• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar12345 skrev 2015-02-03 15:55:06 följande:

Hej. Många som har det kämpigt. Kram !!

Jag har börjat lägga lilltjejen vid kl 20, vi byter blöja och lägger oss o ammar o sjunger vaggvisor. Hon somnar efter 10 min och ibland går jag upp och ibland somnar jag med hehe. Ammar sedan ca kl 00:30, 03:30, 06, 07 och sen sover hon till 10. Däremellan har jag fått sova bra.

Jag kör enbart med helamning och märker inte att hon är mer hungrig nu än när hon fick ersättning till kvällen. Antalet amning ar är ungefär som innan men tiderna kan variera.

Hur ger ni semper droppar? Står att de ska ges i mat eller dryck. Men jag ammar bara.

På sked.
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-03 16:53:24 följande:

Måste bara berätta en söt grej När jag hämtade på dagis idag så var Lovisa vaken hela tiden i vagnen. Var nöjd på väg dit (hon har en kudde i ryggen nu så hon ser rätt bra) och låg så snällt och väntade medan jag hämtade storasysters saker inne. Sen gav vi oss av hemåt och eftersom det snöade fällde jag upp båda suffletterna. Då sitter de omlott och ser inte varandra. Lovisa började gallskrika och jag försökte sjunga och vifta med en skallra. Inget funkade. Då sa storasyster - Jag vill titta på Lovisa! Och så fällde hon ner sufletten så de såg varandra igen. Då blev Lovisa tyst med en gång och började prata istället Mammahjärtat smälte

Mys <3

Jag har näsfrida och en vanlig traditionell sug har använt de. Men hennes slem är längre Ner i halsen. Så det kommer inte upp liksom. Ska försöka kolla så hon inte är svullen i halsen..

en kompis sa att det är lättare om dom sover på sidan. Det har fungerat rätt bra idag. Blir värre när hon hamnar på rygg.

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-03 19:34:42 följande:

Ja sova på sidan eller i babysitter el babyskyddet med mkt lutning. Gör en riktig nästoalett med mkt koksalt som man sprutar in med spruta. Då spolar man rent ordentligt och då rinner slemmet ner i magen isf. Kolla barnakuten.nu - finns bra beskrivning där. Har hon svårt att andas? Att äta? Kram

Nästoalett vågar jag inte nu. Sprayade innan med den jag har. Hon fick panik och fick inte luft. Jag blev så jäkla rädd alltså. Slemmet va ivägen i halsen. Kom ut ur munnen så det var ju bra. men jag blev alldeles för rädd. Vet inte om jag vågar använda den igen nu. Hur ska jag göra om det händer igen Liksom? Än så länge äter hon som vanligt iom hon ligger på sidan. Har lagt henne helt på sidan idag. Rosslar när hon hamnar på rygg. Ska ge henne droppar nu några gånger inför natten. Har det hemma med. Kram
  • Danisen
    glader skrev 2015-02-04 08:17:23 följande:

Gomorron tjejer, hoppas ni fått en hyfsat vilsam natt

Danisen, hur gick det igår med ersättning och sömn? Och hur är din värk?

Har en fråga om utslag; Hedda har många små röda prickar runt munnen, vad kan det vara? Någon som har en aning eller tips om vad man kan smörja med?

Jag gav henne 70ml bröstmjölk och 30ml ersättning och blandade. Hon lämmade 40ml.... somnade direkt efteråt. Sov väl ca 30 min. Ammade vid 22 å hon somnade 22.30 ungefär och sen sov hon till 3 se va hon vaken till kl.5. Ammade sen sög vi näsan flera gånger. Hon nös så mycket att det kom upp så fick hjälpa henne att få ut det. Så höll det på haha. Till sist fick vi bort så hon kunde andas bra. Sova på sidan i nestet med upphöjd huvudände fungerar kanon. Hon är jätte förkyld idag, kräktes upp slem och mat innan, över oss båda. 37,8 i temp. Ska man ringa vc?

Jag har köpt estelle & thild body cream som är fet och lämpar sig bra till ansiktet. Maja får röda prickar på kinderna. Dom försvinner när jag smörjt henne. Bästa med krämen är att den är ekologisk så det är inte s0 farligt att få in i munnen .
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-04 09:43:45 följande:

Stackars liten! Visst är det jobbigt då de är förkylda!! Feber räknas det som från 38. Ring och prata med BVC om du vill men tycker det låter som en helt vanlig förkylning. Får hon över 38 kan du ju ge alvedon men sover och äter hon är det ingen fara. Snoret rinner ju ner i halsen på de små och så kräks de, jobbigt men ej farligt.

Visst är den krämen bra

Kram och hoppas hon kryar på sig snart!!

