Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
johjen: Tack
Någon som har bra tips på resemål (2-3 veckor i januari)?
Har försökt titta på allt som är varmt då men blir bara mer och mer förvirrad...
johjen: Tack
Någon som har bra tips på resemål (2-3 veckor i januari)?
Har försökt titta på allt som är varmt då men blir bara mer och mer förvirrad...
Hej vänner!
Måste dryfta en sak med er..
Adam varit förkyld sedan förra helgen. Har har i och med detta vaknat tidigt varje morgon mellan 5-6. Han vill ju inte direkt gå upp då utan är mer missnöjd och ledsen. Han somnar runt kl 20 varje kväll och efter vi haft våra kvällsrutiner lägger vi honom i hans säng och han somnar utan gråt eller missnöje efter ca 5 minuter. Sover hela natten och innan han blev sjuk sov han till 06:30-07. Men 05 är alldeles för tidigt för oss alla! Nu är han frisk, lite snorig fortfarande, men vaknade ändå kl 05 i morse.. Försöker trösta honom i sängen först funkar ej, vaggar honom ibland funkar det, ammar ibland funkar det, lägger honom i vår säng ibland funkar det. Idag funkade inget! Han bara skrek och skrek trots att jag eller sambon håller om honom och ligger nära. 06:15 somnade han om utmattad och sov en timme till.. Några tips? Ni som har jämngamla barn runt 10-12 månader, sover de 1 eller 2 gånger per dag och hur länge? Adam äter väldigt bra och har alltid gjort det så tror inte han kan vara hungrig. Eller är detta bara en fas att härda ut? Vi har ju sådan tur att han somnar lätt och sover hela nätter men som sagt, lite för lite..
Kram!
Hej igen!
Behöver även tips på vad jag ska ta med mig i klädväg mm till Adam när vi åker till Spanien om två veckor och vad man kan tänkas behöva på flyget?
Tack vänner för er input och råd! Adam är ju ledsen när han vaknar, kan det betyda att han är hungrig? Verkar inte nöjd med tutten heller då han kan amma länge innan han blir nöjd. Kanske får testa ersättning ändå även om det känns fel.. Eller gå upp och ge gröt? Men han verkar ju trött ändå så känns inte helt rätt att gå upp. Jaja det enda man vet är att allt förändras! Ikväll lägger jag mig kl 21!
Kram
Här kommer fortsättningen på svaret. Victor sover hela natten utan mat och det sedan april. Har ökat portionerna stegvis, visar sig när han är hungrigare!
Han sover numera i vanliga fall en kortis på fm, kan vara 30 mn på promenaden och sedan en längre pass, allt mellan 45 min och 1,5 timme på eftermiddagarna, men numera blir det mer och mer att han inte sover så mycket på fm och somnar kanske runt kl 13 eller 14.
Beror väldigt mycket på vad vi gör. Idag var vi på ÖF kl 9.30, tills kl 11, så fick han lunch när vi kom hem och sedan åkte jag för att luncha med några vänninor, han somnade i bilen och sov hela lunchen.
Nu kommer han inte att sova på em, men vi kommer att behöva ge honom middagen lite tidigare så han inte är för trött...Om han somnar blir det en kortis och inte förrän halv fem, fem...
Men vi märker inte att de olika tiderna på dagen påverkar hans nattsömn alls.
Håller med vsg, är han inte helt frisk kan han vara hungrig också, eller så är det helt enkelt närhetsbehovet.
Att ta med på planet:
Någon leksak eller bok du vet att han gillar, mat beroende på tiden ni flyger, annars brukar vi inte ha några extra grejer. Kanske något i fall du tror att han kan få lock på öronen. Liten kudde är bra eller en tröja som du kan använda som kudde till honom, de vanliga flygbolag har men inte t.e Norwegian. En liten filt också isf.
Ta en väska som du kan ha under stolen så du slipper behöva gå upp och öppna luckan när du behöver något.
Tänk själv på att gå på toa innan, när de väl har somnat i hans famn rör man sig ju inte alls
Kram
Johjen - du har ju inget att förlora på att testa ge honom mat. Gröt eller ersättning om tutten inte funkar. Vill han inte ha så är han ju inte hungrig iaf men om han rör mer på sig och har en tillväxtfas så kan det vara så. Kan också vara värt att öka på maten på dan såklart. Det är trots allt inte standard att barn i den åldern sover 11-12 tim i sträck så vaknar de inte på natten är det inte konstigt att vakna tidigt i perioder.
Kram och sov så gott!
Douglas har börjat hålla sig vaken fast han är väldigt trött dagtid. Han sover bara riktigt länge när jag ligger bredvid tätt intill honom. Går jag ifrån honom vaknar han och det är inte alltid jag kan ligga och vila med honom så länge som det behövs. Väldigt ofta på sistone somnar han inte alls och det resulterar i övertrött barn som bara vrålar rakt ut.
Kan det hjälpa att mörklägga i sovrummet som vi gör på kvällen? När han ska sova för natten är det inga problem, ammar ca 1 h och sedan sover han och vaknar bara ett par ggr för att äta.
Vill ha tips på förändringar jag kan göra för att få mitt lilla gostroll att sova sin middag han så väl behöver.
Vad synd att han inte somnade om. Om man inte är snabb med att söva om Alice så håller hon sig vaken 1-1,5 h.
Bra att du tar det med ro
Men om du inte har prövat så kan du ju snabbt börja med att amma, medans sambon fixar ersättning som ni sedan ger honom innan han hunnit vakna till liv. Här skulle det aldrig funka om jag hade gått upp och fixat ersättningen då hade Alice redan hunnit vakna till och fått svårt att somna om.
Kram
Hurra gånger två idag!!
Adam sov till 06:30!! Jag vaknade kl 05:15 och väntade på att han skulle vakna men slumrade nog till emellanåt.. Underbart! Han verkar helt frisk nu så det var förhoppningsvis förkylningen som ställde till det. Hurra!
Jag har gått ner 8 kg och 13 cm i midjan!! Har några kg kvar till jag ligger på samma vikt som innan graviditeten men har omformat kroppen så jag redan nu kan ha en del av mina gamla kläder. Hurra!
Hurra!
Hoppas ni alla får en fin helg!
Kram
Stort grattis vännen! Snyggt jobbat verkligen
Och så härligt att Adam sover som han ska igen! Ja, de påverkas rätt kraftigt att förkylningar... Victor är lite förkyld och igår vill han inte alls äta som han brukar men nu är det bättre igen. Han sov som vanligt men man hör att han är störd av täppan under natten. Annars är det full fart. Har inte haft tid att skriva, mycket tid går åt att sortera alla kläder jag har fått till insamlingen, men nästa vecka borde vara lugnare!
Kram