• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-01-29 07:25:17 följande:
    Oj, vad har hänt? Kramar till dig!
    Jenkis skrev 2015-01-29 07:26:27 följande:
    He, he! Fler som tröttnar på den större killen i familjen som beter sig som en bebis

Så kan alla fall jag känna stundtals. Att det är två bebisar att ta hand om...
    äsch...
    Först är det en massa petitesser om saker att påpekar som borde vara gjorda på ett annat sätt eller så, han förstår inte att det är lite skillnad på att inte ha haft en enda hel natt sömn på 5.5 månad (för inte sov jag gott sista månaden av graviditeten heller) än att ha två nätter i rad där man blir väckt och sedan få sova i gästrummet som han gör.
    Killa verkar i stort sett inte få helheten att hänga ihop...han tycker att jag överreagerar jämnt men tänker inte på att det är en konsekvens av dålig sömn...trögare i hjärnan, missar små saker som han då påpekar, så är karusellen igång...

Dessutom igår kväll så vaknade Victor halv elve, ammade och somnade om. När jag hade somnat så får han ett sms halv tolv, och jag blir väckt av plingandet. I stället för att stänga av skiten så svarar han och jag blev riktigt förbannad då jag fick min enda "lång" pass sömn helt förstörd. Det verkar han inte fatta.

Gick och la mig i gästrummet, ammar igen kl halv fyra och så dyker han upp igen med V 1 timme senare...utan att ens först har kollat blöjan eller så. "Han är hungrig"...det var han inte alls, men ville inte somna om, så där låg jag och försökte lugna honom i över en timme. Gick sisådär så upp kl halv sex och gick ner för att göra kaffe. Kunde själv inte somna om.

Blir bara SÅ trött på att han inte förstår det uppenbara. Ibland känns det som att jag har två barn hemma i stället för en. 
    Hur svårt kan det vara att förstå att jag är tröttare än vanligt och att då kanske inte anmärka på minsta grej som inte är precis som den brukar vara??

Nåväl...ska på promenaden med några andra mammor nu, det blir nog bra med frisk luft. Får ta en diskussion om detta senare under dagen. Ingen bra att göra det i affekt.

Men allvarligt, lite mer förståelse skulle inte vara fel. Hade en pappa på lunchen igår som berättade att för honom ramlade polletten ner när han var pappaledig med sin första son.

Vet ej om jag orkar vänta tills dess....

Ha en bra dag tjejer!

• Irma01

Tusen tack tjejer för all pepp och stöd!! Uppskattas enormt kan jag säga

Tyvärr tror jag att ni har helt rätt i att det går inte att förstå hur vi har det om man inte har upplevt det. Ofta känner jag mig frustrerad då jag anser att jag verkligen försöker förklara hur det känns, men jag får väl vara tydligare!

Vi pratar en hel del, men kanske är det svårt för honom att se att jag är trött, bara för att jag orkar promenera, och göra andra saker betyder det inte att den mentala trötthet inte finns...Och av en följd är jag naturligtvis lätt retlig och irriterad. En ond cirkel! Vi får sätta oss ner och prata igen då.

VSG, jag vill inte att mobilen i sovrummet, men han använder väckarklocka funktionen...jag ska till Clas Ohlson och köpa en väckarklocka, så faller den argument

Lelle, bra argument, kanske ska testa det haha!!

Som sagt, ändå skönt att se att många av er känner igen sig och att det inte är ovanligt i början.

Promenaden gjord sitt och jag känner mig mycket bättre nu. 

Tack tjejer, ni är bäst <3

Kramar!!

• Irma01
    Danisen skrev 2015-01-29 14:06:39 följande:

Massa kramar till dig Irma01 <3 jag har inget att inflika mer än att jag håller med resten av tjejerna.

Tack!!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-29 16:42:39 följande:

Irma, förstår din frustration och håller helt med att våra män inte alltid förstår hur vi har det. Min käre livskamrat stack ut och sprang en morgon för inte så länge sedan efter jag hade haft en tuff natt och skulle behöva lite avlastning. Då han har lågsäsong just nu kan han öppna butiken kl 10 istallet för 8 och då kan man tror att han vill spendera den extra tiden med sin son.. Han förstod inte att jag behövde avlastning för när han vaknade sov vi men inte 20 min senare när han var på väg ut genom dörren. Klart att de inte kan läsa våra tankar men lite kan de väl tänka själva? Annars försöker han hjälpa till så gott det går men det är ju alltid hjälpa till som är grejen och inte ta fullt ansvar. Vi planerar ju att sambon ska vara hemma till hösten och det tror jag blir bra och att han förstår mer då!

Annars är det bara till att prata, prata och prata som gäller och försöker som du inte bara ta det när man är i affekt. Hoppas det känns lite bättre och att ni får en trevlig kväll tillsammans!

