• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-04-19 09:19:01 följande:

Bell-vill bara nämna och ge tummen upp för windi pysventil, som hjälper dom att få ut gasen (om det är det som spökar vill säga). www.windi.nu

Vi använde miniform länge på Maja. Så fort vi slutade blev det katastrof. Men nu är vi utan. Ett annat tips är de d-dropparna man får från bvc, ni har kanske inte hunnit få dom än. Maja fick massor av magknip av dom. Så vi delade upp dropparna under dagen I början. Men nu använder vi sempers magdroppar med d vitamin i smile1.gif reagerar inte alls på dom. Så om ni ändå ger semperdroppar hade jag gett den som vi ger smile1.gif . Apotea.se brukar ha bra pris. Dessutom fri frakt. Kolla smile1.gif

Är det kolik han har prova akupunktur, det brukar ha positivt effekt.

Hoppas att det fortsätter så bra det gjorde igår för er.

kram

Hej, nu såg jag. Lätt att missa. Har blivit rekommenderad akupunktur mot kolik. Vi är rätt säkra på att det är kolik, allt tyder på det.

I går hade han jobbigt mellan 16.30 och 22.00 men ändå skönare att vi fick sova hela natten.

Jag blir helt slut psykisk och fixar inte att ge honom ens till sin pappa utan jag sitter med honom och försöker trösta och vagga honom.

Vi har inskrivning på BVC imorgon så jag tänkte fråga henne vad hon anser om akupunktur. Har två vänner till oss som säger att de blev hjälpta av det.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-04-20 13:16:20 följande:
    Oh så jobbigt! Ja det låter def som kolik. Hoppas ni får hjälp av akupunktur alt att det är en allergi. Fortsätt mjölkfritt, det tar ju två veckor innan man sett resultat där, och testa att gå in i ert mörkt och tyst rum på kvällen. Det hjälpte oss också under våra kolikveckor. Det finns ju teorier om att kolikbebisar blir mer överstimulerade än andra så skadar ju inte att testa iaf. För oss var det ju ägg som spökade fastän alla sa att det var högst otippat.

Lider med dig! Kram
    Trodde det var över i lördags när han var helt tyst men igår satte det igång igen.

Jag märkte att han var ängslig hela dagen och ville amma konstant. Han var inte nöjd vad vi än gjorde. Han åt mitt i skrikperioden vid 19.30 och sedan åt han inte förrän vid 06.00 imorse och mina bröst höll på att sprängas.

Idag har han varit lugn och harmonisk och ammat 4 ggr och sovit konstant så vi får avvakta kvällen.

Fortsätter att undvika starka kryddor och mjölk kanske borde utesluta ägg med?

Vi har första besöket på BVC imorgon så jag ska fråga sköterskan vad hon anser om akupunktur.

Finns en teori att vissa barn kan få en låsning i nacken när de föds och att det kan påverka nerver som i sin tur gör att barnet skriker och att kiropraktor kan avhjälpa det.

Finns så mycket teorier men jag är villig att prova dem alla.

Kram du är så himla gullig som har så mycket råd och är så himla påläst.
  • Bell13

Uppskattar och värdesätter allas råd och tips om kolik. Är väldigt tacksam att ni tagit er tid att skriva till mig.

Tackar ödmjukast

Stor kram till alla

• Bell13
    Danisen skrev 2015-04-20 15:58:16 följande:
    Jepp, sant! Min kiropraktor justerar spädbarn. B.la deras egen när han var spädbarn, han tog endast ena bröstet och gallskrek när hon la honom vid andra. Dom har med gjort ivf så vi har pratat mycket genom våra behandlingar. Hon väntar sitt 2:a barn nu via ivf med efter några missfall där emellan. Inte för det hör hit men ja hehe!

Hoppas att ni får bukt på det hela Snarast.

Kram på dig
    Douglas tar hellre det vänstra och är besvärad när han ska ta det högra. Ska ringa och rådfråga imorgon.

