• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Tack vsg, bara bra här. Vi hade besök av min bror med familjen från fredag till idag, så mysigt! Kusinerna gillar varandra och det är så kul att se kommunikationen de emellan. Sedan var min brorsdotter helt fascinerad av våra hundar, perfekta barnvakter då hon stod framför kompostgallret rätt länge och sa "vovvov"...

Kram!

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-13 11:08:26 följande:

Himmel vilken natt!! smile4.gif

Ensam med barnen i natt och Lovisa vaknade 00 som vanligt för att amma. Helt ok - brukar amma en gång per natt i tio minuter ungefär så det klagar jag inte över. Somnar väl 00.15 igen. Såväl är ju allt ok smile1.gif Men sen börjar det...

01 vaknar storasyster. Har haft mardröm och kommer över till dubbelsängen, vill inte sova själv. Även om vi smyger och är tysta så vaknar då även Lovisa smile4.gif Vad göra? Stora tjejen är lite rädd, vill inte ligga själv så svårt att söva om Lovisa i egen säng. Hon får komma över till min säng ist och amma, då somnar hon ju alltid snabbt. Nu är jag också trött och vi somnar alla tre. Men vid 02 vaknar storasyster igen. Drömt mardröm igen och har sen svårt att somna om, ligger och snurrar till 04!!! smile4.gif Hon är iofs tyst men kan av nån anledning inte somna om (har ibland sånna här nätter innan hon blir sjuk så håll tummarna) och när jag lägger över Lovisa i sin säng vaknar hon igen. Så hon får sova med oss. Inser att det är lika bra att vi alla sover i dubbelsängen. Lovisa somnar snabbt om bredvid mig som tur är iaf. Jag slumrar till ibland och runt 04 somnar stora tjejen äntligen - och jag med!! Och sen vaknar Lovisa vid 6!! Känns som att jag har sovit en kvart smile5.gif Bara att gå upp för att inte störa hennes storasyster som får sova till 8. Huga!! Tur man är två i vanliga fall!!!

Hört att många av treåringarna drömmer mardrömmar just nu så säkert nån utvecklingsfas. Får trösta mig med att hon inte har sömnskräck iaf som min systers barn hade i samma ålder smile4.gif Kan väl tilläggas att sist jag hade båda barnen själv så sov vi alla hur bra som helst så detta hör iaf inte till vanligheterna. Fått sova på fm också då Lovisa sov två timmar. Skönt!

Ha en bra dag alla!! Hoppas ni är piggare än jag smile5.gif

Kram

Men din stackare! Vilken mardrömsnatt

Hoppas du hinner vila lite idag vännen. Just när nätterna har fungerat ett tag så blir man helt sänkt när man får en sådan natt igen...

Kram!!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-13 09:39:08 följande:

Skönt att dopet gick bra Danisen! Blev det mycket intryck för Maja? smile1.gif Hur gammal är Maja nu och när ska sseparationsfasen börja? Adam är inte så känslig ännu och idag ska min mamma passa honom medan jag är hos frissan. Dock kommer hon vara med honom i närheten av salongen och hoppas han sover en del av tiden.

Mysigt med kusinbesök Irma! Hur gammal är din brorsdotter?

Villsågärna, skönt att Lovisa också verkar vara en en behaglig fas! Vi får se hur länge det håller! smile5.gif Som sagt, ska till frissan idag oxh mamma passar honom då en stund och vi får se hur det går..

I natt sov Adam från 20:30 till 7:30!! Helt otroligt! Känner mig utvilad på ett helt annat sätt idag och detta får gärna pågå ett tag till!

Kramar

Johjen, kusinen är nästan 1 år äldre, hon är född 27 sept 2013 och Victor är född 7 sept.

Hon var så söt och snäll mot Victor. Jättekul att de kan träffas på detta sätt då de är så nära i ålder. Hans andra kusiner är 22 och 19...

Vad underbart att Adam är så harmonisk just nu.

