• Anonym (Undrande)

Att byta barnets efternamn i tingsrätten

Jag har en dotter på 10 år, jag och pappan har gemensam vårdnad.

Flickan heter idag Förnamn mellannamn (pappans) efternamn (mitt gamla).

Jag är omgift och har bytt efternamn, dottern vill nu byta efternamn för att heta samma som mig och syskon. Hon ska ha kvar sitt mellannamn. Pappan vill inte skriva på så enda alternativet är att gå till tingsrätten.

Är det någon här som gjort det? Hur går det till? Vad kostar det? Är det en lång process? Behöver man juridiskt ombud?

• Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten
  • Anonym (....)

Domstolen kan inte fatta beslut om vad barn ska heta.

• BioBonus
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:13:11 följande:
    Som jag skrev tidigare så heter mitt andra barn mitt namn i mellannamn. Har aldrig uppfattat att det utesluts. Gifter man sig och byter efternamn så är det ju inte nya makens/makans namn. Det är ju ens eget. För att inte tala om de namnen det gäller... Det finns ganska många svensson/johansson i Sverige... Mitt ex och hans nya hade redan samma efternamn, skulle han byta till nåt nytt då kanske så att inte dotterns mellannamn är samma som nya frun...
    Eftersom jag själv har dubbelnamn, och ett av mina barn har det, så är min erfarenhet att det ofta utesluts. För att det inte får plats till exempel på blanketter, att klasslistan bara har ett namn (efternamnet). Så vi har olika erfarenhet helt enkelt.

Fast det är ju inte ditt barn som gifter sig och får ett nytt namn, utan du.

Jag säger inte att ditt ex resonerar logiskt, men att även känslorna i det här kan vara värda att beakta. Det här med namn är känsligt för en del. Att hans barn ska ha en annan mans efternamn behöver inte, känslomässigt, vara en självklarhet.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 10:16:29 följande:

Domstolen kan inte fatta beslut om vad barn ska heta.

Det var skatteverket som hänvisade mig till tingsrätten men det verkar ju tyvärr som om de hade fel. En notarie kommer att ringa upp mig i eftermiddag med mer info. Men det lutar ju åt att skatteverket har lämnat de uppgifter som gäller vid enskild vårdnad...
  • Anonym (....)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:13:11 följande:
    Som jag skrev tidigare så heter mitt andra barn mitt namn i mellannamn. Har aldrig uppfattat att det utesluts. Gifter man sig och byter efternamn så är det ju inte nya makens/makans namn. Det är ju ens eget. För att inte tala om de namnen det gäller... Det finns ganska många svensson/johansson i Sverige... Mitt ex och hans nya hade redan samma efternamn, skulle han byta till nåt nytt då kanske så att inte dotterns mellannamn är samma som nya frun...
    Mitt barn har mellannamn och det utesluts nästan jämt. I skolan är namnet sorterat på efternamnet, hos tandläkaren ropar de bara upp efternamnet osv. Ett mellannamn är meningslöst och kan inte heller föras vidare.
  • Anonym (Undrande)
    BioBonus skrev 2015-01-27 10:21:46 följande:

Eftersom jag själv har dubbelnamn, och ett av mina barn har det, så är min erfarenhet att det ofta utesluts. För att det inte får plats till exempel på blanketter, att klasslistan bara har ett namn (efternamnet). Så vi har olika erfarenhet helt enkelt.

Fast det är ju inte ditt barn som gifter sig och får ett nytt namn, utan du.

Jag säger inte att ditt ex resonerar logiskt, men att även känslorna i det här kan vara värda att beakta. Det här med namn är känsligt för en del. Att hans barn ska ha en annan mans efternamn behöver inte, känslomässigt, vara en självklarhet.

Här skrivs båda namnen på klasslistan. Sorterat på mellannamnet.

