-
Ingen förbättring än , han vaknar 5-6 gånger per natt o vill äta o sover dåligt på dagarna med så blir ingen vila till mig o förutom trötthet har jag huvudvärk också...villsågärna38 skrev 2015-09-12 11:07:53 följande:Usch va jobbigt. Vet precis hur det är. Hoppas det blir bättre snart! Kram
-
Jag som ser framemot att få gå o lägga mig i vår sköna säng men det är verkligen tortyr att behöva vakna så ofta. Hoppas att det vänder snart, känner mig så trasig just nuSira skrev 2015-09-13 21:01:40 följande:Usch så jobbigt! Vet precis hur det är att inte få sova. Vår äldsta sov inte särskilt mycket och när hon gjorde det var det nästan bara på mig. Det var ren ångest att gå och lägga sig på kvällen för jag visste aldrig om jag skulle få sova något på natten eller inte. Och när man är mitt uppe i det hjälper det liksom inte att "det blir bättre om ett tag" för man vill bara få sova.
-
Sira: Tack, gör det lite lättare att bära när man vet att andra också gått igenom samma.
Irma: Han sover mellan oss, vägrar ligga i egen säng. Jo han somnar fort om o vaknar han "bara" 2ggr för att äta så fungerar jag också bättre men när det kan bli 5ggr o inte får sova på dagen heller slutar jag att fungera.
Idag har han lagt till med rejäla spyor också (2ggr), fortsätter det måste jag åka till akuten för kontroll så han inte torkar ut. Just nu sover han o har behållt det han åt i några minuter så hoppas han inte spyr mer...
Johjen: tack, hjälper att veta att det blir bättre sen o att andra överlevt det man går igenom nu. Städa går ändå inte när han vägrar ligga någon annanstans än famnen. Tyvärr har maken också begränsat med tid till städning då han har vår dotter, matlagning o allt annat att ta hand om... Tur att man inte dör av oreda -
Irma: Ringde aldrig BVC för när han hade sovit en stund så ammade jag och han fick behålla det. Sedan när han sovit en stund till och ammades igen och fick då även ersättning spydde han igen men inte alls lika mycket som på morgonen. Det var sista kräkningen kom inget mer resten av kvällen. Tror att det var bara slem som han behövde bli av med, han har varit lite rosslig när han andades på morgonen o det blev bättre efter kräkningarna.
Han får både bröst och ersättning. Tror att han åt mer under natten förra veckan för han var förkyld, nu är han tillbaka till 3ggr per natt.
Visst är det mycket bättre med bara 3ggr per natt än 5-6ggr per natt men att aldrig får sova mer än ett par timmar i sträck gör att jag inte är speciellt pigg o kroppen skriker efter socker (har gått upp i vikt efter förlossningen istället för ner).
VSG: Bajset är grönaktigt men det beror nog på att han sällan tömmer brösten utan vill ha ersättning när han fått i sig förmjölken o det går inte att få honom att tömma brösten hur mycket man än kämpar.
Har tid till BVC idag så ska prata där om det men han går upp i vikt o är härligt rund o go nu så har inte varit speciellt orolig .
Som sagt tror att kräkningarna igår var slem som behövde komma upp för han var bättre redan under eftermiddagen o kvällen.
Så pass att han sov en lång stund i vagnen inomhus så jag fick diska o skura diskbänken. Maken frågade om jag inte ville gå o lägga mig en stund men klockan var redan 19.00 så jag tyckte att det var för sent för att vila o kändes som semester att få diska ifred utan att någon skrek på mig
Bell: Ja det är inte lätt. Tålamodet är inte vad det borde vara med storasyster.
Mådde så dåligt idag när hon blötte ner sina strumpor som hon just hade tagit på sig helt själv, jag blev irriterad och det lyste igenom på rösten. Hon fick nya strumpor att ta på sig men lyckades inte få på de själv o sa då att det var mitt fel för jag hade tagit hennes krafter ifrån henne genom att vara irriterad . Ville bara gråta, det sista jag vill är att ta krafterna ifrån mitt eget barn! Vill bara bygga upp henne och få henne att må bra. Måste sluta bli irriterad trots sömnbristen! Älskade lilla unge!
Sira: Så otäckt! Förstår att du har en del att bearbeta då. Skönt att allt slutade väl ändå. Kramar! -
VSG: Glömde säga att dottern fick förkylning efter förkylning från öppnis men var då sällan sjuk när hon väl började på förskolan. Hoppas att det är så för er att det inte blir så mycket VAB från förskolan när hon är så mycket förkyld nu.
Lät verkligen som en härlig helg, tror jag får göra något liknande med vår lilla prinsessa när sonen slutar amma. Tror att vi behöver få lite tid tillsammans...
Sira: Har faktiskt funderat på städhjälp men inte haft energi att ta tag i det hela än. Får försöka prioritera det efter dopet. -
VSG: Killen är extremt svår att "lura" han har stenhård koll på vilket bröst han fick senast o totalt vägrar samma bröst men fortsätter testa.
