• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Jag brukar lägga Maja på handdukar på golvet när vi är på simmet. Det funkar fint om det inte finns lediga underlag t.ex jag är alltid själv i omklädningsrummet. Har ni inte dam och herr försig? Bara tänker hur ni brukar göra annars ?

Jag har pratat med sköterskan på vårdcentralen jag ska ner dit när Maja har vaknat och ätit för att träffa en sköterska som i sin tur gör en bedömning av henne och om läkare behövs tillkallas det. Vår vårdcentral är så bra .

• Danisen

Vi sitter på barnakuten nu... !!misstanke om rs virus från vårdcentralen så dom skickade hit oss Med remiss. Håll tummarna för henne.

• Danisen

Hej alla fina ligger just nu och ammar min lilla tjej som har skött sig exemplariskt idag, så duktig på både vårdcentralen och barnakuten. Hon har något virus, men läkaren där sa att det kvittar vad viruset heter man ska ta alla på allvar sa hon. dom tog blodprover sänkan visade virus. Hon har fått luftrörsvidgande på A börjar den Minns inte riktigt vad den hetet airomin el så . Just det vi är hemma igEn. Hon vägdes idag, bara gått upp 50gr på en vecka. Det gillar jag inte riktigt dock hon måste verkligen börja gilla annan mat nu än bara bolognese från hipp. Inte så mycket näring i min mjölk mer heller. hon är kräsen. Någon som har tips? Mer än att öva övA...?

Kram

• Danisen
    Bell13 skrev 2015-05-05 08:10:54 följande:

Kan spädbarn vara förkylda utan att vara sjuka? Douglas har varit förkyld ett par dagar med mycket nysningar och hosta (torrhosta) hörs när han andas att han har snor i näsan, snarkar även när han sover.

Imorse när vi vaknade så pep det när han andades och jag vet inte om det är ett dåligt tecken?

Han äter som han brukar, har inte feber och verkar inte slö eller hängig.

Vi har en lite dragig lägenhet där det blåser in luft hela tiden och jag tänker att han ska vänja sig vid det. Han är ju inte van vid något ännu, han är ju bara 3 veckor.

Jag hade ringt vårdcentralen så dom lyssnar på lungorna o.s.v han är så liten. Tveka inte, ring.

Kram
  • Danisen
    johjen skrev 2015-05-04 21:55:30 följande:

Å lilla Maja så duktig tjej! Jobbigt när de är sjuka de små liven. Bra att ni kopplade upp det och fått hjälp. Vad mer sa dr att ni kunde göra för att underlätta för Maja? Ska ni dit på återbesök?

Kram

Ja, det är jätte jobbigt när ens lilla bebis är sjuk. Vi fick med andningsmask och airomin. Så det ska vi använda vid behov. Blir det inte bättre ska vi köra in dit igen. ska inte gå via vårdcentralen då. Sen kommer läkaren ringa oss innan sommaren och följa upp. Är det fortfarande klabb då så kommer dom göra grundligare utredning angående astma o.s.v

kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 22:37:37 följande:

Danisen - Mattips är annars mosad potatis med smör. Lovisa fick färskpotatis häromdagen. Mycket poppis!! Lite kyckling till det kanske? Som mellis lite turkisk yoghurt med fruktpure om hon vill testa en av våra favvisar. Och som jag skrev innan, gröt med puré både morgon och kväll kan ni ju testa om hon gillar det. Mosad avocado och mosad banan också väldigt populärt här som mellis. Tänk på att man kan ha lite salt i maten också. Hon kanske vill att det ska smaka nåt Läs på barnakuten.nu så ser du att saltförbudet är högst överdrivet. Men sen kan det ju vara som jag skrev ovan att förkylningen påverkar hennes aptit och smak just nu. Kram

Tack snälla för tipsen. Man får idé torka ibland. Jag tänkte koka kycklingfärs och blanda med örter och sötpotatis. Någon som vet hur jag ska koka den? Måste väl bryna den lite så deT blir finfördelat och sedan hälla i vatten och koka, eller vad tror ni?

