• Kelsson1

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira: Det är på grund av just det du går igenom som man inte ska vara tokärlig med försäkringsbolag. Menar nu inte att man ska föra de bakom ljuset men just liknande som att du gått i samtalsterapi har de faktiskt inte att göra med, du har ju inte psykiska besvär därför utelämnar man liknande information. Tråkigt men så är det.

Niilo sov för första gången 00.30 - 05.30! Man känner sig nästan utvilad idag . Tyvärr berodde det på att han hade lite feber igår kväll o fick Alvedon så kan nog inte räkna med samma tur inatt (vill inte ens att stackars liten får feber).

• Kelsson1

Bell: Har missat att han inte vänder på sig vad skönt att få en BM som inte stressar upp dig i onödan.
    Det där med att vända på sig för bebis har upptagit lite mina tankar för Niilo vänder inte heller på sig riktigt och kusinen som är två veckor äldre redan börjat hasa sig fram (vet att man inte ska jämföra o försöker verkligen att inte göra det men det är rätt svårt). Visst han har vänt på sig från mage till rygg en gång och när han ligger utan blöja kan han vända sig från rygg till mage men har en arm under o vänder sig tillbaka på en gång istället för att kämpa loss armen.

VSG: Niilo har problem med magen o blir förstoppad om vi inte ger lactulos tillräckligt ofta varje dag . Väldigt jobbigt när magen inte fungerar som det ska. Det här började med ersättning och har fortsatt nu när vi börjat ge gröt o puré. Ska träffa barnläkare för 6mån kontroll imorgon o har tänkt fråga om det o förhoppningsvis få hjälp. Ska komma ihåg Movicol o fråga om det imorgon. Hoppas det är bättre hos er nu.

Här är storasyster förkyld så jag är ensam med två barn om dagarna. Låter säkert inte så jobbigt men jag sover rätt dåligt om nätterna så jag tycker att det blir rätt påfrestande att gå upp 06.20 med storasyster som vaknar av hosta o hålla igång hela dagen utan vila

Har säkert glömt att kommentera en hel del andra inlägg som jag tänkt kommentera så jag skickar varma kramar till alla istället o hoppas på att ni förlåter mig

• Kelsson1

Bell: Här är det såpass att jag hjälper till med febertermometer för att få ut bajs . Måste verkligen ta upp det med barnläkaren, kan inte fortsätta att ha det så.
    Niilo gillar inte heller att ligga på mage men har idag vänt på sig ett par gånger så börjar bli lite lugnare nu
    Dottern är så pass snäll att hon i sig inte utgör något problem, det är lillebror som är krävande o får mitt huvud att explodera ett par gånger om dagen när han gallskriker om inte allt går så fort som han vill. Till det att jag brukar somna kring midnatt, bli väckt för matning kring 3 och nu med sjukdom inte få mer sömn efter 5 så blir det lätt lite mycket att orka med...

• Kelsson1
    villsågärna38 skrev 2015-12-15 20:09:05 följande:
    Usch va jobbigt! Det är verkligen tufft med två ibland. Man känner sig emellanåt så otillräcklig. Kände väldigt sällan så med en. Jobbigt med sömnen med. Kan du lägga dig tidigare? Det gör jag i perioder för att orka då det varit sjukdom här. Typ 21 - som en pensionär

Låter jättetufft med magen för Nilo med. Han låter ju def förstoppad. Testat mkt katrinplommonpure förutom Lactulosen? Hur mkt Lactulos ger du? De där harlortarna kan ju göra så man får stopp i tarmen till slut. Och förstoppningsdiarre. Fick ju vår äldsta i vintras. Var hemskt Movicol junior är receptbelagd men mkt bättre. Ett pulver man blandar i lite vatten och om man vill kan man tillsätta lite juice el saft med. Vi tog det i två dar nu för Lovisa och nu är proppen borta. Ger även mkt vatten, katrinplommon- eller päronpure efter varje mål. Hon sov 20-07 i natt. Underbart! Msn storasyster vaknade såklart 4.30 och kom över i min säng. Mardröm. Somnade om typ 5.30. Och jag hade också svårt att somna. Hennes sömn strular lite just nu så alltid är det nåt

Hoppas du får sova mer i natt!! Stora kramar
    Mitt problem med sömnen är att jag är trött kring 19 men sedan "vaknar jag till" o kan inte somna innan 23 (tidigast men oftast kring midnatt).
    Det är inte ofta harlortar men lite kompaktare sort som han inte har lärt sig att trycka ut, ursäkta detaljer nu men är som man skulle trycka ut tandkräm o det har han svårt med. Blir väl bättre med ålder.
    Han får katrinplommon puré efter gröten o så har vi börjat med vatten också, verkar inte göra någon skillnad.
    Håller tummarna för att du ska slippa vara vaken inatt du med
  • Kelsson1

VSG: Brukar inte dricka kaffe efter kl 16 längre och sällan efter kl 14 och max 3 muggar om dagen (magen pallar inte mer) så borde inte vara kaffet som spökar men är det det så får det vara för jag älskar kaffe o tänker inte sluta helt
    Det är nog bara någon konstig rytm jag fått o får försöka vända på den så att jag kan somna tidigare, krävs bara lite jobb o är lite svårt att fixa nu när Nillo fortfarande vaknar en hel del innan midnatt (somnar om när han får nappen).
    Nja, tror inte att det räcker med bara katrinplommon. Ger vi inte tillräckligt med lactulos så blir han så hård att jag får "gräva" ut med febertermometer för att det ska komma ut något alls även om han fått katrinplommon.
    Nu lät det väldigt brutalt men är väldigt försiktig när jag gör det .