Kram

Precis så är det...just "hjälpa till". Tror verkligen att polletten lär trillande när han är hemma själv, men under tiden får vi verkligen prata. Problemet är nog ofta att vi tror att de kan tänka själva men nej, vi behöver vara övertydliga, vilket är rätt tröttande!

Nåväl, ser framemot besöket av min bror till helgen, kanske han kan snacka lite med maken! Hans dotter är ju 1,5 snart, så han vet hur det är att ha hela ansvaret.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-29 16:49:41 följande:

Hur har ni det idag tjejer? Storasyster tillbaka på förskolan idag och var jätteglad för det. Lovisa däremot har sovit nästan hela dan (då hon inte ammat). Är både förkyld och pruttar avgrundsfisar smile4.gif Men inga kräkningar och inte bajsat mer än vanligt så har väl fått en mild variant av magsjukan eftersom hon är vaccinerad. Hade ju bara hunnit få 2/3 doser. En av 1,5-åringarna på dagis hade varit hemma en vecka fick jag höra idag så är återigen glad att vi vaccinerade. Det räcker ju med feber, förkylningar och öroninflammationer osv smile5.gif Och inte att förglömma vattkoppor, huä. Tog en vecka, blä!! smile4.gif Underbart att få lite egentid idag iaf. Duscha i lugn och ro och fixa till håret. Man blir glad för det lilla ibland smile1.gif

Ha en skön kväll!

Kram

Så bra att storasystern är tillbaka på förskolan.

Kan säga att det är många här som har sina barn hemma då det går magsjuka.

Hoppas Lovisa kryar fort på sig, visst känns det bra att de fick rota vaccinet!!

Det värsta med dessa gaser är när de väcktes av det, stackarna!

Idag har Victor varit på strålande humör för det mesta. Han sov nästan 2 timmar då vi var på promenaden, så det har säkert gjort sitt.

Nu gungar han sim en tok i sin babysittern själv och skrattar. Mamma hjärtan smälter <3.

Kram och tack för alla fina ord!
  • Irma01

Hej,

När det gäller diskussioner om våra män och sambo så vill jag bara säga att jag inte för en sekund har tänkt att någon av era män inte är en bra pappa!! Samma här, min man är verkligen underbar med Victor. Det jag som jag tycker är svårt, precis som många har sedan instämt i är kommunikationen och att få de att förstå hur det är för oss. Hoppas verkligen ingen har tagit illa vid!

Min man var underbar i natt och i morse, jag har lyckats bli förkyld och var väldigt trött i natt, han tog Victor alla gånger (och jag behövde bara amma), tog honom när han vaknade halv sex och jag fick sova till 8. Känner mig bättre, även om förkylningen inte är borta än.
    Så att de är fantastiska pappor tror jag vi alla är överens om, det är som sagt mer kommunikationen och förståelse som jag önskar skulle vara mer direkt från hans sida. Det blir dessutom extra känslig när jag är trött och min tålamod inte är den vanliga (den är ju redan kort i vanliga fall...)

LELLE 75: Låter verkligen tufft. Som några skrev, har du försökt att undvika lök, kaffe, kål, bönor, linser osv? Om du gör det och det inte hjälper, kanske dags att prova att ta bort mjölken ur din kost, hon kanske reagerar på det?

När det gäller den tunna/feta mjölken skulle jag prova blockamning som Johjen nämnde om du är osäker på om hon får i sig den feta mjölken. 

JOHJEN: känner igen den typ av natten, för oss var det verkligen typiskt under Event fasen. Varann timme, och mycket mer orolig sömn än vanligt. Dock inte varje natt. Hoppas ni får en mildare variant.

HOPPFULLA FIA: skönt att du har hittat en egen variant, som fungerar för Olle och er!

VSG: Hoppas ni alla mår bättre nu och att Lovisa är pigg och frisk igen.

Kram på er!

• Irma01

Hej tjejer!

Usch, vad många av er som har haft en dålig natt...skickar kramar, hoppas ni får en bättre natt idag.

Här har vi besök av morbror, Victor är rätt så glad och trivdes bra på babysim idag. Få se hur länge det håller!

För alla er som är i Event fasen, håll ut, det är jobbigt men det går över.

Kram!

