• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-05-05 10:45:26 följande:

Vet att man inte ska jämföra sina barn men ni som har bebisar runt 6-8 månader hur långt har de kommit utvecklingsmässigt? Motoriskt verkar Adam vara väldigt sen. Han sitter med stöd men tycker det är jobbigt och börjar gråta efter en stund. Sitta själv är han inte i närheten av. Han vill helst ligga på rygg eller sidan och är inte så jätte intresserad av sina leksaker utan trivs fortfarande bäst i babygymmet och drar lite försiktigt i leksakerna där. Lägger ner honom på magen varje gång jag lägger honom på golvet men efter 10 min gråter han och skriker. Kan inte heller leka så bra när han ligger på mage. Upplever inte heller att han har så stor upptäckarlusta utan verkar nöjd med att ligga på filten i vardagsrummet. Som sagt man ska inte jämföra men ser andra barn vara mer framåt och mer på och tex tycker jag att han har dålig gripförmåga och jag får truga honom att ta leksaker ifrån mig och han håller i dem lite halvhjärtat.. Däremot är han väldigt verbal just nu, en massa olika läten som dadadada, nananana och provar sin röst både högt och lågt! När vi var på 6 månaders kontrollen höll läkaren på i 5 min för att få Adam att greppa en leksak och flytta den från hand till hand och det kunde han ej då men sett honom göra det nu så visst går det framåt. När jag pratat med BVC säger de att Adam inte är tidig i sin utveckling men inget som är onormalt, vad man kan se just nu, men känner mig lite orolig.. Vi ska till BVC igen nästa fredag och ska då kolla upp honom igen och min BVC sköterska har sagt att om jag forfarande är orolig efter det får vi träffa en barnläkare. Min sambo tycker detta är lite jobbigt och tycker det är synd att jag är orolig och att jag inte kan glädjas åt vår fina pojk som han säger. Självklart glädjs jag men är det något som är fel vill jag ju att vi tar tag i det och stöttar Adam på bästa sätt.

Annars får man alltid ögonkontakt, leenden och han svarar socialt men det är just det motoriska som jag oroar mig för. Ursäkta mitt långa inlägg men som sagt min sambo jan inte riktigt prata om detta så vet inte riktigt vad jag ska vända mig. Pratade med en vännina igår men hennes son är så tidig, går redan vid 10 mån ålder ovh svårt att sätta sig in i min situation.

Kram

Kära du, du ska absolut inte stressa upp dig för detta. Vi var på 8 månaderskontroll igår, och Victor kan inte sitta själv ännu heller. Dock griper han saker utan problem. Han kryper inte, och gnäller också efter ett litet tag när jag lägger honom på magen. Han sitter nu hellre i sitt Ikea stol med leksaker som han kastar lite överallt än i babygymmet dock. Vet inte om ni har prövat det?

Alla barn utvecklas på olika sätt, men jag tycker absolut att om ni tycker på nästa BVC koll att han är "sen" och är oroliga så är det lika bra att ni träffar en barnläkare.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-05 20:47:28 följande:

Vilken liten busunge här vid läggning idag smile1.gif Hon har varit piggare än normalt ikväll så gick upp 19.30 ist för 19. Ammade som vanligt en kvart ungefär och brukar sen sjunga en vaggvisa för henne innan jag lägger ner henne i sängen. Då är hon i vanliga fall dåsig och somnar en stund efter jag lagt henne i sängen. Idag var hon däremot superpigg pch speedad. Hon började skratta då jag sjöng för henne och tog sen ut nappen och stoppade den i min mun (senaste favorittricket). Sen gapskrattade hon och tog tillbaka den. Stoppade den i sin mun och såg såå nöjd ut smile2.gif Herregud, var ju helt omöjligt att hålla sig så jag började också fnissa smile2.gif

Ha en skön kväll alla!! Kram

Svårt att hålla sig för skratt! Sötnosen
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-06 07:01:42 följande:

Hej hej! jodå det är rätt bra här med. Härligt det du skrev att Lovisa gjorde igår kväll hehe smile1.gif .

Vi var på hlr utbildning igår kväll. Min mamma och hennes man var här och passade Maja. Gick hyfsat. Hon vägrade äta. Våra kvällar är heliga med amning. Så inte så konstigt egentligen. men jag trodde att det skulle gå. Men nä hon höll sig vaken tills vi kom hem runt 21.20 tiden. Sen somnade hon som en stock vid mitt bröst.

Jag har en fråga, ni som inte ska ge välling hur kommer ni att göra på natten inom kort? när ni slutat amma? Fattar inte hur jag ska göra. Jag vill avveckla amningen snart, när jag vet att hon äter mer varierat, inte innan dess såklart. Men jag är lite orolig hur jag ska göra. Om ni förstår?

