• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-08-08 10:47:37 följande:

Hej alla!

Hur är det med er idag? Här sov Lovisa i ett sträck 19.15-06.30 i sin säng och storasyster från 19.30 till 08 så nu är vi på banan igen Hoppas på 07 imorgon! mulet men varmt idag. Perfekt bebisväder

Kram

Hej du!

Vi är i Norge och som en vän uttryckte det, Norge är inte gjort för att sitta på röva! Kom igår kväll, då körde jag ett pass i gymmet och några längder i poolen och idag har vi varit ute och vandrat i 3 timmar! Först med barnvagnen men sen även en bit med babybjörnen. Blev sen lunch i det fria och Adam fick smaka en klämmis för första gången.

Sen åkte vi ner till byn och bunkrat blöjor ca 30 kr billigare än hemma men säkert ännu billigare om man kommer till en större stad. Adam har varit relativt duktig, lite jobbigt att åka bil i 4 h tyckte han allt och svårt att sitta längre stunder i restaurangen. Han vill upptäcka och att saker ska hända mest hela tiden! Som jag skrivit tidigare så upplever jag att den fas är väldigt intensiv och Adam är mycket krävande dagtid, sover fortfarande peppar peppar hela nätterna. Han behöver mycket närhet och uppmärksamhet av mig och det bästa han vet är att vi ligger på golvet eller i sängen och han kan hasa sig upp och ner på mig. Min Bvc-sköterska sa att mam kallar detta för första trotsåldern och det kan stämma då han mycket mer tydligt visar vad han vill och inte vill.

Hur har du haft det med dina tjejer idag?

Kram
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-08-08 12:07:50 följande:

Sedan den 25 maj har jag gått ner 3 kg och tappat 13 cm på midjan och gått från en fettprocent på 31 till 22 %

Jag ser att det börjar hända grejer och det är 2 kg kvar till min vikt jag hade innan jag blev gravid.

Är så himla nöjd och glad

Grymt bra jobbat! Grattis!! Visst är det underbart när slitet ger resultat?! Kram
  • johjen

Hej vänner!

Ja jag kan bara instämma med Irma och Villsågärna, det är verkligen fullt upp nu! All heder åt dig lelle, du har verkligen haft det tufft (jag hade det ganska jobbigt de två första månaderna sen har det varit bra) men den fasen vi är i nu är väldigt intensiv! Pratade med min väninna igår som har en fyraåring och en ett och ett halvt åring och hon menar att det är så här fram till två år ungefär.. Adam är inte still en sekund, jo en eller två om han leker med något intressant sen måste det hända något annat. Han hasar sig fram överallt, drar sig upp på våra trösklar, i förmiddags när jag var snabbt på toa hade han rest sig upp från sittande till stående med hjälp av gåstolen.. Han är väldigt gnällig och mammig och igår var jag tvungen att släppa allt för att vara med honom. Helst ska han sitta i mitt knä eller att jag sitter strax bakom honom så han kan slänga sig och jag fångar honom eller bara att jag ska finnas nära. Kan inte plocka ur diskmaskinen, han drar ur allt och blir förbannad när jag tar saker ifrån honom. Han vill klättra på mig hela tiden och när jag matar honom vill han gärna leka med min hand.. <3 Som tur är sover han fortfarande bra, mellan 20 till 6:30 så gäller att gå och lägga sig i tid. På dagen sover han lite sisådär, ibland 1,5 h men ibland bara 40 min. När man inte fick sova blev man helt mosig i huvudet men nu känner jag att jag inte har någon energi kvar. Det känns som att Adam tar allt och på kvällen sjunker jag ner i soffan och stirrar på tv i ca 45 min innan jag måste lägga mig. Jag behöver ladda batterierna och känns hemskt att säga det men behöver lite bebisfri tid! Så ikväll åker jag in till stan för att gå på bio! Har frågat runt lite lätt om någon vill följa med men det är ganska fint väder här så ingen som vill gå in i en mörk biosalong. Jag längtar! Så härligt att få glida ner i en fåtölj, i mörker kolla på en hel film utan att bli avbruten eller undra om A vaknat, hur han ligger i sängen eller om han andas.. Bara vara helt för mig själv i några timmar, ska bli så skönt!

