• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-03-09 21:18:03 följande:
    Ja ha, trodde att mjölkfritt bara vara på recept. Men det låter lite krångligt att gå upp mitt i natten och blanda. Alice kommer ju att börja skrika innan man blir klar med ersättningen och vakna till liv.

Har färdigblandad hemma och väntar nog med det här tills jag vet om hon tål mp.

Har glömt att räkna men borde ha varit mjölkfri tre eller fyra veckor nu (om man bortser från bean.) Efter hur lång tid ska man testa mjölk igen och hur går man till väga?

Kram
    Jag gör ersättning på en minut numera och typ i sömnen Det går smidigt. Hedda skriker alltid lite undertiden men det får man ju ta, det är väldigt kort tid!!
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-10 10:35:54 följande:

Lagt in ett par nya bilder i vår nya bildtråd. Vore kul att se era sötnosar med smile1.gif

Kan du länka till den nya bildtråden, hittar den inte
  • glader

Har läst allt ni skrivit men inte hunnit kommentera idag. Tycker ni alla är så duktiga som gör allt så bra trots sömnbrist och trötthet!

Vi var på BVC idag och tog 5-månaders vaccin, det gick ganska bra. Sköterskan höll på att storkna när vi såg att Hedda nu vägde 7,4 kg! Hon ligger nu ÖVER normalkurvan, hon som var så pyttig!! Annars är det mycket tugg på händer som gäller här... Inga synliga tänder ännu dock.

• glader

Stökig natt efter gårdagens vaccination

Hon har haft feber och gnällt hela natten och Alvedon har hjälpt bara lite. Först hade hon 38,7 och nu 38. Någon som vet hur hög feber som är normalt efter vaccination?

Helt genomsvettig lilla trollet!

Hoppas ni allihop sover gott i detta nu och haft en riktigt bra natt späckad med sömn!

Kram

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 06:23:34 följande:
    Nej men stackars Hedda!! Febern är ingen fara. Nog inte därför hon är ledsen. De kan få 39,,5 utan att det är farligt men bra att du tar ner febern om den blir hög. Runt 38 är dock ingen fara. Ge alvedon var 6e timme. Supp lättast då hon är ledsen. Sen om det är illa kan du varva med Ipren supp också t ex efter 3-4 timmar. Femmånadersvaccinet kan de ju även få ont utav så det är rätt jobbigt för många. Tar hon napp? Hade hon ammat hade hon säkert velat snutta hela natten så det kan nog bli mer gråt istället då. Låt henne sova nära osv. Det går över!

Stora kramar

Tack! Hjärta
    Idag är hon go och glad men har fortfarande feber, 38,2. Får alvedon, det tycker hon är smaskigt också!

Tyvärr vägrar hon napp men idag är det okej eftersom hon inte är gnällig längre, bara törstig. Funderar på hur jag ska göra, vi har föräldragrupp med babymassage idag men det känns inte så muntert att ta dit henne idag när hon har feber... Eller kanske ingen fara när hon ändå är glad?

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 11:04:22 följande:

Själv har jag varit mef Lovisas och gjort pass nu på fm. Jäklar vilket sött passfoto smile1.gif Hon sov i vagnen innan vi åkte, jag lyfte över henne i babyskyddry och hon sov vidare och sen somnade hon på vägen hem i bilen igen. Trött tjej idag med och i natt ammade hon bara 02.30 så jag har också sovit gott smile1.gif tar på krafterna att få tänder smile5.gif

Kramar till er alla!!

Vi ska också fixa pass men hur funkar det? Måste båda föräldrarna vara med? Har skrivit ut en blankett som vi båda ska skriva på, räcker det? Nåt mer man ska tänka på? Skönt att fixa innan sommaren när det blir kaos på polisstationen när alla ska ha pass
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-11 13:09:57 följande:

Är det ngn som har läst boken "Sova hela natten". Eller ngn liknande? Ngt ni kan rekommendera?

Nu har jag beställt Pepticate, tack snälla Glader för namnet, blev enklare då. Synd att det inte finns färdigblandad. Nu ska jag bara införskaffa en termos, hittar ingen hemma. Tack Danisen för tipset! Hoppas att detta pulver går att blanda med ljummet/varmt vatten. Känns galet att jag ska pröva med ersättning nu när jag kämpade för att fasa ut. Men vad gör man inte för lite sömn, en extra timme till så blir jag nöjd. Hoppas att det funkar! Är nästan helt säker på att hon inte kommer att rata bröstet ändå, hon har ju svårt att somna utan det. Det kan väl knappast göra ngt att de får ett mål ersättning per natt?

Hur gör du Glader när du matar med flaska, kan de ligga ner och äta då? Det gör de ju på bröstet men det kanske blir svårare då det kommer mer från flaskan. Rapar du Hedda efteråt mitt i natten? Kan de rapa om de har somnat?

Pepticate går bra att blanda med varmt/ljummet vatten! Klart det inte gör något att hon får ett mål ersättning per dygn! Du måste ju få sova någon gång och om detta hjälper är det ju underbart!

Jag har Hedda liggandes i knät, alltså mellan låren med en kudde under huvudet, det går jättebra. Vi har liksom alltid gjort så så hon äter bäst då. Vet att en del matar när de ligger i spjälsängen men jag inbillar mig att on behöver kroppskontakten fortfarande och kanske särskilt om hon är van att amma.
    Jag rapar inte alltid Hedda på natten och det är ingen fara längre eftersom hon inte har problem med gaser nu. Ibland rapar hon när jag lyfter över henne till sängen, ibland inte. Tror inte de apar liggande i sömnen i alla fall.

Hoppas det går riktigt bra för dig nu och att du får sova lite extra mycket!

Kramar
  • glader

Hej tjejer! Tänker mycket på er som inte får sova, Lelle och Danisen! Man önskar man kunde dela med sig av lite sömn men det går ju inte Tycker ni är grymma som ändå gör det så bra och orkar pröva nya grejer trots utmattningen.

Lelle, hoppas ersättningen blir en hit för er! håller alla tummar.

Vad gäller täcke så har jag snarare problemet att Hedda alltid blir för varm, trots ett svalt rum och tunt täcke. Har hon heltäckande pyjamas är hon alltid lite fuktig och varm på nätterna. Och hon sparkar ofta av sig sitt täcke men är ändå varm. Antar att det är väldigt olika! Jag har läst att risken för PSD ökar om de har det för varmt så jag tycker nog det är bättre att försöka ha det svalare än varmare men som sagt det beror ju på hur varmt barnet är i sig själv.

• glader
    lelle75 skrev 2015-03-13 09:04:36 följande:

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

Ååååååh så underbart att höra Lelle!!! Äntligen! Bra att du vågade testa, plötsligt händer det
    Håller nu alla tummar och tår för att det håller i sig och bara blir bättre!
    Ha en underbar fredag allihop Hjärta
    Kram
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-14 10:29:14 följande:
    Jag skrev Tessie men tänkte på Linnea då Charlie sover så långa pass. Får Charlie ersättning? Tessie din, kanske också sover långa pass, blandar jag ihop er nu?

Har inte sådan bra koll på vilka som ger ersättning. Men till er som ger ersättning, sover era små bra om natten?
    Hedda har ju fått enbart ersättning sedan hon var två månader och ja, hon sover ju hela nätter - förutom just nu då hon är i eventfasen då hon äter 1-2 gånger/natt
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015