Kram

Hej Danisen!

Jag ger inte välling då det är enligt mig bara bukfylla utan näring. När de är 6 månader så behöver de ingen mat på natten. Jag tröttnade på nattamningen och bestämde mig bara för att sluta, det gick hur lätt som helst. I stället för att amma tog jag upp honom i famnen några minuter, la honom igen och så somnade han om. Tog två nätter och sedan sov han hela natten! Vad vi gör här är att vi ammar nu bara på morgonen när han vaknar runt halv sex, sextiden, sedan får han frukost runt halv åtta, åtta.

Victor äter middag runt kl 19, somnar kvart i åtta, åtta och det är inga bekymmer att vara utan mat tills han vaknar.

Ett tips är väl isf att börja försiktigt när hon äter mer vanlig mat att plocka bort kvällsamningen och att lära henne att somna själv och inte vid ditt bröst om hon inte kan det än. Ta det stegvis. Känner du att ni är redo kommer det att gå bra! Vi körde detta när V var 7 månader, och då hade han ätit vanlig mat i över en månad (med amning som mellis då). Plockade bort nattamningen först, sedan mellis och nu har vi bara amningsstund på morgonen.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-06 06:35:55 följande:

Hur är det med er? Pigg Lovisa vaknade 5.30 imorse. Har bajsat två ggr så nog magen som spökade. Lyckades söva om henne efter första lasset men vid 06 kom ett nytt och efter det var det kört. Bara vi vakna här ännu. Lovisa övar sig på att krypa och jag skulle vilja sova... Ja, ja, snart blir det frukost smile1.gif

Bra här tack! Victor somnade runt kl 20 och vaknade kl 6, en utmärkt natt alltså

Inte lätt alltid att få de att somna om den tiden på morgonen...kan skratta ibland när jag ser de där två pigga ögon som tittar på en och försöker säga "men kom igen nu, dags att leka!!", när man själv bara vill dra täcket över huvudet

Hoppas du får en lugn stund på FM då hon borde bli trött gumman!

Ska iväg o träna hund, känns som om vi har valt fel dag. Nåväl, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder...

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-06 09:04:37 följande:

Ang det där med mat på natten kanske det ska tilläggas att de klarar sig utan från 6 månader om de börjat äta bra med vanlig mat på dagen. Om de helammar och precis börjat med smakisar (som många barn också gör) så kan man inte sluta tvärt. Man får vänta in barnets intresse för annan mat också vilket kan variera från barn till barn. Sen är ju barn olika också så man får såklart pröva sig fram. En väninna till mig försökte sluta amma på natten med sin son 7,5 mån. Gjorde på samma sätt som hon gjort med sina två äldsta barn och det funkade inte alls. Han blev fullständigt tokig och bara gallskrek. Så de pausade det projektet en månad och sen funkade det bättre. Han var nog inte redo (och kanske inte hon heller).

Gäller att hitta det som fungerar bra för både barnet och en själv. Kram

Helt rätt vsg, ibland glömmer man skriva det självklara... Beror som du skriver på hur bra barnet äter vanlig mat o när man börjar med smakportioner
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-07 08:44:12 följande:
    Ja, aTt somna utan bröstet verkar dö svårt . Jag vet inte vad jag ska göra. Hon hatar flaska med. Dick dricker hon vatten till maten ur en flaska. Ska till Italien så då måste hon dricka vatten. Kanske får köpa ersättning och prova. Hon ammas knappt alls på dagtid. Äter knappt något annat heller nu när hon är sjuk. Ammar hela natten nästan hon som precis börjat sova bättre. Well... det blir nog bra. Känns bara lite "onödigt" att krångla med flaskan känner jag. Är så fruktansvärt kluven...

Kram
    Danisen,

Det är bara min åsikt, och jag är absolut ingen expert, men jag skulle ta bort maten i samband med läggning, och isf vänta tills hon äter tillräckligt med annat mat innan jag börjar.
    Under tiden skulle jag försöka att amma henne innan läggdags, och vänja henne att somna utan bröstet. Men när du väl gör det, så får du bestämma dig, annars blir det bara svårare. Förmodligen kommer hon att skrika, eftersom hon är ju van vid den rutinen, så ta de stegvis. Börja kanske med att lägga en ny del i er läggningsrutin, som t.e att sjunga en visa det sista du gör innan hon somnar, och det gör du efter att hon har ammat. Så kan du sedan börja öka tiden mellan sista amningen och läggningsdags t.e.

