• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2016-01-09 15:53:26 följande:
    Hoppas ni får reda på vad det är som spökar för Lovisa och hennes mage. Det är ju jobbigt att vara allergisk/överkänslig men ännu jobbigare att vara det och inte veta mot vad.

Haha - ja, du har rätt. Minns från skolkemin att allt i naturen strävar mot jämvikt så det är väl som det ska vara... Blev lite för hurtigt just då så jag struntade i alla sociala medier ett tag bara.

Bell: Såg att du läst tillbaka men vill bara förtydliga att jag absolut inte syftade på något inlägg från dig. Det är väl bara bra, och något de flesta behöver jobba på, att se vad som är problem på riktigt och vad som egentligen är petitesser som bara ska lösas eller ta sig igenom och inte är värt att lägga energi på.
    Vad bra att natten var bra! Hoppas brösten snart fattar att de ska sluta producera mjölk. Det kan ju göra riktigt ont det där. Vsg's tips om att massera i duschen är jättebra. Fick använda mig av det när stora blev sjuk efter att jag börjat nedtrappningen och jag fick börja helamma igen i nån dag eller två. Amningen kom igång ordentligt efter ett par dagar, när hon tillfrisknat, och brösten kändes som två cementblock...
    Idag har jag den tröttaste dagen hittills. Hon vaknade 22.30 första gången och då hade jag inte hunnit somna än (trots att jag la mig 21.30), andra gången var kl 23.20 och då var hon otröstlig så jag fick stå och vagga henne i famnen tills hon somnade. La ner henne för att gå på toa och då vaknade hon igen men 00.30 kunde jag lägga mig och sedan vaknade hon 03, 05, 07 och 08 och då gick jag upp. Försökte lägga mig en stund på förmiddagen men jag tror att jag är för trött för att kunna sova just nu så jag fick ge upp efter ett tag. Jag vet ju att det kommer att bli bättre men just nu är det lite slitsamt...

Irma: När jag började jobba igen efter förra föräldraledigheten kände jag mig helt puckad första dagen på jobbet. Kom inte ihåg nånting av rutinerna. Det gick ju snabbt över och sedan kändes det som att jag aldrig varit borta.
    Hej vännen, känns mycket mindre i brösten nu mot kvällen. De har blivit väldigt mycket mindre också och det är kanske mindre roligt. Tror att kroppen kanske fattat nu att det inte ska serveras mer bröstmjölk.
    Tycker det är otroligt skönt att vi går mot ljusare tider annars och att det inom ett par månader kommer att bli vår. Ser just nu fram emot Douglas ettårsdag, vi ska göra smash the cake fotografering
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-08 23:17:37 följande:
    Stackars liten! Ge Ipren med om alvedon inte hjälper. De kan ges samtidigt om det behövs. Högläge är ju också bra. Har suttit och sovit emellanåt med barn på bröstet då de varit sjuka som bebisar. Med kuddar runt om i sängen. Finns ju både en akut för allvarliga tillbud och en närakut på Astrid Lindgren. Åk till den senare imorgon om du tror det är öronen. Under ett år ska de ha antibiotika. Hoppas på bättre natt i natt!!

Kram

Ps. Massera brösten i duschen för att lätta på trycket. Kan ta ett bra tag innan det lägger sig om man fort nattammande då man slutar.
    Tack för tipsen. Det var över igår och tand som spruckit igenom pyttelite i överkäken.
    Brösten är också mycket bättre, gäller att ha tålamod också allt tar sin tid
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-01-10 11:53:37 följande:
    Det är precis så jag gör, samsover. Fast jag försöker inte ens lägga henne i egen säng nu när jag har nätterna själv utan samsover från början. Förkylningen ställer till det lite extra också. Hon blir täppt framåt natten och då lägger jag henne på armen/bröstet så hon ska komma upp lite.

Igår var jag så trött att jag nästan såg dubbelt...
    Vill bara säga att jag tycker synd om dig. Hade det tufft under eventfasen och tyckte livet var blä just då. Jublade när det var över. När Douglas varit täppt så har jag gett physiomer och det har varit guld värt för oss men du känner säkert till den redan.
    Kram
  • Bell13