Kram!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-13 19:56:12 följande:

Trevlig helg på er tjejer!! Nu sover Lovisa och maken lägger hennes syster. Jag ska ta ett glas vin och resterna av helgens fiskdamm smile1.gif Kramar

Det är du väl värd vännen

Trevlig helg!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-14 08:47:53 följande:

Oj vad många som hade skrivit sedan jag läste sist! Hinner inte kommentera er alla då jag är på väg till stallet och ska ut och rida i den soliga förmiddagen!

Kram på er!

Härligt! Njut
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-13 21:31:04 följande:

Hej vänner! Har inte hunnit att läsa då vi haft problem med nattning och Alice somnat vid 22:00. Hon vaknar fortfarande lika ofta eller ännu oftare och jag har haft svårt att somna om. Kanske för att hon inte äter så mycket på natten och då utsöndras väl inte oxycytin eller vad det nu heter.

Vi har i varje fall slutat med minifom. Börjat med mjölk, en vecka sedan och inga magproblem längre. Nu är det dock tänder som spökar och är rätt jobbigt för henne. Hon har redan fått två st. Hon är 6 mån snart.

Hon är inte heller nästäppt längre och vi behöver inte sova med öppet fönster. Funderar på om hennes sömn blivit störd av alla problem hon har haft. Inatt sov jag 1,5 h i sträck och det är helt magiskt för mig numera.. Eftersom att hon inte äter så mycket på natten så har jag prövat vid några tillfällen att inte ge tutte men då vaknar hon och kan vara vaken 1,5 timme eller minst en timme mitt i natten. Så det känns hopplöst att sluta servera tutte. Även vid blöjbyte mitt i natten så vaknar hon. Så nu måste jag "amma" henne samtidigt som jag byter blöja (himla meckigt och inte bekvämt för nacken). Är det ngn mer som känner igen sig? Hur gör man om man är bortbjuden på sen middag, ska man mitt i maten ursäkta sig för att man ska iväg och servera tutte ????

Kram på er!

Lelle, det låter urjobbigt. Igen, detta är bara min egen åsikt och du tar vad du vill av det MEN: jag tror verkligen att ni behöver se till att hon sover i sin egen säng nu. Från det du skriver låter det som att ni bara stör varandra. Så här kan du INTE ha det. Att Alice har en mamma som mår så dåligt och gråter varje morgon är inte bra för henne heller. Så ni borde verkligen ta "fighten" och se till att hon sover i egen säng. Hon är snart 6 månader och är bara van vid att somna med tutten och hos dig så det kommer att ta några dagar men bestämmer ni er så ge er inte. Du kan inte fortsätta på detta vis vännen, det är inte mänskligt.

Det kan också vara så att för henne har bröstet blivit en tröst och att den är kopplad till så mycket mer än mat och trygghet. Den cirkeln måste ni bryta om du ska kunna fungera som människa och som mamma. Det betyder inte att du ska sluta amma om hon inte äter tillräckligt med vanlig mat ännu, men ni måste börja trösta på annat sätt. Jag förstår fullständigt att det är det enklaste att bara ge tutten när hon skriker på natten och du är helt slutkörd, men i längden blir det ju bara värre.

Hur mycket vanlig mat äter hon? Hur fungerar det när hon är med sin pappa en tre  fyra timmar? Blir hon otröstlig då också eller inte? Jag skulle faktiskt se till att sova i ett annat rum första natten ni lägger henne i egen säng och låta hennes pappa ta det, eftersom du luktar mat och det är svårare för dig. Det kommer att vara jobbigt, men det kan knappast bli värre än hur ni har det nu.

När det gäller blöjbyten, är du verkligen helt säker med att det är pga kisset som hon vrider sig? Bebisar rör sig i sömnen, speciellt i den paradoxala sömnfasen, det är rätt normalt. Jag skulle prova att helt låta bli. Det blir också en vana till slut, och nu tror hon förmodligen att det är helt normalt att vakna på natten för mat och blöjbyte eftersom hon är van vid det. Vilket säkert påverkar och gör att hon inte somnar om på en gång. 

Du gör så klart helt som du vill, och jag kommer bara med åsikt, men jag blir så ledsen att läsa om hur du har det. Att inte få sova är verkligen en tortyr, och så ska inte dessa månader vara nu. Men man får tänka på att det tar ett tag och en del skrik att bryta ett mönster som man har haft i flera månader. Men det finns ett ljus i slutet av tunneln. 

