• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-03-09 15:15:08 följande:

Tack fina du!

Första gången med sittdelen och jag hade hoppats att han skulle älska den.. Verkar hata att vara fastspänd? Kan jag gjort fel med selen i sittdelen? Liggdelen funkar inte alls tyvärr, gick hem och bytte och han skriker något mindre i sittdelen. Har precis ammat och nu sover han och ska försöka vila jag med och ta en kortare tur igen när vi vaknar.

Kram

Kan kanske vara så att han bara inte var sugen på vagn? Ville göra nåt annat? Lovisa är inte alltid det även om hon oftast gillar den jättemycket. Hon åker också sittdelen sen en vecka ungefär. Testa att spänna ut selen så den inte sitter åt. Sen är det i lagom att använda nivå 2 när de är såhär små och sen fälla ner ett steg till liggande om de somnar. Den helt upprätta varianten funkar ju bäst när de kan sitta själva. Går ut med vagnen då hon är mött och hytt och fått leka av sig hemma först. Stå upp, rulla runt, hålla i saker osv är roligt då man är vaken

Hoppas på bättre lycka nästa gång!

Kram
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2015-03-09 16:52:30 följande:

Kan kanske vara så att han bara inte var sugen på vagn? Ville göra nåt annat? Lovisa är inte alltid det även om hon oftast gillar den jättemycket. Hon åker också sittdelen sen en vecka ungefär. Testa att spänna ut selen så den inte sitter åt. Sen är det i lagom att använda nivå 2 när de är såhär små och sen fälla ner ett steg till liggande om de somnar. Den helt upprätta varianten funkar ju bäst när de kan sitta själva. Går ut med vagnen då hon är mött och hytt och fått leka av sig hemma först. Stå upp, rulla runt, hålla i saker osv är roligt då man är vaken

Hoppas på bättre lycka nästa gång!

Kram

Mätt och bytt på skulle det stå
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-09 20:26:05 följande:

Har fel på internet hemma och svårt att hänga med här ibland. Det hänger sig, varav två inlägg blev samma tror jag :)

Vet att jag kämpade för att sluta med ersättning men funderar på om jag ska ge Alice det innan andra nattpasset, kanske bara en gång för att se om hon sover längre, då vet man ju i varje fall vad det beror på att hon vaknar så fort igen. Måste liksom råda bot på den här långvariga sömnbristen..

Glader, hur mycket ska man ge? Är det ok att göra klart flaskan vid 22 och sen ge det vid 00:00-1:00, tänkte om det kan stå så länge? Och visst behöver man inte värma det?

Detta under förutsättning att hon tål MP. Funderar på att äta mp i slutet på veckan för att se om det händer ngt. Ni som gjort detta, har ni några tips där?

Kram

Testa med mjölkfri ersättning tycker jag. Är ju dumt att introducera redan nu om hon är allergisk. Tarmen behöver ju få vila i några veckor isf. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-09 20:14:52 följande:

Hade inte selen speciellt hårt eftersom jag vet att han inte gillar att sitta fast såsom i babyskyddet. Använde bara läge 2 och liggläge. Ja bättre lycka nästa gång men just nu känns det lite motigt att gå ut med vagnen och åka bil men hoppas det ger sig.

Kram

Förstår! Testa att gå ut när han ska sova nästa gång istället. Hoppas det funkar!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-09 21:50:48 följande:

Kör du också mjölkfritt glader?

Finns det inte färdigblandat?

Även om man köper färdigblandat så vill väl de flesta bebisar ha sin ersättning ca 37 grader som bröstmjölk, inte 20 grader/rumstempererad? Vi har alltid värmt oavsett färdigblandad el inte (de få gånger vi gett ersättning). De jag känner som ger flaska värmer också. Är hon lite ovan och du verkligen vill att hon ska äta så är nog det att föredra

Det finns flera olika varianter av mjölkfri ersättning. Står bra info på barnakuten.nu, länken jag postat tidigare. Enda skillnaden med recept är att det är billigare då.

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-10 02:47:52 följande:

Tack tack. Har för mig att det stod på ngn förpackning att den inte behövde värmas. Jag gjorde alltid det dock då jag också tänkte att det var godare. Men vid ett par tillfällen fick hon inte så varm men surplade i sig ändå väldigt nöjt. Så om de äter rumstempererad så borde det väl vara ok?

Alice är så trött inatt att hon åt som en myra efter andra passet och vaknade 20 min senare. Tar upp henne, tänder lampan men det går inte att väcka henne tyvärr.

Förstår inte riktigt? Om hon sover, varför ska du väcka henne? Hon kanske inte ens var vaken utan grymtade och rörde sig i sömnen som de gör ibland. Jag hade lagt nog och sovit vidare. Tänder ju inte ens lampan själv då jag ammar utan gör det i halvmörkret för att Lovisa inte ska vakna till för mycket. Finns ju risk att hon vaknar på riktigt då och inte somnar om. Tror att det är morgon helt enkelt.

Hur gick det sen?

Här sov Lovisa 19.30-00-04.30- fortfarande trots tanden så nöjd med det. Men så vaknade såklart storasyster 06 så kunde inte sova vidare med Lovisa nu på morgonen. Typiskt!!

Kram
  • villsågärna38

Q

lelle75 skrev 2015-03-10 08:48:00 följande:

Vsg - jag vart nog inte vid mina sinnesfulla bruk inatt. Ville ju inte väcka henne egentligen, ville bara att hon skulle äta mycket så hon sov längre än 20 min. Men det visade sig vara kylan.

Idag ska jag beställa ett nytt silkesvaddstäcke till henne. Vi har det själva året runt och det är verkligen toppen. Såg att det fanns i barnstorlek och babystorlek, kan inte bestämma mig för storlek bara. De växer ju så fort. På Siden Selma är de ngt billigare och de funkar jättebra. Såg även att de har bambufiltar. Så ett hett tips till er andra som vill pröva. Nackdelen är dock att dessa täcken inte går att tvätta..

Kram

Det låter ju som en bra ide. Ja de kan ju inte sova om de fryser de små. Kanske därför hon vill ligga på dig? Jag hade frusit ihjäl med öppet fönster, burr!! Också frusen av mig. Låt henne sova på ett kortklipp fårskinn också kanske? Kram
  • villsågärna38

Precis ätit en semla till frukost och bikinisäsong om tre veckor. Hur tänkte jag då?? Ja, ja... Blir crosstrainern när Lovisa sover nästa gång

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015