Oktoberbebisar 2015
anna tuva skrev 2015-03-07 22:34:35 följande:
Det känns som att alla gör KUB test. Men själv är jag osäker. Får det gratis trots 30 år men känner inga bra skäl till det. Hur tänker ni?Jag tror jag blev erbjuden med första barnet, men tackade nej, då jag inte visste hur vi skulle resonera vid ett dåligt resultat. Första barnet är ju önskat oavsett.
Med andra barnet ville jag främst veta om det var ett eller två foster. Själva sannolikheten var mindre viktig och jag har en lugnare sambo nu, så det vore lättare att hantera.
Med tredje vill jag också göra kub - OM man skulle behöva förbereda för tvillingar. Med två barn under 4,5 år blir det ju lite mer komplicerat och mer att fixa rent praktiskt, så då är det skönt att ha tid på sig. Vad gäller ett sämre resultat hoppas jag att jag kan se på det som en kompis gjorde. Jag tror inte de gjorde fler prover vid kub, men däremot fick de tråkiga besked vid RUL, men var väl till viss del förberedda på det då det stämde med KUB. Där blir det ju mer definitiva besked om det handlar om trisomi med obefintlig överlevnadschans.
Sedan hoppas vi självklart på ett friskt barn, då det blir intensivt med tre friska också. Ett sjukt barn kräver ju mer tid både omsorgsmässigt och i och med alla möten med habilitering, sjukvården o s v.