• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej!

Tänkte bara flika in lite ang sömn osv att det är ju skillnad på barn och barn. Alla barn kommer inte till ro lika lätt, de kan ha olika närhetsbehov. Det är ofta skillnad om man ammar och inte osv. Många sover djupare och hårdare på ersättning. Här får man vara lyhörd, en metod Fubkar inte för alla och oftast inte över tid heller.

Många kör ju femminutersmetoden för att lära barnet somna själv dvs låta barnet skrika och gå in var femte minut och lugna men utan att ta upp och trösta. Det har inte varit vår grej men full respekt för om man vill köra den varianten. Det man ska tänka på då är att den inte rekommenderas före fem månaders ålder. (Vill man veta mer om den finns broschyrer att beställa på nätet.)

Personligen tycker jag kvällsrutin är toppen men låter bara Lovisa skrika korta stunder. Hon är fortfarande så liten och jag vill inte att hon skriker sig till sömns i ensamhet. Funkar inte hos oss heller för då kan inte storasyster somna. Just nu har hon problem att somna på dan. Hon har svårt att komma till ro och somna inne så jag söver henne i vagnen istället. Ser det som att jag får anpassa mig efter hennes behov. Kansle en tand till å g? Om en vecka eller två kan allt vara tillbaka på normalen igen och hon somna inomhus på dan som hon gjorde tidigare.( Sen skriker hon också om hon blir övertrött. Inget konstigt med det men lägger jaf henne i tid så slipper vi det vilket ju är skönt. ) just nu blir det promenad (alt bil) 9, 12/13 och 15 beroende på hur länge hon sover resp gång. Om inte blir hon övertrött och gnällig/skrikig på eftermiddagen. Gissar att vi är inne i nya utvecklingsfasen nu!!

Kramar till er alla supermammor

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-02 16:12:32 följande:

Håller helt med om att alla barn är olika. Vi kör t.e inte 5 min metod här alls. Det är som du säger skillnad, och vi har lärt oss tyda hans olika "skrik". Vad jag menade i mitt inlägg var mer detta med att ta upp barnet för minsta pip, och kanske då väcka barnet som egentligen sov, samt att de flesta små kan "prata" en del innan de somnar om de inte somnar direkt.

Försökte hjälpa lite då jag verkligen tycker att Lelle har det så jobbigt med just sömnen.

Svårt att nyansera på mötet och hoppas ingen tog illa upp för det var absolut inte min mening att kritisera!

Vet vilken tur vi har haft utan allergi, kolik osv.

Kram!

Håller helt med dig Irma, menade inte att ni körde femminutersmetoden Ville bara nämna den då det ju är en metod som många använder för att få barn att somna själva. Bra att isf veta att den är från fem månader isf.

Vi tar inte heller upp för minsta pip och kan höra skillnad på skriken som du skriver. Däremot helt klart skillnad mellan Lovisa och hennes storasyster. Mkt lättare att lägga Lovisa på kvällarna (då hon inte är förkyld ). Vid tre månaders ålder kan det ju fort vara tufft med sömnen och alla barn fixar inte att somna själva trots rutiner osv men har man tålamod kommer det längre fram. Och om det funkar får man vara innerligt tacksam för det Kram
  • villsågärna38

Hej på er!

Här ammas det Lovisa somnade 20 igår och ammade 02 så bra natt igen. Skönt!

Hoppas ni fått sova lite bättre inatt Danisen och Lelle!!

Lelle - Om det är vid 03 det blir mycket amning (en gång i timmen är ju jättetufft) så hoppas jag att du hade möjlighet att lägga dig tidigt. Om hon ammar så ofta från 03 kan det ju även står för närhetsbehov. Testa liggamma och sova med henne bredvid kanske? Eller har du kanske som jag hade, för mkt mjölk, så hon blir mätt på förmjölken och inte tillräckligt trött? Bara några tankar. Låter så jobbigt!!

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-03-03 09:07:48 följande:

Skönt med en bra natt

Här har det också varit ok, amning 23, 3 och halv sju.

Strax dags för promenaden här.

Ha en bra dag, kram!

Va skönt! Precis hemkommen från promenad i det gråa. Skönt iaf, är ju ljust trots allt

Skulle träffat min mammagrupp för fika idag men de som kunde idag har sjuka barn. Lite högre sjukfrånvaro när det är flerbarnsföräldrar i gruppen än då vi var ett gäng förstföderskor

Ha en bra dag! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-03 08:14:02 följande:

Äntligen lite mer sömn här fast Adam vägrade ligga i sin säng utan sov bredvid mig hela natten. Sover inte så bra då men fick i allafall sova några timmar. Känner mig typ jetleggad nu och skulle vilja dra täcket över huvudet och sova ett dygn typ. Men solen skiner här idag och det blir eventuellt en promenad med en annan mamma från öppna förskolan.

Hoppas ni andra får en fin dag!

Kram

Alltid är det nåt!! Men ändå skönt att det går åt rätt håll. Hoppas ni får en bra dag!! Och att du kan vila lite på dan.

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-03 10:07:20 följande:

Tack vännen för allt ditt stöd och pepp!

