Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Ccvd skrev 2015-10-07 08:14:09 följande:
    4830 ska det vara haha
    Grattis till bebisen! 4830 g lät lite mer rimligt, jag hissnade när jag läste det första.

Jobbigt att ni haft en tuff start, men hoppas det vänder snart så ni får komma hem och njuta. Vilket datum kom bebisen?
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2015-10-07 16:44:12 följande:
    Nu börjar det hända grejer här :) Vattnet gick strax efter två, verkligen som på film då det bara forsade precis när jag skulle gå och hämta posten. Jag ringde förlossningen och har precis varit in på kontroll, de tyckte att värkarna kom regelbundet men eftersom jag var såpass opåverkad så skickade de hem mig så nu sitter jag här i soffan och väntar och väntar.. På grund av infektionsrisken ville de inte kolla om jag var öppen. Drar det inte igång blir det igångsättning imorgon förmiddag. Åh det är så kul och jag blir så glad vid minsta värk men oj vad det sipprar vatten hela tiden. Barnmorskan kollade med ultraljud och såg att det var tomt men eftersom vattnet ombildas hela tiden så rinner det ju direkt ut.. Börjar kännas i huvudet nu då jag måste dricka ordentligt. Vid 11 idag var jag hos barnmorskan och bokade in igångsättning den 18/10 men det kommer jag ju att slippa nu!
    Spännande att det äntligen är på g. Då har du ju mer ett slutdatum på väntan nu. Försök vila så mycket du bara kan, krafterna kommer du behöva!

Lät däremot lustigt om det var tomt på fostervatten, men lite måste väl finnas kvar även om det ombildas hela tiden?

Lycka till! Hoppas du orkar dela med dig av din förlossning sedan.
  • mammalovis
    Hallonmaja skrev 2015-10-07 17:16:21 följande:
    Hej! Här är en till som väntar på oktoberbebis smile1.gif Har planerat snitt på tisdag 13/10 så det närmar sig! Är mitt tredje barn och de andra två har varit hemma förkylda denna veckan. Idag har jag också fått ont i halsen och känt mig risig. Så typiskt, har inte varit sjuk på hela graviditeten hittills. Undrar hur de gör med snitt om man skulle vara sjuk, nån som vet?

Tycker dagarna segar sig fram i snigelfart, har allt klart och vill bara att dagarna ska gå! Blir ju inte bättre av att vara sjuk och tvingas vara hemma hela dagarna.

Fördriver tiden med att klura på namn. Har ni andra redan bestämt namn eller tar ni det sedan när bebben kommit?
    Ja, här börjar barnen också bli sjuka typiskt nog. Äldsta dottern var hemskt grinig i går kväll och hade ont i halsen så det kändes som något var på g med 37,6 i örat innan vi släckte. Kvart i två kom hon upp och lät som en skällande hund med 39,3. I med Ventoline och Panodil och huvudet pallade vi upp med ett täcke under madrassen, sedan sov hon tack och lov gott till halv 8. Då var hon pigg och feberfri och tyckte det var fuskigt att inte hon fick gå till förskolan. Sedan har hon tjatat om frukost till en trött mamma, men det gick att få henne att sätta sig och måla med tuschpennor så jag fick lite respit. Under eftermiddagen har hon längtat efter att lillasyster ska komma hem. Jag är väl jättetråkig som bara vilar hela dagarna, så hon gick också och la sig vid fyra tills resten kom hem. Det är tur att hon är hyfsat pålitlig och kan sysselsätta sig själv mycket på rummet med rollekar.

Jag trodde i mitt stilla sinne att hon var frisk nu, men när vi tempade för säkerhets skull hade hon 38,4 ikväll (37,2 i morse)och lillasyster 37,7 så följetongen fortsätter. Vi får se åt vilket håll det går på lillasyster imorgon, hon kan ibland ha högre temp på kvällen när hon inte har bajsat och ligga under 37 på morgonen, så vi får se vad som händer imorgon. Måste jag ha båda barnen hemma får väl teven gå varm och jag parkera i soffan. Någon bebis har vi inte tid med förrän de är friska, då det blir svårare med barnvakt. Visserligen jobbar svärmor sista natten i natt innan hon åker till Kanada nästa onsdag, så jag hoppas hon är tillgänglig i nödfall. Min mamma tar ju drygt 2 timmar på sig hit, så någon måste ju ta dem innan.

Sambon hade tydligen sagt något om att mamma skulle komma kvällen innan bf, så hon hade inte bokat in några möten fredag eller måndag vid bf och kunde komma torsdag kväll, så vi får väl hoppas bebisen håller tidsplanen till runt bf 17/10.

