Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Hej!
Tänkte bara flika in lite ang sömn osv att det är ju skillnad på barn och barn. Alla barn kommer inte till ro lika lätt, de kan ha olika närhetsbehov. Det är ofta skillnad om man ammar och inte osv. Många sover djupare och hårdare på ersättning. Här får man vara lyhörd, en metod Fubkar inte för alla och oftast inte över tid heller.
Många kör ju femminutersmetoden för att lära barnet somna själv dvs låta barnet skrika och gå in var femte minut och lugna men utan att ta upp och trösta. Det har inte varit vår grej men full respekt för om man vill köra den varianten. Det man ska tänka på då är att den inte rekommenderas före fem månaders ålder. (Vill man veta mer om den finns broschyrer att beställa på nätet.)
Personligen tycker jag kvällsrutin är toppen men låter bara Lovisa skrika korta stunder. Hon är fortfarande så liten och jag vill inte att hon skriker sig till sömns i ensamhet. Funkar inte hos oss heller för då kan inte storasyster somna. Just nu har hon problem att somna på dan. Hon har svårt att komma till ro och somna inne så jag söver henne i vagnen istället. Ser det som att jag får anpassa mig efter hennes behov. Kansle en tand till å g? Om en vecka eller två kan allt vara tillbaka på normalen igen och hon somna inomhus på dan som hon gjorde tidigare.( Sen skriker hon också om hon blir övertrött. Inget konstigt med det men lägger jaf henne i tid så slipper vi det vilket ju är skönt. ) just nu blir det promenad (alt bil) 9, 12/13 och 15 beroende på hur länge hon sover resp gång. Om inte blir hon övertrött och gnällig/skrikig på eftermiddagen. Gissar att vi är inne i nya utvecklingsfasen nu!!
Kramar till er alla supermammor