Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Nollfantasi skrev 2015-09-17 20:49:15 följande:

Idag kom vår lilla tjej! Vattnet gick som sagt i tisdags men eftersom jag inte hade värkar och hon mådde så bra så ville man avvakta. Idag blev sammandragningarna kraftigare och tätare samt att jag hade öppnat mig mer så vi bokades in för akut, planerat, snitt. 14.40 fick vi träffa vår tjej, 45 cm lång och 2482 tung. Hon föddes i v33+5 och mår enligt neo väldig bra! Kommer sondmatas ett tag, men i övrigt inga konstigheter Lycka till till er andra som både fått redan och som går i väntans tider!

Åh vad härligt! Stort grattis!
  • Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2015-09-17 21:38:40 följande:

Grattis!!

Ja nu längtar man verkligen... Hur känner ni andra? Har en månad kvar till bf vilket egentligen inte är lång tid alls men samtidigt, en hel månad! Börjar bli smått trött på att vara gravid.. Längtar såå mkt efter bebis nu!

Jag vet precis hur du menar! Jag har tre och en halv veckor kvar och det känns som en evighet! Orkar inte vara gravid mer och vi längtar något otroligt efter vår lilla bebis! Tänk att få hålla i det lilla livet och få känna den "på riktigt" :D
  • Iowhannah
    joannabelle skrev 2015-09-18 18:24:36 följande:

Hej allihopa! 

Jag väntar mitt första barn och har BF 12 oktober (är i vecka 37), vilket är snart!

Jag måste bara fråga hur ni andra mår nu på sluttappen? Jag är så otroligt känslig och har varit sedan några veckor tillbaka. Det svänger något otroligt från att ha hur mycket livsglädje som helst till att allt kan kännas hopplöst och tungt. Helt otroligt hur dessa hormoner kan påverka humöret, finns inga mellanlägen heller utan här svänger det kraftigt mest synd om sambon som får stå ut med detta haha. 

Oh, då har vi bf samma dag! Har du några känningar än?

Håller med om humörsvängningarna, de är ju värre nu än de var i början! Jag har dock tur som har en sambo som gärna tröstar, även om det är hans stökighet som ofta är anledningen till att jag blir irriterad och ledsen :P
  • Iowhannah
    Herkules skrev 2015-09-20 07:38:40 följande:

Hej! I torsdags morse kl 00:43 kom Ida till oss! Vattnet gick 22:45, så det gick illans fort. Allt gick bra, trots att jag gick skrapas efter förlossningen. Hemma sedan igår och mår trots lågt blodvärde mycket bra. Efter min förra dotter för 4 år sedan var jag nedstämd och stressad, men just nu mår jag bara toppen och kan äntligen förstå vad det innebär att faktiskt kunna njuta av sin nya fina bebis!

Stort grattis! :D
  • Iowhannah
    77michelle skrev 2015-09-20 07:12:28 följande:

Godmorgon! Efter en orolig natt vill jag höra med er hur era bebisars sovmönster är. Jag är i v34+3 och bebisen är ordentligt livlig på natten runt kl 02 och några timmar framåt. Men inte i natt. Trots att jag gick upp, vände och vred på mig och petade på magen så hände inget. Väckte min man och då- lagom när jag gjort honom orolig- så sparkade hon till igen. Nu har jag känt henne ett par ggr till så är liiite lugnare. Kan det vara så att hon ändrar läge och åker neråt i magen, eller bara ändrat sovmönster? Hur har ni det med era bebisars vaken/ sömnperioder?

Min bebis har nästan hela tiden sovit på nätterna. Den brukade vakna till vid 23, men sen somnade den efter typ en halvtimme och sov till 06-07. Det var jätteskönt! Men nu mot slutet har den bestämt sig för att vara vaken på nätterna. Kan väl ha att göra med att jag får förvärkar hipp som happ och då är bebis EXTREMT aktiv.

Om du är orolig så tycker jag att du ska ringa förlossningen. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!
  • Iowhannah
    joannabelle skrev 2015-09-20 12:32:47 följande:

Vad roligt! är det också ditt första barn?

