte mig så tog jag min mans efternamn, som även blev dotterns mellannamn istället för mitt gamla.
  • Anonym (Larvigt)
    Brumma skrev 2015-01-26 18:37:40 följande:
    En anledning kan ju vara att han vill att hon skall heta HANS namn och inte ngn annan mans namn. Det ÄR han som är pappa...

ganska förståeligt...
    Fast hon kommer ju heta pappans namn också så jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt?
  • BioBonus
    Anonym (Larvigt) skrev 2015-01-26 20:20:11 följande:
    Fast hon kommer ju heta pappans namn också så jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt?
    Så det hade varit ok för dig att ditt barn hade ditt namn som mellannamn och pappans nya frus efternamn? Vilket i praktiken, då mellannamn ofta utelämnas, så heter ditt barn enbart den nya fruns efternamn.
    Det kan vara känsligt sånt här, så det kan vara bra att tänka tvärtom.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (Undrande)
    BioBonus skrev 2015-01-27 09:19:26 följande:

Så det hade varit ok för dig att ditt barn hade ditt namn som mellannamn och pappans nya frus efternamn? Vilket i praktiken, då mellannamn ofta utelämnas, så heter ditt barn enbart den nya fruns efternamn.

Det kan vara känsligt sånt här, så det kan vara bra att tänka tvärtom.

Som jag skrev tidigare så heter mitt andra barn mitt namn i mellannamn. Har aldrig uppfattat att det utesluts. Gifter man sig och byter efternamn så är det ju inte nya makens/makans namn. Det är ju ens eget. För att inte tala om de namnen det gäller... Det finns ganska många svensson/johansson i Sverige... Mitt ex och hans nya hade redan samma efternamn, skulle han byta till nåt nytt då kanske så att inte dotterns mellannamn är samma som nya frun...
Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten