• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-01-29 09:29:22 följande:

Irma: Maken förstod inte heller när vi fick dottern att jag också behövde få en hel natts sömn ibland. I vårt fall så delammade jag bara så han hade kunnat ta en natt nu och då o ge flaska men det vägrade han göra.

Tvingade honom att ta dottern två separata nätter under ett halvår men då blev hela nästa dag förstörd på grund av att han var så grinig och grälsjuk.

Den här gången om han vägrar förstå att jag också behöver få sova så kommer jag att pumpa ut mjölk o ta in på hotell o stänga av telefonen bara för att få sova, vägrar vara helt utan sömn i 6 månader igen!

Heja
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-29 09:14:09 följande:

äsch...

Först är det en massa petitesser om saker att påpekar som borde vara gjorda på ett annat sätt eller så, han förstår inte att det är lite skillnad på att inte ha haft en enda hel natt sömn på 5.5 månad (för inte sov jag gott sista månaden av graviditeten heller) än att ha två nätter i rad där man blir väckt och sedan få sova i gästrummet som han gör.

Killa verkar i stort sett inte få helheten att hänga ihop...han tycker att jag överreagerar jämnt men tänker inte på att det är en konsekvens av dålig sömn...trögare i hjärnan, missar små saker som han då påpekar, så är karusellen igång...

Dessutom igår kväll så vaknade Victor halv elve, ammade och somnade om. När jag hade somnat så får han ett sms halv tolv, och jag blir väckt av plingandet. I stället för att stänga av skiten så svarar han och jag blev riktigt förbannad då jag fick min enda "lång" pass sömn helt förstörd. Det verkar han inte fatta.

Gick och la mig i gästrummet, ammar igen kl halv fyra och så dyker han upp igen med V 1 timme senare...utan att ens först har kollat blöjan eller så. "Han är hungrig"...det var han inte alls, men ville inte somna om, så där låg jag och försökte lugna honom i över en timme. Gick sisådär så upp kl halv sex och gick ner för att göra kaffe. Kunde själv inte somna om.

Blir bara SÅ trött på att han inte förstår det uppenbara. Ibland känns det som att jag har två barn hemma i stället för en. 

Hur svårt kan det vara att förstå att jag är tröttare än vanligt och att då kanske inte anmärka på minsta grej som inte är precis som den brukar vara??

Nåväl...ska på promenaden med några andra mammor nu, det blir nog bra med frisk luft. Får ta en diskussion om detta senare under dagen. Ingen bra att göra det i affekt.

Men allvarligt, lite mer förståelse skulle inte vara fel. Hade en pappa på lunchen igår som berättade att för honom ramlade polletten ner när han var pappaledig med sin första son.

Vet ej om jag orkar vänta tills dess....

Ha en bra dag tjejer!

Och mobilen på i sovrummet!! Oj, oj... Big, no, no!!! Hade min man en gång med då stora tjejen var nyfödd. Den är på ljudlös sen dess En väninna till mig berättade att hennes make ringde och beställde taxi till flyget kl5 en morgon inne i deras sovrum - efter att hon ammat hela natten och sovit typ noll. Han åkte på en rejäl utskällning Ibland undrar man ju hur deras hjärnor funkar fastän de fått sömn...

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-29 12:06:22 följande:

Tusen tack tjejer för all pepp och stöd!! Uppskattas enormt kan jag säga

Tyvärr tror jag att ni har helt rätt i att det går inte att förstå hur vi har det om man inte har upplevt det. Ofta känner jag mig frustrerad då jag anser att jag verkligen försöker förklara hur det känns, men jag får väl vara tydligare!

Vi pratar en hel del, men kanske är det svårt för honom att se att jag är trött, bara för att jag orkar promenera, och göra andra saker betyder det inte att den mentala trötthet inte finns...Och av en följd är jag naturligtvis lätt retlig och irriterad. En ond cirkel! Vi får sätta oss ner och prata igen då.

VSG, jag vill inte att mobilen i sovrummet, men han använder väckarklocka funktionen...jag ska till Clas Ohlson och köpa en väckarklocka, så faller den argument

Lelle, bra argument, kanske ska testa det haha!!

Som sagt, ändå skönt att se att många av er känner igen sig och att det inte är ovanligt i början.

Promenaden gjord sitt och jag känner mig mycket bättre nu. 

Tack tjejer, ni är bäst <3

Kramar!!

Va skönt att du känner dig bättre!! Det är en stor omställning det här med barn. Tror jag har glömt mkt från första tiden. Kommer mest ihåg det positiva, samma sak som med förlossningen Skulle väl inte bli fler barn annars Ni löser detta vännen!!

Kram
  • villsågärna38

Hur har ni det idag tjejer? Storasyster tillbaka på förskolan idag och var jätteglad för det. Lovisa däremot har sovit nästan hela dan (då hon inte ammat). Är både förkyld och pruttar avgrundsfisar Men inga kräkningar och inte bajsat mer än vanligt så har väl fått en mild variant av magsjukan eftersom hon är vaccinerad. Hade ju bara hunnit få 2/3 doser. En av 1,5-åringarna på dagis hade varit hemma en vecka fick jag höra idag så är återigen glad att vi vaccinerade. Det räcker ju med feber, förkylningar och öroninflammationer osv Och inte att förglömma vattkoppor, huä. Tog en vecka, blä!! Underbart att få lite egentid idag iaf. Duscha i lugn och ro och fixa till håret. Man blir glad för det lilla ibland

Ha en skön kväll!

Kram

• villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 21:23:42 följande:

Tack för svar lelle.

