• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Också sovit 5 timmar i sträck (Hedda har sovit 7) så nu får vi hoppas hon somnar om... Hon bajsade dock inte igår så risk att magen spökar lite, vi får se...

Hoppas ni andra sover gott!

• glader

Kramar till er som har sjukstuga och inte fått sova inatt, förstår att det är supertufft! På något sätt fixar man ju allt fast man knappt tror det...

• glader

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

• glader
    Irma01 skrev 2015-01-27 14:45:28 följande:
    Då lär jag få vänta lite till...det blir förmodligen två dagar för honom i slutet på maj men inte mer än så än!

För det mesta tar jag inte illa upp, vet att han bara är klumpig is sina uttalande, men när man själv är trött då är det inte lika lätt att bara låta det passera

Skönt med lite egen tid, hoppas du hann duscha!
    Ja, det är verkligen inte lätt att vara jämlik och få till en lösning som känns rättvis för båda när en jobbar och en är hemma. Min sambo går och tränar varje morgon kl 07 men de nätter Hedda varit extra jobbig brukar han stanna hemma på morgonen (han börjar vid 9) men ibland tycker jag han kunde stanna hemma lite mer... Samtidigt tycker jag det är viktigt att han får göra det som får honom att må bra - jag går ju själv och tränar på kvällen och då har han henne såklart.
    Det gäller verkligen att man är överens och diskuterar detta men ibalnd bara måste det ju bli lite tjafs tänker jag Det är ju en ny situation att förhålla sig till!
  • glader

Danisen - Vi märkte inget av Heddas vaccination men det är ju olika. Hoppas det går bra för er imorgon!

• glader
    Jenkis skrev 2015-01-28 06:34:56 följande:
    Vi har den!

Jag är jättenöjd! Sen finns det ju jättebra Philipsar med mer avancerade funktioner. För våra behov har denna funkat bra. Däremot om du tänkt ha den i vagnen ute eller i bilen, så är babydelen lite stor och klumpig...
    Kul att höra, då blir vi säkert också nöjda! Ska bli så spännande att låta henne sova i eget rum och se hur det går
  • glader
    Danisen skrev 2015-01-29 02:41:49 följande:

Ingen som smörjer in sin bebis smile5.gif ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden smile1.gif ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

Vi använder bara babyolja och inytyol. Hedda hade väldigt otäcka blöjeksem innan och bara inytyol hjälpte och då ska man ha på MYCKET! Bvc kommenderade det och det hjälpte snabbt
  • glader
    Irma01 skrev 2015-01-29 09:14:09 följande:
    Jenkis skrev 2015-01-29 07:26:27 följande:
    He, he! Fler som tröttnar på den större killen i familjen som beter sig som en bebis

Så kan alla fall jag känna stundtals. Att det är två bebisar att ta hand om...
    äsch...
    Först är det en massa petitesser om saker att påpekar som borde vara gjorda på ett annat sätt eller så, han förstår inte att det är lite skillnad på att inte ha haft en enda hel natt sömn på 5.5 månad (för inte sov jag gott sista månaden av graviditeten heller) än att ha två nätter i rad där man blir väckt och sedan få sova i gästrummet som han gör.
    Killa verkar i stort sett inte få helheten att hänga ihop...han tycker att jag överreagerar jämnt men tänker inte på att det är en konsekvens av dålig sömn...trögare i hjärnan, missar små saker som han då påpekar, så är karusellen igång...

Dessutom igår kväll så vaknade Victor halv elve, ammade och somnade om. När jag hade somnat så får han ett sms halv tolv, och jag blir väckt av plingandet. I stället för att stänga av skiten så svarar han och jag blev riktigt förbannad då jag fick min enda "lång" pass sömn helt förstörd. Det verkar han inte fatta.

Gick och la mig i gästrummet, ammar igen kl halv fyra och så dyker han upp igen med V 1 timme senare...utan att ens först har kollat blöjan eller så. "Han är hungrig"...det var han inte alls, men ville inte somna om, så där låg jag och försökte lugna honom i över en timme. Gick sisådär så upp kl halv sex och gick ner för att göra kaffe. Kunde själv inte somna om.

Blir bara SÅ trött på att han inte förstår det uppenbara. Ibland känns det som att jag har två barn hemma i stället för en. 
    Hur svårt kan det vara att förstå att jag är tröttare än vanligt och att då kanske inte anmärka på minsta grej som inte är precis som den brukar vara??

