• BioBonus

Att byta barnets efternamn i tingsrätten

Anonym (Larvigt) skrev 2015-01-26 20:20:11 följande:
    Fast hon kommer ju heta pappans namn också så jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt?
    Så det hade varit ok för dig att ditt barn hade ditt namn som mellannamn och pappans nya frus efternamn? Vilket i praktiken, då mellannamn ofta utelämnas, så heter ditt barn enbart den nya fruns efternamn.
    Det kan vara känsligt sånt här, så det kan vara bra att tänka tvärtom.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • BioBonus
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:13:11 följande:
    Som jag skrev tidigare så heter mitt andra barn mitt namn i mellannamn. Har aldrig uppfattat att det utesluts. Gifter man sig och byter efternamn så är det ju inte nya makens/makans namn. Det är ju ens eget. För att inte tala om de namnen det gäller... Det finns ganska många svensson/johansson i Sverige... Mitt ex och hans nya hade redan samma efternamn, skulle han byta till nåt nytt då kanske så att inte dotterns mellannamn är samma som nya frun...
    Eftersom jag själv har dubbelnamn, och ett av mina barn har det, så är min erfarenhet att det ofta utesluts. För att det inte får plats till exempel på blanketter, att klasslistan bara har ett namn (efternamnet). Så vi har olika erfarenhet helt enkelt.

Fast det är ju inte ditt barn som gifter sig och får ett nytt namn, utan du.

Jag säger inte att ditt ex resonerar logiskt, men att även känslorna i det här kan vara värda att beakta. Det här med namn är känsligt för en del. Att hans barn ska ha en annan mans efternamn behöver inte, känslomässigt, vara en självklarhet.
  • BioBonus
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-27 10:29:43 följande:
    Här skrivs båda namnen på klasslistan. Sorterat på mellannamnet.

Ja, det är en känslig fråga. För mig också! Jag vill att mitt barn ska kunna relateras till båda sina föräldrar. Hon själv vill känna den samhörigheten med sina syskon och mig. Den familj hon lever i... Det är jag som har gift mig. Spelar det nån roll? Det är ju mitt namn nu, oavsett vad jag fått det ifrån
    Jag förstår dig också.
    Jag är inte så känslig med namnen själv. Jag heter till exempel inte samma namn som mina barn (förutom att ett av dem valde mitt flicknamn som mellannamn när jag skilde mig), men för min bonusdotters mamma var det väldigt jobbigt när jag och min man gifte oss och jag tog hans efternamn. Det hade nämligen inte hon gjort och nu är det bara jag och pappan som delar namn med hennes dotter. 
    Så jag säger inte vad som är rätt eller fel, men det är som sagt många känslor inblandade. Speciellt om man kanske inte har världens bästa relation till eden eller deras nya... 
    Kan du tänka dig att kompromissa? Behålla ditt efternamn som mellannamn och din nyes som efternamn? Och sen även ge de gemensamma barnen dubbelnamn. Då har ju alla någon samhörighet namnmässigt?
  • BioBonus
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 12:49:14 följande:
    Din nya partner kan inte ta ditt mellannamn som mellannamn.
    Fast det går att komma runt med lite byråkrati.
    Jag har mitt flicknamn som mellannamn och min mans efternamn. Och så har även min man - mitt flicknamn som mellannamn och sitt efternamn.
  • BioBonus
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 12:53:10 följande:
    Nej det går inte enligt lag. Om ni har lyckats fuska er till det så får jag gratulera.
    Nej vi har inte fuskat oss till det utan fick hjälp av skattemyndigheten att förklara för oss hur vi skulle göra för att få igenom det :)
    Man får gör det i flera steg så är det het lagligt.
  • BioBonus
    Anonym (öh) skrev 2015-01-27 13:13:31 följande:
    Har inte läst hela tråden men kan förstå om pappan opponerar sig.

Det mest logiska vore ju i första hand att flickan hade ett efternamn som hon har ett biologiskt familjeband till och att hon delar efternamn med ena/båda av föräldrarna. Därför undrar jag varför inte flickan får pappans efternamn som sitt (nu när du har bytt efternamn) och ditt nya efternamn (eller ditt gamla) som sitt mellannamn?

Vad tycker flickan själv?
    Det var ju en jättebra lösning!
    Då har flickan alla namn, fast i en ordning som kanske känns bättre för pappan :)
Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten