Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Hoppanloppan skrev 2015-08-27 23:38:13 följande:

Nattliga toabesök och halsbränna känner jag igen! Inget man lär sakna när bebisen väl har kommit :) Har ni börjat fundera vad som ska packas i BB väskan? Och vad tror ni behövs för typ av ytterplagg till bebisen i oktober? Jag tänkte först köpa en lurv overall men kom på att vi har inte så kallt i oktober. Kan det funka med fleecejacka och filt i bilstol och vagn första tiden kanske? Fjärde barnet och jag har noll koll haha!!

Här är min bb-väska från tidigare förlossningar: Hoppas den kan hjälpa någon.

Kläder till bebis: (i skötväskan)        

¤  Tunna mössor                                                ¤ Filt

¤  Långärmade bodies                             

¤  Byxor                                                           ¤ Lypsyl

¤  Sparkdräkter                                                 ¤  Pengar till parkering

¤  Sockar                                                            

¤  Pyjamasar                                                      Energipåfyllning:

¤  Tjock tröja                                                        ¤  Cola

¤  Tjock mössa                                                      ¤  Godis

¤  5 Blöjor                                                             ¤  Frukt

¤  Våtservetter                                                       ¤  Choklad

¤  Soppåsar                                                           ¤  Flaska att dricka ur

¤  Babyolja

Saker till mamma                                                Hygien:

Kläder:                                                              ¤  Hårsnoddar

¤  Amningsbh                                                       ¤  Schampo

¤  Amningstoppar                                                 ¤  Balsam

¤ Gravidbyxor                                                      ¤  Duschcreme

¤  Morgonrock                                                      ¤  Ansiktsrengöring                   

¤  Mysbyxor                                                          ¤  Borste

¤  Koftor                                                               ¤  Deo

¤  Strumpor                                                           ¤  Tandborste

¤  Innetofflor                                                         ¤  Tandkräm

¤  Tjocka bindor

¤  Handkräm

¤  Varm overall                                                     ¤  Nagelsax

¤  Mer blöjor                                                         ¤  Amningskupor

Underhållning:                                                    Saker till pappa:

¤  Kamera                                                              ¤  T-shirt

¤  Laddare                                                             ¤  Kalsonger

¤  Block och penna                                               ¤  Strumpor

¤  Något att läsa                                                    ¤  Tandborste

¤  Något att lyssna på                                           ¤  Deo

¤  Mobiltelefon                                                                                

¤  Laddare                                                            ¤ Dricka

¤  Kexchoklad

¤  Babyskydd
  • mammalovis

I ytterklädesväg hoppas jag vi klarar oss med en fleeceoverall i 56 från första barnet som föddes innan nyår eller med kofta, långärmad body, byxor och filtar över, om det skulle vara varmare. I vagnen och bilen är det ju alltid lättare att anpassa lagren tänker jag. Sedan har vi en större fleeceoverall i 68 som ser ut som en åkpåse med uttag för bältet, så den borde fungera resten av vintern. Ja, efter andra barnet (sommarbarn) finns tjock vinteroverall i 74 med, så vi är välförsedda med overaller upp till 86 i alla fall. Återstår att se om nuvarande yngsta behöver 92 i vinter när hon är ca 2,5 år, i så fall har vi upp till 116, men dock rosa i de senaste upplagorna, så kanske inte kul om det blir en pojke.

Tjocka bindor finns ju på förlossningen och smart att sno med några hem inklusive nättrosor man kan slänga/tvätta sedan. Visst man ser inte snygg ut, men de klarar blödningarna bättre, då det kan rinna i början, än med de tjockaste nattbindorna man kan hitta. Med första hade jag svårt att få på mig kläderna när jag hade duschat efter förlossningen för det blödde så.

Nagelsax har jag haft med till bebisen då de mjuka naglarna är hopplösa att fila och riva känns för brutalt. Babyoljan är bra att få bort första bajset (becket) som är som tjära i konsistensen och skitjobbigt att få bort.

Smart att ha med något att äta och dricka då man kan bli både vrålhungrig och törstig på nätterna när man börjar amma. Likaså skönt att ha något gott att dricka och lypsyl då lustgasen gör en torr.

Morgonrocken är skön att ha när man ska amma mitt i natten och kan vara lite frusen.

Med andra barnet fick vi ta på egna kläder på bebisen nästan direkt och ha egna blöjor med, vilket vi inte var vana vid, då vi födde på ett annat sjukhus med första där allt fanns. Så ha koll på vad som gäller dit ni ska. Har man tur får man två babypaket med lite blöjor från Pampers och Libero plus diverse småsaker, men det skiljer mellan olika sjukhus.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-08-28 22:15:58 följande:
    Var hos bm idag, alla värden va bra, bebisens hjärta slog bra men och här kommer menet som alltid för mig känns det som, kurvan för magen har planat ut helt (30+4) ska tillbaka på fredag o mäta igen, har någon här provat o mäta själv? Känns som att min mage varierar väldigt mycket i storlek beroende på om jag fått äta eller inte...
    Ta det lugnt och gå på fredagens mätning. Skulle den fortfarande vara avvikande blir du ju bara skickad på tillväxtultraljud och de mäter flöden i navelsträngen, beräknar vikten och ser hur det ser ut med fostervatten.

Min kurva hade dalat sedan sist, men då har bebisen också vänt sig med huvudet ner, så det är inget jag oroar mig för. Både sf-måttet och min vikt hade ökat lite grann.

Så länge bebisen fortsätter röra sig regelbundet brukar det oftast vara bra.
  • mammalovis

Jag tycker snarare att det är tvärtom, sedan huvudet la sig neråt att det inte wobblar omkring lika mycket. När jag är ledig känns det som att det är mer liv i magen än när jag jobbar. Oftast märker jag nog av att den trycker ut en fot eller två.

• mammalovis
    Sommarsolen skrev 2015-08-29 15:12:09 följande:
    Nån annan som känner att bebis sparkar "neråt", så det gör ont ibland... säkert helt normalt, vad vet jag :) Lite obehagligt bara...
    Sparkar neråt vet jag inte, men det kan kännas nästan som det krampar långt ut på sidan i nedre delen av magen för att sedan byta plats. Ibland är det nästan så jag vill skrika högt. Jag vet inte om det är ligamenten, magmuskler som delar sig eller bara en hård rumpa eller nåt. Trevligt är det inte. Oftast inträffar det på morgonen på väg till förskolan.
  • mammalovis
    Laloppan skrev 2015-09-01 19:07:31 följande:
    Hej hej! Är i v.32 nu.
    Någon mer än jag som har problem med tryck mot blåsan/tyngd i magen ? Jag kan knappt gå utan att det känns som att blåsan mosas och magen blir tyngre. Får gå i slowmotion pga obehaget.

Idag på jobbet så kändes det som att blåsan vreds om och jag fick knipa för att jag helt ärligt trodde jag skille kissa på mig. Efteråt blev jag helt varm i underlivet (haha nej jag kissade inte på mig,vet ej vad värmen berodde på. Blodflödet kanske? som när man blir generad kändes det typ) detta upprepades typ 3 gånger.

Har mycket sammandragningar men inget som gör ont eller så. Obehagligt är den ju men det är ju pga av att jag ständigt tror jag skall kissa på mig. Haft sammandragningar sen v.25-26 kanske och denna "kissa på mig"-känsla kom nog runt v.23-24 men har blivit mer intensiv nu (kanske för att hon vuxit)

Någon med samma problem? Går det att göra något åt det eller måste jag helt enkelt oroa mig för att göra byxan offentligt i typ 8 veckor till? =(
    Tidigare i graviditeten kände jag ofta som en sten sjönk när jag reste mig upp. Ev var det sammandragningar, men de är mycket svårare att urskilja den här gången då bebisen vrider sig mycket och skillnaden ibland bara är om undre delen av magen blir hård eller inte, så lite väl diffust tycker jag mot tidigare graviditeter då jag haft moderkakan fram och mycket tydligare sammandragningar.

Sedan kände jag mycket tryck neråt när bebisen vände sig med huvudet neråt för att bli ruckbar för några veckor sedan. Numera känns det ibland när jag går och magen blir hård.

Kanske ska du be bm kolla urinen så du inte har uvi, är min spontana tanke, men har aldrig haft en uvi under graviditeten, så vet inget säkert.

Jag har insett att sitta på huk och nysa samtidigt är ingen bra hit, för då är det omöjligt att hinna knipa i tid ...
  • mammalovis

Ja, här har jag svårt att hålla reda på veckorna, men upptäckte nyligen att jag visst var i vecka 34 när jag tittade i almanackan. Den 17/8 konstaterade jag att det var två månader till bf, sedan kändes 8 veckor kvar väldigt länge, men sedan missade jag visst en vecka. Men så är det väl med tredje barnet, man hänger inte riktigt med. Jag märker dock att bebisen reagerar på plötsliga ljud från barnen.

Senaste dagarna har sammandragningarna ökat radikalt och även börjat göra ont ibland, plus att jag haft lite kväljningar idag. Det gör mig lite smått nervös över att jag redan kanske börjat öppna mig. Bm sa att som omföderska kan man vara öppen 4-5 cm länge utan att veta om det. Då förra förlossningen gick fort på 1,5 timmar från 2-3 värk, så börjar det bli lite nervöst. Imorgon är sambon iväg i Göteborg 20 mil bort, men som tur är grannen hemma om det till nöds skulle vara något. Bebis kan ju dock stanna till åtminstone vecka 37-38-39 i alla fall och jag har ju tänkt jobba 5 veckor till ... Som det känns nu undrar jag hur det ska gå. Som tur är har jag smågrupper med elever så jag får ju ändå sitta ner 30-35 minuter varje lektion, men har en del sammandragningar ändå.

Sedan tycker jag det är svårare att skilja på vad som är en sammandragning och inte. Jag har ett fettlager under magen och ena stunden är hela magen stenhård och nästa hela utom det lilla fettet under magen. Så frågan är om det också är en sammandragning då de kan kännas och spänna ännu mer?

Igår kväll var magen hård nästan hela kvällen trots att jag satt ner vid datorn och tog det lugnt. Hur känner ni andra det som har moderkakan bak? Med de andra två var sammandragningarna så tydliga med moderkakan i framvägg så jag behövde inte fundera, då jag inte kände så mycket sparkar eller andra rörelser.

• mammalovis
    Elesif skrev 2015-09-04 10:33:30 följande:
    Hej!
    Jag har lite funderingar angående fosterrörelser och tänkte höra hur ni upplever det. Jag är i vecka 34, 33+5 och har känt av att bebisen inte rör sig på samma sätt längre som för någon vecka sedan. Jag antar att det är trångt, för jag tycker inte ens att min mage är så stor. 

Han rör sig regelbundet under nästan hela dagen men det är betydligt mindre rörelser. Någon buff då och då och nån spark om man har tur. Jag vill ju helst att han ska sparka mig i revbenen hela dagen som jag är van vid så att jag kan känna mig lugn Tungan ute

Jag vet inte om jag ska ringa förlossningen eller inte för jag tror väl egentligen inte att det är nån fara men jag är så himla nojig att jag ska ignorera min magkänsla och nåt går fel. Men som sagt, han rör sig ju under nästan hela dagen och ibland buffar han i en halvtimme nästan non-stop.

Hur skulle ni resonera?
    Tacksam för svar =)
     Jag är beräknad till 17/10 och så här skrev jag i tidigare inlägg om samma sak:

I lördags:
    Jag tycker snarare att det är tvärtom, sedan huvudet la sig neråt att det inte wobblar omkring lika mycket. När jag är ledig känns det som att det är mer liv i magen än när jag jobbar. Oftast märker jag nog av att den trycker ut en fot eller två.

25 augusti
    Igår kände jag mindre rörelser eller hann inte märka av det och på kvällen var magen mest som en välpumpad boll och det tryckte mycket, mer eller mindre obehagligt på sidorna, typ på undersidan av magen. Idag har bebisen varit mer aktiv tack och lov, då jag blev lite nojig efter gårdagen, men totalt sett är den inte lika bufflig.

Ändrar era bebisar också rörelsemönster? Jag tycker jag märker av betydligt mindre sedan bm konstaterade att den hade huvudet neråt, men samtidigt mer sammandragningar eller tryck utåt av kroppen. Jag tyckte sammandragningarna var tydligare med tidigare barn då jag hade moderkakan fram, nu är jag mer osäker.

Just nu är det mest tryck uppåt med en fot eller två och lite att det kittlar nertill eller strax under bröstet. En kollega tyckte att magen hade sjunkit idag jämfört med i måndags om det inte berodde på kläderna förstås.

• mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-09-04 18:08:35 följande:
    Jag är inte speciellt stor i vanliga fall heller, och har alltid haft små magar under graviditeterna (även om jag känt mig enorm).

Mitt svar på att jag var "för liten" för att vara i åttonde månaden (kommenterat av en rejält överviktig person): "Mina gravidkilon kommer i alla fall inte sitta kvar speciellt länge efteråt, eftersom jag inte mulat i mig mat och godis varken innan, under eller efter graviditeten."

Jag har också svarat på undran om det verkligen finns en bebis därinne med: "Nej. (liten paus) Det är faktiskt två." (fast jag inte väntade tvillingar)

Svärfars kommentar när jag var gravid en av de första gångerna: "Vad tjock du börjar bli!"
    "Du med!", blev mitt svar.

Jag syr medeltidskläder, och vi var på en medeltidsmarknad en gång när jag var höggravid (dottern föddes tre dagar senare) i stekande sol och 30 grader i skuggan och fullt uppklädd i två lager ylle och huvudbonad. En helt främmande man kommer fram, petar på min mage och säger: "Den där är väl inte på riktigt, va?" "Jo", svarar jag, "men eftersom jag gillar medeltiden kommer jag att sätta ut barnet i skogen när det är fött."

Jag är liksom inte alls så "snäll" som jag brukar vara när jag är full av hormoner och trött i rygg och sinne efter en lång graviditet...
    Härliga kommentarer. Jag bryr mig nog inte så mycket, utan konstaterar mest att jag inte varit så stor tidigare gånger heller. De tidigare två graviditeterna har det varit en fördel att inte vara stor då jag kunnat jobba till 5 dagar innan födsel och inte hunnit tröttna på att gå hemma.
    En del blir mest förvånade över att jag ska ha så snart eller att de inte sett det innan (det senare mammakompis från öf som har barnen på  samma förskola).
  • mammalovis
    Elesif skrev 2015-09-04 18:40:16 följande:
    Jag har också BF 17/10 :) Med ditt inlägg så antar jag att allt står rätt till med dig och din bebis också och att det är normalt att det skiljer sig lite från dag till dag?

Jag ringde iaf Förlossningen och de sa att det lät som det var okej eftersom han inte haft uppehåll mer än någon timme och idag har det varit full rulle enda sedan halv tio då jag klev upp, då har jag ju i och för sig suttit still mest hela dagen :) Så jag blev iaf lättad efter samtalet så jag hoppas och tror att det är okej. Men nojig är jag mest hela tiden, allt är så nytt när det är första barnet.

Tack för svar!
    Det var så lite så, och att bli orolig är ju inte så konstigt, varken med första barnet eller senare. När det ändrade sig sist tänkte jag att jag väntar till nästa dag och ser och då var det mer aktivitet. Det var ju aldrig helt lugnt, men mindre aktivt. Det är ju alltid skönt att få lugnande besked och det är ju en del av förlossningens uppgifter.

Idag har jag också varit i kontakt med förlossningen. Jag har haft mer sammandragningar de senaste två dagarna och ännu mer på kvällarna när jag suttit vid datorn och tagit det lugnt. Idag var vi lite sena iväg, så visst var jag väl lite stressad. På vägen till förskolan med syskonvagnen tyckte jag sammandragningarna kom lite väl tätt och kändes mer än tidigare och även neråt ryggslutet. Då det gick snabbt sist (1,5 timme från 2-3:e värk) så är jag mer nojig den här gången.
    Så på väg till jobbet 10 minuter bort började jag kolla tiden på mobilen och insåg att jag hade sammandragningar varannan, var tredje minut och dessutom ganska långa, men det kom jag aldrig ihåg att säga när jag ringde. Så tårarna kom och jag ringde sambon som skulle åka iväg idag tills sent ikväll. Så när jag kom fram till jobbet fick jag be en tjej på expeditionen fixa numret till förlossningen.

På fl sa de åt mig att sjukskriva mig och bara ligga och vila. Skulle jag ha sammandragningar oftare än 1 gång i kvarten eller bli smärtsamma så skulle de dra öronen åt sig och jag skulle ringa igen. Om det fortsatte, men inte så kraftigt är det läge att ringa bm på måndag och få träffa läkare med ev två veckors sjukskrivning. Mest nojig är jag för att öppnas i förtid eller behöva ligga på neo, då jag är ensam med äldsta tösen. Visst sambon tar ju henne med, men relationen till henne och tålamodet är ju inte riktigt detsamma som med vår gemensamma dotter.

Dock hade jag pedagogisk handledning med upplägg av kommande veckas lektioner som jag hoppas kunna genomföra så det ville jag helst inte missa, så jag stannade kvar och väntade, men struntade i lektionerna då jag inte var sinnesnärvarande nog. Jag har undervisning i smågrupper med elever som behöver extra hjälp i matte då de inte når upp till målen, så vi försöker åtgärda delar av taluppfattningen som brister och jag hade bett vår handledare om råd. Under tiden jag väntade satt jag och läste en bok och sammandragningarna lugnade sig lite i alla fall. När jag gick för att fika ökade de igen. Sedan gick jag hem efter mötet och fick färre sammandragningar, men lite kraftigare på vägen. Jag passade på att äta lunch och gick sedan att vila och hade en del kvar. Sambon fick åka iväg, då jag ändå har grannen som back-up idag om något skulle hända.

Hon fick senare köra när jag skulle hämta barnen på förskola då sambon tog min bil och jag vägrar köra en bil med handväxel vid ratten, om jag redan är uppstressad. Dock lyckades vi öppna bakdörren på fel sida, så den gled ur läge igen, vilket jag kanske borde kunnat komma ihåg, men då jag aldrig använt den själv hade jag inte en tanke på det och sambon hade inte sagt något till grannen heller ... men hon tyckte nog det var ganska skönt att få köra egen bil. Dock fick vi ta av hjulen på syskonvagnen för att få in den i hennes Toyota och lite meck är det ju alltid att montera en bakåtvänd bilstol..  

Ikväll har jag varit jättetrött och legat i soffan, medan barnen gladeligen fick se på Barnkanalen. Sammandragningarna lugnade sig i soffan, men ökar igen så fort jag är på benen. Barnen var dock vidriga vid matdags och ingen skulle äta köttgryta grinade respektive skrek de, så det var en pärs att få dem i säng. Den äldsta somnade nog på två röda när hon väl bråkat färdigt vid matbordet och frivilligt borstade tänderna och skuttade i säng. Den yngsta stökar mer vid tandborstning då hon är två år och ska göra allt själv, oavsett om hon kan eller inte. Gud nåde den som hjälper henne, då får man ett illvrål som svar och tårarna sprutar.
    Nu vid datorn känner jag några sammandragningar igen, men jag hoppas få sova i natt. Natten som var hade jag ändå några sd då och då. Det vore ju skönt att få en lugn helg, så jag kan jobba igen på måndag.

På ett sätt vore det skönt att få träffa läkare om beskedet är att tappen inte påverkats och att jag kan jobba om jag orkar trots mer sammandragningar. Att vara tvungen att gå hemma och vila och inte kunna vara så delaktig i något känns hemskt, men visst det får jag ju acceptera hellre än att jag föder för tidigt förstås. Det är ju ändå 6 veckor kvar ... och vi har varken tvättat klädseln till babyskyddet (eller letat upp spädbarnsinlägget) eller tvättat bebiskläder. Ja, föder jag för tidigt har vi ju inte rätt storlek ändå ... Dock känns det väl läge att börja packa bb-väskan, amningskläderna är ändå tvättade. Sedan ska sovrummet möbleras om så jag får spjälsängen intill sängen och yngsta dottern ska flytta in hos storasyster. Liggdelen behöver vädras och tvättas, så det finns ju en del som borde göras ... Jag får väl skicka sambon att springa till tvättstugan på söndagen för den trappan har ju redan innan varit pustig.

Är ni andra reda för bebis?
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015