Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah
    Damdis skrev 2015-09-27 08:35:41 följande:

Hallåååå jag har från ingenstans fått mega-kli på fötterna!! Någon annan? Det ser ut som små små knottbett liksom och är endast på ovansidan. Har hört om hepatos men verkar snarare som att det sätter sig i handlatorna och UNDER fötterna. Ska till bm på tisdag men vill ändå höra om det är någon annan som känner igen. Tyckte väl att jag hade haft en för enkel graviditet så med 5 dagar kvar till bf ska man väl få något ;)

Så är det ju, man kan inte njuta sig igenom hela graviditeten :P

Jag fick ett antihistamin utskrivet. Funkar jättebra mot klådan och enligt min bm kan man ta uppåt 8-10 tabletter om dagen (trots att det står 3 på lappen). Hoppas du får nåt sånt!
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-27 08:55:45 följande:

Nu har vi flyttat alla grejer "puh" är van vid att vara den som bär dom tunga grejerna och som har koll på hur det packas i släpen men inte denna gång, var nästan mer påfrestande än att få jobba på fick gå iväg flera gånger för att inte bryta ihop o bara skrika :P liten i magen va väldigt lugn igår oxå men gissar att det beror på att jag va så uppe i varv, nu har vi några dagar på oss att städa ur gamla huset o då får jag ju vara med o göra så mycket jag bara kan :)

Herregud så frustrerande! Här hemma får jag inte ens flytta på de färdigpackade kartongerna, så de får snällt stå i vägen och vänta tills sambon kommer hem från jobbet om dagarna.

Vi förlorade ett väldigt älskat husdjur i går och jag var helt förkrossad hela dagen. Jag fann henne orkeslös vid 09, men inte förrän 17:15 fick hon en överdos av sömnmedel. Det var en ren och skär pina att se henne försöka äta och dricka utan att ha den fysiska styrkan till det! Till slut orkade hon knappt andas, så det var skönt att vi hittade en jourveterinär i grannstaden. Hon var en envis liten kämpe ända in i det sista! Jag saknar henne något fruktansvärt!

Bebis märkte så klart av hur ledsen jag var, den härjade som fan och verkade rejält upprörd. Sambon fick vid ett tillfälle dra mig ut ur vardagsrummet eftersom han blev så orolig för bebisen och att jag skulle stressa den för mycket. Kändes helfel att behöva tänka på det mitt i allt :(
  • Iowhannah
    Damdis skrev 2015-09-27 10:04:43 följande:

Låter inte dumt :D gjorde de några tester på dig för att utesluta hepatos?

Det gjordes två tester, dels gallprov och dels nåt som hette gul-nånting. Gallvärdena var lite över gränsen, men inte extremt. Dock fick jag tabletterna innan jag ens lämnade proverna. Kan ju vara min bm som är extremt snäll, men det skadar ju inte att fråga.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-27 23:30:09 följande:

Vad tråkigt! Jag minns hur tufft det var när vi fick ta bort vår katt plötsligt och 3-åringen var med. Även om jag väl förstod att det var kört då hon vägrade äta över helgen, blev man ju inte mindre ledsen när beskedet var ett faktum när bebisen var 6-7 månader och vi hade fullt upp med all sjukdom och nattvak. Min dotter pratar fortfarande om att Gullan är kvar hos djurdoktorn, då det kändes krystat att lägga henne på en begravningsplats 5 mil härifrån, som vi nog ändå inte hade besökt.

Ja, det var hemskt! Och så gravidhormonerna på det. Hon var en hamster, så jag visste ju att hon inte skulle leva så länge, men hon hade ändå minst ett halvår kvar. Hon fyllde ett i juli, så jag var inte ett dugg beredd på att hon skulle dö redan :(
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-09-28 06:28:29 följande:

Fy vilken natt! Jag och sambon pratade om hur mycket vi längtar efter vår lilla tjej nu och jag föreslog lite på skämt att vi kunde testa färdknäppen och se om det har någon effekt. Men det här med att kännas sig snygg ovh smidig osv går ju bara inte nu när man är stor som en flodhäst, tur att sambon står ut haha! Direkt efter "vuxenmyset" så började jag få väldiga sammandragningar, men lyckades somna iallafall. Någon timme senare vaknar jag och har världens menssmärta i nedre delen av magen samt ut mot ryggen plus en massa sammandragningar. Har haft ont förut, men det här var helt annorlunda så trodde verkligen att något var på g. Kröp ihop i fosterställning, men inget hjälpte. 3 timmar senare lyckades jag somna till och nu när jag vakna så är all smärta borta. Falskt alarm igen!!! Sjukt att man kan tycka att smärtan är så fruktansvärd jobbig, men ändå bli ledsen när den är borta haha.