Hade han kolik och blev bättre efter korrigering?
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-04-20 17:10:42 följande:
    Att han ratar ena brösten har inte med kolik att göra. Vi hade det så också några ggr, och tipset jag fick var att erbjuda den ratade bröst på natten då de inte märker det lika bra. Funkade för oss!

Hoppas att kiropraktorn kan hjälpa er med Douglas koliken.

Styrkekramar!
    Det står att läsa att det kan ha med låsningar att göra och du har säkert rätt att det inte har med kolik att göra.

Har bestämt att vi ska göra allt vi kan för att hjälpa honom att bli av med koliken. Går det inte har vi i alla fall gjort allt vi kan.
  • Bell13
    Tessie77 skrev 2015-04-20 20:11:55 följande:
    Tråkigt Bell! Hoppas du såg mitt inlägg till dig. Vi testade akupunktur, det hjälpte men tog inte bort koliken, klart värt det iallafall. Försök att dela på att gå omkring med honom, om koliken sitter i sig så behöver du det för att orka.

Kram
    När du skriver att ni blev hjälpta, på vilket sätt? Kom anfallen mer sällan?

Han är tyst ikväll och jag är så tacksam över att han slipper ha ont i alla fall en kväll, det är värt mycket
  • Bell13

Vi har haft en jättelugn kväll och natt. Inget skrik alls.

Har varit hos BVC idag och hon säger att det nog inte är kolik utan att han är hungrig och att maten inte räcker. Han försöker nog att öka produktionen.

Tänkte fråga er om det finns nåt sätt att öka snabbare. Kan jag pumpa några extra gånger om dagen?

Hon sa att vid kris när jag känner att jag inte orkar mer kan jag ge ersättning. Är skeptisk för jag vill verkligen amma honom och är rädd att ersättning kan rubba amningen.

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-04-21 13:55:13 följande:
    Hej,

Håller med de kloka råd du fick av vsg. Tycker också att det låter dom kolik men men.

Frågan är också om han kanske bara får i sig den tunna mjölken? Är absolut ingen expert, men hur länge ammar han ungefär vid ena brösten? Somnar han ofta och fort vid den? Skulle absolut ringa till Amningshjälpen du kan säkert få bra tips där!

Kram
    Han ammar ca 20 min per bröst. Han har börjat amma från båda samma matning fr o m igår.

Känns som han är mer hungrig nu och han vill äta mer. Han vägde 3710 gram idag och han har passerat födelsevikten med 10 gram och det sa hon var jättebra.

Min sambo har köpt en pump idag så jag ska pumpa några ggr per dag för att öka produktionen lite snabbare.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-04-21 12:25:42 följande:
    Hm... Det enda du kan göra är ju att amma då han vill. I princip dygnet runt i början smile5.gif Det är enda nätter att få igång mjölken ordentligt om den inte kommit igång ännu. Låt honom ligga och snutta så mkt som han bara vill. När han vill och hur länge han vill. Klart du kan stödmata lite men gör det då med kopp isf och förslagsvis med din egen bröstmjölk som du pumpar ut. Jag gjorde det en vecka med Lovisa i början efter tips från BB. Om du inte vet hur man gör, ring din bbmottagning och prata med dem. Tyckte det var jättebra. men hon skrek aldrig sådär så tycker iofs det låter som kolik. Men skadar ju inte. Börjar du blanda in flaska och ersättning så rubbar du ju mjölkproduktionen som du skriver och över förmågan att amma då han kan bli tuttförvirrad. Ring el maila amningshjälpen för mer bra tips om du vill amma. Kram
    BVC sa att en del barn är rätt mycket på hugget redan från dag 1 och det verkar som Douglas är ett sådant barn.

Douglas pappa har köpt en pump idag och han har ätit hela tiden nästan. Min svärmor var här idag med fänkålste som sägs öka produktionen.

Nu ska jag fokusera på amningen och inget annat till den fungerar för Douglas.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-04-21 01:00:24 följande:
    Usch vad trist, minifom funkade för oss men det tog några dagar innan det verkade, så ge inte upp det. Kram
    Nej då det ska jag inte kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015