Inlägg från: Anonym (kan förstå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kan förstå)

Att byta barnets efternamn i tingsrätten

Min sambo är i pappans sits. Mamman vill byta till sitt eget och sin mans efternamn. Min sambo vägrar gå med på det eftersom han hatar den nya mannen ifråga. Mamman var otrogen och lämnade honom för den andra mannen, så jag förstår honom absolut.

Det sorgliga nu är väl att barnet har ett efternamn som varken hens mamma eller pappa bär. Och även mamman vägrar låta barnet byta till pappans efternamn.

• Anonym (kan förstå)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:39:22 följande:

Kan förstå; det är ju en helt annan situation tycker jag. Att mamman inte kan kompromissa så barnet får bådas namn. Jag hade inte haft något emot att pappan bytte sitt ifall han tog sin frus namn, sålänge hon hade mitt också

Hade det känts lika okej om det var ditt efternamn som blev mellannamn, och hans (nya frus) som blev det "riktiga" efternamnet?
  • Anonym (kan förstå)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:39:22 följande:

Kan förstå; det är ju en helt annan situation tycker jag. Att mamman inte kan kompromissa så barnet får bådas namn. Jag hade inte haft något emot att pappan bytte sitt ifall han tog sin frus namn, sålänge hon hade mitt också

Hade det känts lika okej om det var ditt efternamn som blev mellannamn, och hans (nya frus) som blev det "riktiga" efternamnet?
Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten