Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Vet att man inte ska jämföra sina barn men ni som har bebisar runt 6-8 månader hur långt har de kommit utvecklingsmässigt? Motoriskt verkar Adam vara väldigt sen. Han sitter med stöd men tycker det är jobbigt och börjar gråta efter en stund. Sitta själv är han inte i närheten av. Han vill helst ligga på rygg eller sidan och är inte så jätte intresserad av sina leksaker utan trivs fortfarande bäst i babygymmet och drar lite försiktigt i leksakerna där. Lägger ner honom på magen varje gång jag lägger honom på golvet men efter 10 min gråter han och skriker. Kan inte heller leka så bra när han ligger på mage. Upplever inte heller att han har så stor upptäckarlusta utan verkar nöjd med att ligga på filten i vardagsrummet. Som sagt man ska inte jämföra men ser andra barn vara mer framåt och mer på och tex tycker jag att han har dålig gripförmåga och jag får truga honom att ta leksaker ifrån mig och han håller i dem lite halvhjärtat.. Däremot är han väldigt verbal just nu, en massa olika läten som dadadada, nananana och provar sin röst både högt och lågt! När vi var på 6 månaders kontrollen höll läkaren på i 5 min för att få Adam att greppa en leksak och flytta den från hand till hand och det kunde han ej då men sett honom göra det nu så visst går det framåt. När jag pratat med BVC säger de att Adam inte är tidig i sin utveckling men inget som är onormalt, vad man kan se just nu, men känner mig lite orolig.. Vi ska till BVC igen nästa fredag och ska då kolla upp honom igen och min BVC sköterska har sagt att om jag forfarande är orolig efter det får vi träffa en barnläkare. Min sambo tycker detta är lite jobbigt och tycker det är synd att jag är orolig och att jag inte kan glädjas åt vår fina pojk som han säger. Självklart glädjs jag men är det något som är fel vill jag ju att vi tar tag i det och stöttar Adam på bästa sätt.
Annars får man alltid ögonkontakt, leenden och han svarar socialt men det är just det motoriska som jag oroar mig för. Ursäkta mitt långa inlägg men som sagt min sambo jan inte riktigt prata om detta så vet inte riktigt vad jag ska vända mig. Pratade med en vännina igår men hennes son är så tidig, går redan vid 10 mån ålder ovh svårt att sätta sig in i min situation.
Kram
Alla barn utvecklas på olika sätt, men jag tycker absolut att om ni tycker på nästa BVC koll att han är "sen" och är oroliga så är det lika bra att ni träffar en barnläkare.
Kram!