Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen
Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen
Lovisa vaknar ju mellan 06-07 på morgonen. Beror lite på när morgonbajsen kommer Sen somnar hon mellan 8.30/9 ca och sover 45 min. Runt 11 brukar hon sova igen och sen ibland runt 13 och så vid 15 då jag hämtar. Ofta sover hon då lite längre. Kanske 1,5 timme (första tiden vi hämtade på dagis sov hon 2-3 timmar då, vilken lyx ) och sen är hon oftast vaken till läggning vid 19.30/20 ca. Brukar bli 3-4 timmar per dag och sen 11-12 timmar per natt.
När vi bara är hemma på dagen nu när storasyster är sjuk så sover hon mindre märker jag. Är mer spännande med storasyster hemma och vi har ju inte varit på promenad eller ute med bilen. Nog bara blivit 2-3 timmar och ofta i halvtimmar. Men det funkar det med. Hon har inte blivit övertrött på kvällen så är nog ett tecken på att hon blivit större också. Tror inte hon hade orkar detta för en månad sen. Kan ju iofs vara Eventfasen också eftersom det ju brukar påverka sömnen. Nu har hon precis somnat iaf och sover i Mamaroon och jag fått en kaffepaus Friska här idag!!
Kram och ha en bra dag alla!!
Jag vet inte om man kan kalla det planerade sovstunder, men våra dagar är inrutade i:
amma
vaken 1 h
sova 0,5-1 h
amma
vaken 1 h
sova 0,5-1 h
o.s.v.
läggdags ca kl 18 med amning
amma fem gånger (ca 20, 22, 24, 02, 04)
uppstigning ca kl 06 med amning
Han styr själv klockslagen såklart. Men det brukar bli dessa intervall och det ser väldigt lika ut dag till dag.
När det är dags att sova hjälper vi honom att komma till ro genom vagnpromenad, bilåka eller gunga i babysitter. På så sätt är han nöjd och glad dygnet runt typ.
Va jobbigt Irma med sån natt. Hoppas det går bättre ikväll med amningen och att ni får sova mer. Man blir som bakis på för lite sömn. Huga! Hoppas du kunnat sova en stund idag på dan med. Och att du haft trevligt med vännerna. A
Här är storasyster mkt piggare och äter bra men Lovisa lite frustrerad idag. Vill inte ligga så länge själv men tur att det kom idag och inte igår så får vara tacksam för det
Kram
Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen....
Kokosolja är ju bra till mkt och jättenyttigt men tränger inte ner och återfuktar så bra. Vi har kräm från Estelle & Thild. De är ekologiska. Finns bl à på Kicks och Apoteket hjärtat. Till blöjeksem funkar bara Inotyolsalva tycker jag. Behöver vara zink. Ta på mkt varje blöjbyte och lufta så är det borta på nån dag. Har hon fått eksem nån annanstans så är Mildison outstanding. Borta på någon dag. Då behöver man inte smörja med mjukgörande också, det är inbyggt. Gäller ju att behandla innan huden blir för förstörd och klådan för jobbig. När det lagt sig kan man smörja med vanlig kräm igen. Eftersom det kliar är det ju jobbigt för bebisen. Vid eksem ska man ju även kolla allergi. Både mjölk och äggallergi kan ju ge eksem. Testa utesluta ägg ett par veckor kanske? Mjölk borde hon ju även ha ont i magen av.
Hoppas det ger sig snart!
Kram
Behöver lite råd angående sulky.
Tänkte att vår duo-sittvagn som väger 15,5 kilo kanske är skönast att ha hemma när W kan sitta själv. Att man vill ha något smidigare med sig i bilen (och som kan vara i bilen hela tiden, så man slipper lasta i/ur + att man alltid har vagn med sig)
Har hittat en sulky med suflett o.s.v. Alltså lite mer vagn en en traditionell avskalad sulky. Frågan är om det är värt endast 4,5 kilo? Det är nämligen viktskillnaden. Sen är den lite mindre och allmänt smidigare förstås.
Eller är det enklaste sulkyn man har mest nytta av? Där skiljer det 7 kilo mellan vår riktiga sittvagn och sulkyn. Ingen suflett då t.ex.
Hur skall man tänka?
Jag kör fortfarande mjölkfritt. Ägg tål han, helt klart. Vissa dagar kan jag klämma i mig två stycken. Kör ganska ofta nödlunch som består av kokt pasta med ett rått ägg ovanpå som jag rör runt.
Funderar på att så smått köra igång mjölken igen. Tror jag skall börja med lite småsaker som innehåller mjölk och/eller smör. Väntar lite med ren mjölk/grädde/smör. Vad tror du? Hur är bäst att göra?
Men fy vilken natt Irma och övriga som har två barn emellanåt
Min man har oftast varit jättebra. Skötte markservicen då jag var hemma med första barnet och klagade aldrig på stökigt hemma osv. Jag ammade ju så tog lillan på nätterna då det var jobbig och sen sov jag på dan emellanåt och på helgerna tog jag sovmorgon i gästrummet i källaren Hade blivit tokig på honom om han klagat på att jag i perioder inte hann mkt mer än bebisen. Sen ryker vi såklart ihop ibland då vi är trötta. Senast i helgen Det går inte att komma ifrån.
Prata är såklart jätteviktigt. Man får inte tappa bort varandra och måste ha förståelse för varandras situation. Prata ofta och lite hellre än mkt och sällan. Och mail el sms är inte att underskatta heller ibland. Få ner saker i skrift som den andra kan läsa i lugn och ro är ju bra om man har svårt att nå varandra. Helt rätt att inte ta det i affekt också, det blir ju aldrig bra. Men min erfarenhet är att män ibland inte fattar förrän man gör nåt. Att prata liksom bara går in till en viss del om ni förstår vad jag menar Män är ju oftast så mkt bättre på handling. Så har ni en man med lite outvecklad empatisk förmåga så pumpa ur och åk iväg en natt. Tror det räcker för att poletten ska trilla ner på de flesta. Och ta även en dag el halvdag här och där. Blir ju en väldigt lång väntan om man ska vänta till man slutar amma.
Kramar till er alla fantastiska mammor!!
Ps. Glader - din kompis man hade jag skiljt mig ifrån. Hellre fyra barn varannan vecka än fyra varje vetja och fem varje helg - en sån bebis till man!! Ok att hon gått med på det men huga säger jag bara
Hon är torr i huden med, badar 1 gång i veckan. Allra allra max 2ggr. Var på bvc igår. Det är så lite hon har så jag skulle bara smörja. Hada locobase nu innan iom exemen den är jätte bra. så egentligen vill jag ha en sån fet salva som är ekologisk ska sätta mig och googla. Tack för era tips!