• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Och här verkar Adam bli förkyld lagom tills vi åker på måndag.. Jaja det ska nog funka ändå! Flyget tar knappt 4 timmar och vad jag förstår är start och landning jobbigast för de små? Har tänkt försöka amma då eller måste bebisen sitta i knät då, någon som vet? Frågan är om Adam vill amma då när det är så mycket annat runtomkring att titta på. Vi ammar nu bara morgon och kväll, mest på morgonen då han numera är så trött på kvällen att han nästan somnar när han ammar. Vi ammar ju direkt när han vaknar på morgonen vid 06, 06:30 och det ger mig en halvtimma till att slumra på. Antar att det bara är att kliva upp sen när man sluta amma. Jag tänker sluta efter Adam fyllt ett 9 oktober. Börjar ju jobba 1 november och blir svårt att hinna amma innan jag åker till jobbet och börjar känna att det är dags. Ni som slutat amma, ammade ni morgon och kväll innan ni slutade? Fasade ni in ersättning eller gav ni frukost direkt på morgonen?

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-19 13:51:53 följande:

På tal om nåt helt annat. Nån mer än jag som inte dricker mjölk? Är ju laktosintolerant men efter jag slutade amma funkar inte ens den laktosfria mjölken. Får uppblåst mage och dålig hy (rosacea) av mjölk så kör mjölkfritt sånär som på smör och ost. Och lite grädde ibland Har hittat ett jättegott substitut nu. Kokos och mandelmjölksdryck Ville bara tipsa om det!! 2,5 procent kolhydrater. Mandelmjölken är också god iofs men den rena cocosdrycken innehåller ris så den ska man undvika. Dricker mandel/cocoslatte nu. Riktigt gott

Kram

Låter gott, måste testa! Körde ju också mjölkfritt ett tag men nu när jag äter en tredjedel protein blir det mycket kvarg..
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-19 18:07:23 följande:

Jamen då var det dags igen. Ny öroninflammation för vår äldsta tjej såå less på detta. Nr sex på ett år. Blääää!!! Dubbelsidig och antibiotika igen. Stackars lila tjej!! Hon har varit så arg idag. Av förklarliga skäl. Kunde inte kommunicera vad det var med en gång. Och precis då Lovisa äntligen är frisk och kry och jag ska köra ner med båda tjejerna (själv, sex timmars körtid plus stopptid) till österlen om en vecka. Måtte de vara friska då!! Hoppas ni har en bättre dag än vi!! Kram

Å stackars storasyster! Hoppas antibiotikan verkar snabbt och hon snart blir bättre!

Kram
  • johjen

Vilken natt.. Skrikig och febrig bebis som sovit dåligt och hållt resten av familjen vaken.. Vi var på middag hos några vänner, Adam somnade i bilen på vägen hem som planerat. Vi var uppe en stund och fixade med allt inför resan så la oss senare än vanligt. Kl 23:45 vaknade Adam och var otröstlig. Efter en halvtimme fick han bröstet och efter en stunds ammande tog sambon honom och genomförde samma samma rutiner som vi vanligtvis gör vid läggdags. Då somnade han men vaknade 02:30.. Fick alvedon och tutte i vår säng och låg och vände och vred på sig fram till 03:30 då han somnade och jag bar över honom till hans säng (han vaknade hela tiden när han låg i vår säng). 06 vaknade han igen och fick honom då att somna om med tutten till 07.. Helt slut nu och bävar inför morgondagens flygresa. Flyget går 11 på förmiddagen så ganska bra tid och det tar 4 timmar så får tänka att det inte är så lång tid. Bullat upp med diverse nässpray, alvedon, leksaker och saker att knapra på..

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-20 09:46:59 följande:

Hej! Fy va jobbigt!! Stackars er

Jag hade åkt till närakuten idag och kollat öronen. Just in case. Har han öroninflammation så kan ni inte flyga alls. Tyvärr! Då kan hans trumhinnor spricka. Men bättre att veta isf. Köp iprensuppar med och varva alvedon och Ipren. De kan ges fyra per dygn respektive. Det är bästa tipset om han är riktigt dålig och inte sover pga smärta eller om ni skulle ha sån otur att han fått öroninflammation. Så gör vi med äldsta tjejen nu nattetid. Hon hade inte sovit alls annars. Som tur är ger det ju sig snabbt med medicin så vi hoppas der blir bättre redan imorgon.

