• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-06-28 13:32:51 följande:

Underbart Känner igen det där!! Ja visst är det härligt men samtidigt oerhört krävande. Lovisa är också crazy mest hela tiden. Övar på att gå för fullt nu. Och säger Mamama hela tiden så här är det jag som är mäkta stolt Det verkar ha vänt i stolen vid matning nu också. Hon har börjat applådera då hon sätter sig ner så vi hoppas att hon snart förstår poängen

Ha en härlig dag!

Kram

Så mysigt att Lovisa säger mamma.. Adam snackar mycket också men mest nana och dada, kanske är det hans mamma och pappa?

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-06-29 22:43:10 följande:

Jag har ammat Maja till sömns i 8 månader. Precis slutat. Han vill ha närhet han är så liten än. Maja vägrar flaskan, har alltid gjort det. Napp tar hon inte heller.

Dansen, också ammat Adam till söms och gör så forfarande.. Flaska tar han bara jag inte är hemma eller knappt då och napp leker han med. De gånger jag inte varit hemma och sambon nattar har det gått bra med flaska men det har varit ca 3 ggr sedan han föddes. Det tar 5-15 min att lägga honom när jag ammar honom till söms och ca 1 h utan.. Valet är enkelt för oss, i alla fall just nu! När vi är reda och sambon är hemma mer kommer vi försöka få honom att somna utan tutte. Dela gärna med dig om du får något fiffigt tips som funkar! ????
  • johjen
    Moolie skrev 2015-06-29 11:54:56 följande:

Hej och hå!

Nu har det gått en hel månad sedan vår lilla snäcka tittade ut.

Förlossningen gick bra och jag sprack inget nämnvärt. 3 kirurgiska stygn och tre kosmetiska. Jag blev hemskickad från förlossningen efter vattenavgång och fick komma tillbaka dagen efter. Jag låg och spydde hela natten och hade något fruktansvärt ont. Mina smärtstillande kom ju upp... Det tog 36 timmar från vattenavgång tills hon tittade ut. Fruktansvärda timmar mellan 11.00 och 06... Jag hade en induktion inbokad 09. Så det var kanske därför de fick oss att åka hem. Men jag är besviken på att jag inte fick smärtstillande i supp eller spruta...

När jag kom in så var jag redan öppen 4cm och bad om både lustgas och EDA direkt. Hade jag inte bett om EDA direkt så hade jag nog inte fått den. Fick den en bra stund efter middag...

De började bli lite oroliga för hennes syresättning (vilket jag också var redan innan förlossningen) så de fick skruva upp värkstimulerande på max. Min man sa att jag sa "nu får du sakta ned, du kör för fort!" till honom. Så det fanns en liten lucka för mig... Men de tog lustgasen och 15 minuter senare var hon född. Så kroppen gjorde sitt ändå.

Utan sjukvården hade jag och/eller barnet varit dött...

Vi hade problem med amningen i början men efter miljoner av råd från bb-personalen så valde jag min egen hög tillsist och VIPS så funkade allt. Jag vågade inte lita på vår egen förmåga från början...

Hon är så fin och välskapt! Liten rund och kort näsa, små korviga ben, stora klara ögon som snart blir bruna, små tjocka kinder och blont hår...

Dramatiskt men skönt att höra att allt gick bra till slut! låter som en jätte söt liten tjej! Du har helt rätt, man ska lite mer på sig själv, hade också problem med amningen och många runt omkring mig tyckte att jag skulle sluta men kämpade på och två månader tog det innan det fungerade optimalt. Hade alltid mycket mjölk med Adam hade svårt med greppet.
  • johjen

[quote=75479886][quote-nick]Bell13 skrev 2015-06-30 15:01:08 följande:[/quote-nick]

Jag måste få skriva av mig. Jag har en svärmor som hör hemma i helvetet. Hon är rakt igenom ond. Hon hatar mig över allt annat. Det har verkligen eskalerat sedan vi fick barn. Inget jag gör är bra och hennes metoder är de bästa givetvis. Att barn ska skrika ensamma i sin säng är helt normalt får de inte göra det blir det inte folk av dem. Att jag ammar ofta är helt åt helvete också så klart.