God morgon, inatt sov jag bredvid Douglas igen och det gick jättebra. Har varit lite orolig för att han ska vilja amma när han vaknar och ser mig och känner lukten osv men det gick bra. Han somnade 18.45 och vaknade 02.00 då la jag handen på honom och han somnade om. Nästa uppvak blev 04.30 och då började han söka efter bröstet så vi gick upp och åt lite gröt och lekte en stund och nu har han precis somnat i sin vagn.
    Vi ska försöka så han somnar senare på kvällen drömmen vore ju 20.00 till 06.00 och jag tänker att vi förskjuter ca 10 min max per kväll och ser hur det går. Kanske blir för mycket men då backar vi bandet lite grann. Har varit oerhört tufft för hans pappa att sova betydligt sämre och jobba samtidigt men nu är det värsta över. Tufft att gå upp 04.30 också men bara att gilla läget för mig och gå och lägga mig i tid ikväll.
    Hoppas att ni alla mår bra tänker lite extra på Sira och hoppas du fått sova lite bättre inatt.
    Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-11 08:41:19 följande:
    Va bra Skönt att det gick så bra. Kanske testa Ottos fina välling kl 4.30 istället? Han är säkert hungrig då och skulle kanske somna om igen på en gång om du värmer lite sån? Bara en tanke Jag är ju ingen vällingfantast men tycker att välling eller gröt är helt ok (det är ju samma sak) ett par ggr per dygn iaf och i nu gillar ju Lovisa inte gröt så det har blivit välling. Körde Ottos innan hon blev mjölkallergisk. Nu ger vi mjölkfri välling istället såklart. Tänker att 20 kanske är lite sent att somna för en sån liten? Har iaf varit det för våra. De har somnat runt 19 men däremot har Lovisa kunnat sova längre på morgonen med lite hjälp. Det är en sak att sova 8-9 tim utan mat. Det räknas ju som hela natten. Men långt ifrån alla som klarar att sova 11-12 tim utan mat. Bara en tanke

Förstår att din sambo är trött. Min make hälsar! Han har ju jobbat och tagit vår äldsta på nätterna i ett år nu. Genom öroninflammationer, förkylningar och mardrömmar. Hon sover ju emellanåt bra såklart men inte då hon är sjuk. Men det är ju bara nåt år till. Så får man tänka. Min syster har tre barn varav yngsta nu är fem. De gick som i dvala för nåt år sen. Bara 1,5 år mellan de två minsta. Men nu sover de ju till nio på morgonen på helgerna och kommer aldrig in på natten längre så nu saknar hon det och har skaffat en liten hund. Ha, ha

Lycka till!

Kram
    Hej, det kanske är sent. I lördags somnade han lite senare än vanligt. Han brukar somna vid 19.00 när han börjar bli trött brukar min sambo bada med honom i en kvart det tycker de är himla mysigt och efter det ger vi gröt och sedan nattar vi det är hans kvällsrutin. Just igår sov han andra gången 13.30 till 14.00 och han brukar sova 14.00 till 15.00 så det blev lite kort nog därför han somnade tidigare.

Vi ger välling och gröt några ggr om dagen. Blandar grötpulver med välling istället för vatten, ibland tar jag ersättning. Ersättning i flaska dricker han men inte välling. Skulle ju vara skönt om han kunde ta välling den tiden och sova nån timme till. Ska testa med ersättning om det blir likadant imorn och träna lite mer ihärdigt med välling i flaska på dagen.

Tycker ni är tappra för ni har ju haft många förkylningar och öroninflammationer och det måste vara hemskt tufft för er och barnen

När han vaknar 04.30 blir det ju 3 sovstunder och vi hade ju precis gått ner till två stycken så det känns som ett steg tillbaka. Ska som sagt testa ersättning imorgon för det vet jag ju att han dricker, han tar inte mycket när sambon ger kanske 40 ml men det kanske är tillräckligt för att somna om.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-01-11 18:44:37 följande:
    Skönt att det inte gör så ont längre. Håller med dig om det där med storleken. Jag har normalt ganska små bröst och har egentligen aldrig varit missnöjd med dem. De har liksom känts lagom. Fick DD-kupa under graviditeten vilket var väldigt roligt men sen när jag slutade amma kändes de plötsligt pyttesmå för då hade jag ju vant mig vid att de var stora.  

Skulle svara er andra också men hinner inte just nu... återkommer!
    Jag opererade mina när jag var 25 år då jag tröttnade på att ha 75a och jag inbillar mig att det är därför de fortfarande är ok efter 3 graviditeter och 3 amningar. Har fortfarande mjölk i de så får se hur det blir när mjölken försvunnit, hoppas på det bästa
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2016-01-11 21:40:33 följande:
    Men vilken osis...hoppas ni blir alla bättre fort!

Tröttheten försvann och jag tror att jag har förstått vad det kom ifrån, även om det känns helt galet...mensen försvann i över en månad och jag tänkte inte så mycket på det, tills jag upplevde lite märkliga "symptom" som jag aldrig brukar ha. Men har man fått höra att man är steril så tänker man inte så långt. Sedan igår har jag blödningar men inte på samma sätt som jag brukar, så jag tror att det kan vara ett missfall. Jag tog ingen test så jag kan inte vara säker, det är mer en känsla. Nåväl, jag har inte hunnit bearbeta det hela, men jag mår bättre nu iaf. Är det så får jag se det positiva i att vissa funktioner uppenbarligen fungerar fortfarande.

Hoppas ni får en lugn natt hela familjen iaf!

