• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Johjen och Irma, ja lite komiskt att de är gnälliga alla tre Här går det iaf att trösta genom att underhålla, bli buren, äta och sova man får tänka så när det är gnälligt. Allt går bra så länge de inte har kolik el magsjuka (bland det jobbigaste jag vet). Det där otröstliga kolikskriket som pågår timme ut och timme in och inte går att trösta el lugna med bröstet är ju olidligt också så en lite frustrerad eller orolig dag ibland kan man ju leva med I vårt fall var hon nog lite uttråkad för hon blev jätteglad då hon såg barnen på dagis vid hämtning och speciellt storasyster

Vi hoppas på bättre humör imorgon!!

Kram

• villsågärna38

När de är små bebisar är det nog snarare risk för överstimulans som är störst med tv. Ljud och ljus, speciellt om rummet för övrigt är mörkt. Lovisa tittar också fascinerat om den är på men jag gör som Irma och undviker tv så mkt som det går för henne. När de blir större och börjar titta på tv på riktigt då tror jag det är helt ok om de ser åldersanpassat och lagom länge. Vi tittar dock lite på tv, mest ipads här (som vi kollar på utan att Lovisa isf ser). Storasyster får kolla på Barnkanalen appen en stund då hon kommer hem från dagis och en liten stund innan läggning då hon varvar ner. För övrigt är det fullt ös här och vi försöker läsa böcker både på em och vid läggning. Jag och maken hinner inte direkt titta på tv innan det är läggdags för barnen heller

• villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-23 22:34:12 följande:

Ligger i sängen och bredvid mig ligger min fina dotter och sover lugnt. Jag kan inte fatta att hon är här. Tänk att vi lyckades tillslut. Någonstans trodde jag nog aldrig att det skulle gå vägen. Känner mig så lycklig och ödmjuk!

Även när vi har det tufft och jobbigt och är trötta så är vi så lyckligt lottade.

Kram och godnatt. Hoppas vi alla får några timmar sömn i natt

Ja visst är det fantastiskt!! Man får sånna lyckorus emellanåt. Jag kan fortfarande inte fatta att jag har två prinsessor Livet är allt bra underbart! Njut av din lilla guldklimp! Min minsta snusar bredvid mig i sängen nu också efter att ha ätit. Har stoppat in sina små fötter mellan mina lår lilla gulkesnuttan

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-24 01:52:30 följande:

Mycket fint skrivet! För min del är det så lätt att glömma bort denna lyckan då det har varit så kämpigt men den finns där långt inne och det börjar nog rätta till sig. Alice har inte haft ont i magen sedan i lördags morse och lärt sig att sova på sidan samt att fönstret ger mindre täppa så det börjar bli bättre allt nu :)

Dock sover hon fortfarande inte så bra på morgonen, kanske har hon blivit van vid att vakna stup i kvarten. Hoppas att det rättar till sig och att även jag kan sova de stunder som erbjuds, inte alltid så lätt när man har jour.

Kram

Men va fantastiskt att hon inte har ont i magen längre. Njut av det Lelle!! Det är ju något oerhört positivt. Och att täppan är lite bättre. Underbart!! Bra jobbat mamma Lelle

Nog många som sover lite mer oroligt mot morgonen. Lovisa med. Jag ammade vid 03.30 (vi liggammar alltid i sängen på natten) och sen fick hon sova kvar hos mig. Då sover hon bra på morgonen och jag med. Ammade igen 05.30 men hon somnade om med en gång. Sen brukar hon sova till 07 ca. Vi hade en lite bättre natt i natt. Hon sov 20-23.30 innan dess och sen till 03.30. Bara ammat 10-15 minuterspass på natten.

Ang läggning så brukar det ta ca 30 minuter. Jag ammar och lägger ner henne. Nu då hon haft sin tand eller då hon varit dunderförkyld tidigare har hon velat amma längre. Nog en timme istället. I vanliga fall brukar jag amma ena bröstet i soffan en stund innan. Byta blöja och till pyjamas och sen liggamma andra bröstet i sängen i vårt sovrum. Sen lägga ner henne i hennes säng. Ibland sover hon, ibland inte, men är hon mätt och trött då somnar hon i sin säng. Har hon ont el är dunderförkyld så funkar det dock inte riktigt så utan brukar bli en timmers amning ist innan hon kommer till ro.

Kram
  • villsågärna38

Hur har natten varit tjejer? Irma och Johjen - allt väl?

Träningsvärk idag Irma? Blir så impad av din träning.