Missförstå mig rätt, jag älskar min lille kille mer än livet själv men känner mig dränerad på energi och behöver fylla på.. Även om vi var båda två i Norge så är det ju mig som Adam vänder sig till och klänger på så blev inte mycket vila där tyvärr.

Hoppas ni alla mår bra!

Kram

• johjen
    lelle75 skrev 2015-08-12 22:46:24 följande:

Citerar mig själv :) Hon vaknade och skrek så skickade iväg lite för snabbt. Bara "fruktansvärt' som jag avslutade med lät så starkt. Ville egentligen skriva fruktansvärt jobbigt.

Jag förtjänar inga fler barn

Klart att du gör vännen! Du om någon här inne är en riktig kämpe och genom din stora kärlek till Alice gör du allt vad du kan för att ta hand om henne på bästa sätt! Vilket syskon till Alice kan inte önska sig det? Du är den absolut bästa mamman ditt/dina barn kan ha!

Stor kram och hoppas du får sova gott i natt!
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-08-13 21:10:58 följande:

Appen om de olika faserna ni pratar om, vad heter den och finns den till Android? Kostar den något eller är den gratis?

Jag har ingen app men boken som heter "Växa och upptäcka världen " skriven av två holländare tror jag. Annars tror jag appen heter Wonder Weeks men tror den kostar.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-08-13 11:30:24 följande:

Förstår precis! Heja Johjen och hoppas att du hade det bra igår på bion Låter som att det är full fart på lille Adam med. Lovisa blir också arg om hon inte får krypa in i diskmaskinen och slita ut alla våtservetter ur paketet, dricka själv ur ett stort glas som storasyster osv. Gäller ju att uppmuntra alla nya färdigheter men detta är ju också första tiden eg där man börjar sätta gränser. För oss började det ju redan vid 7 mån pga att hon kröp så tidigt och nu märker jag att hon börjar förstå och få lite förnuft

Ett tips är att inte låta bli diskmaskinen osv utan säg nej och lyft bort honom. Låt honom bli arg och avled med att ge honom en panna eller slev eller nåt annat ifrån köket/diskmaskinen att leka med. Efter ett tag kommer han att lära sig. Lovisa drar t ex inte i sladdar längre eftersom vi har lyft bort och sagt nej så många gånger nu. Hon har en egen låda i köket med t ex, med egna saker. En egen necessär i toan med burkar och tuber osv.

Kram

Å det var så skönt på bion igår! Såg Mission Impossible, riktigt bra action faktiskt och passade mig bra igår.

Tack för tipset om diskmaskinen, ska prova detta. Älskar även sladdar ska testa samma taktik där.

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-08-16 08:36:19 följande:

God morgon tjejer,

Hur mår ni idag? Själv känner mig lite mör i kroppen då maken och jag sprang Midnattsloppet igår. Våra snälla grannar tog hand om Victor.

Är faktiskt väldigt stolt över mig själv. Klarade inte under en timme, det blev 2 minuter över men det är inte helt lätt att springa om på vissa ställen, så man hamnar lite i kö...men jag sprang hela vägen, stannade inte och gick inte ett steg heller! Dessutom var det så kul . Jag som inte gillar att springa egentligen

Sedan kan man ju glömma att få ta sovmorgon men vad spelar det för roll när man ser ett litet ansikte som tittar på en från sin säng med världens leende och glittrande ögon?! Vi får se hur dagen blir, vi ser att det minst tre fyra tänder på gång, men solen lyser så det blir bra oavsett

Hoppas ni mår bra och önskar er en härlig söndag! Kram på er

PS: ursäkta skrytet, men sist jag sprang en mil var jag 17 år...

Grymt bra jobbat Irma! När jag sprang som mest sprang jag just midnattsloppet på 59 minuter och då sprang jag ca 3 ggr i veckan. Men allt är ju så individuellt men tycker verkligen att du ska vara nöjd med din insats.

