• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-02-20 11:51:23 följande:
    Alice hade ont i magen igårkväll och skrek några timmar, pust. Vi var inte hemma under dagen och jag glömde att ta med minifom, kanske pga av det.. Imorse kunde hon inte äta pga av täppan igen, så sen verkar bli värre. Det är en kamp det här tyvärr.

Sömn för mig 2,5 x 2, alltid nått :)

Efter vaccinationer med sprutor i benet. Ska man förbereda sig på ngt sätt? Alvdeon förstår jag. Får alla ont? Hur länge kan det vara? Blir de sjuka eller får de bara ont?
    Åh nej, ont igen?? Lilla snuttan! Minifom får man inte missa något mål, det märks direkt så det kan nog vara det.

Efter Heddas vaccination märktes inget på henne och hon fick ingen feber men en del blir gnälliga, trötta och får feber så det är väldigt olika. Hoppas det går bra för er!
  • glader
    Irma01 skrev 2015-02-20 17:03:10 följande:
    Jag skulle kräva att få en remiss till en dietist! Så här kan du inte ha det!!

Har en tjej i min mammagrupp som hade problem med att barnet aldrig var nöjd, hade eksem på hela kroppen och till slut visade det sig vara allergi. Mjölk, ägg, även potatis...hon får hjälp av en dietist då hon själv gick för mycket ner i vikt. Du måste få hjälp! Att inte få sova och dessutom inte äta tillräckligt kommer inte att gå.

Ring BVC eller gå dit med din man och kräv hjälp! Det är inte OK att du ska stå där själv!

Kram
    Kan bara instämma, kräv hjälp!!! Ingen ska behöva ha det sådär

Alice lider ju och ni också! Stå på dig. Förstår att du är dödstrött och kanske inte orkar men försök ändå få hjälp. Kan din sambo ringa sjukvården och vara lite tuff kanske?

Kramar!
  • glader
    Judda skrev 2015-02-21 15:29:21 följande:

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

Att inte kunna amma är inte det värsta som kan hända. Jag kunde amma två månader sedan funkade det inte längre och jag var inte beredd att offra mitt välmående, min sömn, mitt psyke och min möjlighet att ta hand om mitt barn. Är jag en dålig mamma då? Det tror jag inte du tycker Jag är faktiskt världens bästa mamma sedan jag slutade amma

Du har gjort allt du kunnat, vad mer kan man begära? Är det viktigast att hon och du mår bra eller att du kan amma till varje pris? Jag förstår att man vill amma men jag förstår inte att man tycker det är så fruktansvärt att inte kunna amma. Vi har olika förutsättningar men älskar våra barn lika mycket och vi är de bösta mammorna till våra barn.

Det finns faktiskt också en hel del fördelar med att ge ersättning:
    - Pappan kan också mata och får mycket kvalitetstid med barnet och mamman blir inte så uppbunden hela tiden.
    - De sover oftast längre på nätterna och mer sammanhängande.
    - Du blir en bättre mamma av att inte ha ångest över amningen hela tiden. (Jag var ett vrak för att jag slet med amningen dygnet runt)
    - Du får lika mycket närhet och kontakt med barnet
    - Även andra kan mata om man vill, tex har min Hedda och hennes mormor fått en jättefin kontakt och barnvaktat henne när vi varit ute och käkat middag

Som sagt, det är ingen katastrof att inte kunna amma. För mig var det det bästa som kunde hända.

• glader
    lelle75 skrev 2015-02-21 21:29:23 följande:
    Majo är det enda jag äter nu av det du skriver. Hon sover på bra på dagen och på natten. Det är just vid amning som hon skriker och ibland ett bra tag efter det. Konstigt nog så hade hon bara ont i morse och resten av dagen har varit ok, lite gnäll i samvand med pruttar.

Funderar på om det kan vara så att hon får för mycket minifom (har läst om de som gav 60 droppar vid varje tillfälle) så jag tänkte att det kanske inte är så noga. Har sprutar direkt i munnen på henne då mycket hamnar utanför (men är aldrig säker på hur många droppar) Men sen igår började jag att dosera på sked istället, undra om detta kan ha haft ngn betydelse. De tillfällen hon har mått bra i magen så kanske hon har fått "rätt" dos då. Vad tror ni andra?
    Detta har du säkert redan läst Lelle?

www.amningshjalpen.se/19-har-far-du-hjalp/tidigare-fragor-och-svar/174-tidigare-fragor-skrik-vid-amning

Vi gav också minifom direkt i munnen, det gick precis lika bra så det är säkert inte det
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 20:27:04 följande:
    Ja, stora tjejen!! smile1.gif En liten gadd har brutit igenom i underkäken. Hon har varit orolig och lite gnällig idag och ammade mkt i natt. Misstänkte att det kanske var nåt på g då hon stoppade fingret i munnen, bet till och började storgråta. Och mycket riktigt, där var den första tanden smile2.gif så hon har fått alvedon till kvällen nu. Var lite orolig under middagen men somnade lugnt sen vid 20 så hoppas på lugnare natt i natt. Ammade varannan timme förra natten smile5.gif

Är det bra med er? Kram
    Oj vad häftigt! Hoppas hon inte känner av det alltför mycket.
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 09:52:28 följande:

Hej tjejer - hur har ni det idag?