Toppen mer matsedel och veckohandling Johjen. Vi gör så med, här lagas det ju middag varje dag eftersom vi har en större tjej och alltid vill äta tillsammans när maken kommer hem. Sen är det ju lite kaos till och från med bebis som ibland är gnällig då vi ska äta och tvååring som då blir påverkad av detta och får svårt att sitta still men ambitionen är god iaf och maten med

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-24 08:13:39 följande:

Oj vilken natt.. Adam somnade kl 21 och jag kom inte i säng förrän kl 22;30. Kl 22:45 började hunden hulka och jag fick släppa ut honom då han mådde dåligt. Sen hade vår käre hund svårt att komma till ro, han tassade runt på parketten, grejade i sin säng, min säng, sambons säng tills han äntligen kom till ro kl 01. Kl 02 vaknar Adam och vill äta. Liggammar honom i min säng och slumrar till kl 03 vaknar jag av att jag ligger intryckt mellan min och Adams säng. Lägger över Adam i sin säng och kl 03:45 vaknar han till och jag lägger handen på honom en stu så han somnar om. Kl 04 somnar jag och vaknar kl 07 att Adam vill äta! Han vill inte somna om efter denna amning så dags att gå upp! Blir till att sova någon gång med Adam under dagen..

Ha en fin dag alla!

Kram

Usch, stackars dig! Hoppas du får sova lite idag. Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-24 13:39:16 följande:

Det där med hunden som blir dålig under natten är verkligen inte kul

Hoppas den kryar på sig så du slipper behöva ta dig till veterinären också!

Är också rätt trött idag, har dock varit ute med både vagn o hund och ska iväg och träna vovven senare (killen har börjat skälla vid hundmöte och jag vill verkligen lösa problemet). Nu sitter jag med Victor som har somnat i min famn efter att ha ätit och tittar på VM! Hoppas det går bra för Kalla idag.

Vi får hoppas att natten blir bättre än de senaste!

Kram.

Hoppas att det går bra på hundträningen. Har inte hund själv men mina föräldrar har, låter smart att lösa det med en gång om vovven börjar skälla vid hundmöte. Han kanske skyddar/vaktar Victor?

Här har det varit gnällig madam idag med som bara sov ett par halvtimmar (vaknade 07) tills hon däckade vid 14.30 i vagnen då jag gick till dagis. Sover ännu Skönt det!! Slappar i soffan en stund nu medan storasyster leker själv. Hon är sån stor tjej nu, leker med sitt Pippihus och små dockor. Vi har haft mysstund och fika sen hon kom hem. "Mammatid" som hon säger lilla hjärtat!! Men nu längtar vi båda tills Lovisa vaknar . Hur har Victor varit idag, lugnare?

Ha en skön kväll!!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-24 20:50:44 följande:

Hon somnar om fort om hon bara får ena bröstet (men jag har givit båda för att hon ska bli riktigt mätt). Men jag kör nog bara på ena bröstet fortsättningsvis.

Kram

Jag ger också bara ett bröst på natten. Slutar när hon somnat. Tror du väckt henne tidigare genom att ge båda. Det bästa är ju om de äter i sömnen i princip och slumrar med en gång. Lovisa äter 5-10 minuter på natten. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-24 20:46:19 följande:

Stämmer, uteslutit MP sedan förra måndagen. Efter det vart hon bra ett par dagar men sen kom det tillbaka igen. Ikväll vart hon lite ledsen igen av pruttar men bara skrik korta stunder tack och lov. Så vet faktiskt inte vad som hjälper.

Störs hon av nästäppan också så att hon inte kan sova? Alice slog tidigare på näsan och vart jättearg när hon blev täppt så det har verkligen varit besvärligt.

Vad gör de åt saken när de är 6 månader?

Det kan ju ta upp till två veckor innan det blir bra om det är mp så kan nog vara det ändå. Alt ägg. Skönt att det blivit bra iaf!! Kram
  • villsågärna38
    Primolut88 skrev 2015-02-24 20:35:48 följande:

Hej alla

Har hittat den här tråden idag och tänkte haka på. Vi gjorde ivf i maj förra året. Lyckades på första försöket med ett ägg som vid Rul visade sig bli två bebisar och den 23/1 föddes våra prinsessor Lelia och Tilda i v.26+5 efter igångsättning. Tyvärr va det bara Lelia som kom ut den vanliga vägen och Tilda fick komma ut via urakut kejsarsnitt men vi mår alla bra och vi börjar så smått komma in i det här med att vara föräldrar

Väökommen hit och stort grattis!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015