Vi är extremt lyckligt lottade då vi slipper förkylningsastma (syrrans barn är drabbade o är inte roligt när hon måste åka in för andningshjälp nästan varje gång) o därför har vi inte varit så nogräknade med om dottern blir smittad eller inte. Lite annorlunda nu när bebis fortfarande är så liten, men när han vuxit till sig han också kommer vi inte undvika smitta med honom heller...
Så sött, att man bara kan älska sin syster så mycket.
Var skönt idag när maken var hemma på morgonen när dottern skulle lämnas på förskolan så vi kunde gå mycket tidigare (blir alltid sen från tidtabellen när bebis ska med så det slutar med att vi får springa för att hinna i tid) och därför gå lugnt o prata bara vi två. Samma vid hämtning, märker att jag saknar min dotter när jag får så lite tid med henne .
Jag vet att jag bör försöka förlåta mig själv men gör så ont i mig att veta att jag själv är den som sårar henne mest
Du har coola barn
Bell: Varma kramar vet hur det är när bebis bara skriker. -
VSG: Nu kanske det går att fixa 15 min mammatid om dagen.
Tidigare har det varit totalt omöjligt då Niilo vägrat vara i famnen på pappa, bara mamma som varit bra nog.
Han har gjort framsteg och sovit i vagnen långa stunder idag så förhoppningen är att jag kan ge mer tid till dottern i framtiden.
Shit vad trött jag är, har inte kunnat vila något på dagen varken igår eller idag och nätterna har varit som vanligt, många uppvak. Läser inlägg men hjärnan är totalt mos så blir inga vettiga kommentarer från mig... -
villsågärna38 skrev 2015-09-19 13:59:58 följande:Oj, visste inte att han inte sov själv på dagtid. Då förstår jag att du har det tufft!! Lovisa var sån i perioder iofs men oftast sov hon bra i babyskyddet eller i vagn på morgon och em (vid hämtning och lämning) om hon fick mycket kroppskontakt och amning på natten och när storasyster var på förskolan (vi får 30 tim i veckan här - vet inte var du bor och hur mycket ni får ). Under en lång period första halvåret så lämnade jag 09 och hämtade 15 och sen sov Lovisa till 16/17 på em så vi fick jättemycket egen tid jag och storasyster på em. Sen kunde jag kör bärsjal då jag skulle laga middag. Maken brukar komma hem till 18 då vi äter.
I perioder dög inte han heller förutom om hon somnat och han bar henne i bärsjsl eller låg i säng/soffa och hon fick sova på hans bröst. Men det där vänder ju då de blir lite större fast då sover de iofs mindre. Ja trixigt helt enkelt med två Och min mamma var hemma ensam med tre utan dagis då vi var små. Inte på riktigt förstått vilket jobb hon gjort förrän nu!! Wow säger jag bara.
Hoppas ni har en bra helg!!
KramNär jag lämnat dottern på förskolan vid nio sover han i vagnen under vår promenad men när jag kommer hem vaknar han och när han ätit kan han sova i soffan om jag lägger mig med honom. Annars är han i famnen och som sagt duger pappa inte mycket till (enligt Niilo) förutom sent på kvällen när han är helt däckad och inte längre vaknar av att vi byter famn på honom.
Så visst har det varit lite småjobbigt men tänker som så att det är en otroligt kort tid när han är så liten att han vill vara i famnen. Snart börjar han röra på sig och hinner då inte längre vara i famnen.
Nu vill Niilo inte vara i bärsjal heller mer än någon minut åt gången. Vi har köpt sweet peace (typ mamaroo bara annat märke) där han går med på att sitta ibland när vi äter.
Vi har haft trevligt, barnkalas igår men oj vad trött man blir av det -
Bell: Tack för uppmuntrande ord, hjälper.
Nu har han under två dagar sovit ensam i sängen eller i vagnen några timmar så känns som om det är på väg att vända åt rätt håll nu (hoppas det håller i sig).
Har inte varit lätt att komma in o läsa eller kommentera när både maken och dottern varit sjuka. Tur att lilla Niilo och jag klarat oss från förkylningen. -
Roligt att läsa, skrivs mycket som vanligt och som vanligt hinner/orkar jag inte kommentera någonting .
Haft dop i helgen så var fullt upp hela förra veckan, dopet gick bra och det är så skönt att ha det överstökat.
Nu har lilla Niilo blivit förstoppad så jag har fått lirka fram bajs med febertermometer, idag kontaktade vi BVC och frågade om vi inte kan börja med laktulos för det fungerar inte att han blir förstoppad med några dagars mellanrum av ersättningen och det kunde vi visst börja med. Förstoppningen för med sig att han sover dåligt o då är jag som en zombie som inte fungerar alls om dagarna. Väldigt synd när vi har storasyster att tänka på också...
Hoppas att ni alla har det bra.