• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-01-30 23:06:50 följande:

Den länken du skrev innan villsågärna38, den stämmer in bra på oss. Inte 100% men mycket av det. Försöker blockamma... än så länge inte märkt någon skillnad .

Usch va jobbigt! Men kan kanske ta ett tag. Hur många timmar kör du på samma sida?

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-31 07:39:26 följande:

Inte testat magmassage vid varje blöjbyte, bara när hon har ont, tack ska börja med det. Vi har använt Windi, tycker inte att det hjälper. Igår när vi hade det stelnade hon till och krampade en kort stund, det var fruktansvärt tokläskigt, så vågar inte använda den igen. Ska det vara våta varma handdukar? Hon fryser så lätt så kan tänka mig att hon blir kall fort när hon får vått på sig, hon blir alltid ledsen efter varmt bad. Kram

Jag gör babymassage med babyolja. Inga blöta handdukar, hon blir ju kall då. Viktigt att göra rätt. Ha instruktioner (googla) eller gått kurs (vi fick en på mammagruppen) för om man gör fel så masserar man inte ut gaserna utan tvärt om. Hoppas det hjälper! Annars tycker jag mjölkfritt pronto och ger du även ersättning så måste du ge mjölkfrit sådan också såklart. Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-31 08:51:06 följande:

Har läst lite och lider med er som har barn med magont. Vi har varit väldigt förskonade från detta, peppar peppar

Här är Olle kvar i sin fas. Han blir jätte lätt arg och ledsen, bröstet funkar inte som tröst och det ända som är riktigt bra är att vars uppe och gå runt med honom mot axeln eller sitta och gunga honom i famnen. I början var det bara på kvällarna men i går vart han väldigt upprörd och ledsen även på fm och idag kom dråpslaget, han vart lika dan på första vakna passet. Vilket brukar vara det pass på dagen som han är som allra gladast. Känner att jag börjar få lite lätt panik. I början led jag med honom, å det gör jag ju fortfarande, men jag börjar tappa orken. Har fått ont i ryggen och i ena armen/axeln av allt bärande och 90% av tiden funkar i sjal/sele. Hans pappa har tyvärr jobb hela helgen så jag har ingen avlastning. Ska ringa min mamma å se om hon vill komma å hålla oss sällskap å fixa med mat och sånt för jag hinner inte laga när han ruttnar så fort. Om man ska de till faserna och hur de ligger borde han vara ur den innan eventsfasen men det stämmer ju verkligen inte. Eller är det här den nya lilla Olle ;-(

Babygym, skallra, promenera med vagnen, sitta med honom i knäet lutad mot dina lår?? Inget som funkar? Är han förkyld? Om de får ont i öronen så gråter de t ex då de ligger ner. Magont? Tror annars du kan vara säker på att det bara är en fas av nåt slag. Lovar att det inte är nya lilla Olle!!

Kram vännen

Ps. När var hans BF-datum? Hur många veckor är han beräknat från det?
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-31 09:37:31 följande:

Stämmer in i klagotåget om en jobbig natt.. Adam sov först tre timmar sen var det amning varannan timme.. Försökte sova lite på morgonen men gick inte. Bara gilla läget och försöka hitta tid för sömn någon annan tid. Kram på er!

Usch va jobbigt!! Kollade precis i boken efter gnällig morgon med lilla Lovisa. Hon blir 17 veckor på måndag om man beräknar från BF. Det är ett stort åskmoln över just v 17 (syns inte alls lika bra i appen, det är ju förenklat där) men som sagt. Mitt i värsta delen av Eventfasen nu De är ju väldigt lika i ålder hon och Adam så härda ut!! Lovisa sover länge pass på natten som tur är men vill däremot sova med mig nu. Jag har ju inga onda händer så det funkar bra för mig men säkert närhetsbehov som spökar.

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-31 07:04:01 följande:

Efter tre bättre nätter har det varit extremt tätt mellan amningarna igen. 1,5 h bara... Tycker man klarar 2 h intervaller, för då får man alla fall sova en timme i stöten, men såhär blir det 30-45 min bara...

Kanske skall testa om han tål mjölk den hårda vägen. D.v.s. ge honom ersättning på kvällen/natten...

