• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-06-10 17:07:41 följande:

Hej tjejer!

Bra här men fullt upp. Hinner inte riktigt med FL. Maken bortrest i vecka och jag är själv med tjejerna som är förkylda och lite krävande på nätterna så rätt slut på dan. De vaknar inte många gånger per natt var men det räcker ju iaf när de är två och man är ensam smile5.gif Lovisa är iaf inte vaken flera timmar på natten. Hu!! Annars är Lovisa rätt busig just nu också. Kryper överallt och försöker lära sig gå. Puh!! Och ammar ju inte dagtid längre så inte långa pauser mer än då hon sover och då har jag fullt upp med annat eller sova en stund. Så FL Och jag tar en liten paus smile5.gif

Nu ska lag posta en ny bild på min sötnos smile1.gif

Ha det bra ni andra!!

Kram

Ps. Lelle - håller med om Irmas råd! Lite spannmål (dvs varken gröt eller välling är bra om man är förstoppad så max 2 ggr per dygn) och mycket fruktpure och vätska t ex amma efter varje mål alt dricka vatten ur flaska hjälper vid förstoppning. Annars Lactulos men tala med läkare först isf ang dos osv även om det är receptfritt. De kan även få magknip av Lactulos så funkar det med katrinplommonpure, rätt mat och vätska så är det bäst.

Men oj, låter jobbigt! Inte förvånad dock när man får alla årstider på en och samma dag . Vore skönt med lite stabilitet när det gäller vädret!

Victor är också förkyld, hostar lite på nätterna. Men han är sig själv under dagen som tur är.
    Hoppas tjejerna piggnar upp snart.

Kram!!
  • Irma01

Lelle, jag kom på att jag inte svarade på alla dina frågor, missade ju hälften

Jag blandar bröstmjölkersättningen i gröten, Victor vägrar flaska, så oavsett vad det är för välling det skulle inte gå. Även Hipp eko välling innehåller maltodextrin t.e så det är inte lätt att hitta.

Personligen tror jag att den bredda användning av välling är en av anledning till att glutenintolerans är så utbredd som den är i Sverige. Med det menar jag inte att alla barn som får välling får problem!

Kram!

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-11 21:20:48 följande:
    Tänker att de håller sig mätta om de kan få en flaska välling innan läggdags. Tyvärr vägrar hon flaska som napp numera, gick ju bra tidigare men ju äldre desto smartare blir de små :)

Kram
    Lättare om din man ger henne och du inte är i rummet...prova det, de är ju inte dumma. Hon känner ju doften och vet att hon kan få annat
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-15 09:59:09 följande:
    Vi har bestämt oss för att kapa nattamning helt då detta inte håller. Alice sover så länge hon får ha tutte i munnen. När man kan plocka ut tutte så flyttar jag mig bort en bit och då vaknar hon igen, också börjar det om från början, det blir verkligen värre och värre och det snurrar o snurrar i skallen.

Några tips och peppande ord inför stängning av mjölkfabriken nattetid tas tacksamt emot. Pappa ska "sova" med Alice då, i fyra nätter tänkte vi. Som tur är tycker pappa att det är jättemysigt att sova med henne, synd bara att han inte har en tutte.

Hon lägger sig numera vid 19-20. Tycker ni att man ska amma en gång kanske vid 23:00? Eller bör man bryta helt nattetid? Eller ge henne en flaska om hon verkar vara hungrig på natten?

Vsg- hur är Lovisa på dagen när hon har fått ägg i sig?

Alice är ju väldigt glad och skrattar åt allt (förutom när man nyser högt, då blir hon ledsen). Och precis innan hon vill sova så är hon gnällig. Känns ändå inte som allergi. Nu får hon laktulos så ingen förstoppning tack och lov!

Kram
    Hej Lelle,

Jättebra tips du fick av vsg. Personligen skulle jag helt ta bort tutten och inte amma henne runt 23. Hon klarar av att inte äta alls på natten och hon kommer att vakna av gammal vana. "Bara" att härda ut. Om du ger middag vid kl 17 så borde du ge något innan nattning dock. Att pappa då ger flaska är en bra ide.

Victor lägger sig runt kl 20 och får middag tidigaste kl 19, därför får han ingen kvällsmål.