Igår var de här och då vilade jag med Douglas på eftermiddagen och det var så klart åt helvete för ju längre man väntar med att vänja dem att sova i egen säng ju svårare blir det. Jag förstår inte varför det är så hemskt att ge sitt barn närhet och kärlek. Bebisar ska också badas och schamponeras minst en gång om dagen enligt henne. Naglarna på honom är alltid för långa och hans skorv i hårbotten ska skrapas bort. Hon hånar mig för allt jag gör och hon trycker ner mig varje gång vi ses.

Det har gått så långt så jag får ångest varje gång de ska komma hit, det ska alltid sovas över för det är helt omöjligt att komma över dan.

Min sambo tycker att det här är jobbigt men tar alltid hennes parti och säger att jag ska vara en större människa och inte bry mig om henne. Min sambo vill att vi ska semestra med dem och det gör mig helt panikslagen, är också rädd att hans mamma ska bli slutet för vår relation.

Det går liksom inte att säga till henne för hon har alltid rätt även om hon har fel.

Har försökt säga till min sambo att det är bättre att han åker dit själv, de bor i Borlänge, men det vill han absolut inte för han vill att vi åker dit som familj vilket inte längre fungerar. Jag får tryck över bröstet igår när hon stormade in och skulle styra och ställa. Det är ju ohållbart.

Så mycket negativt det blev nu men var tvungen att ösa det ur mig

[/

Fy fasiken Bell vad jobbigt! På det du beskriver verkar hon vara en riktig häxa. Har inte haft det som du men fullt av goda råd från både min mor och svärmor och lite småskrattande kring att man ska amma i tid och otid.. Det jag gjorde då var att säga att de, mamma och svärmor, säkert gjorde så bra de bara kunde efter de förutsättningar de hade och de rön som fanns då. Men forskningen går trots allt framåt och idag förespråkar man fri amning vilket innebär en massa ammande de första månaderna. Hur tror hon de gjorde förr i tiden, inte sjutton väntade de 4 timmar mellan gångerna? Fri amning ger trygga och stabila barn. Om inte din sambo kan säga ifrån får du säga till din sambo att du kommer säga ifrån, det är inte hållbart! Säg att du gör vad du vill med dina barn, hon har gjort som hon ville med sina barn och du lägger dig inte i det så hon behöver inte lägga sig i ditt. Duger inte det eller hon blir irriterad behöver hon inte besöka er mer. Att hon kommer in och dominerar är ju inget annat än att hon känner sig osäker och att du nu tar hennes plats som viktigaste person dvs mamma till din sambos barn och hans egna mamma blir inte lika viktig. Du ska inte vara den större personen om du inte vill och känner att du kan det utan förklara för din sambo hur dåligt du mår av detta. Kanske kan du dra någon liknelse så han fattar? Att någon på hans jobb hade klampat in på hans område och börjat domdera?

Hoppas det blir bättre!

Kram

• johjen
    Danisen skrev 2015-06-30 21:12:45 följande:

Det tog 1h om inte mer första kvällen. Det var riktigt jobbigt. Men nu tar det 10-15 min istället och sambon nattar henne. Stolt som en tupplur kan du tro. Vi vaggar henne i famnen nu sedan lägger vi ner henne i sin säng. Imorgon ska jag prova vyssanlull fötter till spjälsängen så man kan vagga den. Så då ska jag lägga ner henne i sängen direkt och sedan vagga sängen. Hoppas att det funkar. Ska låna av en kompis. Ett tipsär att när ni bestämter för att sluta amma till sömns så måste ni vara konsekventa. Och verkligen göra det. Är ni inte redo nu så vänta tills ni känner er redo. Jag bara bestämde mig. Sa hela tiden att när vi kommer hem från Italien ska jag sluta amma henne till sömns. Tog 2 veckor innan jag kände mig helt redo. Jag ammar henne på natten om hon vaknar. En annan jätte bra grej är att hon sover mycket bättre nu sedan jag slutade natta med tutten. Hörde att det var vanlig hehe så tänk på det med. Massa kramar

Grattis! Ammar du bara på natten nu då eller ammar du på kvällen innan sänggående? Hur mycket per dag ammar du? Inte riktigt redo än..