Själv är jag inne på tredje veckan med ont i halsen och hängig.. Har inte tränat på en vecka för jag trodde att vilan skulle göra mig frisk men känner mig helt slut. Ärligt talat känner jag mig låg, orkeslös, ont i kroppen och halsen varje morgon men släpper framåt lunch, irriterad på sambon, orkar inte höra av mig till vänner, helt slut på kvällarna efter ha tagit hand om Adam. Inte riktigt likt mig! Visst har jag kraftig pms troligen pmdd men nu är jag inne i den delen av månaden då jag brukar må bra och vara på topp. Känner mig nästan deppig fast jag inte har någon anledning till det. Så trött hela tiden också och sover varje gång Adam sover nu på dagen för att överhuvudtaget orka med dagen. Forsätter det så här får jag nog ringa vårdcentralen för som sagt känner inte riktigt igen mig. Känner mig tröttare och mer sliten nu än när jag inte fick sova på nätterna!

Hoppas ni andra mår bra!

Kram
  • johjen

Tack för er omtanke!

Kollade sköldkörteln i våras grundligt och då hade jag bra värden. Äter multivitamin och bra mat så tror jag får i mig vad jag behöver. Tror inte jag är gravid Villsågärna, hade precis mens, slutade för några dagar sedan. Jag kanske bara är trött och slutkörd, ska lägga mig nu och hoppas på den bättre dag imorgon.

Kram och god natt.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-08-16 22:28:35 följande:

Nä då är det nog inte så Men kolla sköldkörteln igen. Att du kollade i våras är tyvärr ingen garanti. Kolla järn också som nån skrev. Det kan ju göra en väldigt trött om man har brist. Om du sover hela nätter så borde du verkligen inte vara så trött. Det låter inte normalt alls att behöva sova på dagtid så ta detta på allvar.

Jag sover oftast inte hela nätter även om jag sover helt ok (men är ju alltid nåt barn som vaknar till nån gång ) och har fullt ös med två kids varav en Lovisa som inte suttit still en sekund sen ett par månader tillbaka, och jag är inte alls så trött som du beskriver. Det är intensivt men roligt om du förstår Så trött har jag bara varit som gravid, då jag haft nyfödd och inte sovit på natten eller då jag varit fysiskt sjuk (typ influensa eller liknande).

Så kolla upp det på vc och kräv att de tar blodprover på dig. (Om inte - ta själv via Werlabs.) Att du även är deppig låter annars som att det är hormoner som spökar så kan ju vara värt att kolla en hormonstatus med om det var länge sen. Men håller tummen att du bara har nåt virus i kroppen och att det hjälper med Treo och Alvedon

Kram och krya på dig!

Eftersom jag har ont i halsen och nu även nackspärr så tror jag att jag har något virus i kroppen. Men ska till bvc med Adam imorgon och ska prata med dem då. Han ska få mässlingssprutan redan då eftersom vi åker till Spanien om ca en månad.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-08-17 12:08:24 följande:

Johjen - gillar Adam med att mata dig? Det är liksom höjdpunkten här vid måltiderna. Då hon får mata mig ibland luras hon. Drar undan handen eller skeden och skrattar åt sitt eget trick. He, he!! Kram

Haha busiga Lovisa! Nej Adam äter inte själv med skeden ännu så det har inte kommit på tal. Men kunde han så skulle han nog göra det!

Var på bvc idag, Adam 76 cm lång och väger 9,3 kg nu och följer sina kurvor och är fortfarande ganska långsmal. Fick även mässlingssprutan idag och verkade inte bry sig nämnvärt, roligare att kolla på mamma som blåste såpbubblor och dansade!

Med mig är det fortfarande lite si och så med, ont i halsen varje morgon, trött och idag har jag även mått illa så nu får jag nog ta ett graviditetstest för att vara på den säkra sidan! Hade ju mens för typ någon vecka sedan och hade inga blödningar förra graviditeten så tror verkligen inte jag är gravid men får utesluta det. Vore ju ironiskt då man försökt bli gravid i flera år utan framgång och nu har sex typ 1-2 ggr i månaden med oftast kondom ibland avbrutet och skulle pricka in och bli gravid.. Konstigare saker har ju hänt och tror inte det men som sagt får kolla upp det. Annars funderar jag på om jag fått ett fästingbett jag inte märkt av eller om det rätt och slätt är en sendragen infektion. Tips, googla inte trött och ont i halsen i tre veckor - det kan vara all möjligt skit!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015