Ja, det är en känslig fråga. För mig också! Jag vill att mitt barn ska kunna relateras till båda sina föräldrar. Hon själv vill känna den samhörigheten med sina syskon och mig. Den familj hon lever i... Det är jag som har gift mig. Spelar det nån roll? Det är ju mitt namn nu, oavsett vad jag fått det ifrån
  • Anonym (Undrande)

Mellannamn kan inte föras vidare men jag hoppas ändå att mina barn inte skaffar barn innan de är vuxna. Väl fyllda 18 så kan de själva bestämma om de endast vill ha ett av namnen att föra vidare. För mig spelar det ingen roll om mitt efternamn är deras mellannamn så länge det finns med...

• Anonym (Larvigt)
    BioBonus skrev 2015-01-27 09:19:26 följande:
    Så det hade varit ok för dig att ditt barn hade ditt namn som mellannamn och pappans nya frus efternamn? Vilket i praktiken, då mellannamn ofta utelämnas, så heter ditt barn enbart den nya fruns efternamn.
    Det kan vara känsligt sånt här, så det kan vara bra att tänka tvärtom.
    Ja det hade varit okej för mig. Jag förstår verkligen inte varför det är något att tjafsa om. Barnet vill dessutom heta som TS och hennes man + pappans namn, så varför inte?

Eftersom att mitt efternamn är min dotters mellannamn så skulle det ju bli så som du skriver i ditt inlägg. Om mitt ex väljer att gifta sig och då ta hennes efternamn så skulle mitt efternamn ofta "uteslutas". Jag hade dock några i min klass med dubbelnamn och då var alltid båda namnen med vid upprop och liknande. Så den erfarenheten att det utesluts har inte jag.
  • BioBonus
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:29:43 följande:
    Här skrivs båda namnen på klasslistan. Sorterat på mellannamnet.

Ja, det är en känslig fråga. För mig också! Jag vill att mitt barn ska kunna relateras till båda sina föräldrar. Hon själv vill känna den samhörigheten med sina syskon och mig. Den familj hon lever i... Det är jag som har gift mig. Spelar det nån roll? Det är ju mitt namn nu, oavsett vad jag fått det ifrån
    Jag förstår dig också.
    Jag är inte så känslig med namnen själv. Jag heter till exempel inte samma namn som mina barn (förutom att ett av dem valde mitt flicknamn som mellannamn när jag skilde mig), men för min bonusdotters mamma var det väldigt jobbigt när jag och min man gifte oss och jag tog hans efternamn. Det hade nämligen inte hon gjort och nu är det bara jag och pappan som delar namn med hennes dotter. 
    Så jag säger inte vad som är rätt eller fel, men det är som sagt många känslor inblandade. Speciellt om man kanske inte har världens bästa relation till eden eller deras nya... 
    Kan du tänka dig att kompromissa? Behålla ditt efternamn som mellannamn och din nyes som efternamn? Och sen även ge de gemensamma barnen dubbelnamn. Då har ju alla någon samhörighet namnmässigt?
  • Anonym (Undrande)

Att behålla mitt gamla som mellannamn innebär att det inte kan föras vidare som mellannamn till de andra. Visst skulle det gå att lösa på ett sådant sätt. Dock tror jag att du har missuppfattat betydelsen av ordet kompromiss...

Kompromiss = ömsesidig eftergift, jämkning; medelväg, mellanting

En kompromiss i det här fallet är inte att pappan inte viker sig en tum utan att tre andra människor ska byta sitt namn med allt vad det innebär. Det är en lösning (inte den bästa) som jag måste fundera på om inget annat är möjligt. Men jag undviker gärna att tre människor ska byta namn, förnya pass, körkort och allt annat som behövs.

• Anonym (....)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:33:09 följande:

Mellannamn kan inte föras vidare men jag hoppas ändå att mina barn inte skaffar barn innan de är vuxna. Väl fyllda 18 så kan de själva bestämma om de endast vill ha ett av namnen att föra vidare. För mig spelar det ingen roll om mitt efternamn är deras mellannamn så länge det finns med...

När de är 18 kan de välja att ta vilket namn de vill. Varför är det så viktigt att lägga till ett namn som de ändå inte kan föra vidare? Ditt efternamn verkar inte vara så speciellt för dig eftersom du har bytt.
  • Anonym (....)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 12:44:00 följande:

Att behålla mitt gamla som mellannamn innebär att det inte kan föras vidare som mellannamn till de andra. Visst skulle det gå att lösa på ett sådant sätt. Dock tror jag att du har missuppfattat betydelsen av ordet kompromiss...