Jag känner ingenting än så länge, har lite sammandragningar när jag är ute och går men annars inget. Hur är det för dig? Man är ju uppmärksam på minsta lilla tecken nu  

Ja, det är mitt första :D Vi är så förväntansfulla!

Jag känner alltför mycket tycker jag. Förvärkar varje dag den senaste veckan, känns som att de skulle påverka livmodertappen också men jag vet inte. Ska ta upp det med bm på tisdag, men jag misstänker att det är "heeelt normalt".
  • Iowhannah
    joannabelle skrev 2015-09-20 12:49:21 följande:

Åh men vad spännande! Vill också känna något tecken på att lillen vill komma ut :D Hur känns förvärkarna? 

Ganska spännande faktiskt! Varje kväll känns det som "i natt kanske det sätter igång", haha ;P

Svårt att förklara hur de känns dock. De börjar som en sammandragning, magen blir hård och är i vägen, och sen börjar bebis röra sig som fan och liksom trycker sig neråt. Hårt! Så att det gör ont i magen, ljumskarna, ryggslutet och även neråt i slidgången. De brukar komma i perioder om typ 30-45 minuter och efteråt är jag oftast lika slut och hungrig som efter ett tungt träningspass. De känns som mest vid vila, men i går kände jag av dem även under en promenad. Tydligen behöver det inte innebära att bebis kommer före BF, men vi hoppas för fullt! Vore inte kul att behöva gå med det här i tre veckor till :S Nu kommer de dock oftare och känns mer intensiva, så det skulle verkligen inte göra nåt om bebis kommer om en vecka!
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-09-20 15:19:30 följande:

En förvärk för mig innebär ju att magen är stenhård och gör ont i vila, så några sparkar från bebisen går ju inte känna samtidigt vad jag vet. Men du kanske menade att en ny sammandragning som gör ont/förvärk triggas av barnets sparkar först.

Å andra sidan är ju läkarspråket annorlunda, då jag är sjukskriven för förvärkar, men har sammandragningar som inte gör särskilt ont, utan mest bara är obehagliga och magen blir totalt stenhård.  Dock är de i vila/sittandes så att de kommer och sprider sig som tentakler som kommer närmare och närmare varandra tills magen är stenhård. Läkaren som undersökte mig i gynposition (för att mäta tappen) tyckte tydligen att magen var hård även när jag inte hade en sammandragning.

Jag tror att sånt där är så olika, läkarkåren använder nog ett annat språk än vad jag gör. Jag ska iaf ta upp det med bm på tisdag.

Jag har inte riktigt reflekterat över om det är bebis som triggar det hela, men det kan säkert vara så. Antingen det eller så störs den av det (hoppas inte).
  • Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2015-09-21 12:21:24 följande:

Ni som inte blir sjukskrivna etc, hur länge innan bf slutar ni jobba?

Nu hade ju jag rätt till graviditetspenning, men jag slutade jobba i v 32. Har bf 12 oktober och jobbade sista dagen 14 augusti. Två månader lät så långt och skönt, men nu (efter fem veckor) så har jag fortfarande inte gjort allt jag skulle göra. Jag skulle sy babyfilt och bebiskläder och göra matlådor till sambon och baka osv osv... Tiden går fort även om man inte gör så mycket!
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-09-21 15:22:16 följande:

Hallå :) har bf den 11:e oktober och det går inte att beskriva hur segt det här börjar bli! Varje dag känns som en evighet och man letar små tecken på att förlossningen är g hela tiden... Lilltjejen verkar trivas där inne, sparkar för fullt, mindre roligt för mig när det känns som att mina revben ska gå av eller när det känns som hon bokstavligen ska gräva sig ut ur underlivet haha.

Vad sjutton gör ni om dagarna för att tiden ska gå snabbare? Jag har slut på idéer :(

Jag går också och letar efter tecken! Eftersom jag har känt förvärkar ett tag nu så tänker jag varje kväll att "i natt kanske det sätter igång", men än så länge ingen bebis.

Känner du dig klar med bebisförberedelserna? Annars finns det ju alltid nåt att göra där :P Ett tips är att dela upp saker. Gör en sak om dagen så ska du se att det går snabbare.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015