Med namn ligger vi ganska lågt. Första fick ett namn hon definitivt inte skulle ha, men hennes långa födsloskrik avgjorde till slut. Andra barnet hade huliganen, Vilde och Vilda som arbetsnamn då jag hade så mycket sammandragningar och blev en Wilda med tanke på den snabba förlossningen och hon lever upp till sitt namn. Vilda/e betyder strid så dt stämde inte.

Tredje barnet har vi heller inget klart. Jag var inne på en Emil när sammandragningarna började och jag befarade att illbattingen hade vänt sig åt fel håll. Dock kommer det inte gå hem hos sambon då hans kusin heter så.

Flicknamn tycker jag är lättast att komma på förslag till, men vi har inte haft några diskussioner än. Jag vill ha ett robust tvåstavigt namn. Den här gången har jag funderat på Nora och Nadja. Safira är också fint, men väl gulligt. Tidigare gånger har Emilia, Diana, Malva, Linnéa och Amira funnits med på listan. På ett sätt hade det varit kul att spinna vidare på familjens initial av förnamnen som bildar just Amira innan lillasyster kom, då jag har ett dubbelnamn, samtidigt är det en omkastning av namnet Maria som är ett släktnamn, som äldsta tösen också fick, men vi får se.

Pojknamn tycker jag är sjukt svårt. Antingen känns namnen väl gubbiga, 70-talsaktiga som alla klasskamrater hetat eller för mjuka. Namn jag tänkt lite mer på är Mattis, Mio, Malve, Otto, Matteo, men inget jag fastnat vid. Sedan är det ju så många barn man haft i skolan/förskolan som man förknippar namnen med. Namn i närmsta släkten är Olof, Ingemar, John, Emanuel på min sida, men inget jag vill ha som tilltalsnamn. Oscar är fint, men också mjukt. Jag gillar egentligen Gabriel, men då blir det ju så lätt Gabbe istället plus att jag vill att det ska vara lätt att skriva för barnet. Det räcker att de får bådas efternamn, då jag har två olika pappor med son-namn, men ändå vill ge dem valet i framtiden att ändra. Som "äkta" efternamn har alla barnen mitt och sambons dotter har bara mammans.
  • mammalovis
    joannabelle skrev 2015-10-07 21:20:53 följande:
    Jag har en fråga till er andra av ren nyfikenhet, jag är på BF-5 idag och bebis är inte fixerad utan är ruckbar. Frågade barnmorskan om det var farligt ifall vattnet skulle gå och han inte är fixerad, hon avfärdade de och sa att vi inte ska oroa oss för något medicinskt utan ringa in till förlossningen i vanlig ordning vid vattenavgång. 

Men blir orolig när jag läser andra som skriver att man ska åka in direkt och till och med lägga sig ner så att inte navelsträngen kommer ut först. Vad har ni andra fått för direktiv från eran barnmorska? :) 
    Jag skulle tippa på att det är stor skillnad på direktiven vid tvärläge och om huvudet ligger åt rätt håll. Tvärläge kan man ju inte föda i, utan måste ha koll på om huvudet hamnar rätt eller om det måste till ett kejsarsnitt. Så länge huvudet är fixerat eller ruckbart tror inte jag det skulle vara någon extra fara. Möjligen om det är rörligt, tänker jag och har hoppat ur läget, men det låter ju som stor otur att navelsträngen skulle komma i vägen.

Sedan finns det ju barn som snurrar navelsträngen runt halsen, men jag tror aldrig jag läst vilket huvudläge de haft innan, men vore intressant att få reda på.

Dessutom tror jag en del bm lever kvar med äldre direktiv och en del har tagit till sig nyare, men det är min gissning.

Min bebis var fixerad sist och ska dit på fredag, så då kan jag ju få det bekräftat. Hon tyckte jag hade väldigt låg mage sist, så antagligen har den sjunkit ner en bit skulle jag gissa. Jag behöver sitta skräddare eller bredbent för att det inte ska göra ont, så magen får plats neråt.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-10-07 18:44:10 följande:
    Vi har inget namn alls på gång. Detta blir ju tredje pojken så vi har idétorka. Förslag mottages gärna! Gillar gamla namn.

Måste fråga er med fler barn, hur är erat tålamod? Jag har just nu inget tålamod alls med mina två grabbar som bara ska kivas hela tiden. Känner mig så hemsk som mamma..
    Äldre namn tänker jag på Nils, Gustav, Oscar, John, Bertil, Gunnar, Sigvard, Sven, Sten om du tänker typ 80 år bakåt.

Jag tror att både mitt och sambons tålamod är frestat just nu, främst när barnen inte lyssnar när man säger till dem upprepade gånger. Min sambo är ju inte känd för att gå upp i god tid och försover sig lätt, så då blir han ju mer stressad plus att barnen inte förstår det här med att skynda sig. Sambon undrade om 2-åringen var hörselskadad i morse när hon stod fast vid sitt beslut, men hon är ju bara sjukt envis och svår att övertala. Han har ju delvis fått henne dithän, då han låtit henne få bestämma så mycket själv. Hon är pappas flicka, så mamma duger bara när pappa inte är hemma eller hon har sina få specialerbjudanden att mamma får sjunga, ta på pyjamasen eller borsta tänderna. Att få en godnattkram är en ynnest på hennes villkor. Med min dotter körde vi hårt på varannan kväll med läggning just för att få ur henne mammabundenheten, men nu blir det att vi tar var sitt barn nu när jag är piggare på kvällarna. Vi får se hur vi löser det när bebisen kommer, men det får väl bli mer flexibelt. 
  • mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-08 11:16:52 följande:
    Bah har ju flera ljusår kvar till BF. Är verkligen toppen att vara sjukskriven och inte få göra ett skit. Får ju bara ångest över allt jag skulle kunna göra, men inte får och dagarna sniglar sig fram.
    Ja, dagarna är ganska långa, även om jag är så slö att jag vilar och sover bort större delen av dagarna. Den del jag är uppe blir det mest att jag sitter vid datorn och läser diskussioner eller ligger i sängen och spelar på mobilen, men visst önskar jag att jag orkade göra en massa annat som bara blir liggande. Jag får ju visserligen göra saker, men orken är fullkomligt bortblåst och har varit så i en vecka typ. Så tiden just nu känns ganska meningslös. Jag hoppas det blir bättre när bebisen kommer så jag inte fortsätter i den här håglösa bubblan. Imorgon ska jag i alla fall till bm om bebisen ligger kvar.

Idag har jag en dag med en mängd sammandragningar igen så magen är stenhård titt som tätt, men de gör ju inte direkt ont. Jag har även lite tryck neråt.

Barnen är hemma p g a feber med sambon, men den äldsta vill mest hitta på massa bus och klippa sönder papper och strö ut över hela lägenheten, vilket jag hoppas hon inser att hon fått nej till. Sambon har fastnat i mobilen sedan han gick upp vid elva ...
  • mammalovis

Är det fler som har det hopplöst med toaspringet?

Kissar gör jag betydligt oftare nu de senaste dagarna, men värst är andra änden som jag knappt har någon kontroll över alls utan det kommer lite varje gång jag kissar med. Så fort jag känner minsta lilla behöver jag gå direkt för att inte få det på fel ställe. Det är knappt så en fis fungerar längre. Eller är det trycket neråt som gör att jag tappat all muskelkontroll? Jag kan ju ändå knipa av strålen om jag vill, men kisset tar ju lång stund innan det är klart.

Jag vet inte om det har med en närstående förlossning att göra eller om det är en konsekvens av att jag inte tog Niferexen 2-3 dagar i rad, då de tog slut och jag var för lat att köpa nya. Kostmässigt dricker jag fortfarande en del Hallonläsk och lite glass varje kväll, men i övrigt alternerar vi ju maten som vanligt, så det har ju inte skett några större förändringar. I övrigt är jag bara lite snorig och mer trött sista veckan.

Det lockar ju inte precis att lämna lägenheten med den här opålitligheten.

Jag får se vad bm säger imorgon.

Helst hade jag nog velat veta om jag börjat öppna mig, men det är kanske lugnare att inte veta. Just nu är jag livrädd att det knappt kommer behövas några värkar innan krystvärkarna kommer. Inte så att jag tror att barnet kommer ramla ut, men frågan är om/hur fort det kommer gå eller om det trots allt kan bli en normal förlossning. Jag börjar i alla fall fundera mer och mer på vad man praktiskt ska tänka på med förlossningsställning, krystningar och hur man kan förhindra att spricka, om det blir en hemförlossning eller i bilen på väg in. Tidigare två gånger har jag klarat mig med en rispa, men då har jag ju haft bm som sagt till när jag får krysta och inte plus att de har utbildning i att förhindra att man spricker.

• mammalovis

Varning för slemproppsinfo.

