• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-07-16 09:44:43 följande:

Hur har ni det tjejer? Här har vi det fortsatt bra. Solen skiner men det är däremot inte så varmt. Men ska visst bli varmare till helgen har vi hört.

Lovisa är lite mammig just nu men det har löst sig genom att hon sover några timmar bredvid mig på natten. Hon brukar vakna runt 01 och då får hon komma över och sova med mig. Är ju även en ny miljö, ny säng osv. Sen ligger hon bredvid mig men med foten eller handen på mig. Lilla snuttan! Då sover hon som en stock. I morse till 7.30 vilket är väldigt bra för att vara henne Det är som att hon laddar batterierna på natten genom att sova nära och då är hon inte så mammig på dagen längre. Hon kröp efter mig tidigare och drog mig i benen osv. Ville att jag skulle vara i samma rum osv. Inte ovanligt i den här åldern kommer jag ihåg. De börjar förstå att man kan försvinna och att de inte alltid kan påverka. Nu är hon som vanligt igen. Social och glad mot alla

Hoppas ni har det skönt där ni är!!

Kramar

Hej! Låter som ni har det skönt och man får vara nöjd att solen skiner! Det gör den även här men ingen värme direkt.. Roligt att höra att Lovisa är mammig, Adam vill helst att jag ska leka med honom eller i alla fall titta på honom när han leker, då är han som mest nöjd. Han älskar också sin gåstol och vill helst vara med mig när jag lagar mat eller röjer i köket och dra i alla han kommer åt! Varit lite gnälligt dagtid men tror det är mer tänder på g då han dreglar mycket och tar sig för munnen.

Vågar knappt skriva det men sedan 1 vecka har sambon nattat och sovit med Adam, dvs Adam sover i sin spjälsäng och sambon i min säng alldeles brevid, och i 5 nätter har han sovit hela nätterna.. De senaste 3 nätterna har han somnat kl 20 och sovit till kl 7, helt otroligt! Än så länge funkar det att amma på morgonen och en gång på eftermiddagen och då är han väldigt förtjust i bröstet! Men så underbart att få sova, känner mig som en ny människa! Dock drömmer jag mycket och sambon vaknat av att jag skriker i sömnen men har säkert en del att bearbeta och ta igen.. Håller alla tummar att Adam forsätter att sova så bra!

Hoppas ni får det lite varmare snart, här ska det i allafall bli 22 grader och sol imorgon!

Kram
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-07-17 17:14:44 följande:

Vi har problem med torsk på Douglas tunga som dessvärre har spridit sig till mina bröstvårtor.

Den 25 maj påpekade jag detta för barnläkaren på BVC och hon sa att jag ska smörja med canesten och på Douglas tunga skulle jag skrubba med en handduk. Det funkade ju inte och precis 1 månad senare fick vi medicin till Douglas. Det är fortfarande inte bra och vi har hållit på i 3 v nu.

På BVC säger de att det är bara att fortsätta. Är det någon som varit med om liknande? Känns som det är mina bröstvårtor som är boven i det hela, han ammar ju väldigt ofta och då får jag ta bort krämen på dem.

Adam och jag hade samma problem och den krämen som jag fick kunde man amma med. Vad har du för kräm? Adam fick också något medel som skulle penslas i munnen men ärligt talat tror jag varken det eller min kräm funkade för han var forsatt vit på tungan ett bra tag även med medicin .Tror mer det växte bort och vad jag vet så är torsk i munnen ieller på bröstvårtorna nget farligt.
  • johjen

Tack för era grattis angående Adams sömn! Tror ni inte han vaknade kl 05 i natt och var ledsen och skrek i 30 minuter! Sambon tröstade och vi diskuterade först om jag skulle ta honom men kom fram till att ge det en halvtimme.. Exakt 30 minuter senare somnade om och sov till 08.Men han sov från 20 till 05 och hoppas att det var en engångsföreteelse att han vaknade så tidigt..

Idag var det mät och väg dag för mig i mitt mamma fitness program. Jag har gått ner 4,5 kg, 11 cm i midjan (!), 5 cm på stussen och 3 cm på låren. Sliter verkligen med detta att få ihop träning, mat och att ta hand om Adam och är så himla nöjd att det ger resultat! Börjar känna mig som mig själv igen i kroppen och kläder börjar sitta ok igen. Men jag är långt i från nöjd och ska fortsätta kämpa, främst för att jag mår så bra av det!

Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-07-17 21:48:43 följande:

Oj! Duktig skulle det stå

• johjen
    Irma01 skrev 2015-07-17 20:48:41 följande:

Vad du kämpar! Imponerad . Kul att du ser resultat!!

Kram

Tack vännen! Hur går det med löpningen? Försökte jogga lite smått igår men fick ont i ljumskarna efter 200 meter så får vänta ett tag till tyvärr..
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-07-18 11:16:57 följande:

Är verkligen imponerad av dig det är inte lätt att sköta kosten med liten bebis än mindre att hitta tid till att träna.

Jag har köpt ett löpband som jag använder ca varannan dag. Jättesvårt att ta mig till gymmet.

Tränar du hemma enbart?

Tack! Ja jag var ju inte redo att köra igång förrän Adam var nästan 8 månader och jag hade lite mera koll. Men det är klart ibland känns det som det enda jag gör är att ta hand om bebisen, planera, laga och äta mat och planera när och hur jag ska träna och genomföra träningen trots att bebis och hunden snurrar runt fötterna. Jag tränar endast hemma. Förut i vardagsrummet men nu har vi inrett halva garaget för detta och det man behöver är en matta, fitnessboll och vikter. Fitnessboll fick jag i morsdagspresent och vikter köpte jag billigt på biltema! Aldrig styrketränat förut så började verkligen på noll! Men ibland är det svårt, särskilt med kosten och i helgen ballade jag ur och åt mer söt än planerat och nu gäller det att återgå till det normala.. Hur går det för dig?

