• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-03-01 09:41:30 följande:

Haha skrattade gott åt detta! Också väldigt trött idag, Adam vaknat varannan till varje timme och varit täppt och snorig och tänkte på dig lelle som alltid har det så här! Stora styrkekramar till dig! Jobbiga svärföräldrarna du verkar ha med! Säkert att de blir hotade av att du/ni gör annorlunda än vad de gjorde med sina barn. Vad säger din sambo?

Nä va jobbigt med förkylning. Ingen hit Men min erfarenhet är att det brukar vara mest gnäll i början då det förmodligen gör ont i halsen. Kör man rejäl nässköljar t ex med Physiomer så har iaf Lovisa sovit bra trots täppa så länge som hon haft huvudet högt och fått vara nära om hon velat det. Jobbigast med täppan då de ska äta men kör man koksalt innan maten så brukar det också funka även om det brukar ta längre tid. Pausa för att andas osv. Här är det soligt och plusgrader idag, låter trist med snöande horisontellt Förstår att ni håller er inne!!

Vi har varit på ikea idag. Vilket familjeäventyr med två kids Var så stimmigt att Lovisa inte ens kunde äta inne på handikapptoaletten. Hon somnade i bilen på väg hem fastän hon inte hade ätit på 3,5 timme (!!) men funkade bra iaf. Hon var glad så länge som hon fick vara med och bli buren i bärsele. Hemma igen nu. Puh!! Storasyster somnat och då är såklart Lovisa vaken. Inte alltid det funkar så bra att tima så de sover samtidigt och man får lite lugn vuxentid

Ha en bra dag

Kram
  • villsågärna38

Sömn! Underbart! Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-02 06:01:28 följande:

Ingen bra natt!! Så ttrött.... varannan timme. Trots amning från 1 bröst hela natten. Bytte nyss...

skönt att det funkar för er igen . Jag har bokat träff med en kompis idag som med har en liten. TveKsamt att jag orkar

Usch va jobbigt!! Stackars dig! Testa att blockamma på natten också tycker jag. T ex fyratimmarspass. Är ju risk annars att du får ökad produktion i det bröst du ammar hela natten och sen blir det andra sprängfullt med jättemycket förmjölk när hon väl ska äta från det. Kan bli ond cirkel. Hoppas du kan vila under dan. Så jobbigt att vara så trött! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-02 06:14:48 följande:

Åh, så skönt för dig! Du är bra på att lösa dina problem!

Alice äter inte lika ofta längre och mina bröst känns väldigt sprängfulla hela tiden. Om jag pumpar ur, ökar man inte produktionen då? Ngt tips på hur jag kan göra?

Inatt har det varit hyfsat, ingen ond mage och ingen täppa ännu (förutom vid läggdags som släppte).

Andra passet från ca 1:00-3:00 sover hon väldigt oroligt. Kan det vara att hon är hungrig? Hon äter inte så mycket mellan första och andra passet då hon somnar så fort. Eller kan det vara blöjan? Bvc sa att man inte behöver byta den på natten, hur gör ni andra? Problemet är ju att de vaknar till liv om man tar upp dem eller ger dem ett bröst till. Tyckte inte att hon sov så oroligt tidigare, fast då vaknade hon av nästäppan. Kan det vara så att hennes sömn blivit störd då hon var så van vid att vakna av täppan..? Eller så är det som du säger vsg, att de deras sömn bara är orolig helt enkelt, men är det samma med Lovisa redan från 1:00-3:00?

Kram

Kram

Pumpa inte om du inte behöver. Ammar hon mer sällan brukar brösten ställa om sig på någon dag. Hur ofta ammar hon på natten nu? Somnar hon om?

Små bebisar har ju inte djupsömn som vuxna och mycket kortare sömncykler. I sin motsvarighet till drömsömn rör de på sig och ger intryck av stt sova oroligt. Det är helt normalt. Så länge hon sover - lägg dig ner och sov du med Tänk inte mer på detta! Kanske ska du lägga dig i ett annat rum om du inte kan slappna av? Om Lovisa bökar runt i sängen men sover så lägger jag mig och sover med. Försöker ta alla tillfällen som bjuds i att sova och rida på vågen efter amningen då man har mkt avslappnande hormoner i kroppen.

Jag byter en blöja på natten. Gör det i sängen innan amning. Tar en minut och funkar hur smidigt som helst. Har ju lite ledbelysning på natten i sovrummet och det räcker. Lägger den nya blöjan under den gamla, drar undan den gamla och vips har man bytt utan stt riskera sängen. Hon kanske vaknar till lite men somnar sen alltid gå jag ammar efteråt så inga problem. Bajsar de på natten måste man ju byta (om man märker att de bajsat, kollar alltid innan amning) men det gör inte Lovisa längre. Då hon var nyfödd och i början bytte jag vid varje amning eftersom hon bajsade så ofta.

Hoppas att du sovit skönt några timmar nu!

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-02 07:08:20 följande:

Har ingen koll på tiden på natten, jag kollar och tror att jag har koll men icke. Ska försöka få till det.

Ja, man känner sig förkyld och bakis på samma gång .

Jag ska till bvc idag meD. Ska prata med henne.

