Simone skrev 2015-10-16 23:47:15 följande:
Åh vad jag älskar livet med en nyfödd, kan inte sluta titta på min lilla skatt som fyller en vecka idag!
Hon är en sån snäll bebis, skriker bara till lite om hon vill ha mat eller om blöjan behöver bytas, annars sover hon mest eller ligger vaken och tittar runt. Sover hela nätter, måste väcka henbe för att hon ska äta, så sömn kan jag inte klaga på att vi inte får här hemma.
Känner mig förvånansvärt pigg efter förlossningen! Bara gått en vecka sen förlossningen, men redan hunnit med några promenader i det härliga vädret, bakat bullar och tårta inför sambons födelsedag. Känner mig verkligen lyckligt lottad över att ha haft en sån bra förlossning samt en bra tid efter!!
Hur mår alla ni andra som fött och hur sköter sig eran lilla bebis? :)
Här njuter vi också större delen av dagarna av lilleman. Det är väl när man ska göra något eller man ska iväg som det krävs lite bättre planering. Här går dagarna i väldigt lugnt tempo. Sambon har verkligen kommit in i seg-läge. Han kan hjälpa lillasyster att tvätta sig, byta blöja och kläder efter frukosten, men tandborstning och håret glöms bort på båda. Om jag inte ifrågasätter kan vi hinna äta lunch innan det blir gjort, så det känns lite jobbigt att behöva hålla koll på alla bollarna i luften när man sitter fast och ammar. Sedan är det ju mysigt att låta Lilleman ligga kvar på amningskudden när han däckat efter maten. De äldre barnen vaknar vid 7-8 och sedan sätter sambon ofta på Barnkanalen och sover vidare framför teven. Jag och Lilleman drar oss ofta till framåt 10 innan det blir frukost, så sedan är familjen sällan klar med allt före 12 om man ska iväg, vilket är lätt frustrerande, då sambon gärna fastnar med mobilspel eller något på teven.
Ja, vår lille kille är också väldigt smidig i dagsläget. Visst han äter oftare i perioder under dagen, men det är skönt att vi hittat ett sätt att sova på. Om det inte fungerar att lägga ner honom bredvid mig när han slumrat vid bröstet, får jag söva honom på mig. Jag har börjat sjunga en vanlig kanin och trollmors vaggvisa, så kommer han oftast till ro och sover uppåt 3 timmar igen. Jag får också väcka honom ibland för mat. på natten, men på dagarna vaknar han oftast innan.
Är det fler som har riktiga fismaskiner? Här är det mer regel än undantag att det alltid är lite, lite bajs av minst en prutt i blöjan inför varje amning, så det är svårt att avgöra när det kommit mycket eller lite.