• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2016-01-05 20:49:47 följande:

Tack för att ni frågar hur det går med Niilo, har tyvärr inte haft tid att komma in o kommentera för Bell har rätt vi åker till Gran Canaria på torsdag .
    Så har varit fullt upptagen med att packa o tvätta när jag inte har tagit hand om barnen. Allt blir också så mycket besvärligare när vi är utan bil, måste planeras noga o så får maken sköta mycket av inköpen på väg hem från jobbet.
    Niilo mår bra men vi var till läkaren o bad att få medicin utskrivet som vi kan ta med oss på resan ifall öroninflammationen återvänder (reseförsäkringen täcker ju inte när han hade besvär innan resan) och det fick vi så känns tryggt att åka nu.
    Jag läste igenom alla inlägg men minns inte vad jag hade tänkt att kommentera (som vanligt ), är lite trött då dottern börjat komma in till oss om nätterna igen nu när Niilo börjat sova i egen säng.
    När vi är på semester försöker jag att vara helt utan internet och TV så förhoppningsvis kommer jag inte in o läser eller skriver något på ett par veckor nu (om jag inte mot förmodan hinner imorgon)

Bell: Förstår dig, jag hade nog också suttit o bölat om lilla Niilo gråtit så länge. Vet inte om jag lyckats hålla mig, hade nog gått o tagit över (vet att det inte är rätt väg att gå men klarar inte av att höra honom gråta). Så du är starkare än jag.
    Skönt att det går bättre igen, snart är ni på andra sidan o det jobbiga är glömt.

Ja det var tufft just den kvällen. Igår somnade Douglas på 5 minuter och gnällde bara lite grann. Han vaknade sedan upp och gnällde lite grann men somnade om efter bara ett par minuter. Vi har babymonitor så vi ser och hör vad som händer i sovrummet. Jag ville gå in men min sambo sa att vi väntar en liten stund och det gick ju bra sedan hade han vaknat kl 01.00 och kl 04.00 igen och hade lite svårt att somna om, han är inte hungrig då och vill inte ha mat utan är bara lite missnöjd. Han saknar nog amningen eller så är det tänder på g för det kliar lite i överkäken dagtid och han har gärna sin bitring i munnen.
    Önskar en trevlig resa.
    Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-05 17:42:21 följande:

Hej vänner!

Hur mår ni idag?

Härligt att det gick så bra Bell!

Kram

Ja det har ju bara varit jobbigt en nattning. Verkar som han saknar nattamningen lite för han vaknar upp lite grann och är lite missnöjd. Överlag har det gått bra och hans pappa har gjort ett jättejobb
    Kram
  • Bell13

God morgon, hur mår ni? Här är allt bra förutom en rätt så trött sambo. Han är ju inte van med avbrott i sömnen så som jag.
    Igår gick det jättelätt att natta Douglas han somnade på 5 minuter och det var inget gnäll alls. Han vaknade upp endast en gång vid 21.00 och då behövdes det bara en klapp på huvudet så somnade han om.
    Jag misstänker att det är en framtand på gång så vi gav en alvedon igår och då sov han hela natten. Vaknade upp runt 05.30 och ville inte somna om.
    Kram

• Bell13
    azurea skrev 2016-01-07 14:25:43 följande:

Hej alla, hoppas ni minns mig, men jag var ganska aktiv för ett år sedan i samband med att jag fick tvillingar för tidigt, havandeskapsförgiftning, twinsen åkte in på sjh med RS mm. Jag försvann sedan ganska tvärt, då min ena tvilling tyvärr avled endast 6 veckor gammal och jag helt enkelt inte orkade med att påminnas om allt som rört båda två, utan försökte fokusera på att (över)leva med att bara ha fått behålla en. Man ska ju inte behöva begrava sitt barn när man precis fått det...

Nu känner jag mig dock lite starkare igen och orkar återuppta kontakten lite. Dels för att jag känner att jag gärna tar del av lite utbyte kring hur det är att ha en vild ettåring (som är helt magisk såklart! ) men också för att vi efter många långa funderingar bestämde oss för att göra ett syskonförsök på det enda överlevande ägget i frysen som tog sig. Så i morgon går jag in i v17+0 och hoppas innerligt att det håller hela vägen. Ska erkänna att jag grät på KUBen när det visade sig finnas något därinne som såg jättefin ut, jag hade tvivlat i flera veckor på om det var något då jag slutat känna några som helst tecken på graviditetet.

Jag beklagar verkligen att du miste ditt barn. Vad hemskt och tragiskt och har man inte varit med om det själv går det nog inte att förstå vilka känslor och reaktioner det framkallar.

Vill skicka lyckönskningar till din graviditet och du har ju snart gått halva tiden.

Varmt välkommen hit.
    Kram
  • Bell13
    johjen skrev 2016-01-08 09:34:55 följande:

Hej!

Hur mår ni alla idag?

Hur går det med att sluta amma Bell?

Här har det kommit massor av fin snö så blir nog lite pulkaåkning idag.

Så skönt att vara hemma hela familjen, har varit ledig två veckor nu och känner att jag gått ner i varv. Dessutom har vi haft det ganska lugnt de sista dagarna och bara varit vi och det har vi och jag verkligen behövt.

Adam är så mysig, kommer ofta med sin favoritpekbok och vill sitta i famnen medan jag läser den. Han vill mysa mer nu generellt tycker jag och som jag skrev tidigare så pendlar det mycket mellan gott humör och lättare utbrott. Tålamod verkar det svårt med också men antar att det är en del av utvecklingen.

Hoppas ni alla mår bra och får en fin dag!

Kram

Hej, det har överlag gått bra. Inatt hade min sambo den jobbigaste natten med uppvak varje timme, mycket gråt. Tror det är en tand på gång. Han hade inatt tagit sig på örat ett par gånger och varit ledsen. Han fick alvedon men det blev inte så mycket bättre. Ringde vårdcentralen på morgonen och fick prata med en sjuksköterska som sa att det låter som förkylning ??? Sa att han är inte alls förkyld utan detta kom från ingenstans inatt och jag vill kolla upp det. Hon tyckte inte att vi skulle komma in eftersom det är så många med influensa i väntrummet och så länge han kissar, dricker samt äter och orkar vara uppe är det ingen fara alls.
    Han är inte alls sig själv. Orkar inte vara vaken mer än 1 h och sedan vill han sova igen. När han ligger plant verkar det som han tar sig på örat mer.
    Ringde 1177 och de sa att jag ska testa avsvällande och blir det inte bättre så åker vi till valfri barnakut.
    Vågar inte riktigt skylla på tanden även om jag märker att han verkar vara märkbart störd av den med.

Har inte ammat sedan i lördags men bröstmjölken vägrar lämna, sprängfullt i båda

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-08 23:31:50 följande:
    Hej vännen! Låter som ni haft en skön jul jag har inte orkat med så mycket surfande heller och FB har jag lagt ner sen ett halvår. Blev bara så less på alla klämkäcka uppdateringar där. Försökerr fokusera på att leva lite mer irl ist Så bra jobbat att låtabli på ett tag!!

Vi träffade läk 29/12. Prover tagna så hjulen är i rullning Känns bra! Varit trötta annars i jul och sovit mkt jag och maken. Turats om med sovmornar. Förstår vad du menar med sömnbristen. Blä!!

Jobbigt med Eventfasen. Den kommer jag mycket väl ihåg. Var ju sådär kul Hoppas det ger sig snart.

Kramar

Ps. Tror jag vet vad du menar för inlägg. Bry dig inte om det. Är väl bra att det finns människor som inte har några problem alls. Då jämnar det ju ut sig med oss andra, he, he
    Är det mitt inlägg ni irriterat er över så ber jag tusen gånger om ursäkt.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2016-01-09 08:22:43 följande:
    Nej det var det inte. Var ett inlägg från en person som inte brukar hänga här alls som jag tänkte på iaf. Kram
    Vilken tur jag skrev ett svar till Kelson tror jag det var att jag har bestämt mig för att inte ha några problem och trodde först att ni blivit provocerade av det. Vad skönt att så inte var fallet.
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2016-01-09 08:50:05 följande:
    Absolut inte vännen!! Kommer också ihåg vilket inlägg Sira menade. Själva inlägget var inte på något sätt illa menat men med tanke på situationer som vissa i tråden befann sig i kändes den ganska klumpigt, så jag kan verkligen förstå reaktionen.

Hur mår ni idag? Bra natt för Douglas? Har du fortfarande ont i brösten eller börja det bli bättre?

Kram
    Hej, läste bakåt och förstår vilket inlägg. Det har varit en jättebra natt för Douglas. Han somnade 20.00 vaknade vid 02.00 och drack 40 ml ersättning och sov till 06.00.
    Han visar inga sjukdomstecken som igår utan är på strålande humör så jag är säker på att det är tänder. Sist han fick i underkäken blev han förkyld i 48 h när den sprack igenom och sedan var han kärnfrisk igen.
    Igår var det oerhört svårt att natta honom på dagen också, nattar i vagnen och nu idag gick på oerhört lätt. Känns lite bättre med brösten idag faktiskt, är en vecka sedan sista amningen ungefär.
    Hur är det mer er?
    Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2016-01-08 11:22:27 följande:

Hej allihopa!