Stora styrkekramar!
  • Irma01
    glader skrev 2015-05-13 22:26:47 följande:

Hej flickor!
    Här är det full rulle, Hedda är nu drygt 7 månader och äter nästan bara vanlig mat - vilket också medför 4-5 bajsblöjor om dagen

Sedan någon vecka har hon svårt att somna och är ganska gnällig. Hon skriker länge innan hon somnar och har även börjat ta napp igen så hon har nog större sugbehov (har hört de kan få det när de äter alltmer vanlig mat för de får ju inte sutta så mycket då längre). Idag blev hon även rädd för mormor så ty-känsligheten har nog börjat lite grann...

Annars försöker hon krypa men det går mindre bra än så länge, däremot älskar hon sin gåstol och härjar runt i hela lägenheten med den

Nätterna är tack och lov bra fortfarande. Hon tar längre tid på sig att somna eftersom hon hela tiden vänder sig på mage men hon vaknar högst en gång per natt så det är lyxigt

Kram på er

Kul att höra ifrån er! Vad roligt att allt går bra med Hedda. Ja, de ska tydligen kunna ha en sådan fas där de är "rädda" för "främlingar" just runt 7 månader. Här har vi inte märkt den fasen, kanske kommer senare eller är det för att han har följt med mig på så många olika grejer...stackars bebis som får hänga så mycket i skogen med ett gäng hundar

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-14 08:30:36 följande:
    Mysigt att ha en kusin i så nära ålder! Adam har en kusin som är 1,5 år äldre och tror de får kul ihop om några år.

Kram
    ja, det är riktigt kul
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-14 15:06:38 följande:
    Tack tack och tack! Ni är så rara som orkar bemöta mig och stötta mig. Hon fick sån förstoppning så minskade ner på maten. Hur mycket mat ska de äta på dagen för att inte behöva äta på natten? Men det märks att hon äter mindre på natten. Du har helt rätt ang tutte, handlar inte om mat eller närhet. Bara ett invant mönster. Om hon vaknar till så letar hon snabbt efter tutte men kan ibland somna om utan tutte. Ibland funkar det inte och jag vågar inte alltid ta risken då hon kan hålla oss vakna en timme mitt i natten. Innan vi "kör" så måste jag vara säker på att hon är riktigt mätt på natten.

Hon har även problem med att somna om i vagnen. Undrar om det kan vara för varmt för henne. Brukar ha en väldigt tunn mössa, långärmad body i bomull, byxor i bomull med fötter. Hon ligger på ett lakan och har fleecefilt plus locket till vagnen och neddragen suflett. Då brukar hon sova längre. Idag hade hon stickade byxor och fleeceåkpåse, tror hon blev för varm och vaknade, vad tror ni andra? Hon kändes väldigt varm.. men svårt att veta om det var därför hon vaknade.

Prövade precis nu att inte ge henne tutte när hon vaknade till, hon var helt förtvivlad och undrade så klart varför. Tänkte börja lite smått att inte ge henne varje gång på dagen. Hur förklarar man varför, för en bebis? Hon förstod verkligen ingenting, "varför får hon inte tutte helt plötsligt-skrik". 30 minuter fick hon gråta sen fick hon tutte och somnade om på en gång. Hur länge ska man låta dem gråta? Jag tog upp henne, klappade henne, gick runt med henne, lade ner henne och började om. När vet om bebis är redo? Försökte med napp men hon vägrade tyvärr.

Vsg - inte hunnit att läsa ännu tyvärr.
    Hur mycket mat ger du henne på dagen? Äter hon allt du ger henne? Isf skulle jag öka på maten igen, och ge henne varierat så att hon inte får förstoppning igen.

Jag skulle också se till att försöka hålla skapliga tider när det gäller maten. Till exempel frukost kl 8, mellis kl 10, lunch kl 12, mellis kl 15, middag kl 18.

Välj när du ger mat och när du ammar.