Ja, här tror jag att delar av slemproppen har kommit i form av slemstrimmor med lite röda trådar. Lite slemmiga strimmor har kommit i flera dagar och det är ibland som en glidbana att torka sig, men inga vattniga flytningar som jag haft innan vid de andra två förlossningarna.

Här tror jag att jag fått en ny lurig dag med onda sammandragningar till och från. Nu ikväll har jag haft en vända med onda sammandragningar jag fått sitta och andas mig igenom med 6-8 minuter emellan innan vi åt kvällsmat. För säkerhets skull har jag förvarnat grannen, om hon skulle behöva komma upp till barnen som förhoppningsvis sover, vi har i alla fall fått yngsta i säng och den äldsta förhalar med att kissa och dricka vatten, så jag hoppas de sover snart, det gör ju livet enklare om vi måste åka in. Efter jag var nere hos grannen verkar det ha lugnat sig igen eller åtminstone 13 minuter emellan.

Sambon åkte och hämtade en maskin de ska ha imorgon och är borta en timma, så vi får hoppas det är lugnt. Imorgon åker han och jobbar 4 mil bort och risken är väl att båda barnen måste vara hemma, då åtminstone äldsta har feber 38,4 och yngsta ligger på gränsen med 37,8 i kväll. Känns ju jättebra i kombination med att jag är sjukskriven och ska till bm imorgon, om ingen bebis har kommit. Vi får väl se om hans mamma kan komma och följa med eller så. Sambon har bett henne hämta hans tös efter skolan imorgon i alla fall.

Vad sjuttan det är för konstig historia de har vet jag inte, då de ligger neråt 37 på morgonen för att ha feber på kvällen. Återstår att se om det kan vara tredagarsfeber, då de bara är lite snoriga i övrigt.

• mammalovis

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1 2630g 46cm

14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm

17/9 Herkules, Ida

28/9 Sofie mamma till 2 prinsar, Runa 35+2 3,4 kg 51 cm, fjärde barnet

30/9 SmultronSöt, flicka bf 8/10

3/10 Godisråttan, flicka 41+4, första barnet

4/10 FrökenPD, flicka, bf-4, fjärde barnet

5/10 Angelica1984 Norrköping, pojke bf-4

Ccvd, pojke 4830 g 55 cm, första barnet

7/10, Bullen11, pojke 3440g 52 cm på bf-9, storebror född oktober-11

Simone, flicka 3660 g, 51 cm

8/10 Mira 14, pojke bf 4/10
    8/10 Trixiedix,, pojke bf 14/10 tredje barnet minsta 22 månader
    8/10 Mammalovis 39 år Nässjö, pojke, 38+4 3305 g 52 cm, tredje barnet, 2 döttrar dec-10, jun-13
    9/10 Garin Borås, pojke på bf, andra barnet, son april-14 

Bf-lista  
    30/9 Mijjan

2/10 Damdis, första barnet 
    2/10 emeloi 28 år Örebro 

5/10 MyRoundabout

6/10 Filuribur1 Södra Skåne, första barnet väntar en Lykka
    6/10 kaksinmutyksin, planerat snitt

7/10 Karriärskvinna

9/10 Lemon
    9/10 Angelica123

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet 

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka 
    11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11

12/10 Embla Twopointoh 36 år Värmland, sjätte barnet, planerat snitt, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.
    12/10 Joannabelle 22 år, första barnet väntar pojke 
    12/10 Iowhannah 28 år Norrköping, första barnet tror flicka

13/10 Janet 1980, fjärde barnet
    13/10 Hallonmaja, tredje barnet planerat snitt

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12 
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet 
    15/10 Chazbo, tredje barnet 
    15/10 Bf29okt, väntar pojke, planerat snitt
    15/10 Carroo92, första barnet

16/10 Tramses,tredje barnet 
    16/10 Zero

17/10 Elesif

18/10 Irlais 29 år, andra barnet 23 månader

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

23/10 Vitvanilj, andra barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2 
    30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet 
    31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet

Knyttet, andra barnet, ettåring
    Amerigo

• mammalovis

Vad många som verkar vara på g, det blir spännande att följa! Råkar man vara borta någon dag så finns det genast massor att läsa. Det är många man undrar hur det gått för ...

Grattis Bullen11!

Grattis Simone!

Grattis Mira 14!

Grattis Trixiedix!
    Det verkar som att 8/10 var ett bra datum att föda på.

Grattis Garin! Häftigt att du lyckats föda två barn på bf!

Sedan är det ju häftigt att så många haft snabba och smidiga förlossningar.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015