Personligen vill jag inte ha mat som en del av läggningsrutinen, då jag inte vill att mat ska vara en tröst. Nu vet jag vilken tid du lägger Maja ungefärligt och hur mycket mat hon äter. Tror dock att du ska vänta med den delen (om du vill göra så) tills hon äter tillräckligt med puréer, så hon blir mätt. 

Så steg 1: amma innan läggdags (det behöver inte vara mycket tidigare, 10 min räcker gott och väl) för att få bort tutten som "sömnmedel". Det lär ta några dagar innan hon vänjer sig, men trösta med att bära henne en kort stund och att visa att du finns där bara. men som sagt, ska du göra så måste du vara bestämd och inte ta fram bröstet till slut för att du inte orkar, därför är det bästa att verkligen vänta tills man känner sig redo.

Steg 2: När hon äter tillräckligt med annan mat, se till att middagen är sista måltiden. Så slipper du bröstberoende vid nattningen och flaska bekymmer...Beror så klart lite på vilken tid du ger middagen. Vill du fortfarande amma lite så är morgonen en bra stund tycker jag (så gör vi fortfarande, Victor är 8 månader nu).

Det är bara ett förslag och som sagt viktigaste av allt är att känna att både du och Maja är redo för detta. Victor tar inte heller flaska, och vår tur har varit att han älskar mat och äter som en häst, vare sig det är gröt, fruktpuréer eller matpuréer. Hade han krånglat med den typen av mat så hade jag ammat längre. Nu är jag trött på amningen och han gillar mat, så det passar oss att sluta (förutom på morgonen som sagt). Det är högst individuellt. 
    När jag slutade med nattamningen trodde jag att det skulle bli hur svårt som helst men det gick på två dagar och vips sov han hela nätterna...

Nu menar jag inte att mitt sätt är vare sig den enda eller den bästa, det är som sagt bara ett förslag.

Visst är Maja 6 månader nu? Hur äter hon?

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-07 06:42:05 följande:

Hello!

Hur har ni haft det i natt? Lovisa vaknade 01.30 med men sov sen till 06 iaf då morgonens lass kom. Måste få henne att bajsa på dagtid istället, he, he Har hostat lite i natt och var rätt ynklig runt 2-tiden så är kanske förkylning på g igen. Hoppas lindrig denna gång isf.

Ha en bra dag alla!!

Kram

Bra här idag tack...Vi har lite jobbigt med frukosten nu när Victor ska ha tummen i munnen samtidigt som han äter sin gröt
    Tur att det finns Ikea heldräkter som hacklapp....

Just hemkommen från en timmes promenad i skogen, så underbart med solen och fåglarna som kvittrar! I morgon kommer min bror med familjen, ska bli roligt att se de två kusiner umgås. Hans dotter är 1,5 år. De stannar tills på tisdag. 

Låter som att det är något som stör Lovisa just nu, som du skriver kanske en förkylning på g, om det inte är tänder.
    Victor har sovit hela nätterna ett tag nu och trots att han vaknar rätt tidigt gör det ju livet så mycket enklare. Man känner sig som en ny människa! Vi får se hur länge det håller. Han pratar oerhört mycket nu och det är så roligt

Hoppas ni får en bättre dag idag och att om det är en förkylning att den är lindrig denna gång.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-07 07:33:39 följande:

Hej!

Ja kanske är det förkylning på gång för Lovisa? Eller tänder? Har hon fått några ännu?

Adam somnade vid 20:30 och vaknade sedan runt midnatt och då höll jag mig vaken under hela amningen för att vi inte skulle väcka varandra senare. Efter 10 min sov han igen och la över honom i hans säng. Han vaknade till några ggr under natten men behövde aldrig ammas igen. Tror jag fått minst ett 4 timmars pass! Ammade nu kl 7 och Adam ligger kvar i sängen och mornar sig medan jag fixar frukost. Snart dags att åka iväg till mamma barn gympan!

Hoppas ni alla får en bra dag!

Kram

Härligt! Hoppas att passet var givande!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-08 16:06:42 följande:

Vilka fina tips jag har fått. Tar till mig varenda en. Ni är fantastiskta <3

Jag har dock inte tid att svara på de än. Ska ha dop imorgon så haft häcken full, verkligen! Och lär ha till söndag kväll... phu!!

Stoooor kram

Lycka till med dopet!! Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-07 13:01:09 följande:
    Ojojoj.. Vilken träningsvärk jag kommer att ha imorgo! Uppvärmningen var 100 armhävningar och sen gick det i rasande tempo! Imorgon blir det dessutom babysim men det kanske är bra för min stela kropp. smile1.gif

Hur verkar Lovisa så här på dagen?

Kram
    Men vad duktigt gjort!! Heja heja
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015