Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Stort grattis till lille Adam idag Kram
Kram
Stort grattis till lille Adam idag Kram
Grattis till Adam på ettårsdagen!
Idag fyller vår älskade Lovisa ett år!! Gud va tiden går fort. Känns helt galet!! Var ett år sen jag vaknade av en värk kl 04 och 05.45 var hon född. Raketbebisen Hoppas ni också har en bra helg. Här har vi det toppen idag Firat med familjen idag och nästa helg blir det stort kalas! Kram
Hej hopp!
Hoppas det är bra med er alla och att höstförkylningarna börjar lägga sig!
Här har vi haft kalas fredag och lördag och så roligt att se att Adam är så intresserad av människor och går från famn till famn och inte så noga med sina föräldrar när vi har folk hemma. Vi hade även barnvakt för första gången i två timmar förra veckan och det gick bra. Dock har Adam sedan en period tillbaka börjat vakna på natten igen.. Först började han vakna tidigt, typ kl 5 i samband med förkylning och Spanien. Nu vaknar han kl 3-4 och i natt kl 2 och är otröstlig. Vill inte ge honom bröstet mitt i natten klockan för åtminstone vara 5 tänker jag. Han äter bra på dagen och inte sjuk. Fattar att det varit mycket i veckan med födelsedag mm och mycket som händer nu, står långa stunder utan stöd och går fort längs möbler, men jobbigt att inte få sova.. Hur fixar man detta när man börjar jobba igen? Adam har inga problem att somna, gör så kl 20 varje kväll. Jag har börjat lägga mig kl 21 så jag får några sammanhängande timmar. Han är ledsen när han vaknar, lägger jag honom i sängen bredvid mig blir han arg om han inte får tutte utan det som funkar bäst är att bära honom en stund, sjunga och hoppas att han ska somna om.. Oftast gör han inte det men då kan jag lägga honom i sängen bredvid mig och han ligger där och snurrar i 30 minuter och somnar sen.. Så vi är vakna typ 1-3 h på natten och ibland vaknar han mer än en gång. Suck.. Men han har ju sovit bra förut och bara hoppas detta är en fas som är övergående..
Kram
Låter härligt!! Mysigt med kalas Här laddar vi för nästa helg ist och Lovisa kör runt på sin nya Bobbycar här i köket. Lycklig över sin fina present från igår
Säkert närhetsbehov. De har ju en fas nu. Märker vi på Lovisa också. Kan även vara mardrömmar och att det händer mycket. Eller tänder. Lovisa har jobbig kindtand som kommer helt snett på g
Jag tycker kanske du gör det lite svårare än det behöver vara varför inte testa amma? Men sätta en tidsgräns. Kanske räcker med fem minuter så somnar han om igen och det låter ju isf mycket lättare än vad ni gör nu. Principer är ju bra i många sammanhang men min erfarenhet är att man kommer längre med flexibilitet när det gäller barn och deras behov. Har de det jobbigt i en period och behöver en mera så får man ge mera helt enkelt. Visar det sig att han vill amma hela natten så går det ju inte men har du tur räcker det med kort stund och att sen få sova nära. Lovisa vaknar med just nu. Nån gång mellan 00-03 (somnar 19.30). Vi går upp och värmer en flaska. Ger henne den och sen somnar hon på två minuter men vill då sova bredvid mig. Av erfarenhet vet jag att detta kan vända lika snabbt som det kommer. Hon sov hela natten för några dagar sen pch innan dess då hon var förkyld var det samma sak. Det går i vågor men det där med stabil nattsömn får du nog glömma några år framöver Det är få förunnat att ha små barm som sover hela natten nästan jämt! Hoppas det ger sig snart!!
Kramar
Bell, trist inställning ditt bvc verkar ha! Bra att ni bestämt er för att köra på det som ni känner är rätt. Vi har inte heller gett välling, Adam har ju aldrig tagit flaska och tror personligen att välling inte gör någon nytta och som andra skrivit finns det bättre alternativ. Min Bvc-sköterska har aldrig gett varken välling eller industritillverkad gröt till sina barn så man behöver verkligen inte göra det. Adam älskar turkisk yoghurt men bäst naturell.
Kram
Definitivt fler tänder på gång här! Efter en noga undersökning av Adams tandrader kände jag små piggar under köttet och med alvedon och mum dent sov han till kl 4 utan att vakna. En kort amning, testade det du skrev Villsågärna, och sen somnade han om till 06. Helt ok! Dock väldigt gnällig och klängig men då vet vi vad det beror på. Adam har dessutom tid hos tandläkaren för första gången på torsdag lägligt nog!
Hoppas ni alla får en fin dag!
Kram
Vad skönt (inte att har han ont stackarn, men att ni vet vad det beror på!). Tänkte på dig igår, men hann inte skriva ett svar och hade inte så många fler tips att komma med tyvärr.
Brukar de sova bra på nätterna så är det oftast att något ät på gång när de inte gär det längre och inte en ändring av ett mönster. Förstår att man blir orolig, speciellt med tanke på att du snart börjar jobba igen. Då får vi hoppas för Adam att tanden spricker snart ut.
Jag undrar faktiskt om det inte finns någon salva nuförtiden på apoteket för just det. Vi köpte en i Frankrike och den har varit guld värd. Det bedövar ju smärtan.
Vet inte om den fungerar lika bra men det finns en som heter Multimam Babydent som säljs här.
Kram
Hej vänner!
Här glider dagarna förbi i en rasande fart! Jag trodde att jag skulle få mer tid nu när sambon också är ledig men vi har ganska bra på att hitta på saker så det är fullt upp.
Bell, låter mysigt med badhuset! Måste ta med Adam snart igen, han älskar att bada! Badar ni alla i uppvärmt vatten anpassat till Douglas?
Villsågärna, blir det många långväga gäster på Lovisas kalas? Låter som du har koll ändå!
Irma, låter som en härlig dag!
Idag har Adam varit hos tandläkaren för första gången! Han har förutom 4 tänder uppe och 4 tänder nere ytterligare 3-4 tänder på gång i både över och underkäke. Tandläkaren kunde se två piggar som trängt igenom och ana ännu fler på gång. Inte undra på att Adam varit gnällig och vaknat på natten! Efteråt gick vi och åt lunch på ett närliggande ställe med stor uteservering utmed vattnet och det var så skönt i solen så vi kunde sitta ute och äta. Hur härligt är inte det i oktober?!
Nu är det dags för sängen här!
God natt på er!
Kram