Kram
  • johjen
    Danisen skrev 2015-06-30 22:27:08 följande:

Hihi Tack

Ammar en gång på dagen och en gång på natten. Kanske en gång på tidig morgon också. Men inte mer än så. Hur mycket ammar du?

Nä, då ska du absolut vänta . Det kommer.

Kram

Har nästan slutat amma på dagen men är vi hemma och han ska sova så ammar jag en stund. Hur får du henne att somna på dagen? Adam sover absolut bäst och längst om han ligger i sin säng eller i bilen. I vagnen sover han max 45 min och blir för kort ned två ggr 45 min tycker jag. Annars ammar jag när han ska sova på kvällen, någon eller några ggr på natten och när han vaknar. Inga långa amningar typ 5-10 min ( jag som amma upp till 45 min förr!!!) Vill ju absolut få sova bättre men vet inte riktigt hur det ska gå till i praktiken..
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-07-01 16:48:40 följande:

När jag var gravid skrev jag om min kompis som tog avstånd för att jag blivit gravid och att jag var så himla ledsen för det. Den 2 april samma dag som Douglas föddes satte hon in 2 embryon och det ena fäste och hon är nu i trettonde veckan och hennes bf är 1 januari 2016. Är så oerhört glad för hennes skull det var deras tionde ivf och första graviditet. Ett bra exempel på att man inte ska ge upp. I misären med svärmor är jag så glad för hennes skull

Så roligt! En efterlängtad graviditet är alltid fantastiskt!

Kram
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-07-03 22:51:03 följande:

Jag kommer amma så länge han vill. Det funkar så bra. Innan blev jag lite trött på att inte få ha min kropp för mig själv. Jag tycker om att amma och tucker om att det bara är jag som kan ge honom mat. Jag är hans mamma och inte utbytbar punkt

Om han skulle bita får jag kanske tänka på att sluta men det får vi ta då.

Moolie skrev 2015-07-03 18:04:33 följande:

Jag vill amma så länge jag kan! Vi får se hur det blir när tänderna kommer... Man kanske inte är så peppad när hon kanske biter en ofta...

Hur känner du?

Adam har nu 8 tänder och vi ammar fortfarande, kanske 2-5 gång per dygn. Går jättebra och någon gång har han bitit mig men då ropat till och tagit bort honom från bröstet och nu händer det aldrig.
  • johjen

Hej vänner!

Hur har ni det i värmen? Tänker på förra sommaren då många av oss var gravida..

Adam sov 9 h i sträck i natt och jag sov 7 av dem! Första gången på 9 månader jag sovit så länge sammanhängande! Så underbart!

Vi har varit iväg några dagar, bott på hotell och varit ute hela dagarna och Adam skött sig jättebra. Funkade toppen och sova i hotellets spjälsäng, vaknade bara en gång och satt gladeligen i vagnen långa stunder på dagen och tittade på allt runtomkring. Igår plaskade vi med fötterna i havet för första gången och Adam blev stormförtjust! Idag ska vi träffa kusinerna hos min pappa som har en liten barnpool så får se om han vill testa den. Har era små badat än?

Kram

• johjen
    Irma01 skrev 2015-07-06 17:45:00 följande:

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

Usch då! Varg är ju inget man vill träffa på! Ser rådjur varje dag och ibland räv, kanin, grävling och älg.. Men aldrig varg! Tur att det gick bra Irma! Min sambos moster bor i sälen och har hund och där har vargen tagit några hundar så man ska vara försiktig..

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015