Kram
  • johjen

Apropå utveckling så har Adam också varit sen men sen tagit igen det med råge.. Igår fick han till det och hasar sig fram på armarna och oj vad det går undan! Vi fick panik spika fast några lösa sladdar och börjar barnsäkra på allvar. Har ju varit lite bortskämd, och orolig, med att Adam varit så lugn men nu rullar han och hasar sig fram för det vildaste!

Hoppas ni alla mår bra och får en fin vecka! Igår rensade jag bland Adams kläder då jag ska låna ut mindre storlekar till en kompis som ska få barn i höst. Oj vilken nostalgi och vad mycket det har hänt! Tittade på hans första pjamas i stl 50 och alla små toppar i stl 56.. Kom ihåg hur det kändes oron, hur jobbigt det var med amningen och hur ofta han åt men också den obeskrivliga glädjenatt han äntligen var här!. Nu är han så stor och en liten person som skänker mig så mycket glädje varje dag! Och en del gråa hår också..

Kram på er!

• johjen
    lelle75 skrev 2015-07-20 20:26:07 följande:

Alice har dessvärre ett litet handikapp som jag inte orkat berättat om och vill inte heller älta om det???? vart ju lite ledsen när vi fick besked om det och det var då jag skrev nått inlägg om att alltid är det ngt nytt problem... Har börjat acceptera det nu så det känns mycket bättre men vill gärna släppa det, hon kommer troligtvis bli helt återställd. Vi måste träna henne på andra sätt, så på sätt och vis är det bra att hon inte riktigt vänder sig ordentligt ännu. Men hon får ligga på magen varje dag ca 10 x 10 min hinner vi med. Idag har hon dock börjat vända på sig mer än vanligt och rulla runt, inget vi vill hindra så klart. Ha ha och igårnatt vände hon sig på magen och drog ner bh:n och högg mot bröstet. En riktig liten tuttfia vi har :)

Kram

Stora kramar till dig lelle som kämpar så och är en supermamma till lilla Alice! Hoppas ni får en riktigt härlig semester!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-07-25 15:53:11 följande:

Hej vänner!

Hoppas allt är bra med er!! Själv är vi hemma nu igen efter en liten "Eriksgata" hos vänner på väg hem ifrån Skåne. Hemma några dar nu och sen drar vi till mina föräldrar i några dagar.

Johjen - har ni märkt av den nya fasen? Igår började Lovisa strula vud läggningarna och har idag sovit 2x30 min istället för normalt 1+1,5 timme ca. Bukar ta fem minuter att lägga henne också och igår somnade hon efter 40 min!! Nåväl, hon sov iaf bra. Vaknade bara till en gång och somnade om igen. hon är iaf inte lika mammig och klängig som storasyster var i samma ålder. Vill gärna ha koll på mig och pappa och sitta i famnen med jämna mellanrum men gråter inte då jag lämnar rummet vilket ju är skönt. Håller på att lära sig äta med sked och går snart själv. Kan gå bra om man håller henne i bara ena handen nu

Kram

Hej!

Hur gick läggningen igår? Här är det sambon som lägger Adam nuförtiden och det går oftast bra! Så mysigt det låter, Lovisa äter med sked och går nästan själv, stora tjejen!

Däremot är Adam mer noga med att jag ska vara med honom eller att hans pappa ska vara det och vill bli underhållen mycket mer än tidigare. Mycket frustration också och ska undersöka allt! Hasar sig fram och rullar runt och tar sig nästan överallt. Äter inte med sked men mumsar gärna i sig små bitar av bröd mm. Skönt ändå, förut blev jag stressad av att läsa att andra barn kommit längre i utvecklingen nu känner jag bara lugn och att vår tid kommer.. Ammar två-tre ggr per dag, alltid dagtid och det verkar funka. Sambon lägger honom varje kväll somsagt och sedan några dagar tillbaka i egen säng. I natt sov han från 20 till kl 07 och jag såg en hel film för första gången sedan Adam föddes! Var inte stressad över att jag måste lägga mig och somnade inte mitt i filmen! Om det går bra nu ett tag att somna i egen säng funderar vi på att Adam ska få flytta in i sitt rum och sambon och jag få tillbaka vårt lilla sovrum gemensamt. Måste ju börja öva på nästa barn! Haha! Tänkte lägga en madrass brevid Adams spjälsäng i sådana fall så kan man, läs sambon, lägga sig där vid nattningen. Ja vi får se hur det blir med det!

Ha en fin dag!

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-07-27 11:21:31 följande:

Hej tjejer hur är det med er? Haft mycket att stå i så har bara hunnit läsa lite grann men inte mycket alls.

Hur går det för alla? Jag har slutat amma sedan några veckor tillbaka. Otroligt skönt att ha tillbaka min kropp . Tittarna är inte lika fina mer dock . Maja vaknar 2 ggr per natt oftast. Vi ger välling då. Ger hipps, vi som inte skulle ge henne det och hon avskydde det innan men nu älskar hon det, får endast på natten. Men hon är hungrig. Verkar växa mycket nu. Vet att ur näringssynpunkt ska hon inte behöva mer mat på natten. Men det får vara så. Tar en bit i taget

Kram

Kul att höra från dig! Förstår lite vad du menar med att få sin kropp tillbaka, vi har slutat nattamma här och vid läggdags utan ammar nu bara några ggr på dagen och det känns som jag fått en del av mitt liv tillbaka! Sambon lägger och sover med Adam som oftast sover hela nätterna nu så det är så underbart!

Låter onekligen som lilla Maja växer så det knakar!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015