Kompromiss = ömsesidig eftergift, jämkning; medelväg, mellanting

En kompromiss i det här fallet är inte att pappan inte viker sig en tum utan att tre andra människor ska byta sitt namn med allt vad det innebär. Det är en lösning (inte den bästa) som jag måste fundera på om inget annat är möjligt. Men jag undviker gärna att tre människor ska byta namn, förnya pass, körkort och allt annat som behövs.

Din nya partner kan inte ta ditt mellannamn som mellannamn.
  • BioBonus
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 12:49:14 följande:
    Din nya partner kan inte ta ditt mellannamn som mellannamn.
    Fast det går att komma runt med lite byråkrati.
    Jag har mitt flicknamn som mellannamn och min mans efternamn. Och så har även min man - mitt flicknamn som mellannamn och sitt efternamn.
  • Anonym (....)
    BioBonus skrev 2015-01-27 12:51:27 följande:
    Fast det går att komma runt med lite byråkrati.
    Jag har mitt flicknamn som mellannamn och min mans efternamn. Och så har även min man - mitt flicknamn som mellannamn och sitt efternamn.
    Nej det går inte enligt lag. Om ni har lyckats fuska er till det så får jag gratulera.
  • BioBonus
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 12:53:10 följande:
    Nej det går inte enligt lag. Om ni har lyckats fuska er till det så får jag gratulera.
    Nej vi har inte fuskat oss till det utan fick hjälp av skattemyndigheten att förklara för oss hur vi skulle göra för att få igenom det :)
    Man får gör det i flera steg så är det het lagligt.
  • Anonym (öh)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 15:24:44 följande:

Jag har en dotter på 10 år, jag och pappan har gemensam vårdnad.

Flickan heter idag Förnamn mellannamn (pappans) efternamn (mitt gamla).

Jag är omgift och har bytt efternamn, dottern vill nu byta efternamn för att heta samma som mig och syskon. Hon ska ha kvar sitt mellannamn. Pappan vill inte skriva på så enda alternativet är att gå till tingsrätten.

Är det någon här som gjort det? Hur går det till? Vad kostar det? Är det en lång process? Behöver man juridiskt ombud?

Har inte läst hela tråden men kan förstå om pappan opponerar sig.

Det mest logiska vore ju i första hand att flickan hade ett efternamn som hon har ett biologiskt familjeband till och att hon delar efternamn med ena/båda av föräldrarna. Därför undrar jag varför inte flickan får pappans efternamn som sitt (nu när du har bytt efternamn) och ditt nya efternamn (eller ditt gamla) som sitt mellannamn?

Vad tycker flickan själv?
  • BioBonus
    Anonym (öh) skrev 2015-01-27 13:13:31 följande:
    Har inte läst hela tråden men kan förstå om pappan opponerar sig.

Det mest logiska vore ju i första hand att flickan hade ett efternamn som hon har ett biologiskt familjeband till och att hon delar efternamn med ena/båda av föräldrarna. Därför undrar jag varför inte flickan får pappans efternamn som sitt (nu när du har bytt efternamn) och ditt nya efternamn (eller ditt gamla) som sitt mellannamn?

Vad tycker flickan själv?
    Det var ju en jättebra lösning!
    Då har flickan alla namn, fast i en ordning som kanske känns bättre för pappan :)
  • Anonym (Undrande)

Som jag skrivit tidigare så har jag inga problem med att hon skulle få mitt efternamn som mellannamn. Men han vill inte. Flickan vill ha bådas namn. Jag vill att mitt namn finns med oavsett plats. Ja, hon får bestämma själv när hon blir 18 men fram tills dess så känns det viktigt att hon känner samhörighet med båda.

Visst skulle min man kunna byta till mitt. Men som jag sa så är det en sista lösning eftersom det då är så många som måste byta. Då skulle jag behöva byta tillbaka, maken ändra i sitt och två andra barn som måste byta igen. Jag kan inte se det rättvisa i det...

Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten