Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

cookie82 skrev 2015-10-23 10:00:47 följande:
    BF + 7 och ingen bebis i sikte. Spenderade dagen på sjukhuset igår för att utreda havandeskapsförgiftning. Blodtrycket hade gått ner något, ingen äggvita i urinen så då är jag just nu inte längre i riskzonen - skönt. Det gjorde en viktskattning till 3400 g så med täta kontroller hos MVC kan det ju dröja till nästa fredag. Alltså suck! Envisare bebis får man leta efter.

Börjar bli något less.

Grattis till er alla andra. Skönt att höra att några bebisar inte vill stanna inne tills de är tonåringar. :)
    Vad skönt att du sluppit havandeskapsförgiftning, men trist att du behöver fortsätta vänta. Dock är ju varje dag ett steg närmare bebis!
  • mammalovis

Kämpa på nu alla som väntar, snart befinner ni er också i bebisbubblan. Snart måste det ju bara börja ploppa ut bebisar med tanke på hur många som verkar vara kvar och så många på övertid.

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-23 15:57:34 följande:
    Hej. Vi kom dit till kl 6 och jag blev omhändertagen av en bm och sjuksköterska. Jag berättade om min oro och sköterskan sa att då sätter vi katetern direkt. Var kanske inte riktigt vad jag ville höra, men hon lät så säker på sin sak att jag okejade. Hon använde bedövningsvätska och typ sa att nu tvättar jag 3 ggr och på 3 satte hon katetern så snabbt och proffsigt. Sedan satte de 2 nålar en i var hand. Ett kärl sprack så de fick sticka 3 ggr.
    Efter en tids väntan rullades jag till operation och där var det ju spinalbedövning. Jag var frusen och så nervös att jag inte kunde sluta skaka. Blev ledsen och blev insvept med filt och erbjuden lustgas som jag tog. Sedan la narkossköterskan bedövningen och jag väntade på att få själva ryggbedövningen, men istället så blev jag varm i benen och hon bara "Nu är det klart". Efter bara en liten stund kollade de med nått kallt hur känseln var. Jag kände ju att de rörde mig, men absolut ingen kyla. Jobbigast var att jag fortsatte skaka under tiden, fick lustgas som hjälpte. Plötsligt hör jag att de suger fostervatten och sedan säger de att bebisen är ute.

En gosse på 3660 gram 51 cm lång förlöstes kl 8:31. Han är perfekt!

Fick en extra kateter i livmodern mot blödning. Läkaren som förlöste såg ut som att hon hade stått i ett slakthus smile2.gif
    Får lite extra smärtlindring.
    Era små tips och tankar har funnits med mig under dagen <3
    Lilleman knoppar nu och han är så fin. Kan inte vänta på att storasyster ska få se honom.
    Grattis till Lilleman! Vad skönt att allt verkar ha gått bra trots din nervositet. Nu är det över och ni kan njuta!
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-23 16:28:18 följande:
    Trots bra besked idag så är jag bara nere o förtvivlad, frågade lite om igångsättning o tydligen inte alls säkert att man får det här jag inte för än man gått 4-5 veckor över... Trodde 14dagar va praxis så blev rätt knäckt, skulle va skönt o veta att slutet på graviditeten bara är Max 3,5v bort o inte typ 6-7 veckor, har ont i varenda led, har lite muskel skador i benen sen tidigare o det känns som att musklerna ska sprängas, kan knappt hålla i saker längre o det enda bm säger är. Du ser ju inte svullen ut :( huvva vad jag gnäller men känns rätt hopplöst just nu...
    Vad skönt att tul var positivt!

Vad konstigt! Varför skulle de vilja att du går över med 4-5 veckor? Det lät mycket märkligt. Tror de att bebisen är felberäknad eller hur tänker de? Vilket landsting tillhör du?

Att det inte alltid är efter 14 dagar har jag hört på forum tidigare, men inte i närheten av 4-5 veckor över.
  • mammalovis

Den ena förlossningen är ju inte den andra lik. För de flesta är det en rejäl skillnad mellan sammandragningar/förvärkar och äkta förlossningsvärkar, men det hinner man ändå glömma mellan barnen.

Med båda mina första barn fick jag sammandragningar vid promenader, d v s magen blir stenhård, man kanske måste stanna till och andas lite., men det går fort över. När det sedan var dags rådde inga tvivel. Med första började det kl 1 på natten och var väldigt oregelbundet med 45-30-20 minuter emellan för att med tiden tätna. För att härda ut var jag tvungen att upp och röra på mig. På förmiddagen i duschen tätnade värkarna ordentligt och vi var inne vid 13, då var jag öppen 5 cm. Sedan hade jag bara tid för en klunk dricka mellan värkarna och lustgasen.

Med andra hade jag mycket förvärkar nätterna innan, så första den natten brydde jag mig inte ens. Vid den andra gick jag på toa och fick en liten blödning. Vid nästa som en rejäl mensblödning och sedan kom 5 värkar på 12 minuter och det rådde ingen tvivel om att det var dags då de behövdes andas igenom. 1,5 timma senare är hon född.

Med tredje hade jag sammandragningar vid rörelse redan i vecka 34 varje till varannan minut under en ca 10 minuter lång promenad i normala fall. De var inte värre än att jag kunde gå. Sedan hade jag sammandragningar i 4 veckors tid både vid rörelse och vila. Söndagen innan hade jag falskt alarm med sammandragningar med 6-7 minuters mellanrum, men inte särskilt ont.
    Dagen det satte igång (torsdag) fick jag onda sammandragningar i vila och låg kvar i sängen någon timma extra tills det lugnade sig. Sedan återkom det på kvällen efter 18, men jag var fortfarande osäker åt vilket håll det skulle gå. Sambon var iväg en timma och när jag flyttade på mig och ringde mamma fick jag 3 rejäla att andas igenom och det kändes säkrast att åka in. Då blev jag alldeles tyst i uppåt en minut och fick rikta koncentrationen helt på att andas mig igenom, att prata då finns inte på kartan. Så när det regelbundet börjar göra så ont att man knappt inte står ut är det nog på riktigt. För mig kom varje värk smygandes som om någon kom och kramade mig bakifrån genom att "smeka" händerna mot mitten som en boaorm samtidigt som magen blir stenhård. Det är väldigt svårt att beskriva känslan då den nu redan är glömd i styrkegrad. När jag fick lämna urinprov på förlossningen hade jag fått en liten blödning. Mindre än 35 minuter senare var han född. Men jag har som sagt haft 3 intensiva och snabba förlossningar när det väl dragit igång och följer inte skolboken med en cm per timma.

• mammalovis
    cookie82 skrev 2015-10-24 10:51:29 följande:
    41+0. Känns inte direkt som något att fira... :) Tänker åka till stan och handla söta bebiskläder. Nåt måste man ju få unna sig eller?! :)
    Ja, passa på att unna dig saker nu om du orkar. Sedan rekommenderar bb och bvc ju att man undviker köpcentrum och gallerior med tanke på smittorisken. Vila om du kan är också ett hett tips, som man dock först förstår efteråt varför.

Jag är också sugen på att shoppa, om jag hittar något i rätt storlek, då jag inte hann/orkade innan förlossningen, då nästan all rörelse gjorde ont sista veckan och jag bara ville vara hemma. Tanken är väl att komma iväg på måndag då jag inte ens har hämtat ut babyboxarna. De två apoteken här i stan har allt restnoterat. Nu är det ju lättare att köpa något som passar en pojke också.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-24 21:53:19 följande:
    Funderar på om jag hamnat i en "sova för mycket" spiral, fast kanske är precis det man behöver nu för o ladda batterierna, har ju haft rätt svårt med sömnen typ fram till nu så kanske bara får passa på o njuta, särskilt som det bara är jag o karln hemma i två veckor då bonusarna är hos sin mamma :)
    Jag kan ju inte garantera dig något, men sista veckan innan jag födde var jag extremt trött och i princip bara sov och vilade, inte blev jag piggare heller ... Jag var sällan uppe före 10-11 och sedan var jag trött på eftermiddagen igen ... så har du tur samlar kroppen kraft inför födsloarbetet.  Så vila på, sedan vet du inte när du får sova så länge du vill nästa gång.