Från början ammade jag mycket oftare och bebisen gick upp jättemycket mellan bvc besöken en gång i veckan, runt 300 gram i veckan. Så när hon var 4 veckor tyckte bvc ssk att jag skulle försöka amma mer sällan och förklaringen var att magen behövde vila för annars fanns det risk att hon fick ont i magen pga det ist. Men jag tror att riktlinjerna nuförtiden är fri amning som du skriver.

Hon är rätt gasig i magen och jag har börjat med droppar och märker redan att hon är bättre. Funderar även på att ge minifom också, kan man ge båda? Hon brukar ofta gråta när hon har avföring.

Hur gammal är din Bvc sköterska? Låter som råd från 70- talet Magen behöver inte vila, man kan amma precis så ofta som hon och du vill. För en sex veckors bebis tycker jag det låter lite med 8 ggr per dygn Om hon t ex behöver öka på din mjölkproduktion så måste hon amma oftare i perioder dvs du ska amma när hon verkar vilja det. Det kan ju även göra att hon under delar av dygnet sen tar längre uppehåll. Lilla Lovisa ammar t ex oftare på kvällen och sover sen länge på natten. Runt 5-7 tim i sträck och detta började hon med ung runt 5-6 veckor. Beror såklart på när den lilla får dygnsrytm och alla barn är olika men skadar ju inte att prova. Gå på din känsla och instinkt! Det är inte fel med napp eller ersättning men vill du helamma så tror jag säkert du kan det. Finns ju alltid en risk att bebis börjar rata bröstet om man introducerar flaska också. Jag skulle inte lyssna mer på Bvc-sköterskan vad gäller amning utan ring Amningshjälpen eller läs på deras hemsida om du vill ha råd. Denna blogg är också bra om du vill läsa på lite

Stora kramar

sagogrynet.wordpress.com/om-amning/
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-29 23:31:43 följande:

Ngn som vet hur länge man måste amma för att den feta mjölken ska komma?

Den kommer alltid i slutet på varje bröst. Det varierar från kvinna till kvinna och även från bröst till bröst. Därför man ska amma till bebisen själv släpper bröstet. Om man har mycket mjölk så kan det vara bra att blockamma för då kan bebis bli mätt pga att magen blir full redan av den tunna mjölken. Om man inte har mycket mjölk eller om bebis redan verkar till freds så behöver man inte blockamma eftersom det minskar volymen lite på samma sätt som att byta bröst varje gång och amma ofta ökar volymen. Man får testa sig fram. Om bebisen har grönt bajs så kan det bero på att den får i sig bara den tunnare mjölken. Grönt bajs är bebisens variant av diarre dvs att maten går för snabbt genom magen. Så länge som bajset är gult så kan det vara både tunnt och grynigt, fortfarande helt normalt. Allmänt gasig bebis kan ju också bero på vad mamma ätit t ex lök, kål, koffein, choklad, starka kryddor osv. Googla på blockamning så får du upp lite intressanta texter

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-30 06:57:27 följande:

Har hittat olika info om det. Allt från 15 min till 25 min. Ibland kan man läsa att det inte går att säga för att det är olika från gång till gång.

W suger alltid som besatt i ca 10 min sen vill han inte ha mer. Har rapat, tagit paus och försökt igen på samma bröst för att han skall bli mer mätt på feta mjölken, men han är inte intresserad. Har sällan grönt bajs, inte ont i magen, sällan gaser, har slutat med Minifom, så på något sätt verkar han få i sig en del av den feta mjölken alla fall.

Det kan lika gärna vara fem minuter. Varierar från kvinna till kvinna och från bröst till bröst. Sen beror det ju även på bebisens sugteknik. Ju längre man ammar (fler månader) desto fetare blir också mjölken. Större barn ammar kortare

Om du tror att du har stor mjölkvolym och att han inte verkar stå sig så länge på mjölken så testa att blockamma dvs amma t ex 2-4 timmar per bröst. Det kan ju isf bli 2-3 ggr på samma bröst.

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-30 06:54:04 följande:

Tänkte på att jag fick min man låta som han inte var en bra pappa vilket han är. Efter pappaledigheten har han tagit nästan allt ansvar för dottern är så otroligt pappig av sig , krävdes bara en liten inkörningsperiod för honom

Känner igen det där Efter inkörningsperioden blev det pappigt här med. Eller ja både pappigt och mammigt. Så skönt
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-29 23:10:44 följande:

Har haft en toppen bra kväll med Olle. Sket i att försöka amna tillsömns och satt istället och vaggade honom på pilatesbollen å söng. När han somna la jag ner honom och då vaknade han tog ena bröstet å somnade. När jag skulle gå upp vaknade han till och tog andra bröstet. Efter det sov han nästan 3h utan mig bredvid vilket aldrig hänt. Kändes så jävla bra att inte bråka om brösten sov vi gjort ett par 3 dagar nu.

Tänkte på amningen som ni skrivit om. Olle blir 13 veckor på söndag och ammar minst 8 gånger per dygn. Vissa längre pass och på natten flera jätte korta. Ett annat bra sätt om man vill att de ska få isig mer av fetmjölken är att amma samma bröst 2gånger i rad eller fler. Jag gör så med Olle nu efter att han hade blivit lös. Nu är han nästan helt som vanligt. Kan vara pt det lösa hållet någon gång per dygn. Prövade att ändra kosten också men det som funka var att ge samma bröst flera gånger. Kanske lan vara värt att prova. Nu ska jag och Olle sova. Go'natt på er och era små gryn och hoppas ni vaknar pigga och glada i morgon. Kram

Va härligt Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015