Ja, hon känns okej ändå. Än så länge. Det är ju precis i bröjan av förkylningen som man mår som sämst så förhoppningsvis mår hon lite bättre snart igen. Jag är ju givetvis också förkyld. Men jag använder coldzyme, tummen upp för den. Riktigt bra . Är frisk luft bra för de små när dom är förkylda? Skulle vilja gå en promenad. Men gissar på att hon kommer gallskrika om vi tar vagnen. Å då blir det jobbigt med allt slem så det hoppar jag över. MEn kanske bärsele? Om man vågar i detta vinterväglag. Jag är rätt klumpig haha... är lite rädd att halka med henne.

Jätte bra kräm har du provat några andra av deras produkter som Du kan rekommendera. Till oss vuxna el bebis. Alla tips välkomnas .

Kram
  • Danisen
    glader skrev 2015-02-04 10:01:45 följande:

Usch ja, det är så jobbigt med det där slemmet i näsan och halsen! Det gör såklart också att hon vaknar otare, villd ricka oftare och vaknar av nästäppa och rossel. Men vad skönt att hon sov 4,5 timme i sträck!! Hoppas du kunde sova under tiden...

Tack för tipset på ekologisk kräm, ska googla upp den och beställa hem!

Kram

Ja , jag är verkligen jobbigt. Evigt tacksam att hon inte blivit förkyld när hon var mindre. Ja, det vill hon absolut. Och det får hon ju såklart med . Jag sov okej, inte helt lugnt iom jag va rädd att hon inte skulle få luft åså, ja du vet .

Jag köpte min på apotea.se rätt hem i lådan och fraktfritt, perfekt! Fast det vet du kanske redan
  • Danisen
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:

Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram

Nä men usch!! Hur mår dom nu de små? Så läskigt. Hon äter utan bekymmer. Men nyser, hostar lite, sover och äter mycket, använder nässug och koksalt mycket så går det bra. Hur tar dom RS prov? Får man svar direkt? Hennes temp är 37,5 nu. Är den så allvarlig i år? Jag är med förkyld. Vi blev sjuka igår. Vad ska jag vara mest uppmärksam på? Hoppas att Era små liv blir helt bra snabbt.

Kram
  • Danisen
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Hejhej!

stort Grattis till er lilla tjej vilket fint namn! Tråkigt att du blev dålig får man lov att fråga vad som fattades dig? Vi låg inne i 5 dagar. Dom ville ha mig kvar men jag ville hem hehe. Trist med amningen. Som du kämpar.
  • Danisen

Tyvärr växer ju inte alla ifrån mjölkprotein allergi Men många gör. Sambons brors son är ett exempel, han blir 6 i sommar.

Haha ja, så har jag med fått göra på öppna förskolan, fick gå och amma samtidigt för att få henne lugn. Hemma får jag göra det ibland, om hon är övertrött eller så. Vi var borta i lördags då dom har 3 barn som mest gapar för att få mest uppmärksamhet och fadern i huset också pratar jätte högt och hade tv:n jätte högt så kom hon inte till ro där heller så fick gå runt i köket och amma Haha.. äsch sa han hon får ju vänja sig. Men det är ju inte så lätt, det är vi 3 och 2 hundar här hemma. Så man kommer inte i närheten av den ljudnivån där är hos dem. Hon är inte känslig annars. Jaja...

Hon tog inte flaskan igår kväll. Ville in konstra iom hon är förkyld heller..så får prova ikväll igen . Så i natt har jag mest ammat. Helt slut idag... å förkyld som tusan haha.... vill så gärna gå en promenad i snön. Men vet inte om jag orkar putta vagnen i massa snö nu

Kan man bada en förkyld bebis utan feber?

Vilket rörigt inlägg haha... sorry!

Kraaaam

• Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 10:40:59 följande:

Nej, en del får ju behålla de. Trist! Men är ju iaf väldigt ovanligt att ha som vuxen.

Ju större bebis desto lättare blir de överstimulerade av mkt ljud och ljus osv. Jag går in i ett annat rum och ammar med en filt över Lovisas huvud. Funkar också. Lite som ögonskydden man har på hästarna he, he Testa det om du inte kan gå runt vid nåt tillfälle.

Klart du kan bada henne! Krya på er båda! Kram

Jag har alltid något på huvudet för att dämps ljus och ljud När hon ammas eller sover i famnen. Hon somnar bara med sin filt halvt över huvudet när hon ska somna utan tutten . Ibland tar hon nappen tills hon somnat sen skjuter hon ut den haha... önskar att hon kunde somna själv. Men det kommer kanske när hon blir större .

Måste bada henne... så som hoN kräkts, fast man tvättar av dom å torkar så får man inte bort allt. Hon verkar må lite bättre idag, än så länge

kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015