• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-01-24 09:10:52 följande:

Angående dubbeldagar så kollade jag upp det på försäkringskassan och det är fram till att barnet är 1 år som man har rätt att vara hemma samtidigt i upp till 30 dagar.

VSG: Vart går solresan i påsk?

Det blir Teneriffa. Ett mysigt hotell precis vid havet som vi varit på tidigare med Bamseklubb och all inclusive Tiden då man reste runt och åkte reguljärt osv är förbi. Nu är det barnanpassat som gäller
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-24 09:21:47 följande:

Underbart med resa Villsågärna! Vi kommer nog inte iväg förrän till hösten tyvärr.. Sambon vill lägga all tid på att sälja företaget och det är nu fram till försommaren som han har på sig. Däremot planerar vi längre resa i september!

Förstår!! Min man har också mkt på jobbet, därför vi åker till påsk. Blev bara 3 dagar ledigt då. Låter härligt med långresa till hösten. Blir det USA? Kram
  • villsågärna38

Det här med näsdroppar och nässpray är ju förvirrande. Finns spray både från 1 och 2 år men de från 2 år är svagare så det bästa är att kolla styrkan om man vill ge spray istället för droppar.

Otrivin från 1 år har styrkan 0,5 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Nasin från 2 år har 0,25 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Verkar konstigt men men...

Jag personligen hade gjort som Jenkis rekommenderar dvs gett näsdroppar men bara en droppe i varje näsborre.

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-24 09:31:43 följande:

VSG: Låter underbart, vi har de senaste åren åkt med Fritidsresor och valt blue village och all inclusive och det är melodin för oss, slippa fundera var man ska äta och ranta runt. Sköna stränder, fina pooler och färdiga matbord att sätta sig ner vid är det bästa när man har småttingar

Håller helt med!! Vi åker också till ett Blue village

www.fritidsresor.se/resa/spanien/teneriffa/playa-paraiso/clubhotel-riu-buena-vista/pc-000002156/

Har du nåt bra hotell att rekommendera?

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-24 09:28:52 följande:

Hon somnar om så fort hon ätit klart, har även försökt hålla henne vaken så hon äter längre men det går icke somnar som en stock (inte morsan lika lätt). Jag har fått svårt att somna på kvällen och somna om efter hon ätit. Hon vaknade 8.30 igen så alltså inte ens 2h nu heller... min värk blir hemsk när man sover för lite... but well de går väl över så hon börjar sova längre pass. Inte jobbigt att amma men att inte få sova. Tror också att hon är i en tillväxtfas, dock nästan 1 månad hon hållt på såhär (sen nyår ungefär) men faserna kanske är olika långa? Hon äter oftare på dagen med och sover korta pass, kan inte lägga ner henne om hon somnar i min famn längre heller, var inga problem innan. Sover lite längre på em en runda, speciellt om hon somnat i bilen. Usch.. orkar inte ha det så häääär mycket längre. Tlöööött!!

Kram

Usch, stackare!! Men känner igen det där. Sånna dagar hade vi också en period och ammade även oftare på natten då och hon ville inte sova i egen säng på natten. Men det gick över så härda ut!! Tror det vänder snart. Förstår att det är jättetufft med värken. Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-24 09:43:38 följande:

VSG: Gran Canaria Playa Feliz, bra med mindre barn älskade personalen och maten var riktigt bra. Turkiet, Side Seven Seas bra med små barn men även för äldre ungar, riktigt bra vattenrutchkanor både för stora och små underbar personal och mycket att välja mellan i matsalen.

Undvik Bodrum Imperial, mycket engelsmän och därför är all mat sönderkokt, vägarna är av kullersten så sulky är uteslutet, städningen är obefintlig om man lyckas få det på en tid då barnen inte sover så kan INTE rekommendera det.

Hotellet ni ska till såg underbart ut.

Oh tack snälla för tipsen Har hört att Sun Wing i Aguireguin (om det stavas så??) på Gran Canaria också är bra men inte varit där själva. Bra med lite barnvänliga resetips!! Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-24 09:52:49 följande:

VSG: Tack själv, har funderat på Teneriffa men inte vågat boka något då man inte känner till hotellen där , har också hört bra om Arguineguin men inte heller besökt det.

Vi åkte på rekommendation förra året. Jade heller aldrig varit där. Hotellet ligger en bit ifrån Playa Americas som är den stora turiststranden. Man kan åka gratisbuss dit om man vill shoppa. Ligger nära. Hotellet är prefekt för barn men hade aldrig åkt dit utan, mkt barn och stimmigt i matsalen. Men var perfekt då vi var där med busig nästan 2-åring sist Helt ok mat, mkt att välja på men ingen gourmetupplevelse direkt Underbar utsikt, fräscht, bra pooler och barnklubb/minidisco osv. Inga kullerstenar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-24 10:37:19 följande:

Vi har också hyrt hus i Spanien i september via min pappas jobb. De har ett hus i Puerto Banous utanför Marbella som har fyra sovrum, pool mm. Pappa och hans särbo och bror med familj ska dit också. Har varit mycket där i min ungdom då en av mina barndomsvänner haft hus där. Jag och sambon är lediga samtidigt då och planerar att bila ner och ta god tid på oss och stanna mycket på vägen och kanske vara ute 3-4 veckor sammanlagt! Någon som bilat långt med en liten? Adam kommer vara ca 11 månader då.

Vi bilade ner till södra Polen då storasyster var drygt ett år. Skulle ner på ett bröllop. Mellanlandade i Skåne där farmor och farfar bor och tog sen båten över. Gick bra men går inte att köra för långa pass med barn som är drygt ett. Inte vår dotter iaf i den åldern Kan inte säga att långbilande direkt var att rek i den åldern men det går. Hon var 14 månader och kollade på Teletubbies på dvd lite också då vi åkte dagtid. Rek att köra kväll/natt annars.

Sommaren har vi inte planerat klart ännu men blir nog hus i Frankrike och så Österlen en del. Maken blir ledig ett par månader ihop med mig i sommar

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-24 13:08:22 följande:

Ja Adam kommer vara 11 månader då som sagt och vi tar kiel färjan från gbg så då kommer vi en bit ner som start. Sen hade vi ju tänk stanna på vägen och inte köra så långt varje dag och passa på när han sover. Kan tänka mig att man kan köra typ 2 h i sträck sen paus. Vi får ladda med leksaker mm och ta det i hans takt. Eftersom vi har huset en vecka i Spanien så kan vi komma lite när vi vill, i fall det tar någon dag extra.

Sommaren blir ju till att vara hemma med lite utflykter, vi bor ju i ett sommarparadis så svårt att åka härifrån då! Funderar dock om man ska byta hus med någon familj typ på gotland eller liknande men förhoppningsvis har vi börjat bygga ut till sommaren så det får nog vänta.

• villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 13:38:10 följande:
    Oj, gick lite fort Det kommer säkert att gå jättebra!! Ni verkar ju ha rätt inställning. Beror ju så mkt på om han börjat gå och hur rastlös han kommer att vara men två timmar är ett bra riktvärde. Vi tog in på hotell ett par dar i en mysig stad på vägen ner så vi inte behövde sitta i bilen varje dag, lät det ta sin tid. ingen stress är ledordet!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015