Hoppas ni haft sköna dagar nu under jul och nyår! Vi har umgåtts med familj, släktingar och vänner och haft det bra och jag har faktiskt lyckats väldigt bra med att hålla mig från internet. Välbehövlig paus, sitter väldigt mycket med mobilen/ipaden i vanliga fall. (Och så var det ett inlägg här strax före jul som jag kände att jag inte alls kunde relatera till och som gjorde att jag liksom totalt tappade sugen för internet överhuvudtaget? Det var den berömda droppen. Nog pratat om det?)
    Vsg: Hur har det gått med Lovisas mage? Ni skulle ju till en bra läkare, har ni fått någon ordentlig utredning än eller är det fortfarande julstängt överallt kanske?
    Bell: Vad tufft du haft det med amningsavslutet. Skönt att det verkar gå åt rätt håll iaf. 
    Irma: Känner igen det där med ettårings-temperamentet från äldsta tjejen här. Ömsom roande när de blir sådär fruktansvärt arga för ingenting (i min värld), ömsom väldigt tålamodsprövande. Hoppas din sambo hinner med allt han behöver fixa innan föräldraledigheten nu. 
    Johjen: Låter som att du haft en riktigt härlig ledighet, så som jag minns jullovet från skoltiden med bara en massa lata dagar. Hur går det med era husplaner förresten? Våren är väl högsäsong för det?
    Kelsson: Antar att du är på Kanarieöarna nu och nog inte läser förrän ni är hemma igen men - ha en härlig semester!  
    Azurea: Du var här före min tid men jag vill bara beklaga det fruktansvärda du behövt gå igenom. Att begrava sitt eget lilla barn, varje förälders mardröm och det har ni varit med om på riktigt? Så alldeles förfärligt sorgligt och hemskt.
    Ego: Vår E är mitt i Eventfasen och hon som var så lätt från början är inte alls så lätt längre. Sover helst i famnen på dagen, vaknar efter bara en kort stund om jag lägger ner henne. Inte lika nöjd som tidigare. Lägg till en förkylning på det samt jobbresa för maken? Tur att det är andra barnet - jag vet att det går över! Just nu är jag rätt sliten dock, sover väldigt dåligt och kan inte vila i kapp nånting på dagarna. Det är det allra svåraste med spädbarnstiden tycker jag - sömnbristen. Jag blir dum i huvudet, trögtänkt, känner att hjärnan inte funkar och jag kan knappt hänga med i enkla resonemang. Längtar efter att känna mig smart igen?
    Hej, ja det har varit en del tuffa stunder men överlag har det gått bara bra. Inatt har han sovit jättebra och vi får se hur det går inatt. Nästa förändring blir att natta honom i sin egen säng men det väntar vi med i några veckor.
    Fick i honom rätt mycket ersättning under dagen igår i flaska, det gjorde mig glad eftersom jag varit lite orolig om han får i sig tillräckligt efter amningen upphört.
    Hur mår du idag?
    Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2016-01-09 09:22:20 följande:
    Men så skönt att han är sig själv igen. Känner igen setförlust med nattning på dagen, hos oss fungerar vagnen (han somnar direkt på promenaden), eller att man lägger sig med honom. Gäller att han är bra trött då... Det är oftast inga problem att natta honom på kvällen men på dagen är det en annan historia!

Annars är det helt OK, Victor är i form och ser till att mamma har att göra . Själv är jag fortfarande väldigt trött och med tanke på att min vardag är inte speciellt betungande så undrar jag lite vad det kan bero på...nåväl, det går säkert över och tack vare hundarna måste jag ut varje dag och det hjälper.

Vi har inget planerat denna helg och det känns väldigt skönt att bara få vara. Det blir säkert lite pulka åkning idag.

Ha en skön helg!
    Det är ju en del förändringar för honom nu. Sluta amma och sova med sin pappa och han har börjat vända sig från mage och tvärtom, han har när han sitter börjar hasa sig fram, han har börjat kunna lägga sig på mage från sittande och ställer jag honom i krypposition står han och gungar. Känner en liten del av tanden i överkäken nu så det var ju tanden igår och kanske sov han dåligt för det är mycket som händer i huvudet nu också.
    Han är lite störd av tanden och var rätt gnällig tidigare så han fick en alvedon och det blev lite gladare humör.
    Hoppas tröttheten går över för dig, vi går ju mot ljusare tider nu.
    Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015