Stort lycka till! Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-15 11:11:08 följande:
    Va härligt att-höra att du mår bra. Förstår precis det där med kilona även om jag rasade första månaderna då jag Helammade. Kunde äta vad som helst men inte längre

Paleo är inte strikt lågkolhydratkost eftersom man äter frukt och rotfrukter men man äter inte annat socker, inget spannmål och inga mjölkprodukter. Men då jag inte äter ägg så äter jag lite mjölkprodukter. Man ska undvika halvfabrikat och köra ekologiskt också men det gör vi ändå för det mesta Jag undviker också jättesöta frukter. Inte alls samma sug idag. Puh! Skönt Kram
    Det viktigaste är nog att köra det som man mår bra av. Själv har jag inte helt tagit bort pasta och bröd, men dragit ner på det helt enkelt och försöker äta mer fisk och grönt, vilket är rätt lätt ändå. Jag tycker inte om mjölk, så de mjölkprodukter jag äter är ost och smör typ. Är ingen fan av yogurt heller, isf helst turkisk yogurt med torkad frukt och nötter.
    Fick mina mens tillbaka nu, vilket förklarade att jag var lite mer uppblåst än vanligt, Över för denna gång och jag mår inte dåligt av det som tur är (ingen PMS). 

Idag har vi varit och ätit lunch på mitt jobb, Victor var en riktig solstråle! Har sovit sedan dess, man blir trött av alla intryck...Men oj, nu vaknar han, så jag måste slute. Hoppas ni har en bra dag och att nätterna blir bättre, det där med tänder är inte kul...

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-15 18:23:12 följande:
    Självklart gör man som man vill själv. Menar absolut inte att andra behöver göra som mig smile1.gif Låter ju underbart att det funkar att äta bröd osv för dig. Pasta är lätt att vara utan för min del men älskar gott bröd. När jag gått ner mina kg (är bara 2-3 kg men de sitter runt magen, blä smile4.gif ) och kommit i form igen så kan jag säkert äta bröd ibland med men just nu är det bästa sättet för mig att bli av med "flubbet". Saknar det jättemycket men går bättre idag än igår smile1.gif Så skönt att du slapp PMS också. Förklarar ju om du varit svullen. Jag såg ut som en ballong då jag fick mens för någon vecka sen. Mina magmuskler har inte helt gått ihop igen. Har dina det?

Mysigt med lunch på jobbet. Vi hade en bra natt i natt igen så hoppas det är över för den här gången.

Ha det bra!

Kram
    Nej men kära du, det var absolut inte så jag menade!! Mest att det är alltid lättare att följa det som man vet man mår bra av

Ja, dessa bilringar runt magen är verkligen fula . Känns som mina magmuskler har gått ihop, men jag måste träna lite mer rumpan och sidomusklerna känner jag. Nåväl, det är som det är!

Runt att ni hade en bra natt. Här är allt bra just nu iaf .

Kram!!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-16 20:18:56 följande:
    Tack vsg, jobbar på att ge mycket mat på dagen och Alice äter bra nu. Gröt (en matsked pulver) till frukost och en halvburk (stor) proteinpure till både lunch och middag och ca en halv burk (liten) med katrinplommonpure till alla tre måltider. Och amning där emellan. Bör hon äta mer innan vi kapar nattamningen? Är ju lite försiktig med mat i och med att hon varit förstoppad (kanske därför hon sover så illa vissa nätter).

Önskar att hon tog välling/ersättning också innan läggdags men det verkar vara svårt. Tror ni att man behöver ngn speciell nappflaska till välling, hon sög lite idag men det verkade inte komma ngt?

När jag kapar nattamningen hur länge tror ni att jag behöver pumpa brösten på natten? Vi startar torsdagkväll. En vän vill låna min bröstpump på måndag då hon reser bort, tror ni att mina bröst vant sig tills dess?

Tack vsg - skippar mjölken, det är ju väldigt lätt gjort :) då man är van sedan tidigare.

Kram
    Svårt att svara...det är rätt personligt. Jag behövde aldrig pumpa, det ordnade sig av sig självt. Men jag ammade ju bara på morgonen under en två-tre veckors period, så vi körde inte från mycket till inget. Testa och se hur det känns på lördag.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-16 21:58:54 följande:

Hej tjejer!

