Oktoberbebisar 2015
Börjar bli något less.
Grattis till er alla andra. Skönt att höra att några bebisar inte vill stanna inne tills de är tonåringar. :)
Kämpa på nu alla som väntar, snart befinner ni er också i bebisbubblan. Snart måste det ju bara börja ploppa ut bebisar med tanke på hur många som verkar vara kvar och så många på övertid.
Den ena förlossningen är ju inte den andra lik. För de flesta är det en rejäl skillnad mellan sammandragningar/förvärkar och äkta förlossningsvärkar, men det hinner man ändå glömma mellan barnen.
Med båda mina första barn fick jag sammandragningar vid promenader, d v s magen blir stenhård, man kanske måste stanna till och andas lite., men det går fort över. När det sedan var dags rådde inga tvivel. Med första började det kl 1 på natten och var väldigt oregelbundet med 45-30-20 minuter emellan för att med tiden tätna. För att härda ut var jag tvungen att upp och röra på mig. På förmiddagen i duschen tätnade värkarna ordentligt och vi var inne vid 13, då var jag öppen 5 cm. Sedan hade jag bara tid för en klunk dricka mellan värkarna och lustgasen.
Med andra hade jag mycket förvärkar nätterna innan, så första den natten brydde jag mig inte ens. Vid den andra gick jag på toa och fick en liten blödning. Vid nästa som en rejäl mensblödning och sedan kom 5 värkar på 12 minuter och det rådde ingen tvivel om att det var dags då de behövdes andas igenom. 1,5 timma senare är hon född.
Med tredje hade jag sammandragningar vid rörelse redan i vecka 34 varje till varannan minut under en ca 10 minuter lång promenad i normala fall. De var inte värre än att jag kunde gå. Sedan hade jag sammandragningar i 4 veckors tid både vid rörelse och vila. Söndagen innan hade jag falskt alarm med sammandragningar med 6-7 minuters mellanrum, men inte särskilt ont.
Dagen det satte igång (torsdag) fick jag onda sammandragningar i vila och låg kvar i sängen någon timma extra tills det lugnade sig. Sedan återkom det på kvällen efter 18, men jag var fortfarande osäker åt vilket håll det skulle gå. Sambon var iväg en timma och när jag flyttade på mig och ringde mamma fick jag 3 rejäla att andas igenom och det kändes säkrast att åka in. Då blev jag alldeles tyst i uppåt en minut och fick rikta koncentrationen helt på att andas mig igenom, att prata då finns inte på kartan. Så när det regelbundet börjar göra så ont att man knappt inte står ut är det nog på riktigt. För mig kom varje värk smygandes som om någon kom och kramade mig bakifrån genom att "smeka" händerna mot mitten som en boaorm samtidigt som magen blir stenhård. Det är väldigt svårt att beskriva känslan då den nu redan är glömd i styrkegrad. När jag fick lämna urinprov på förlossningen hade jag fått en liten blödning. Mindre än 35 minuter senare var han född. Men jag har som sagt haft 3 intensiva och snabba förlossningar när det väl dragit igång och följer inte skolboken med en cm per timma.