• KillBill

Miljöpartiets miljöpolitik

Rätt många här på FL kritiserar MP s miljöpolitik men frågan är vilket parti som har en bättre politik och vad som borde göras i Sverige när det gäller miljön?

Sverige hamnar bland de tio sämsta i världen när det gäller det ekologiska fotavtrycket så självklart är miljön ett problem som måste tas på allvar.

Vilket parti tycker du driver den bästa miljöpolitiken och varför?

• Svar på tråden Miljöpartiets miljöpolitik
  • Flash Gordon
    amia01 skrev 2015-01-24 23:10:09 följande:
    ? Missförstådd?
    Stöd till ekologiskt lantbruk och reservatsbildning i skogen = dyrt och ineffektivt.
    Håller du inte med?

Art och habitat skydd är bra, men det skall alltid göras utifrån en helhetsbedömning, dvs artens förekomst som helhet över hela världen, i kombination med global och lokal miljöpåverkan. Finns ingen vits med att ha stora populationer på bekostnad av andra miljövärden.

På vilket sätt är centerpartiets miljöpolitik värdelös?

Kärnkraften är ingen central miljöfråga, och inte heller självklart positiv för miljön. Stor klimatpåverkan och långsiktigt negativa miljökonsekvenser. Vad är det för fel på vind- sol- och bio-energi?  Och varför kan vi inte helt enkelt spara lite på energin?
    Det du skriver är inte miljöpolitik utan glesbygdspolitik.

Därför är Centerns miljöpolitik värdelös. Den finns inte.

Skjut bort alla rovdjur. Höj bidragen till bönderna. Sluta skapa reservat där vi inte kan göra som vi alltid har gjort längre. Sänk skatterna på böndernas miljöbelastning. Ge bidrag till att samla kottar och pinnar i skogen så vi på landet kan göra biobränslen.

Inget av det där har med miljö att göra utan det är glesbygdspolitik. Det är den sämsta sortens symbolpolitik. Den som kostar utan att göra nytta.

.
    Svenska bönder, framförallt köttbönder, är bland de sämsta matproducenterna i världen. Miljömässigt åtminstone.

Om något borde en riktig miljöpolitik bejaka import av mat från länder där miljöbelastningen för produktionen är lägre än i Sverige. Det är en miljögärning att välja den irländska biffen från fribetande kor före den svenska.

Biomassa från svenska skogar är bara en dyr parantes i den framtida energiförsörjningen.

.
    Och felen med vind, sol och den där omöjliga bioenergin är så många att det krävs egna trådar för den saken. Det finns sådana på FL.
    .

Kärnkraften är fullständigt nödvändig för mänskligheten och planeten. Efter vattenkraften så står det mellan kärnkraft och olja/kol/gas för att försörja oss. Du väljer själv.
  • Ogenomtänkt

V har bäst miljöpolitik. Även om den inte är helt tillfredsställande.

@aima01

Det existerar ingen "grön tillväxt" annat än i fantasin. All tillväxt kommer av ökat resursuttag (eller ev intecknande av resurser). Resurser är begränsade. Vi borde dela på dem vi har och se till att de inte exploateras. Men så är inte fallet.

Ett hållbart samhälle skulle kräva nolltillväxt.

• Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-01-24 15:51:53 följande:

Det är deras officiella politik:

www.centerpartiet.se/var-politik/alla-fragor/energi/karnkraft/

"Inom en generation ska Sverige vara ett samhälle som är fritt från kärnkraft ..."

C har visserligen varit inne i den kärnkraftspositiva Alliansen ett tag men de har inte ändrats ett dugg i själva frågan sedan Fälldins dagar.

Om något tror jag nog att deras landsbyggdväljare är FÖR kärnkraft. Det är trots allt deras hus och ladugårdar som måste värmas och lysas upp även på vintern.

Det tror inte jag. Bönderna är ofta miljömässiga fundamentalister som älskade Fälldins kärnkraftsavsky. Detta kan bekräftas av vänner jag känner bosatta på landet. Där diskuterar man snarare var all vindkraft bör placeras.
  • Sensitiveguy
    KillBill skrev 2015-01-24 15:56:47 följande:

Ser med spänning fram emot svaret från Gert!

Hehe. ;)
  • Sensitiveguy
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-25 10:39:38 följande:

V har bäst miljöpolitik. Även om den inte är helt tillfredsställande.

@aima01

Det existerar ingen "grön tillväxt" annat än i fantasin. All tillväxt kommer av ökat resursuttag (eller ev intecknande av resurser). Resurser är begränsade. Vi borde dela på dem vi har och se till att de inte exploateras. Men så är inte fallet.

Ett hållbart samhälle skulle kräva nolltillväxt.

• Flash Gordon
    Sensitiveguy skrev 2015-01-25 15:12:34 följande:
    Det tror inte jag. Bönderna är ofta miljömässiga fundamentalister som älskade Fälldins kärnkraftsavsky. Detta kan bekräftas av vänner jag känner bosatta på landet. Där diskuterar man snarare var all vindkraft bör placeras.
    Och de bönder jag känner svär som f*n över alla dessa jä*vla vindkraftverk som de skall betala för via skattsedeln och som dessutom sabbar deras marker och hembygd.

Även om vindkraftsbolagen brukar försöka muta dem med ett par tiotusen om året till hembygdsföreningen.

Men de kanske inte röstar C. Jag vet faktiskt inte.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-01-25 16:33:21 följande:

Och de bönder jag känner svär som f*n över alla dessa jä*vla vindkraftverk som de skall betala för via skattsedeln och som dessutom sabbar deras marker och hembygd.

Även om vindkraftsbolagen brukar försöka muta dem med ett par tiotusen om året till hembygdsföreningen.

Men de kanske inte röstar C. Jag vet faktiskt inte.

Nej, de är nog storbönder sympatiserande med M.
  • Flash Gordon
    Sensitiveguy skrev 2015-01-25 16:54:06 följande:
    Nej, de är nog storbönder sympatiserande med M.
    Storbönder?

Tveksamt, du.

Det är norrländska potatisodlare vi talar om. De kanske har någon hektar åkermark per gård, ungefär och så lite skog till det.

De där som måste ha tre inkomster - potatisen, skogen och så extra anställning som lastbilschaufförer och traktorförare - för att få det att gå ihop.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-01-25 20:16:10 följande:

Storbönder?

Tveksamt, du.

Det är norrländska potatisodlare vi talar om. De kanske har någon hektar åkermark per gård, ungefär och så lite skog till det.

De där som måste ha tre inkomster - potatisen, skogen och så extra anställning som lastbilschaufförer och traktorförare - för att få det att gå ihop.

Jaså, på så sätt.
Svar på tråden Miljöpartiets miljöpolitik