Lite orolig natt igen här, amning var 2-3 tim men tanden har ju inte brutit igenom helt så säkert det som spökar. Hon sover nu sen 8.30 iaf så jag har fikastund efter lämningen på dagis. Skönt!! Kaffet behövs idag Stor dramatik här imorse också då farmor och farfar åkte hem och storasyster blev så ledsen - Man blir ledsen och arg då ens bästa kompis åker sa hon (farmor är bästa kompisen). Barn är ju däremot som tur är "här och nu" så en stund senare var hon glad igen. farmor är hennes bästa kompis)

Hej! Här är det bra, jag själv är lite risig men Hedda är pigg och kry Tror dock även hon har tand på gång, hon tuggar frenetiskt på händer och fingrar HELA tiden och tuggar även på nappen när hon äter. Så vi får väl se... syns inget än dock!
    Igår bytte vi cokså nappstorlek på flaskan, hade helt glömt att man ska göra det ibland... Tydligen ska man byta till nr 2 runt tre månader och Hedda är ju 4,5 så inte konstigt att hon varit lite otålig när hon ska äta Men nu är hon lite ovan vid att det kommer så mycket mat så hon sväljer mycket luft och rapar sedan som en hel karl
    Tja, det var väl de stora händelserna här hemma
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 11:13:30 följande:
    Ha, ha!! Rapar och fisar, så är mammalivet helt enkelt Jobbigt att du är risig men skönt att Hedda är frisk iaf. Ja låter def som tand. Känn med fingret, man brukar känna innan det syns.

Här har Lovisa sovit 2,5 tim på fm. Inte likt henne men antingen blir man trött av att få tand eller så är det pga vi lämnat Eventfasen bakom oss nu. Skönt oavsett för hennes mamma

Kram
    Haha, ja kroppsvätskor är liksom det livet  består av numera
    Ska absolut känna efter när hon vaknat. Hedda sover också jättemycket just nu, flera gånger om dagen och hela natten men däremellan är hon glad så tror hon är frisk.
    Skönt att lämna den eländiga eventfasen, phew!
    Kram
  • glader
    johjen skrev 2015-02-23 15:31:24 följande:

Vad säger ni om att ha era bebisar framför tvn? I alla fall vi som har lite större barn som börjar bli mer medvetna? Jag försöker undvika att Adam sitter framför tvn men händer ju ibland ändå. Finns forskning som visar att exponeras små barn för tv kan det ge sämre koncentrationsförmåga när de blir äldre...

Hedda är extremt intresserad av tv:n och fastnar liksom sin far lätt vid den och då kan man inte få någon kontakt... Ibland får hon kolla lite men är intresserad särskilt länge. Hon är lika inresserad av figurerna i babygymet så det är ju bra
  • glader
    Bell13 skrev 2015-02-23 17:51:44 följande:
    Hör egentligen inte hit men när du fortfarande var gravid rekommenderade du jeans från Freddy, wrup heter de.

Har köpt ett par för nån vecka sedan, tyckte de var lite dyra men tänkte jag skulle unna mig dem och att få ha sköna byxor sista tiden.

Det är de skönaste byxor jag nånsin haft på mig. Fullkomligt ÄLSKAR dem. Ville bara säga tack tack tack så mycket för du rekommenderade dem.
    Åååh, vad roligt att höra!!! Jag har själv just införskaffat ytterligare ett par, de mörkblå jeansen och jag lever i dem dag som natt Passar ju till både vardag och fest också. Jättekul att du gillar dem och att jag kunde tipsa om dem.
    Snygg rumpa får man också
  • glader
    Irma01 skrev 2015-02-25 07:14:45 följande:

God morgon tjejer!

Hur har natten varit för er?

Här har det gått fint, vi smörjde lite Alvedon på tandköttet på Victor innan läggning, då vi misstänker att gnällandet gäller en tand som är på väg.

Han somnade kl 19, vaknade 01.30 och sedan 06.40 underbart!

Synd för mig att magen krånglade och att jag fick besöka badrummet mitt i natten när han sov så bra men men...mår fint nu iaf!

Blir spännande idag, har tid hos frisören...hoppas att han inte är gnällig då

Kram på er!

God morgon!
    Natten här har varit helt okej, Hedda somnade ganska sent men sen sov hon gott Jag däremot kunde inte somna förrän framåt två-tiden, har fått svårt att sova helt plötsligt, vet inte varför! Irriterande när man har ett barn som sover snällt...

Jobbigt med magstrul Irma, skönt att du mår bättre igen! Och hoppas Adam slipper har alltför ont av tanddebuten idag.

Hedda har börjat med ett nytt ljud, hon låter ungefär som Darth Vader Mycket roligt, skrattar varje gång hon sätter igång.

Hoppas ni får en fin dag, Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015