• Kelsson1
    SaraBN skrev 2015-12-16 22:35:10 följande:

Hej! Det var jättelänge sen jag skrev här, men kikade in nu. Såg att det var någon som hade problem med förstoppning. Vill då tipsa om en kräm jag gör som är suverän. Vår son hade stora problem med förstoppning från sex till åtta månader, men det löste sig med lite kräm varje dag.

3 päron, skär i bitar

1 påse katrinplommon

Lägg päron och katrinplommon i en kastrull och ha i lite vatten (typ 1,5 dl)

Koka i fem minuter och mixa.

Jag brukade frysa ner i muffinsformar och tina en varje dag. Nu ger vi honom inte det längre eftersom det inte behövs. Vi försökte med katrinplommonpuré från affären innan och det hjälpte inte ett dugg.

Tack för tips, när du skriver en påse katrinplommon menar du då torkade? 
    Måste testa, låter bra.
  • Kelsson1
    villsågärna38 skrev 2015-12-17 15:59:03 följande:
    Va jobbigt! Nä skulle inte heller kunna leva utan kaffe!!

Stackars liten. Förstår precis! Testa krämen ovan. Jag gör med bara katrinplommon dvs torkade och vatten. Ellas kitchen har också en riktig puré som klämmis dvs ren katrinplommonpure. Babymassage är ju också bra. Hoppas det ger sig! Blir ju ofta bättre då de börjar krypa.

Kram
    Får hoppas på bättring när han börjar krypa men han är så bekväm av sig så tror att det dröjer ett tag till innan han förstår nöjet med att röra på sig själv
    Men han börjar bli stor, inatt sov han för första gången i vaggan hela natten. Jag sov väldigt dåligt då jag ville vakta att han andades hela natten när han inte längre ligger bredvid mig (man är rätt tokig som kontrollfreak mamma). Hoppas på bättre nattsömn för oss båda längre fram....
  • Kelsson1

VSG: Här kommer mitt recept på kålrotslåda:
    1 dl Ljus sirap
    2 knytnävsstora kålrötter
    2 dl ströbröd
    3 dl vatten eller grädde
    1dl grädde om man vill
    Salt

Skala kålrötterna o tärna de (går fortare att koka de mjuka, skär även bort det hårda träiga i mitten), koka de mjuka o gör mos (ska bli som potatismos, vi använder elvispen). Spara kokvattnet ifall du inte tänkt använda grädde och den kan behövas senare om konsistensen blivit för hård.
    Blanda ströbröd med vatten eller grädde och låt det svälla i 10-15 min.
    Det svällda skorpmjölet ska blandas med moset (får inte bli för tjockt), tillsätt sirap och grädde (om du inte använt grädde med ströbrödet), smaka av med salt.
    Allt ska in i ugnsformar (vi använder aluminium engångsformar) och strö på med ströbröd (tunt lager).
    Grädda i ugn 30 min - 1 timme (175 grader)
    Vi använder alltid vispgrädde när vi gör dessa lådor, blir godare så (som alltid när grädde används )
    Vi brukar alltid göra trippel sats för det här är makens o dotterns favorit men då räcker lådorna i fleeera dagar också

• Kelsson1

Bell: Varma kramar, det blir bättre!

Här har Niilo bestämt att det är slutammat nu, han slutade på sin 6månaders dag förra fredagen. Lite sorgset känns det men i det stora hela rätt bra då jag fick ändå helamma i två hela månader och sedan delamma i ytterligare 4 månader (och en hel månad längre än med storasyster).

• Kelsson1

Bell: Jag har haft problem med svärmor tidigare när vi blev tillsammans (hon var riktigt elak, sa inte ens hej till mig de två första åren och finns en hel del skräckhistorier om henne)  de första åren. För oss har det blivit bättre men vi har också varit tillsammans snart i 23 år. Jag håller tummarna för att det ska bli bättre även för er i framtiden.
    Alla barn är olika och har Douglas svårt för att sluta amma så kan det hända att han inte är redo för att sluta än. Du behöver göra det som är rätt för dig och ditt barn. Känns det rätt att fortsätta amma så gör du det och testar sluta lite senare igen.
    Vissa barn går det lätt med att sluta amma och andra får man kämpa med. För oss gick det lätt att sluta amma (jag hade nog velat amma lite längre men han valde att sluta nu) men vi har haft det svårt annars med kolik i början o att han vaknar ofta på nätterna. Så aldrig kan det bara flyta på och vara enkelt inom alla områden

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015