Kontroll på BVC idag och Adam är nästan 75cm lång och väger 8640 gr. Fortfarande lång smal men håller sig på sin kurva. Sedan några dagsr tillbaka sitter han själv utan stöd längre stunder men man får vara med och passa honom då han vinglar till efter en stund. smile1.gif Forfarande "mjuk" i lederna men blivit mycket mer stabil på det senaste. Nu kan han "stå" med benen om man håller honom under armarna, innan vek sig benen efter bara några sekunder. Vi har ju tränat lite varje dag och det verkar gett utdelning! Han har verkligen fått upptäckarlusta och är överallt! Bortskämd med att han låg där man la honom, möjligtvis rullade ett varv men nu tar han sig både en och två meter bara på att rulla och åla sig! Så stolt och glad åt vår fina son som oftast är glad! Känner, just nu, ingen oro och njuter av att vara mamma till vår lille prins. Fyra tänder har kommit fram i överkäken också! smile1.gif

Angående amning så forsätter jag att delamma ett tag till. Oftast ammar Adam när han vaknar en kortis, em och fm som mellis och innan han ska sova och någon/några ggr under natten. Han äter bra med mat annars full portion gröt till frukost, 2-3 dl barnmat till lunch och samma till middag och en full portion gröt en timme innan söndags . Kunde säkert sluta amma på dagen ovh ibland får han banan eller liknade istället. Skulle dock vilja slippa nattamma, eller bara en gång per natt men orkar inte ta den fighten nu utan får bli när sambon är ledig sen.

Underbart Johjen!!! Blir så glad att läsa ditt inlägg

Kram!
  • Irma01

Lelle,

1 msk gröt låter väldigt lite...
    När Victor var 7 månader fick han:

Amning mellan fem och sex på morgonen

4 msk gröt blandat med 1,5 dl mjölkersättning till frukost

En halv burk mat från Hipp alt hemlagad och en halv burk (liten) alt 1/3 del (stor) fruktpure
    Till lunch

Kompott alt gröt till mellis

Samma kvantitet till middag som lunchen dock annan smak kombination.

Fasade ut amningen helt när han var 8 månader ungefär och ersatt inte morgonmålet. I stället fick han 5 msk grötpulver till frukost och nu äter han 2/3 delar av en burk på till lunch o middag, 9 månader gammal.

Kram!

• Irma01
    Lokattis skrev 2015-06-17 06:57:51 följande:
    Hej!

Jag skriver samma här som jag skrev i gravid-tråden. 

Den 10 juni kl 11.09 tittade en liten flicka ut, 3680 g och 50 cm. Tyvärr blev det akutsnitt efter en sådär 14 timmars intensivt värkarbete men allt gick bra till slut. Jag låg med krystvärkar i 4-5 timmar men inget hände, och när de skulle ta ut henne via snittet så var det också svårt så hon måste ha trivts väldigt bra där inne... Själva förlossningen och operationen gick bra, sedan fick vi ligga på BB i 3 dygn. Jag fick en del smärtstillande och vi fick hjälp med amningen. Men jag fick även ganska svåra utsättningssymtom från morfinet tyvärr, vilket gav mig svår ångest och en fruktansvärd huvudvärk... Jag förstod ju inte vad det berodde på men som tur var är en av mina närmsta vänner läkare, och hon ringde mig dag 2 för att varna för baby blues. När jag sa att jag fått morfin så berättade hon att jag ev. skulle kunna få besvär av det också så att jag skulle förstå vad ¨ångesten i så fall kom ifrån. Och det var tur det, för det  var väldigt jobbigt. Det känns som en evighet sedan förlossningen var, men det är ju faktiskt bara en vecka idag... Min man har fått ta över stafettpinnen här hemma, och igår fick jag sova nästan en hel natt. Vilken fantastisk känsla

Det var mycket strul med amningen också, och dottern var väldigt skrikig i början, men det insåg vi efter vägning var för att min mjölk ännu inte räcker till... Produktionen kan ju vara lite seg i starten efter kejsarsnitt, och lägg där till de problem som jag hade de första dagarna så är det inte så konstigt att mjölken inte  drar igång. Så vi ger ersättning och varvar med amning och utpumpad mjölk, och dottern är nöjd och äter och sover. Som en helt ny flicka, inget skrik alls. Känns så fantastiskt bra, nu börjar jag förstå att nyblivna föräldrar tycker att det är mysigt med bebisar, det förstod jag inte alls de första dagarna, vilket också ökade pressen och stressen så klart. Men nu har det vänt!

Stort grattis till din dotter Lokattis! Vilken resa...glad att läsa att det har vänt

Njut!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015