Hon är 3 månader drygt. Magen är bra till och från men ibland en hel del skrik. (Men sällan skrik nattetid, tack och lov) Täppan är verkligen under kontroll så länge fönstret är öppet och det kommer lagom med frisk luft in i rummet och så länge hon ligger på sidan. Hon har ju en sidokudde som hon börjat vänja sig vid. I början blev hon jättearg på sidokudden. Så fort man lägger henne på ryggen så är det kört. Så nej, hon är inte besvärad av täppan längre vilket verkligen är en seger. MEN hon vaknar i samma uträckning ändå. Försökte att vara mer på alerten inatt och hon vaknade typ en gång i timmen efter 2:30. Hon var klarvaken med öppna ögon och gnällde men somnade om i famnen direkt. Tog upp henne fort då jag behöver en utvilad sambo på kvällen. 6:30 imorse vart jag så trött och frustrerad så jag prövade att lägga ner henne själv, gick ut ur rummet (med babyvakten som även filmar) hon skrek så klart men jag gav inte upp. Tog inte tiden men hon skrek max 10 min, kanske var det bara 5 min. Det gjorde ont i mammahjärtat men det var ju inte det där onda skriket som när hon har ont i magen (då måste man ju trösta). Hör och häpna, hon tystnade efter ett tag och sen somnade hon själv!!!! Vilken seger! Hade hela tiden 5-minutersmetoden i bakhuvudet! Tror bara att lillan blivit enormt bortskämd och jag är så glad över att hon så enkelt accepterade att somna själv. Och hon sov 1,5 h, gick in efter att hon somnar och lade mig bredvid henne, jag somnade väl till men inte så djupt. Alice sover fortfarande mycket på dagen så kanske blir det svårare att sova djupt på natten..

Stort tack Irma för pepp så att jag tog mitt förnuft till fånga och vågade göra detta!

Tack alla ni andra också för all vägledning, stöttning och peppning! Det behövs verkligen när man är så trött och inte kan tänka klart

Många kramar till er alla!

Men va härligt! Ett steg i rätt riktning Sen behöver du inte känna att du skämt bort Alice. Så små bebisar kan man inte skämma bort med för mycket närhet, speciellt inte då de har ont. Hon har ju mest troligt mp-allergi. Så tycker iaf jag det låter då hon blivit bättre sen du slutat och ett barn som skriker pga smärta gör man ju allt för att trösta. Nu när hon inte har ont längre så kan du ju göra på ett annat sätt och låta henne somna själv. Den möjligheten har du ju inte haft tidigare. Bra jobbat

Kram
  • villsågärna38

Bell - tycker att Inotyolsalvan är bäst för lilla babyrumpan sen alvedon suppar, koksalt (t ex renässans pipetter och Physiomer spray). Sen kan man även ge näsdroppar ifrån 2 år, halv dos, till baby. De i pipetter. Om ni får en riktigt jobbig förkylning med jobbig täppa.

Sen har vi kräm och olja ifrån Estelle & Thild, se nedan.

www.estellethild.com/sv/category/baby-care-sv/baby-child-sv

Mildison (mild cortisonkräm med mjukgörande inbyggt) är jättebra utifall bebisen får eksem eller extremt mycket babyprickar som börjar klia. Lovisa fick det och det blev som värmeutslag i dem. Rött och flammigt och hon gned sig och skrek. Kliade säkert som bara den. Lindrades med en gång och gick bort på ett par dar med Mildison men vi trappade ut sakta i ett par dar till.

Och får de skorv så är Borago bra

Var det jag kom på nu!!

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-03-03 16:07:41 följande:

Tack snälla. Är inte alls lika cool den här graviditeten. Har mer kontrollbehov nu och vill vara förberedd till tänderna den här gången.

Ska handla allt du skrivit om

30 dagar kvar nu och v 37 på fredag. Börjar att pirra i magen.

Oh va nära det är!! Snart är det dags Spännande!! Kommer gå så bra. När du väl är där kommer rutinen att komma. Du har ju gjort det här två ggr. Kram
  • villsågärna38

Johjen - Har Adam haft struligt med sömnen dagtid sista veckan/två veckorna? Lovisa har ju haft svårt att somna på dan inomhus sen hon fick tanden. Började några dar innan hon fick sin tand förra helgen. Har inte kunnat somna vid bröstet på dagtid eller som tidigare i Mamaroon. Nån gång bara om jag gått upp och ammat i vårt sovrum. Funkar jättebra med promenad i vagnen dock eller åka bil. Tänkte att det kan vara nya fasen också som spökar och eftersom Lovisa och Adam är så jämngamla tänkte jag höra om du känner igen dig?

Kram

• villsågärna38
    glader skrev 2015-03-03 18:31:29 följande:

Hej tjejer! En liten fråga: Igår och idag hände det efter att Hedda sovit middag på eftermiddagen samma sak - hon vaknade och började illskrika och var otröstligt i några minuter. Hedda skriker ju aldrig särskilt mycket och tystnar alltid när man tar upp henne men inte vid de här tillfällena. Igår trodde jag hon hade rivit sig i ögat och att det gjorde ont men idag var det inte det.

Kan de ha mardrömmar redan eller vad kan det vara? Igår började det innan jag kom in till henne och idag någon minut efter att hon vaknat så hon vaknade inte av det idag.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

Lovisa gjorde likadant för en månad sen ungefär. Nog drömmar eller gas på tvären. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015