Kram
    Hej Irma, vad ledsamt med ett missfall håller dock med vsg att du kan ta ett gravtest. När jag fick mitt första missfall fanns hcg i kroppen i 3 v efter jag börjat blöda.
    Men vilket mirakel ändå om läkare berättat att du är steril.
    Kram vännen
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-11 11:39:13 följande:
    Lovisa drack ersättning till hon var ett. Välling började vi med i höstas först. Tycker inte man ska ge för mycket spannmål och man rek ju amning eller ersättning under första året så det kan absolut funka lika bra. Hon drack inte heller stora mängder men sov 19.30-7.30 hela sommaren med en liten flaska ibland mot morgonen. Det är ju helt ok att blanda gröt med ersättning men tror inte du ska blanda med välling. Det är ju också mjöl/spannmål så risken är ju att han blir förstoppad. Säkert ingen fara att ni gjort det innan men det är ju tillräckligt med spannmål i grötpulvret redan sen innan tänker jag.

Vi turas om med sovmorgnar men visst är det underbart när barnen inte är lika sjuka. Friska barn är ingen utmaning men sjuka. Huga!! Den här vintern har än så länge varit bättre. Peppar, peppar!!

Kram
    Hej, gav honom lite ersättning vid 02.30 för han ville inte somna om och då somnade han för att vakna 04.30 och drack lite mer och sov till mitt alarm ringde 06.30 men Gud vad han snurrar runt i sängen på natten och fäktar med armarna så vi vaknar allihop. Vi har en 160-säng så rätt trångt. Det är dags att han får sova i egen säng tycker både jag och hans pappa. Vi ska prova att söva honom i spjälsängen ikväll. Tänker att vi ställer den bredvid vår säng så det är enkelt att lägga handen på honom när han vaknar.
    Håller också med om att friska barn är ingen utmaning men sjuka barn, riktigt jobbigt och tufft kan det vara som igår när mellandottern kom efter skolan efter 1,5 v hos sin pappa och hon säger att det kliar i håret och så kollar jag och ser att det är fullt med löss. Hon säger sedan att de inte schamponerat 7 dagar efter jag gjorde det för att pappa inte orkat. Då gick luften ur mig detta är första gången vi drabbats men att börja sanera hela hemmet, schamponera henne och hålla koll på oss andra nu i ett par dagar samtidigt som man ska rodda allt annat. Tycker nästan det är vanvård att göra som han gjorde.
    Bara att ta nya tag.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-12 12:04:39 följande:

I

Förstår såklart att du tänker cancer med din historia. Men själv hade jag tänkt infektion i kroppen eller hormoner. Min mens är också oregelbunden och beter sig inte som vanligt men är def inte gravid Nog snarare förstadie till klimakteriet här men om du har ägg kvar så visst kan det vara så. Det är ju isf nåt positivt som du skriver. Som Bell säger sitter hcg i länge om det gått nån vecka. Blödningar som går och kommer kan man ju få om man är gravid också. Jag har ju både haft mf och ma. Vid mf så började jag störtblöda och vid ma hade jag spottings bara och sen såg vi på vul att fostret dött. Gjort skrapning sen då eller tagit tabletter för att stöta ut. Oavsett så ska man se med vul sen att inget är kvar så om det gått någon vecka över tiden så bör du def kolla upp detta för att få reda på vad som hänt. Tror som du att det inte är troligt att det är cancer även om jag förstår att du blir rädd. Men för att inte behöva oroa dig så kanske du ska ta ett prov? Det skadar ju inte och jobbigt om det är nåt som mal och skapar oro för dig. Förstår att de tankarna kommer om man har haft cancer tidigare.

Ta hand om dig och hoppas storhandlingen gick bra!

Lite piggare här idag efter tuff natt men hemma med båda idag igen.

Kram
    Har en kompis som fick domen att hon aldrig skulle kunna få barn pga olika orsaker. Så plötsligt började mensen krångla och sedan fick hon småblödningar under ett par veckor och sedan som en störtblödning och då åkte hon in akut mitt i natten till gynakuten och där konstaterades graviditet hon födde en frisk flicka i december 2014.
    Skulle def kolla upp med vul så snabbt jag kunde.
    Kram
  • Bell13
    johjen skrev 2016-01-13 06:14:07 följande:
    Å stackars er! Jobbigt med löss! Men det smittar väl bara vid direktkontakt? Hoppas det löser sig snabbt.

Kram
    God morgon, ja det gör tydligen det. Utanför huvudet kan de inte leva speciellt länge. Bara så fruktansvärt drygt. Hoppas att det är över nu.
    Douglas hade en bra dag igår och kändes väldigt harmonisk och åt jättebra och sov bra på dagen men natten var lite sämre med många uppvak och vägran att ta flaskan så min morgon började vid 05.00 men ska vila lite med honom snart. Ha en fin dag

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015