Nåväl...ska på promenaden med några andra mammor nu, det blir nog bra med frisk luft. Får ta en diskussion om detta senare under dagen. Ingen bra att göra det i affekt.

Men allvarligt, lite mer förståelse skulle inte vara fel. Hade en pappa på lunchen igår som berättade att för honom ramlade polletten ner när han var pappaledig med sin första son.

Vet ej om jag orkar vänta tills dess....

Ha en bra dag tjejer!

Ja du, det där kan man ju känna igen...

Jag tror tyvärr, precis som du skriver, att det är fullständit OMÖJLIGT att förstå hur vi har det utan att man själv varit där. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker förklara hur man känner och hur dagarna och nätterna sliter på en. Det är väl som med en förlossning - det måste upplevas!

Men det är såklart ändå viktigt att ha en dialog kring hur man upplever det. Jag försöker i alla fall prata mycket om vad som gäller så vi undviker missförstånd. När det är helg bestämmer vi altid vem som tar vilka matningar på natten och vem som går upp med henne på morgonen osv. Sen är det klart enklare att dela på det när vi båda kan mata...

Vad jag inte fattar är hur de kan vara så själviska ibland... Även om de ska jobba och orka med det så har de ju ofta sovit dubbelt så mycket som man själv och det vi gör är ju också ett ganska krävande jobb, faktiskt. Då kanske man kan tänka sig att de tar någon natt ibland även i veckorna om de märker att man är helt slut. Och framför allt tycker man det borde komma spontant istället för att man ska tjata sig till eller ha dåligt samvete över en natts egen sömn...

Jag ska inte klaga för mycket, tycker min sambo är fantastisk som alltid tar hela helgerna, alltså nätterna och även alla kvällar med anttning osv fastän jag märker att han är jättetrött. Men visst kan man undra ibland... Tror helt enkelt man får ha förståelse för att de inte begriper bättre Men som sagt, skam den som ger sig, man får försöka  förklara och förklara och förklara..

Kramar till dig, hoppas promenaden var mysig!

• glader

Haha, Kelson, helt rätt, ibalnd får man bara sätta gränser helt enkelt!
    Jag gjorde ju faktiskt det, åkte iväg och bodde på hotell en natt, men det var faktiskt på sambons initiativ...

Irma, i de värsta stunderna kan du tänka på en kompis till mig. Hon och hennes man har 4 barn där den yngsta är 15 månader nu. Han jobbar borta hela veckorna så hon sköter ALLT. Han har dessutom sagt "Barnen är dina fram tills de är tre år" för han tycker det är så tråkigt och jobbigt med småbarn... Nu har hon ju gått med på detta och så att säga valt det men ändå! Jag har svårt att begripa det. Hon sover ca 4-5 timmar per natt och har gjort det i flera år.

• glader
    Danisen skrev 2015-01-30 11:15:46 följande:
    Hon är 3 månader har precis gått ur en fas enligt wonder weeks men snart dags för eventfasen med. Men hon har varit likadan i flera veckor så vet inte om det stämmer riktigt på henne. Min sambo och min mamma föreslog att ge henne lite tillägg på kvällen så hon kanske sover lite längre första passet. Men jag vet inte vad jag ska göra? Såååå trött. Ska läsa länkarna...

dags för mat igen för henne. Suck...!!
    Usch vad det låter tufft Danisen Det är ren tortyr att inte få sova, allt fungerar tusen gånger bättre när man väl får de där extra timmarna.
    Jag ammade ju bara två månader och har kört ersättning sedan dess och tycker ju det har många fördelar. Jag förespråkar inget före det andra men tycker man ska vara öppen för alterativ om man tex inte får sova. Om jag vore du skulle jag testa att ge henne ersättning sista målen innan hon ska sova och se om hon sover längre. Gör hon det har hon ju antagligen inte blivit tillräckligt mätt.

Heddas sov- och matvanor är nu ungefär som en klocka... Hon somnar runt kl 20 äter en gång på natten (oftast mellan 02-05) och sen sover hon till ca 8 på morgonen. Känner mig extremt lyckligt lottad när jag hör hur många ammar varannan timme. Men de är ju så olika de små liven och man har inte mycket val mer än att anpassa sig till just sin egen bebis.

Hoppas du får sova riktigt mycket i helgen.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015