Håller tummarna att det inte är örininflammation!

Kram

Tror inte det är öroninflammation, så dålig är han inte och bättre nu på dagen. Han somnar ju efter alvedon och tutte även om han bökar en stund. Tror det är en hederlig förkylning. Men blev lite orolig över det du skrev att trummhinnorna skulle kunna spricka? Han har knappt någon feber, något förhöjd temp. Vår närakut ligger en timmes bilresa bort men givetvis åker vi dit om det skulle behövas. Får ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem. Shit nu blev jag orolig!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-09-20 09:57:43 följande:

Men stackars Adam! Och så typiskt att det ska bli så just innan flygresan... Men som sagt, det kan ju gå bra ändå. Jag menar, ni har spray och nåt att äta inför start och landning om det skulle bli problem och resten av tiden kommer han att vara i en av er famn, och det brukar gå alldeles utmärkt just när de är förkylda då de gärna vill vara nära. Så försök bara hålla er lugna så att han inte märker av någon stress.

Håller tummarna att allt går bra!

Kram

Precis så har vi resonerat sambon och jag att vi ska göra men blev nu orolig av det som Villsågärna skrev...

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-21 10:59:07 följande:

Hur går det för er och lille Adam Johjen? Hoppas att han är piggare. Håller tummen för flygresan! Kram

Det gick jättebra! Adam mycket bättre idag och sov hela natten och ingen feber. Fick ändå alvedon och nässpray innan start och ammade. Ammade typ halva resan då Adam ville det och var lugn och nöjd så länge han fick ligga vid bröstet. Sov ca 1 h och busade och hälsade på folk runtomkring resten! Tyvärr känner jag mig risig med ont i halsen och trött så ska lägga mig nu! Här är det varmt, huset fint och imorgon blir det ett morgondopp i poolen!

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-09-21 11:27:06 följande:

Inga nyheter, bra nyheter, vi får hoppas att de sitter ombord!!

Hur har ni det i Paris?!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-21 18:45:06 följande:

Ja der gick säkert bra

Hur har det gått för er? Hur mår dina tjejer?
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-09-23 22:48:07 följande:

Jag är mycket tacksam för dina synpunkter och jag tror faktiskt att du och bvc har helt rätt. Jag har börjat "slappna av" lite när det gäller maten men nu är det pappa som är stressad vid middag då han sover med henne, då han inte kan mata henne på natten. Därav buffen ikväll, men ville också testa vad hon gillar osv. Tror att hon vill ha väldigt varierad mat just nu. Häromdagen vart hon hel tokig när blodpudding serverades och stoppade hela munnen full, yes tänkte jag. Prövat med det varje dag nu, men hon smakar lite och spottar ut sen. Lilla skruttan är så svår att förstå sig på

Åka bort är tyvärr inte möjligt, även av andra anledningar. Men det skulle behövas. Hon gnäller innan hon ska somna på promenaden när hon är med mig (gnäller efter tutte). Idag gick jag och au pairen tillsammans och hon gnällde. Jag vinkade hej då, pluttan vinkade hej då tillbaka (så gulligt) och slutade sedan att gnälla då hon trodde att jag var borta.. Har trappat ner amningen nu och ammar bara 2-3 ggr per dygn. Tidig morgon och vid läggning. Om två veckor är tanken att jag ska sluta helt. Huga, då kommer mensen och pms tillbaka..

Kram

Du är grymt duktig lelle som kämpar så! Håller med Irma, bra skrivet och det är svårt att så brevid och ge råd när man inte är mitt uppe i det. Vi ammar här morgon och kväll och blivit någon gång sent på natten /tidig morgon här på semestern då Adam är förkyld och sover dåligt. Ska sluta efter Adam fyllt ett vilket är om några veckor. Dock kom min mens och pms tillbaka redan efter 5 månader då jag helammade så skönt att du sluppit det.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015