Bestämmer du dig för att inte ge henne tutten när hon vaknar måste du hålla i hela vägen och inte ge henne 30 min senare. Jag vet att det låter omöjligt och jättesvårt men ju längre ni fortsätter på detta vis desto svårare kommer det att bli. Därför menar jag att när ni gör detta är det bäst att du ger henne till din man, lättare för honom eftersom han inte luktar mat. Det kommer inte att vara lätt men ni måste vara bestämda och utstråla lugn. De känner hur vi mår och är ni stressade och nervösa blir de det själva...

När det gäller vagnen tror jag absolut att hon har för mycket på sig. Vi kör en body, en bomullströja alt en fleece om det är 10-12 grader o blåsigt, och åkpåsen. (Mössa om det blåser). Dessutom sitter han i sittvagnen som inte är lika skyddad som liggvagnen.

Har du pratat med BVC ang hur ni har det? Vad säger de?

Jag tror verkligen att det stora bekymmer här är att ni ligger så nära varandra du och hon. Jag skulle verkligen se till att ändra sömnrutiner och låta henne sova själv i egen säng. De störs av oss mer än vi tror. Inte konstigt att hon vill ha bröstet så fort hon vaknar när den alltid finns där. Ett inövat mönster som sagt. Det finns inget lätt och enkel sätt att bryta detta men för alla er skull måste ni göra det.

Glöm förstoppning och ge henne så mycket mat hon vill äta på kvällen, då vet du att hon är mätt.

Stora kramar!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-14 17:27:05 följande:

Lelle - ang mat så brukar man ju byta ut ett mål åt gången. Speciellt om hon haft problem med förstoppning. Det är ett helsike så förstår att det gjorde dig rädd. Men öka successivt och ge henne katrinplommonpure el päronpure med varje mål t ex till gröten el som efterrätt till puré så ska det gå bra. Speciellt om du sen ammar som mellis. När du börjar ge mat så ska hon vara utvilad men samtidigt hunnit bli hungrig. Hur många gånger sover hon på dan? Tre? Du får hitta en rytm som passar er.

Sen menar inte jag att du ska sluta amma. Vill du det? Jag ammar morgon, mitt på dan, och till kvällen en stund innan läggning plus en gång på natten. Då Lovisa var som Alice blev det ytterligare nån gång på dan. Det funkar jättebra ihop med vanlig mat som hon äter som frukost, llunch, mellis och middag. Alice är ju inte ens ett halvår så om du gillar att amma finns ju ingen anledning till det men att minska el sluta amma på natten tror jag vore bra - vad vill du?

Ska du göra det går det hand i hand med mer mat på dan. Det som också behövs är en sömnrutin och att inte låta henne somna vid bröstet. Samsova behöver inte vara nåt hinder utan det är just rutinen, hur hon somnar samt sövs om igen om hon vaknar som är avgörande. Men om ni vill så tror jag absolut att hon är redo att lära sig att sova i egen säng. Men poängen är isf att hon ska somna där med smile1.gif

Om hon inte äter mkt ännu på dan så kommer det att ta ett par veckor att göra den här förändringen men det är värt det. Och ingen vits att sluta amma helt plötsligt mitt på dan. Du behöver en plan först och ta det stegvis i takt med att du introducerar annan mat. Men Irma har rätt. Inte bra att låta henne gråta 30 min och sen amma, då lär du henne bara att skrika för att amma om du förstår. Amningen på dan minskade av sig själv för oss då Lovisa började äta annat.

Om du behöver hjälp. Be maken ta henne ett par timmar och läs boken. Tror det skulle reda ut en hel del frågetecken.

Kram

Lelle, väldigt bra tips du har fått av vsg.

Jag vill bara förtydliga: jag menar inte heller att du ska sluta amma. Mer att du ska ha en viss schema där du t.e ger Alice bröstet som mellanmål men mat på lunch o middag.

Jag tror dock med tanke på situationen ni har att ni absolut ska prova att låta henne sova i egen säng. Med tanke på vad du har skrivit här. Jag har ingen negativ åsikt om samsovning men eftersom ni verkar mest störa varandra och att du inte sover bra heller så förlorar ni ingenting på att prova åtminstone.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015