Det är lite frustrerande kan jag tycka. Lilleman här sover som bäst och längst på dagarna och man vet ju inte förrän efteråt när han drabbats av matkoma. På nätterna har han ett längre pass på 3-4,5 timmar sedan ska det ätas i flera omgångar innan han sover igen och då kan han behöva sova på mig för att kommatill ro. Det känns som han blivit mycket mer vaken den här sista veckan och därmed svårare att förutse när han väljer att sova efter amningen. Ja, det är väl dags att lägga ner honom nu och se om vi får sova till 3-4. Jag får nog ta någon kvällsmacka först, då jag blir så hungrig mitt i natten annars.
  • mammalovis
    Larissa skrev 2015-10-25 04:39:08 följande:
    Bf +9 23.04 kom vår Elisia till världen<3
    3,6 kg och 51 cm lång. Öppen för 1 finger när vi kom in vid 19.00 igår. Men värkar som var dubbla och tilloch med 3 dubbla. Från 20.30-22.30 öppnades resten. Helt sjukt ont överallt, hade lovat mig att inte skrika men det kunde jag inte hålla. För de smärtorna var hemska, han inte med någon form av bedövning. Men som tur var sprack ingenting och inget behövde sys. Men den har gången undrar jag när mjölken rinner till? Nu sussar sambo i sin säng i bb rummet och Elisia ligger bredvid mig och sover. Skulle ringa på klockan när hon vaknar så skulle de ta en temp. Fick ringa för någon timme sedan och be om Alvedon som jag själv glömt packa ner i väskan.
    Stort grattis till tösen! Det låter som en tuff förlossning. Tråkigt att du inte hann med den bedövning du hade önskat. Tyvärr kan det ju göra väldigt ont när det går fort, men skönt att du slapp bristningar. Nu får ni passa på att njuta av underverket Sov när bebisen sover, så du återhämtar dig!

Mjölken brukar ju strömma till framåt tredje dygnet, så du får ha lite tålamod.
  • mammalovis
    angelica123 skrev 2015-10-25 10:09:42 följande:
    Fick igångsättning beviljad två dagar tidigare tack vare snäll läkare på förlossningen, alltså då i v41+5. Detta var i torsdags morse.
    Tappen var mjuk och mogen och jag var öppen en snål 1:a. Fick sån där hormonplatta bakom tappen för att öppna upp den mer och starta värkar.
    Natten till fredag startade värkarna ordentligt och blev inskriven ca 07 på förlossningen, 4cm öppen.
    Sjukt intensiva värkar och en stressad bebis i magen ledde till akutsnitt på eftermiddagen när jag var öppen 9 cm.
    Slapp bli sövd dock, som tur var. de hade nämligen stenkoll på honom hela dagen då han visade dessa tecken tidigt så därför blev det inte urakut.
    Men när han väl var ute så mådde han jättebra <3
    Så i vecka 41+6 kom han, 4466 gram och 53 cm. Stadig kille smile1.gif
    Grattis till sonen! Skönt att det blev ett lugnt snitt och att sonen mådde så bra när han kom ut. Ja, det hann ju bli en rejäl kille, men han fick ju gott om tid att lägga på sig. Nu får ni njuta av ert underverk.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-25 00:01:42 följande:
    Sömnbrist plus hormoner, blandat med att jag är en väldigt känslig person, är en riktigt härlig kombination. Jag är extremt tacksam över 10-dagarna! Det är så skönt att sambon är hemma och kan dela bördan med mig! Eftersom jag dessutom delammar så matar han också. Jätteskönt att han kan ta nattmatningen när jag känner mig helt slut! Vi har förvisso bara haft fyra dagar hemma nu, jag antar att det blir lättare med tiden.
    Det blir bättre med tiden när bebisen får mer urskiljbara rutiner om några månader, men lika snabbt som man upptäckt den nya rutinen kan den också ändras, så bebisar är lite förvirrande. Med åldern så äter de ju lite mer sällan också. Första veckan här kunde det gå en kvart till halvtimma innan han var hungrig igen.

Jag tycker man kan se en förändring bara på två veckor. Första veckan somnade han vid tutten och kunde fortsätta sova. Nu vaknar han oftast när man försöker flytta honom minsta lilla efter amning, så det krävs verkligen matkoma för att lyckas. Så nu är nätterna svåra på ett annat vis tycker jag. Första veckan för att man fick amma så ofta och denna veckan mer för att det kan ta uppåt en timma innan han somnar om på natten, efter två amningar under tiden. Sovperioderna varierar mellan 2-4,5 timmar på nätterna. Oftast somnar han för natten vid midnatt. Dock behöver vi träna på att komma igång med att liggamma för mer sömn, men vi får möblera om i sovrummet först så jag får spjälsängen mot min säng, så han inte kan ramla i golvet.

Fördelen med första barnet är ju också att man kan passa på att vila/sova när bebisen sover. Det är ett gott råd även om det är lätt att man vill prioritera att få undan lite i hushållet också eller bara lite egentid. Så det blir bättre!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015