• Irma01
    johjen skrev 2015-01-31 22:02:06 följande:

Oj vilken kväll.. Vi skulle en sväng på en 40 års fest hos sambons vänner och tog med Adam. Resan på 1, 5 h ca gick bra och då värdparet inte hade träffat Adam förut stod vi och snackade i hallen medan jag knäppte upp babyskyddet. Av någon anledning som jag inte minns skulle jag ta upp bågen på babyskyddet bakifrån och hela babyskyddet gungar till och Adam flyger ut och slår huvudet i stengolvet i hallen!! :'( Jag blir helt skräckslagen och tar upp honom sekunden efter och han ggallskriker. Lugnar sig efter några minuter och jag ammar honom men känner mig väldigt orolig. Värdparet som själva har fyra barn säger att det säkert inte är någon fara men sambon ringer ändå sjukvårdsupplysningen när jag sitter och ammar. Deras standardråd när barn under 6 månader slagit i huvudet är att uppsöka sjukhus så vi sätter oss o bilen och åker till barnakuten åå östra i Gbg. Adam är på relativt gott humör och får träffa en underbar barnläkare som konstaterade att allt är som det ska med Adam. Han har inga direkta märken på huvudet eller pannan efter fallet och är glad och skrattar mot läkaren. Vi ska dock vara observanta och hålla koll på honom i fall hans allmän tillstånd förändras. På vägen hem igen gallskriker han i bilen och jag blir givetvis orolig och sambon och jag blir ovänner över att han kör alldeles för långsamt då jag vill att han ska snabba på så vi kan stanna någonstans och ta upp Adam och kolla läget ( han kör 80 på en 100 väg) och slänger ur sig att jag varit på honom hela dagen! Till slut stannar vi och tar upp Adam och ammar honom 5 min innan han somnar. Sitter nu bak i bilen medan sambon kör och det känns inte alls bra, orolig över Adam och förbannar mig själv för vad som hände och att sambon slänger ur sig en sådan sak när vi precis åkt från sjukhuset.. Antar att han också är skärrad och eftersom jag sovit dåligt ett tag så har jag väl inte varit den trevliga, förstående sambon som alltid slår knut på sig själv för att vara andra till lags utan trött och grinig vilket ledde till hans utspel. Så jäkla onödigt bara. Jaha kommer bli en sömlös natt till för jag kommer inte våga somna utan kommer ligga och lyssna så att Adam andas.. smile4.gif

Men usch!!! Förstår att du blir orolig!! Bra att ni åkte in, och skönt att allt såg OK ut.

Självklart att oron inte släpper helt då man kontrollerar minsta avvikande beteende. Ingen smart kommentar från din sambo men som du skriver, han var förmodligen skärrad själv och då kan man säga vad som helst!

Bäst kanske att inte diskutera i detta läge och koncentrerar er på Adam, så får ni ta det när ni har vilat lite mer, och inte pratar i affekt. Vet hur det känns!

Stor kram och håller alla tummar att Adam fortsätter att må bra.
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-31 23:03:01 följande:

Själv har jag fått diarre och suttit på toan sista timmen. Får se hur den här natten blir smile4.gif Mår inte illa och inte ont, inga kräkningar men vet inte hur jag ska våga somna. Ligger i makens säng närmast dörren så jag ska hinna upp om det blir mer och blir även så stressad över hur det ska gå med amningen. Hoppas inte Lovisa vaknar och vill amma då jag sitter på toan eller att mjölken sinar smile4.gif Har börjat dricka resorb iaf. Håll tummarna för att det blir lite sömn här i natt iaf. Kram

Men så jobbigt! Känns verkligen som ni hade fått er beskärda del av sjukdom elände

Hoppas verkligen att det går över fort, med lite tur är det en mild variant...man får hoppas!

Hur var natten? Hoppas Lovisa sov bra, så att du slapp många amningstillfällen åtminstone.

Krya på dig!

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-01 04:30:44 följande:
    Är aningen trött så vet inte vad jag skriver ibland. Menade tack till vsg som skickar bra länk för babymassage och som stöttade mig så att jag kunde sluta med ersättning. Hon hade fortfarande ont i magen igårkväll men somnade vid 00:30 till slut och har sovit till 4:00. Men hade sovit längre om hon inte hade varit så täppt, det var jag som tog upp henne o spolade hennes näsa. Hon var helt borta stackarn, så trött mitt lilla hjärta. Hon åt lite och somnade på studs igen. Hoppas att vi får sova lite mer nu.

Johjen - stackars er, hoppas verkligen att lilla Adam mår bra i sitt lilla huvud!

Vsg - hoppas inte att du blir sjuk nu och att magen din är bra nu! Måste vara urjobbigt att vara sjuk och ta hand om två barn.

Måtte vi alla få en bra söndag, detta var ju en turtråd så hoppas att det vänder för alla snart! Kram på er!
    Lelle, hoppas du har fått sova lite mer nu på morgonen!

Tänkte bara berätta att en tjej i min mammagrupp hade stora problem med sin lilla dotter som skrek väldigt mycket och sov inte alls bra. Dessutom hade hon eksem och efter många olika funderingar uppräckte de att hon inte tål mjölk eller gluten. Så nu har mamman slutade med det mesta (hon går hos en dietist för att få hjälp o stöd) och dottern är som en ny bebis! Glad och pigg då hon äntligen lyckas sova på nätterna.

Så blir det inte bättre är det kanske värt att prova.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015