Varför just yoghurt? Kan man ta någon annan mjölkprodukt? Typ fil, creme fraiche eller så? Hon älskar smör hehe

Kram
  • Danisen
    johjen skrev 2015-05-05 13:04:21 följande:

Danisen tror inte du ska bryna färsen då jag tror att man ska undvika stekt mat. När jag gjort köttfärsröra till Adam har jag kokat färsen med färska kryddor typ persilja, rotselleri, purjo och morot. Blev väldigt uppskattat! I helgen kokade jag högrev med persilja, palsternacka, morot, lagerblad och några pepparkorn. Mixade köttet sen ihop med moroten och palsternackan och serverar grönsakspure till, Adam verkar gilla det! Också lätt att koka laxfile ihop med färska kryddor och mixa det med smör eller rapsolja..

Kram

Hur gör jag då? Blir ju en klump då om jag kokar den bara? Eller man kokar den så och sedan mixar? Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-05 13:07:57 följande:

Du kan absolut ta nåt annat, gav bara tips på vad som funkar här. Lovisa gillar inte fil så mycket och créme fraiche och grädde är ju oerhört mättande, så fett, så det ska man ju vara lite försiktig med när de är såhär små. Mjölkprodukter rekommenderas ju som smakportioner från sex månader ungefär så toppen i lagom doser, ger man för mycket orkar de kanske inte annan mat t ex puréer så tycker det är bra som mellis. Smör älskar Lovisa med, hon gillar det bättre än olja i maten så hon får det i sina puréer

Maja gillar bara min hemmagjorda aprikospuré Och plommonpuré. IngeN annan frukt, än så länge. Mango hatar hon haha... iaf i en sån man lägger en bit frukt i och dom håller i själv och suger/tuggar på. Kanske ska prova göra puré på det och se. Gjorde blåbärspure med mango i för sötman men icke haha.

Nu väser det igen, ska jag ge henne medicinen då? Hon verkar inte påverkad speciellt men hon ska ju inte behöva ha det så känner jag. Eller hur ska man tänka? Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-05-05 13:49:33 följande:

Den gillar inte lovisa heller Hennes storasyster förstod aldrig poängen med den saken, vd den nu heter, frukthållare Testa puré ist eller små, små bitar av t ex äpple eller banan. De är populära här iaf.

Ja testa att ge henne en puff. Och blir det urjobbigt i natt så ge en puff till då. Fick hon inhalera ventoline ifrån en gastub igår? Hur många gånger? För oss har det försvunnit då de har fått inhalera någon/några minuter hos läkare. Har sen haft Airomir vid behov bara hemma. Biverkningen om vi använt mycket är dock oro och sömnbrist - vaken flera timmar i sträck på natten (riktigt jobbigt) så ta det lite lugnt och ge inte flera puffar per dag om det inte behövs. Jag överdoserade nog lite i början för storasyster. Är ju inte helt lätt det där så undvik mina nybörjarfel Ni får prova er fram helt enkelt. Och låt henne sova t ex i babyskyddet idag, alt babysitter eller sittdelen i vagnen. Bra om hon inte ligger ner i onödan. Kram

Nä hon fick Airomir på sjukhuset igår, 2 puffar. Sedan fick hon imorse 2 puffar enligt ordination. Står 2 puffar Upp till var 3:e timme. Står även att behöver man kan man ge många doser av den, det är inte farligt. Men behöver man det ska man kontakta sjukvården. Grejen är den när hon ligger med upphöjt vid huvudet så går det som bäst. Så fort hon vaknar eller så så man tar upp henne så börjar hon hosta som sören.

Maja gillar själva grejen att tugga å smaka men just mango var ingen hitt haha. Har inte vågat ge henne bitar ännu.

Vi ska på olycksfalls kurs idag via bvc kanske vågar efteråt hihi.

Kram
  • Danisen

Hej hej! jodå det är rätt bra här med. Härligt det du skrev att Lovisa gjorde igår kväll hehe .

Vi var på hlr utbildning igår kväll. Min mamma och hennes man var här och passade Maja. Gick hyfsat. Hon vägrade äta. Våra kvällar är heliga med amning. Så inte så konstigt egentligen. men jag trodde att det skulle gå. Men nä hon höll sig vaken tills vi kom hem runt 21.20 tiden. Sen somnade hon som en stock vid mitt bröst.

Jag har en fråga, ni som inte ska ge välling hur kommer ni att göra på natten inom kort? när ni slutat amma? Fattar inte hur jag ska göra. Jag vill avveckla amningen snart, när jag vet att hon äter mer varierat, inte innan dess såklart. Men jag är lite orolig hur jag ska göra. Om ni förstår?

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015