Har gjort på precis samma sätt som natten innan. Gett honom bröstet med en timmes intervall några timmar innan läggdags och blockammat. I förrgår sov han tre timmar första passet och igår en timme... Han äter verkligen hungrigt dessutom, så det är inte bara snutta som gäller.

Mysko.

Lilla plutten väger nästan 7 kilo nu och är 15 v på måndag. Det är tydligen krävande att bli stor kille

Usch va jobbigt. Stackars dig!! Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-31 10:44:11 följande:

Hade missat att det var från BF. Då är han 13 veckor och 4 dagar. Nej, tror väl inte heller att det här är nya Olle för då tror jag att jag går tillbaks till jobbet på måndag, hihi. Allt funkar en kort stund men det är jätte skört. Det känns som om mista lilla felsteg från mig eller någon av hans leksaker så blir han helt förstörd. Han tröttnar på allt jätte snabbt ca 5 min, max 10. Tror verkligen inte att han har ont någon stanns eftersom det blir bra bara han får vara hos oss och framförallt mig. Han sover ok på nätterna liggandes och tar sig inte på öronen eller så. Han ligger inte och snor sig å gnäller som han gör de få gånger han har magont. Lite lite snorig är han till och från och har varit sen innan jul men han andas utan problem och blir han lite täppt så har vi spolat rent med koksalt och då har det släppt. I morse var han glad ca 20 min och sen fick jag gå runt i 1h innan han tog bröstet medan jag gungade på bollen. Han ville inte ta tutten som vanligt i famnen eller liggande utan började härja och sen gråta. Nu ligger han å sover sedan 1h med tutten i munnen. Törs inte ta bort den för då börjar han gny . Jag vet inte hur jag ska orka, hahaha. Tänk om det kommer vara så här i 6vevkor till.

Usch, jobbigt!! Men han låter ju inte sjuk. Det är ju bra. Och är det en fas så går det ju oftast upp och ner. Man har bra dagar ibland och sen mer klängiga, frustrerande dagar. Här har vi också en gnällig dag idag men vi har ju en Mamaroo. Den underhåller henne en stund då hon är frustrerad eftersom den gungar. Kanske kan va nåt?

Annars är sällskap det bästa sånna här dar. Åk och hälsa på nån som också kan bära Elelr be din mamma komma som du skrev tidigare. Lovisa var lite sådär som Olle i julhelgen men vi märkte aldrig av det så mycket för var så många här då så alltid nån som bar på henne Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-31 11:05:10 följande:

Ja Adam blir 17 veckor nästa fredag utifrån BF så vi kan hoppas att hans värsta period redan är här! Allt är ok så länge jag ger honom min odelade uppmärksamhet på dagen men vill nu äta mer på natten och håller mig vaken. Kl 5 i natt var jag tvungen att gå upp oxh dricka två stora glas vatten, kände mig helt uttorkad! Igår sov jag en stund på eftermiddagen och får försöka hitta andra tider att ta igen lite sömn. Men 4 h i rad kan jag bara drömma om på ett tag. Vad gör du när Lovisa gnäller? Kram

Jag bär henne i bärsele eller sitter bredvid babygymmet osv. Mamaroon funkar ett tag med. I bärselen kan jag ju få mkt gjort också men viktigast tror jag är att gilla läget. Man får inte lika mkt gjort med bebis som utan. Ingen vits att stressa upp sig utan njuta istället, tiden går ändå så fort. Och när hon sover passar jag på med sånt jag inte kan göra med henne i bärselen t ex duscha. Mat, tvätt, plocka, prata i telefon osv går ju bra samtidig som man bär. Iaf här Tar en promenad emellanåt och sen blir hon väldigt underhållen av storasyster också. Kan sitta och titta på när hon leker. Helt fascinerad. Sen gillar jag att ha besök här som bor över några dar. Barnens farmor, mormor, min syster osv. Det blir så mycket lättare och trevligare när man är fler Men baby Björn One är super tycker jag, visst har ni också en sån? Lovisa älskar då hon får vara med, vill såklart sitta utåt sen många veckor tillbaka. Bär man henne mot bröstet blir hon arg He, he!! Hoppas du får sova lite idag. Sömnen är ju trots allt jobbigast!!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015