Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Att byta barnets efternamn i tingsrätten

Jag har en dotter på 10 år, jag och pappan har gemensam vårdnad.

Flickan heter idag Förnamn mellannamn (pappans) efternamn (mitt gamla).

Jag är omgift och har bytt efternamn, dottern vill nu byta efternamn för att heta samma som mig och syskon. Hon ska ha kvar sitt mellannamn. Pappan vill inte skriva på så enda alternativet är att gå till tingsrätten.

Är det någon här som gjort det? Hur går det till? Vad kostar det? Är det en lång process? Behöver man juridiskt ombud?

• Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten
  • Anonym (Undrande)

Brumma; Vi har som sagt gemensam vårdnad, även då kan domstol gå in. Om jag hade haft enskild vårdnad så hade jag kunnat ändra utan pappans tillstånd då det inte är hans efternamn (mellannamnet) som ska ändras.

Han har ingen vettig anledning tycker jag. Det verkar handla om att hon inte ska heta som en annan man. Att både gamla och nya är vanliga -son namn som väldigt många andra heter spelar ingen roll. Alla i min familj har tagit nya namn när de har gift sig så det är just nu bara min dotter i släkten som heter detta och det tycker hon är tråkigt

• Anonym (Undrande)

Har man enskild vårdnad så får man ju ändra själv om det inte gäller pappans namn

• Anonym (Undrande)

Kan förstå; det är ju en helt annan situation tycker jag. Att mamman inte kan kompromissa så barnet får bådas namn. Jag hade inte haft något emot att pappan bytte sitt ifall han tog sin frus namn, sålänge hon hade mitt också

• Anonym (Undrande)

Det är inte så att vi har ett tipptopp samarbete nu heller. Dom träffas inte ens... Sist hon försökte få till umgänge fick hon bara höra hur dum i huvudet hon var och att normala människor inte skulle vilja ha döttrar som hon.

Jag har försökt kalla till samarbetssamtal, främja umgänge osv men det finns en gräns för hur mycket dottern ska få ta pga sin rätt till umgänge (de gånger han känner för det) Med andra ord så bryr jag mig inte det minsta om ifall det dras till rätten.

Jag är noga med att hans namn ska finnas kvar, att de ska få träffas om hon vill, att inte prata skit men jag tänker inte offra barnet för att pusha, kämpa och vara den drivande för att de ska ha en kontakt

• Anonym (Undrande)

Mitt andra barn har mitt som mellannamn utan problem. Det finns ju med... På klasslistan står hon efter mellannamnet, inte efternamnet...

• Anonym (Undrande)
    BioBonus skrev 2015-01-27 09:19:26 följande:

Så det hade varit ok för dig att ditt barn hade ditt namn som mellannamn och pappans nya frus efternamn? Vilket i praktiken, då mellannamn ofta utelämnas, så heter ditt barn enbart den nya fruns efternamn.

Det kan vara känsligt sånt här, så det kan vara bra att tänka tvärtom.

Som jag skrev tidigare så heter mitt andra barn mitt namn i mellannamn. Har aldrig uppfattat att det utesluts. Gifter man sig och byter efternamn så är det ju inte nya makens/makans namn. Det är ju ens eget. För att inte tala om de namnen det gäller... Det finns ganska många svensson/johansson i Sverige... Mitt ex och hans nya hade redan samma efternamn, skulle han byta till nåt nytt då kanske så att inte dotterns mellannamn är samma som nya frun...
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (....) skrev 2015-01-27 10:16:29 följande:

Domstolen kan inte fatta beslut om vad barn ska heta.

Det var skatteverket som hänvisade mig till tingsrätten men det verkar ju tyvärr som om de hade fel. En notarie kommer att ringa upp mig i eftermiddag med mer info. Men det lutar ju åt att skatteverket har lämnat de uppgifter som gäller vid enskild vårdnad...
  • Anonym (Undrande)
    BioBonus skrev 2015-01-27 10:21:46 följande:

Eftersom jag själv har dubbelnamn, och ett av mina barn har det, så är min erfarenhet att det ofta utesluts. För att det inte får plats till exempel på blanketter, att klasslistan bara har ett namn (efternamnet). Så vi har olika erfarenhet helt enkelt.

Fast det är ju inte ditt barn som gifter sig och får ett nytt namn, utan du.

Jag säger inte att ditt ex resonerar logiskt, men att även känslorna i det här kan vara värda att beakta. Det här med namn är känsligt för en del. Att hans barn ska ha en annan mans efternamn behöver inte, känslomässigt, vara en självklarhet.

Här skrivs båda namnen på klasslistan. Sorterat på mellannamnet.

Ja, det är en känslig fråga. För mig också! Jag vill att mitt barn ska kunna relateras till båda sina föräldrar. Hon själv vill känna den samhörigheten med sina syskon och mig. Den familj hon lever i... Det är jag som har gift mig. Spelar det nån roll? Det är ju mitt namn nu, oavsett vad jag fått det ifrån
  • Anonym (Undrande)

Mellannamn kan inte föras vidare men jag hoppas ändå att mina barn inte skaffar barn innan de är vuxna. Väl fyllda 18 så kan de själva bestämma om de endast vill ha ett av namnen att föra vidare. För mig spelar det ingen roll om mitt efternamn är deras mellannamn så länge det finns med...

• Anonym (Undrande)

Att behålla mitt gamla som mellannamn innebär att det inte kan föras vidare som mellannamn till de andra. Visst skulle det gå att lösa på ett sådant sätt. Dock tror jag att du har missuppfattat betydelsen av ordet kompromiss...

Kompromiss = ömsesidig eftergift, jämkning; medelväg, mellanting

En kompromiss i det här fallet är inte att pappan inte viker sig en tum utan att tre andra människor ska byta sitt namn med allt vad det innebär. Det är en lösning (inte den bästa) som jag måste fundera på om inget annat är möjligt. Men jag undviker gärna att tre människor ska byta namn, förnya pass, körkort och allt annat som behövs.

• Anonym (Undrande)

Som jag skrivit tidigare så har jag inga problem med att hon skulle få mitt efternamn som mellannamn. Men han vill inte. Flickan vill ha bådas namn. Jag vill att mitt namn finns med oavsett plats. Ja, hon får bestämma själv när hon blir 18 men fram tills dess så känns det viktigt att hon känner samhörighet med båda.

Visst skulle min man kunna byta till mitt. Men som jag sa så är det en sista lösning eftersom det då är så många som måste byta. Då skulle jag behöva byta tillbaka, maken ändra i sitt och två andra barn som måste byta igen. Jag kan inte se det rättvisa i det...

Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten