Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Embla twopointoh skrev 2015-09-17 22:19:05 följande:
    Jag börjar också längta efter min dotter. Är i vecka 34, men ska ju snittas i vecka 37.

Jag har ganska ont, främst i ryggen, men även i bäckenet, ligamenten och har smärtsamma sammandragningar. Jag har svårt att sova på nätterna och är konstant trött. Att man har en pigg och nyfiken 15-månaders att springa efter om dagarna hjälper ju inte upp tröttheten precis...

Jag funderar lite på hur hon, min 15-månaders,  kommer att reagera när lillasyster kommer. Hittills har hon verkligen varit familjens lill-prinsessa, med två föräldrar och fyra ganska mycket äldre syskon som leker, gosar och tar hand om henne. Vi tycker att det är bara bra att det kommer en liten "konkurrent", så riskerar hon inte att bli så bortskämd, men vad kommer hon att tycka i början? Ett sådant litet barn kan man ju inte förbereda heller, hon förstår ju inte att det ligger en bebis i min mage.

Min tanke är att inte träffa storasyster för första gången efter förlossningen med en bebis i famnen, utan att jag hälsar på henne först och sedan visar lillasyster för henne. Vi planerar att inte låta syskonen hälsa på på sjukhuset, men det är mest för att det är oktober och förkylningstider (och det är inte ens säkert att de får hälsa på med tanke på att det då är säsong för RS-viruset...). Så, mitt första möte med nyblivna storasyster blir då hemma, när jag har varit borta i tre-fyra dagar (två-tre nätter). Att då direkt få se mig med en bebis i famnen kanske inte är så lyckat.

För att komplicera det hela så får jag ju inte lyfta och bära storasyster på flera veckor efter snittet, så jag har börjat redan nu att uppmuntra henne att till exempel själv klättra upp i mitt knä när jag sitter i soffan. Jag undviker att lyfta henne också, utan ber något äldre syskon eller min man att göra det (jag får ju så ont av tunga lyft i vilket fall som helst just nu). Men helt utan lyft blir det ju inte i nuläget (och det vill jag inte heller, hon är ju så go).

Det är 14 månader mellan mina äldsta, så det var ju lite samma situation. Storebror var våldsamt svartsjuk på sjukhuset, men så fort vi kom hem var det inga problem alls.

Hur har ni andra funderat kring syskon och svartsjuka? Vad har ni för erfarenheter?.
    Självklart ska det bli spännande att se hur barnen reagerar på sitt syskon. 2-åringen pratar mycket om att mamma har bebis i magen och blir alldeles överlycklig när hon ser en bebis på stan. Så frågan är ju om hon blir lika lycklig av någon som bor här permanent. Samtidigt är hon ju pappas flicka så jag tror det underlättar mycket, men på dagarna är det ju jag som kommer få ta många strider och hon är ju minst sagt en bestämd ung dam med många tvära kast som kan reta fullständig gallfeber på en. Tuffast just nu är ju att hon ska göra och bestämma allt efter egen pipa, så när man ska iväg kommer det ju ta jättelång tid är jag rädd, eftersom ingen är helt självgående och man får ju bara hjälpa henne när hon efterfrågar det. Samtidigt har hon väldigt stor integritet och kramar sker bara på hennes villkor, så det blir intressant att se om bebisen mjukar upp henne eller om hon håller lite lagom distans, vilket kan vara skönt och underlätta passandet. Man lär ju få se upp med småsaker, då hon samtidigt är givmild när syrran är ledsen.

Min äldsta var 2,5 år när hon blev storasyster och det första hon sa när de sågs på sjukhuset var: jag gillar min lillasyster, så det var ju en bra start. De fick träffas utanför avdelningen och syrran låg i plastbaljan. Sedan har man fått hålla undan henne en del då hon lätt blir överexalterat och ville slänga sig över sin syster och den risken lär nog finnas nu med då hon lätt blir bufflig i sin iver. Det gäller mot mig också att det blir så dumt ibland som hon inte haft avsikt för, men hon har så svårt att bara ta det lugnt och lyckas inte styra t ex knän och huvud från att dunka i en. Annars tror jag hon kommer vara en stolt storasyster, även om hon kommer vilja få vara riktigt liten ibland och krypa upp i knät. Så där kan nog konkurrensen finnas kvar.

Då och då vill båda barnen se bilder från när de var bebisar på datorn, så det har blivit ganska ofta på sistone. Tyvärr slutade min kamera fungera upptäckte vi på förlossningen, så de första korten har bara sambon i sin telefon. Jag vet knappt om jag har sett dem, men egentligen borde vi se till att föra över dem till datorn nu för då blir det kanske lättare att förstå varför mamma är borta när lillasyster ser sig själv på sjukhuset.
    Sambon är ju iväg på hemvärnsövning två gånger om året, men jag har nog bara sovit borta en natt utöver förlossningen sedan yngsta föddes. Dock har ju äldsta sovit hos sin pappa i perioder, så där har det ju varit tvärtom sedan hon föddes.

Nästa vecka får jag väl ta en sväng till biblioteket och låna lite syskonböcker så vi kan läsa och prata om vad bebisar gör och vad de kan göra med bebisen. Den äldsta tror att hon kan lära bebisen prata direkt och tror den redan kan säga ga-ga fast jag försöker påtala att de bara kan skrika i början. Jag vet att vi gjorde detsamma sist och att hon gärna läste böckerna efter bebisen hade kommit också.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-09-18 12:21:45 följande:
    Nä det tycker inte jag heller, förstår att det är jobbigt när han tror att du bara är lat o att han själv dessutom inte är beredd att gå in o "täcka" för dig i hemmet en kort period... Sen är det ju bra om barnen hjälper till o hålla undan så man kommer åt allt lättare. Har oxå insett att det är enorm skillnad på vilken syn folk har när det gäller vad som är stökigt o städat, väldigt olika preferenser, så har upplevt att en person anser att behovet av en storstädning är akut medan en annan knappt lyfter ett ögonbryn. Vad säger han om du förklarar att du tycker det behövs mer för att du ska må bra? Kan det inte bara vara hennes reaktion på att en förändring är på g? Min mage har oxå betett sig konstigt dom senaste dagarna (gasig o lös) men tror det är en liten reaktion på att det blivit lite mycket snurr i huvudet med fix inför flytt o bebis o att båda våra bilar plötsligt havererar :o Slemspår i trosorna? Jag tror inte jag skulle märka det då jag har rätt mycket flytningar hela tiden :P
    Usch, vilken dålig tajming med bilarna, sånt är så jobbigt och dyrt. Jag hoppas ni löser det ändå.

Flytningar har jag nog också lite grann, men inte så det märks så tydligt, de hinner ju torka in. Det vet jag att man får massor av strax innan förlossningen, så har det åtminstone varit för mig. Med första barnet blev jag osäker om det bara var flytningar eller vattnet som hade börjat sippra så vi var inne på en kontroll. De konstaterade ingen vattenavgång, men 2 dagar senare föddes hon i alla fall.
  • mammalovis
    joannabelle skrev 2015-09-18 18:24:36 följande:
    Hej allihopa! Glad
    Jag väntar mitt första barn och har BF 12 oktober (är i vecka 37), vilket är snart!

Jag måste bara fråga hur ni andra mår nu på sluttappen? Jag är så otroligt känslig och har varit sedan några veckor tillbaka. Det svänger något otroligt från att ha hur mycket livsglädje som helst till att allt kan kännas hopplöst och tungt. Helt otroligt hur dessa hormoner kan påverka humöret, finns inga mellanlägen heller utan här svänger det kraftigt smile1.gif mest synd om sambon som får stå ut med detta haha. 
    Tja, känslig var väl bara förnamnet när jag blev sjukskriven för sammandragningar för 1,5 vecka sedan. Jag ville ju jobba och kunna vara i ett socialt sammanhang några veckor till. Nu är jag knappt till nytta för någon. Inför mötet med bm var jag också tårögd då det är jobbigt när sambon inte förstår skillnaden mellan att prioritera att gå ut en sväng jämfört med att dammsuga, även om det ger likvärdig mängd sammandragningar.

Så sedan sjukskrivningen har väl livsglädjen dalat, då det är tråkigt att gå hemma och det finns inte så mycket att se fram emot. Det blir ju mest att man vänder lite på dygnet och mest spelar på telefonen, sitter vid datorn eller vilar och det är ju inte så meningsfullt. Det har varit riktigt skönt att få hämta på förskolan och träffa lite folk igen när sambon är på hemvärnsövning. Å andra sidan har dagarna gått fortare än jag räknat med, så jag har inte haft så tråkigt som jag räknade med, men heller ingen energi över för att göra saker som virka och sy, som skulle kunna vara roligt. Det blir ju lätt att man tänker att det kan jag göra imorgon ... Så totalt sett är det bättre än förväntat även om jag blir väldigt trött och slö av att gå hemma.

Imorgon ska jag ta med båda barnen på barnklädesmarknad, det lär bli en tuff match att hålla koll på dem bland massa folk, men jag hoppas de kan hålla sig i närheten och inte springa iväg. Det är vid sådana tillfällen man överväger tanken på koppel på barnen ändå.

Förlossningen innebär mer skräckblandad förtjusning. Just nu hoppas jag det dröjer för att slippa neo, både för min och barnens skull, så jag har väl svårt att se fram emot bebis än. Just den här gången är ju frågan om det mest blir mysigt eller tufft med bebis plus två barn till som pockar på uppmärksamhet. Man hinner ju glömma mellan varven hur intensivt det första halvåret kan vara med alla amningar och sömnbrist, så jag hoppas på en bebis som bara hänger med.

• mammalovis
    77michelle skrev 2015-09-20 07:12:28 följande:
    Godmorgon! Efter en orolig natt vill jag höra med er hur era bebisars sovmönster är. Jag är i v34+3 och bebisen är ordentligt livlig på natten runt kl 02 och några timmar framåt. Men inte i natt. Trots att jag gick upp, vände och vred på mig och petade på magen så hände inget. Väckte min man och då- lagom när jag gjort honom orolig- så sparkade hon till igen. Nu har jag känt henne ett par ggr till så är liiite lugnare. Kan det vara så att hon ändrar läge och åker neråt i magen, eller bara ändrat sovmönster? Hur har ni det med era bebisars vaken/ sömnperioder?
    Jag tycker att bebisen har ändrat mönster någon gång i den vevan. Innan hade jag en bebis som alltid satte igång runt 10-11 på kvällen när jag gick och la mig för att sedan vakna runt 5 på morgonen. Under dagen var det mer oregelbundet.

Nu har jag mer en eller två dagar som är mer intensiva och det verkligen brötas runt uppåt ovanför naveln och andra dagar det är lugnare över lag både i hur hårda sparkarna är och hur ofta de kommer. Sedan har jag ju mycket sammandragningar, så jag lägger nog mer märke till dem numera än rörelserna, men flera gånger per dag känner jag av bebisen, men visst händer det ganska ofta att jag funderar på när det senast var jag kände något.

Det kan säkert bero på både läge, att huvudet läggs neråt, att barnet har tillväxtperioder och kanske även att sömnmönstret ändras. Det sägs ju att födda barn växer när de sover, så jag antar att det gäller bebisar också. De går väl upp 250 g i veckan nu på slutet tror jag att jag läste nyligen.

Det viktiga är ju att rörelserna fortsätter flera gånger om dagen, annars är det ju dags att de kollar upp det på förlossningen med ctg, så bebisen fortfarande lever.
  • mammalovis
    Herkules skrev 2015-09-20 07:38:40 följande:
    Hej! I torsdags morse kl 00:43 kom Ida till oss! Vattnet gick 22:45, så det gick illans fort. Allt gick bra, trots att jag gick skrapas efter förlossningen. Hemma sedan igår och mår trots lågt blodvärde mycket bra. Efter min förra dotter för 4 år sedan var jag nedstämd och stressad, men just nu mår jag bara toppen och kan äntligen förstå vad det innebär att faktiskt kunna njuta av sin nya fina bebis!
    Grattis till lilla Ida! När var du beräknad och hur stor var hon?

Ibland är det skönt med en snabbare förlossning, även om det kan ta tid att komma ikapp mentalt efteråt.

Det känns som att många bebisar kommer i förtid, eller är det de med bf de första dagarna i oktober som inte kan hålla sig?
  • mammalovis
    Sommarsolen skrev 2015-09-20 11:01:34 följande:
    Har ca 4 v kvar till bf och känner då och då ihållande lite molande värk ibland långt ner i ryggen och ibland framtill nedanför magen, som mensvärk fast ganska svag. Det håller i sig länge varje ggn (säkert 10-20 min) så funderar på vad det är? Kan ju inte vara förvärkar då de väl ska komma i kortare perioder... Nån som vet? Är det bara att livmodern fortfarande växer...
    Det är inte några fogar som spökar då? Eller ligament som töjs ut?

När jag haft sammandragningar och magen är hård som en stenkula har det periodvis satt sig i ryggen som ett band långt ner, främst om jag har stått upp en del. Jag antar att det blir ansträngande för ryggen att kompensera när magen blir hård. Oftast hade jag även tryck neråt. Nu det senaste har det varit lite bättre tror jag, eller också har jag inte hunnit tänka så mycket på det i helgen då jag har varit ensam hemma med barnen.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-09-20 13:02:29 följande:
    Ganska spännande faktiskt! Varje kväll känns det som "i natt kanske det sätter igång", haha ;P
    Svårt att förklara hur de känns dock. De börjar som en sammandragning, magen blir hård och är i vägen, och sen börjar bebis röra sig som fan och liksom trycker sig neråt. Hårt! Så att det gör ont i magen, ljumskarna, ryggslutet och även neråt i slidgången. De brukar komma i perioder om typ 30-45 minuter och efteråt är jag oftast lika slut och hungrig som efter ett tungt träningspass. De känns som mest vid vila, men i går kände jag av dem även under en promenad. Tydligen behöver det inte innebära att bebis kommer före BF, men vi hoppas för fullt! Vore inte kul att behöva gå med det här i tre veckor till :S Nu kommer de dock oftare och känns mer intensiva, så det skulle verkligen inte göra nåt om bebis kommer om en vecka!
    En förvärk för mig innebär ju att magen är stenhård och gör ont i vila, så några sparkar från bebisen går ju inte känna samtidigt vad jag vet. Men du kanske menade att en ny sammandragning som gör ont/förvärk triggas av barnets sparkar först.

Å andra sidan är ju läkarspråket annorlunda, då jag är sjukskriven för förvärkar, men har sammandragningar som inte gör särskilt ont, utan mest bara är obehagliga och magen blir totalt stenhård.  Dock är de i vila/sittandes så att de kommer och sprider sig som tentakler som kommer närmare och närmare varandra tills magen är stenhård. Läkaren som undersökte mig i gynposition (för att mäta tappen) tyckte tydligen att magen var hård även när jag inte hade en sammandragning.
  • mammalovis
    Sommarsolen skrev 2015-09-21 12:21:24 följande:
    Ni som inte blir sjukskrivna etc, hur länge innan bf slutar ni jobba?
    Om jag inte hade blivit sjukskriven hade jag jobbat till 9/10 och är beräknad till 17/10. Nu blev jag istället sjukskriven i 34+3.

Med de andra barnen har jag jobbat till ca en vecka innan bf och fått bebisen efter 5 hellediga dagar båda gångerna lustigt nog.
  • mammalovis
    Simone skrev 2015-09-21 15:22:16 följande:
    Hallå :) har bf den 11:e oktober och det går inte att beskriva hur segt det här börjar bli! Varje dag känns som en evighet och man letar små tecken på att förlossningen är g hela tiden... Lilltjejen verkar trivas där inne, sparkar för fullt, mindre roligt för mig när det känns som att mina revben ska gå av eller när det känns som hon bokstavligen ska gräva sig ut ur underlivet haha.
    Vad sjutton gör ni om dagarna för att tiden ska gå snabbare? Jag har slut på idéer :(
    För det första gör jag väl allt för att förlossningen inte ska starta än, då jag bara är i 36+1 nu, så det är förhoppningsvis några veckor kvar. Så än letar inte jag tecken, utan hoppas snarare att dagarna bara rullar på.
    Eftersom jag är sjukskriven för mycket sammandragningar och beordrad vila i hemmet, så gör jag inte så mycket, även om det finns massor jag borde göra.

