lelle75 skrev 2015-05-14 15:06:38 följande:
Tack tack och tack! Ni är så rara som orkar bemöta mig och stötta mig. Hon fick sån förstoppning så minskade ner på maten. Hur mycket mat ska de äta på dagen för att inte behöva äta på natten? Men det märks att hon äter mindre på natten. Du har helt rätt ang tutte, handlar inte om mat eller närhet. Bara ett invant mönster. Om hon vaknar till så letar hon snabbt efter tutte men kan ibland somna om utan tutte. Ibland funkar det inte och jag vågar inte alltid ta risken då hon kan hålla oss vakna en timme mitt i natten. Innan vi "kör" så måste jag vara säker på att hon är riktigt mätt på natten.
Hon har även problem med att somna om i vagnen. Undrar om det kan vara för varmt för henne. Brukar ha en väldigt tunn mössa, långärmad body i bomull, byxor i bomull med fötter. Hon ligger på ett lakan och har fleecefilt plus locket till vagnen och neddragen suflett. Då brukar hon sova längre. Idag hade hon stickade byxor och fleeceåkpåse, tror hon blev för varm och vaknade, vad tror ni andra? Hon kändes väldigt varm.. men svårt att veta om det var därför hon vaknade.
Prövade precis nu att inte ge henne tutte när hon vaknade till, hon var helt förtvivlad och undrade så klart varför. Tänkte börja lite smått att inte ge henne varje gång på dagen. Hur förklarar man varför, för en bebis? Hon förstod verkligen ingenting, "varför får hon inte tutte helt plötsligt-skrik". 30 minuter fick hon gråta sen fick hon tutte och somnade om på en gång. Hur länge ska man låta dem gråta? Jag tog upp henne, klappade henne, gick runt med henne, lade ner henne och började om. När vet om bebis är redo? Försökte med napp men hon vägrade tyvärr.
Vsg - inte hunnit att läsa ännu tyvärr.
Hur mycket mat ger du henne på dagen? Äter hon allt du ger henne? Isf skulle jag öka på maten igen, och ge henne varierat så att hon inte får förstoppning igen.
Jag skulle också se till att försöka hålla skapliga tider när det gäller maten. Till exempel frukost kl 8, mellis kl 10, lunch kl 12, mellis kl 15, middag kl 18.
Välj när du ger mat och när du ammar.
Bestämmer du dig för att inte ge henne tutten när hon vaknar måste du hålla i hela vägen och inte ge henne 30 min senare. Jag vet att det låter omöjligt och jättesvårt men ju längre ni fortsätter på detta vis desto svårare kommer det att bli. Därför menar jag att när ni gör detta är det bäst att du ger henne till din man, lättare för honom eftersom han inte luktar mat. Det kommer inte att vara lätt men ni måste vara bestämda och utstråla lugn. De känner hur vi mår och är ni stressade och nervösa blir de det själva...
När det gäller vagnen tror jag absolut att hon har för mycket på sig. Vi kör en body, en bomullströja alt en fleece om det är 10-12 grader o blåsigt, och åkpåsen. (Mössa om det blåser). Dessutom sitter han i sittvagnen som inte är lika skyddad som liggvagnen.
Har du pratat med BVC ang hur ni har det? Vad säger de?
Jag tror verkligen att det stora bekymmer här är att ni ligger så nära varandra du och hon. Jag skulle verkligen se till att ändra sömnrutiner och låta henne sova själv i egen säng. De störs av oss mer än vi tror. Inte konstigt att hon vill ha bröstet så fort hon vaknar när den alltid finns där. Ett inövat mönster som sagt. Det finns inget lätt och enkel sätt att bryta detta men för alla er skull måste ni göra det.
Glöm förstoppning och ge henne så mycket mat hon vill äta på kvällen, då vet du att hon är mätt.
Stora kramar!