• Kelsson1

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-11-29 11:05:52 följande:

Alltså... Måste bara skriva och berätta vad bår äldsta sa idag då hon var med mig i badrummet då jag duschade. Då jag kom ut ur duschen säger hon:

- Stå stilla mamma jag måste titta på din snippa! Och så vänder hon huvudet upp och ner för att se ordentligt och säger - Hm... Du har verkligen en stor snippa. Är det en Mammasnippa? Hon är väldigt intresserad av skillnaden mellan killar och tjejer just nu

Vi har kommit förbi det där nu som tur är var en del roliga kommentarer ett tag
  • Kelsson1

VSG: Håller tummarna för lugnande besked på kontrollen!
    Jag drömmer mardrömmar om att folk försöker ta min älskade dotter ifrån mig och måste gömma henne även utan medicinska bekymmer, så inte alls konstigt att du får det nu när det finns något att undersöka vidare.

Sira: Skönt att få lite lugnande besked och bra att du ska gå o prata om det mer.

Här är Niilo mitt inne i utvecklingssprång (eller ja i början av femte). Jag trodde att han redan kommit in i den i förra veckan i förtid då appen ville få det till att det skulle börja den här veckan. Men han var rätt grinig förra veckan redan men det var ingenting mot hur han har varit hela dagen idag! Jisses, det är tillbaka till koliktiden de första månaderna! Hoppas innerligt att han inte fortsätter såhär i flera veckor för då kommer jag inte ha hår kvar på huvudet

• Kelsson1

VSG: Förstår inte hur jag kunde missa ditt inlägg.
    Men gav honom alvedon när han var så olik sig själv o grät (var ledsen istället för bara grinig) för ingenting, det hjälpte något men han ville bara vara i famnen den dagen. Nu är det något bättre men han tar fortfarande lättare till tårar än vanligt.

Irma: Stackars dig, hoppas att du mår bättre nu!

• Kelsson1

Irma: Skönt att det är över och att du hinner återfå krafterna innan resan.

VSG: Stackars små, hoppas det är över nu och skönt att din make kommer hem ikväll.

Här är det födelsedagskalas i helgen, dottern som fyller år. Så det är full rulle.
    Det är nackdelen när man har barn som fyller år i december, man har nog med att fixa mys för julen men måste orka och hinna ordna födelsedagskalas också.
    Dessutom finns risk för att vi inte kan hålla kalas för henne eller att gäster inte kan komma just för att hon fyller år när vinterkräkisen börjar gå. Har man otur som vi hade ett år så ligger någon av oss o kräks o då är det inte riktigt läge för att få hem gäster...

• Kelsson1

Sira: Jag är också extra hård mot mig själv o ställer ribban för högt o blir besviken på mig själv när jag inte når upp. Lättare att säga till andra att de ska vara snälla mot sig själva än att vara det mot sig själv

VSG: här var det bara dottern som blev sjuk, ingen av oss andra men har hört att flera andra från förskolan har också varit sjuka så smittan måste kommit därifrån...

Blev återbud från en del gäster pga sjukdom men bra uppslutning ändå o väldigt nöjd dotter . Hon var så söt när vi sjöng för henne o hon satt o njöt av all uppmärksamhet . Vi ska fira henne (bara jag o maken) på hennes riktiga födelsedag mitt i veckan också med en liten present o väcka med sång o så får hon ha kompiskalas på Andys nästa helg så firandet fortsätter...

• Kelsson1

Irma: Tack
    Håller tummarna för att resan går bra.

Om julstök, vi handlade julklapparna på Ullared när vi var där i oktober så det är avklarat som tur är. Sedan har vi för länge sedan lagt av med att baka till jul (blir en plåt med pepparkakor från färdig deg med dottern men inget annat) men däremot så lagar vi all julmat från början (finsk julmat), det gör vi den 23 så det är nylagat till julafton.
    Granen hade vi tänkt ta fram o pynta idag så att dottern får njuta länge av den (hade vi inte barn skulle den inte komma fram än på länge ).

• Kelsson1

VSG: Kålrotslådan är god men gillar även morotslådan som är något enklare att göra .
    Om Niilo är på bättre humör någon dag kan jag gräva fram recept och dela med mig
    Vi ger inte heller julklappar till vuxna längre men i år firar vi jul ensamma bara vår lilla familj och då måste tomten komma med klappar till mamma o pappa också annars märker dottern att vi inte fått något . Men tror att jag går o köper själv min julklapp, önskar mig som vanligt ett nattlinne o vill välja den själv så den blir exakt så som jag vill ha den

Sira: Exakt men försök leva efter det

Bell: Är inte det minsta avundsjuk, du är stark som klarar av det jag hade nog sprungit in o tagit över även om det är fel

Irma: Skönt att flygningen gick bra.
    Tur att ni inte har katter (de älskar att klättra i granen), så tror att det kommer att gå bra där med

Johjen: Det heter karelska piroger o de är väldigt goda men rätt jobbiga att göra så vi brukar skippa de när vi lagar så mycket mat (orken finns inte där för att göra de också).

• Kelsson1

Bell: Varma kramar o önskan om att det snabbt blir bättre. Vet att här blir Niilo skogstokig om maken försöker lägga honom o bara tokskriker om han försöker ge flaska så vi väntar en stund innan maken försöker ta läggning av honom.

VSG: Stackars er, tyvärr blir man inte immun mot magsjuka (ens mot samma virus). Det fick vi bittert erfara ett år när magsjukan gick bara runt o runt på förskolan. Till slut var de tvungna att stänga förskolan i två veckor o totalsanera allt innan det slutade. Innan det var över tror jag att vi också hann vara sjuka 3-4 ggr. Fruktansvärt var det. Vet inte om det var föräldrar som lät sina barn komma tillbaka till förskolan för tidigt eller om det fanns kvar i leksaker eller tyger på förskolan men som sagt krävdes stängning och totalsanering innan vi slutade bli sjuka gång på gång.
    Håller med de andra om att du är modig som vågar köra eget, håller tummarna hårt för att det går vägen.

Irma: Skönt att det går bra och ni kan njuta av semestern, det är ju det som är meningen

Sira: Känner med dig, har precis varit där och har inte kommit förbi det helt än (har kring 3 uppvak varje natt fortfarande). Tyvärr inget bra att komma med när jag själv fortfarande hoppas på att få det bättre någon vacker dag...

• Kelsson1

Bell: Ja han blir 6 månader nästa fredag . Men jag brukar inte amma honom till sömns utan han får flaska av mig också men som sagt totalvägrar ta den från maken . Nej inte panik med det alls vi väntar ett tag till.

Sira: så är det, en väldigt kort period i ens liv men jobbigt när man är där.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015