Bebiskläderna är tvättade och uppsorterade efter vad som ska med till bb och stanna hemma. Däremot är inte bb-väskan packad, men påbörjad och en lista är skriven, då det kan bli bråttom, så egentligen borde jag packa färdigt, men det är väl någon mental spärr. Kvar är även att flytta ut lillasyster till syrrans rum och tvätta spjälskydd, amningskudde och de lösa delarna till liggkorgarna, samt montera om spjälsängen. Vi har sparat en liggkorg till en gammal vagn som vi har i vår säng eller i spjälsängen i början när bebisen inte tar så stor plats så det blir mer ombonat.

Sedan har jag tänkt sy ett påslakanset av ett gammalt lakan, virka bebisskor och en bläckfisk, sy dockkläder till lillasysters dockor och likaså sängkläder. Sortera upp gamla barnkläder storlek för storlek och allmänt försöka jobba på att få bättre ordning, men som regel händer ingenting.

Jag har börjat vända på dygnet och är väldigt seg på morgnarna. I morse hade jag mycket sammandragningar redan i sängen så jag valde att ligga kvar och somnade om. Sedan brukar det bli lite mobilspel innan frukost och dusch. Idag har jag vikt tvätt och suttit i storasysters rum och plockat igenom hennes leksakslådor och sorterat grejer rätt, då hon har en förmåga att bara slänga ner allt huller om buller. Därefter blev det lunch och en stunds vila och en kompis ringde innan jag städade upp lite av lillasysters leksaker i vardagsrummet och fastnade vid datorn.

Andra tänkta saker är väl att läsa de böcker som finns hemma samt ta tag i foton och annat. Egentligen skulle jag gått ner på stan och kollat utbudet på amningsbehåar då de gamla är för små, så jag vet vart jag ska gå efter förlossningen när brösten har stabiliserat sig. Sedan väntar en tur till stan för sista shoppingrundan av lite bebiskläder, spegel till bilen och hämta ut några babyboxar. Ev får det vänta till nästa vecka då jag passerat 37+0, så det inte är hela världen om förlossningen drar igång.

Så konstigt nog går dagarna rätt bra ändå. Framåt fem kommer resten av familjen hem, så då är det bara middag och läggningsrutiner kvar innan jag fastnar vid datorn och läser inlägg från septembermammorna.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-09-21 21:47:23 följande:
    Jag insåg precis en grej, är en sån som mår skit av hormonförändringar i kroppen o kom o tänka på att nu är ju kroppen van vid gravid hormoner så vad händer när man slutar va gravid jo en ny omställning hur kommer det att gå? Ni som har barn redan hur hade ni det efter förlossningen? Mådde ni bra eller kräks man o har sig då oxå när hormonerna ställer om?
    Det är väl bara humöret som brukar påverkas. Man pratar ju om baby blues som kommer ganska nära efter förlossningen. Smart att både du och din partner läser på om detta och att sambon kan hålla koll på tecken på förlossningsdepression som några få drabbas av, oavsett om man löper mindre eller större risk för det. Likaså kan ju även pappan drabbas.

Med första barnet minns jag inte, mer än att hela första året var tufft p g a täta amningar och mycket sömnbrist och ingen avlastning då pappan var psykiskt instabil och inte orkade avlasta mer än någon enstaka timme dagtid. Där hade jag visserligen i början att jag var ute och gick på byn med barnvagnen vid midnatt flera nätter för att sambon skulle få sova och inte tappa humöret av bebisens skrikande samtidigt som bebisen skulle somna, så då rann tårarna som en konsekvens av trötthet, uppgivenhet och foglossning som kom först efter förlossningen. Då vet jag att jag någon gång önskade att jag bara kunde lämnat bort henne så jag fick sova ikapp, men samtidigt växte väl moderskärleken fram i den vevan. Jag ville ju egentligen inte överge mitt barn.

Med andra barnet fick jag mjölkstas på söndagen (födde torsdag morgon) när mamma skulle åka hem efter att ha hjälpt oss över helgen så då var jag rätt gråtmild i samband med att jag hade ont och feber, så jag fick gå på värktabletter några dygn och försöka amma mig ur problemen. Så det är svårt att säga vad som orsakar vad, men visst kan man vara extra känslig i den nya situationen.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015