Kram

Usch, förstår precis vad du menar. Man blir helt borta sånna nätter. Det är ju inte klockslagen som är viktiga eg men kanske försöka att bara amma två ggr per bröst och sen byta så inte ett blir "överbelastat" Hoppas du får bra stöd på Bvc! Kram
  • villsågärna38

Ang det där med blöjbyte på natten kanske ska tilläggas att Lovisa brukar bajsa en monsterbajs då hon vaknar vid 06/07. Om jag inte bytt blöja på natten utan den är helt kissig så finns det inte plats för bajsen utan det svämmar över. Mindre kul! Om jag bytt på natten däremot så funkar det bra Man lär sig sina knep!!

• villsågärna38
    glader skrev 2015-03-02 09:25:58 följande:

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er!

Hej!

Den här tråden är ju inte bara till om man har jobbigt. Klart du ska skriva ändå om du vill. Jag har det för det mesta toppenbra men skriver iaf Har haft drömnatt i natt, Lovisa är harmonisk och sover i vagnen sen en timme. Storasyster frisk och på dagis. Jag dricker kaffe och läser tidningen just nu

Smakisar är ju just det. En möjlighet att prova på olika smaker, det är ju inte meningen att de ska börja äta så mycket ännu. Hedda föddes ju även för tidigt så kan absolut dröja längre då också. Vi provar en smak om dagen vid lunch. Serverar efter hon sovit och innan hon ammar. Andra kör en och samma smak en vecka i taget. Här kan man göra lite som man vill. Det är nån liten sked som går ner. Många barn börjar inte äta några mängder förrän vid 6-8 månader, andra ännu senare. Kan dröja uppåt året. Känn ingen panik här utan låt hennes intresse styra. Hon är nog inte redo eller så har hon inte fått nåt som hon tyckt varit riktigt gott ännu. Vad brukar du ge? Vi har än så länge bara testat avocado, banan, äpple, potatispuré och morotspure. Förutom nåt litet finger i grädde, yoghurt eller sås osv. Ersättning ska du ju fortsätta ge till hon är året, det är ju huvudfödan en lång tid framöver.

Jag torkar kiss med tvättlappar och vatten eller inte alls. Beror på hur länge sen jag bytte blöjan. Tvättservetter bara vid bajs och bara Liberos som funkar för oss. Torkar alltid torrt efteråt och smörjer med inytiol. Helt rätt att de kan bli irriterade av för mycket rengörande.

Lovisa har alla mjöliga ljud för sig. Inget konstigt. Det kommer att gå i perioder det där. Bry dig inte om det

Kram
  • villsågärna38

Glader - har du fått den här broschyren av Bvc? Riktiga smakportioner rekommenderas ju från 6 månader. Fram till dess är det små smakprov, smaksensationer, man talar om så inget konstigt alls med Hedda!! Och är hon inte intresserad alls - vänta ett tag till!!

www.slv.se/spadbarn

• villsågärna38
    glader skrev 2015-03-02 11:33:15 följande:

Tack vsg! Har läst den innan men det var bra att fräscha upp kunskaperna! Känns som en låååång process att introducera mat och det är såklart viktigt att det sker successivt, det är bara jag som är otålig

Ha, ha!! Känner igen det där. Halva grejen är ju att sitta med då ni äter. Då blir det ju roligare sen på sikt. Har ni testat med stol vid bordet ännu? Lovisa sitter med även om hon inte äter. Hon älskar det Vi kör Ikeas plaststolmed bricka och ett inlägg/dyna för bebisar i tyg så hon inte sitter så snett. Kram
  • villsågärna38
    Judda skrev 2015-03-02 13:13:45 följande:

Hej tjejer!

Oj vad ni skriver! Jag hinner knappt in och läsa. Känns som allt jag gör just nu är ammar och värmer ersättning. Lever för helgerna när sambon är hemma också.

Vill verkligen göra ett seriöst försök att få bort ersättningen snart. Så ursäkta om jag är tjatig, men här kommer tjugo frågor till er som också delammade i början:

1. Vad var det som fick er att tänka att det var dags att börja trappa ut ersättningen? Hur vågar man liksom?

2. Hur gammalt var barnet då?

3. Hur mkt ersättning åt hen om dagen då? Hur ofta?

4. Hur många mål ersättning åt hen om dagen? Hur stora?

5. Hur ofta ammade ni? Hur länge åt gången? Från båda eller ena bröstet?

6. Hur trappade ni ner? Ni som minskat 10 ml per mål och dag, hur påverkade det amningsfrekvensen?

7. Hur lång tid tog uttrappningen?

Hoppas ni orkar svara! Känner inte precis att man får ngt direkt stöd från BVC i detta. Sist vi vägde hade Doris gått upp 260 g på 5 dagar och det enda de (sköterska och barnläkare) sa var att vi skulle fortsätta som vi gjorde. Inte vad jag ville höra ju.

Jag är inte rätt person att svara här då vi bara körde ersättning de första två veckorna och liksom trappade ut med en gång. Men ville ge dig ett glatt tillrop och heja på dig. Vilken kämpe du är. Oavsett hur det här går är du världens bästa mamma - ta med dig det!!

Kram

Ps. Ring Amningshjälpen och be om en hjälpmamma där istället. De är mkt bättre på amning än Bvc.

www.amningshjalpen.se/kontakta-oss/kontakta-en-hjalpmamma
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015