Någon annan som börjat känna av något ännu? :)

Visst är det sjukt att man kan vilja ha ont! Jag har känt som ilningar, sammandragningar och mensvärk de senaste två, tre kvällarna. Blir värre för varje dag också. I går var jag nästan säker på att "i natt sker det", men näe. Gick och la mig med en molande menssmärta och vaknade utan någon känning alls :/ Tog för mig av en färdknäpp i morse, men vi får väl se. Det har inte hänt nåt än iaf. Ska ta en promenad sen, när sambon gått till jobbet, och hoppas på att det händer nåt.

Två veckor känns som en evighet just nu...
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-28 21:10:45 följande:

Har ni förresten fått tag på Babyboxarna från Apoteken? Det lät illa både med Kronans barngåva och Hjärtats babybox då de är restnoterade ... Från Hjärtat skulle man tydligen få en avisering med sms i alla fall. Återstår att se om det är bättre lycka med Lloyds apotek och Babyproffsen? Babyproffsen har ju alltid fungerat tidigare. Sedan får det bli en tur till Ica Maxi som har Liberoboxen. Om inte annat får det väl bli efter förlossningen.

Hur går det annars med sista förberedelserna?

Jag hämtade nog ut alla boxar typ direkt när vi fått ett bf-datum :P

Jag känner mig klar med förberedelser. Då vi snart ska flytta så kan jag inte göra så mycket. Jag vet ju att det saknas täcke till vaggan och vagnen, men jag tänker hela tiden att det hinns med. Jag håller koll på Tradera men tycker att det går upp så mycket i pris...

Hur mycket tycker ni är värt att lägga på ett babytäcke för vagn/vagga?
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-28 22:50:03 följande:

Min personliga erfarenhet är att vi inte började använda täcken förrän barnet var 1-2 år, så egentligen är det ingen nödvändig utgift nu, mer än att det är fint att bädda med. Tänk också på att olika affärer har olika mått på täcken och påslakan. Ikea har sina, Babyproffsen andra och Jysk en tredje, dessutom kan måtten på kuddar variera också. Vi köpte påslakan och täcke avsett till spjälsäng, men det visade sig att täcket var dubbelt så stort, så det passade bättre till ett vagnstäcke, men blev ca 30 cm över längst ner. Så detta är en liten djungel.

Den yngsta 2 år 4 mån använder fortfarande oftast bara pyjamas då hon är ett varmt barn som lätt blir svettig som sin far. Det är bättre att bara ha en eller flera filtar om du får en frusen bebis. I vagnen har man ju ofta ett fårskinn/åkpåse och fleeceoverall på bebisen till vintern och nu innan det byter årstid gäller det att vara flexibel.

Sedan vad det är värt att lägga beror väl lite på vad du tänker på för märke och kvalité, då det är ganska stor skillnad i utgångspris. För nya täcken har vi gett 165 respektive 249 kr till vagga respektive spjälsäng på Babyproffsen för några år sedan. Sedan har jag ingen aning om vad det är rimligt att ge på Tradera.

Tack för svar! Vi har fått en hel del filtar så det löser sig nog. Jag ska kanske gå på min känsla att vi är förberedda då :)

Köper kanske ett täcke om det inte blir jättedyrt iaf.
  • Iowhannah
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-09-29 16:46:50 följande:

Igår kom vår Runa till världen genom KS i v. 35+2. Vi mår bra och hon är en rejäl dam på 3,4 kg och 51 cm. :D

Stort grattis! :D
  • Iowhannah
    LadyViolet skrev 2015-09-29 17:57:30 följande:

Det verkar svårt det där. För även om man upplever något som ett tecken så kan andra uppleva samma sak utan att det betyder att deras förlossning är på G. Men för mig med min första var det att lite av slemproppen lossnade (flytningar med lite brunt/rött/rosa i) samma morgon ca 12 timmar innan resten av slemproppen kom som en champagnekork tillsammans med värkarna. Det gav mig en liten hint. Men innan dess och under hela den dagen kände jag mig precis som vanligt.

Det vore ju förstås bekvämt om man fick veta innan, fast då kanske man skulle gå och oroa sig? Jag tycker det är svårt att packa BB-väskan och har fortfarande inte gjort det trots att jag går in i v. 38 i morgon. Vissa av grejerna man vill ha med sig behöver man ju nu också! Så mycket kläder har jag inte som passar Hur gör ni andra? Köper ni dubbelt av allting, typ tandborstar och tandkräm etc?

Vi kör dubbletter av sånt. Väskorna (en till mig och bebis och en till sambon) ligger redo i bagageutrymmet redan, så vi slipper tänka på det när det är dags :)

Gällande kläder så packa inte så mycket. Jag slängde ner ett ombyte (plus extra underkläder) och ett amningslinne. En tröja och ett par mysbyxor kan du väl klara dig utan ett tag? ;P
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015