• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Tack vänner!! Hoppas på att de gör ultraljud redan nästa vecka då vi träffar barnläkaren. Är ju ändå fantastiskt här i Stockholm att man kan få en tid till barnläkare inom en dryg vecka. Vår husläkare hade skickat remissen till en annan mottagning men de hade två månaders väntetid så jag ringde runt på deras rekommendation. Alva barnklinik har ju bara erfarna barnläkare som tidigare varit på Astrid Lindgren eller sachska så det känns tryggt. Ett blåsljud är ju bara ett tecken på att nåt är fel. Vad det är kräver fler undersökningar. Kan ju vara flera olika saker. Vi hoppas på nåt helt ofarligt. Kram

• villsågärna38

Hur mår ni idag?

Här är vi lite piggare. Mer sömn i natt. Jätteskönt! Man blir ju helt knäpp av att leva på kaffe och vara utan sömn nån längre tid. Somnat innan 21 i två veckor nu så blir ju inte mycket privatliv. Men nu hoppas vi det har vänt. Tror det kan vara en kombination av förkylning och magknip (för mkt fibrer) som gjort att Lovisa sovit oroligt i ett par veckor. Lugnare i natt så hoppas det håller i sig!! Och äldsta tjejen har sovit riktigt bra ett par nätter så maken som brukar ta henne på natten är pigg. Det underlättar ju med Tror vi hittat en bra nivå på astmamedicinen. Puh! Rolig lunch inplanerad imorgon så hoppas den blir av!!

Kramar till er alla!

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-11-25 20:35:30 följande:

VSG: Här har dottern fått kräksjuka , hoppas så att lilleman ska slippa. Blir inte mycket sömn så är som en zombie men bytte till julgardiner igår kväll/natt så dottern blev glad när hon vaknade idag

Nej men stackars er!! Fy!! Ammar du? Risken är ju mindre att de blir sjuka första halvåret om man ammar. Håller tummarna. Kräksjuka är det värsta som finns. Nästan iaf. Har han fått rotavaccin? Vi gav Lovisa. Blev inspirerade då storasyster blev kräksjuk förra hösten hoppas hon kryar på sig snart! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-11-25 19:45:33 följande:

Vad skönt för er vännen! Ja, herregud, om man inte visste det så har man verkligen förstått hur viktigt sömnen är nu...

Håller tummarna att det har vänt för Lovisa och att ni kan få på er lunch i morgon.

Själva har vi "kalas" i vår lilla lunchgrupp då alla barn har nu fyllt ett så ska vi ha lunch och tårta och alla tar med sig en present så att alla små få varsin (en enkel present), tyckte att det var en riktigt trevlig initiativ! Ska bli jättekul. Annars har vi en lugn helg med få aktiviteter planerade. Nästa söndag åker vi till Florida! Tiden gå fort...

Kram

Oh va underbart med Florida! Älskar USA Vill också åka Kan ni inte ta med mig i en resväska? Vi har pratat om det nästa år. Har inte bokat nåt ännu i vinter faktiskt. Barnen är ju ofta sjuka och blir långdraget då man har astma så det känns risky. Sex öroninflammationer på ett år säger ju också sitt. Bra att passa på innan förskolan. Det gör ni helt rätt i! Här går det vattkoppor på förskolan så vi får väl se om Lovisa får om två veckor många barn hon hälsat på där. Äldsta dottern har haft iaf. Puh!

Vi har talat om att hyra hus i Frankrike i sommar däremot Kanske i närheten av Montpellier där maken också bott ett tag. Eller Bordeaux. Har du nåt tips eller förslag? Visst bor din mamma i Bordeaux?

Låter kul med kalaset. Bra ide

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-11-26 09:48:43 följande:

Trevlig idé i din mammagrupp Irma! Hoppas du och Victor och hundarna givetevis mår bra! Florida låter underbart! Kommer ni vara på ett och samma ställe eller ska ni resa runt?

Kram

Va härligt att Adam sover bra! Njut!! Vi har ju också haft det bra men inte på sistone. Stökigt till och från hela hösten faktiskt. Lovisa är även ofta lös i magen. Ingen magsjuka och man kan ju vara det i hennes ålder men testar faktiskt mjölkfritt några dar nu för att se om det blir skillnad och sömnen lugnare. När hon hade kolik så slutade jag ju med både ägg och mjölk i ert par månader och sen tyckte vi hon reagerade på ägg men inte mjölk. Å andra sidan har sömnen blivit stökig sen vi började med välling. Nåväl, vi får se. Slutat med det med nu. Har bokat tid ang magen hos vår husläkare som är väldigt bra att prata med och har egna barn osv. Kanske har hon bara ätit för mycket vuxenmat och så dessa ständiga förkylningarpå det...

Hur går det på jobbet annars? Vi känner igen det där med golvet Maken ligger också på golvet och gosar, busar och jagas av sina två prinsessor då han kommer hem. Det är huggsexa, ha, ha!! Lovisa vill ofta sitta i hans knä och bli buren med då han är hemma. Hon saknar honom helt enkelt. Väldigt gulligt!! Han klagar inte

Hoppas ni får en mysig dag imorgon

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-11-26 07:05:00 följande:

Det känns att man lever. Har haft migrän 4 dagar i veckan den senaste månaden. Min sambos morfar dog i lördags och det känns allmänt jobbigt.

Lyckades få i Douglas fruktklämmis precis innan läggdags igår vid 18.30 och han sov lite längre innan han vaknade. Han använder mig som napp på natten och det börjar bli jobbigt nu. Vi har satt ett datum för att sluta amma, nästa lördag. Hans pappa tar honom på nätterna då. Vi ammar i stort sett bara vid läggning samt på natten annars äter han jättebra på dagtid.

Vi börjar komma in i en ond cirkel på natten och vi behöver bryta den nu.

Nej men fy va jobbigt! Då måste du ju vara ett vrak nu. Usch! Mina små har ju tagit napp så jag har sluppit det där. Lovisa först då hon var sex månader men ändå. Vid förkylningar och tänder har jag inte behövt vara napp. Ammade ju bara ca fem min två ggr per natt och vid läggning sista tiden och slutade vid nio månader. Mkt enklare nätter än vi haft kunde sista veckorna Kanske testa med napp igen? Alvedon? Är ju säkert nåt som gör att han har sånt snuttbehov. Förstår att du inte orkar längre iaf. Man vet när det är dags. Ni får gosa på annat sätt istället framöver. Bra plan med. Kommer säkert att gå toppenbra även om han blir ledsen. Man dör inte av att vara ledsen om man får tröst Krya på dig med migränen vännen och hoppas du har nån bra medicin att ta! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-11-26 13:43:09 följande:

Han tycker att det är mysigt att ligga och snutta men jag känner att jag behöver sova mer sammanhängande. Vi testar med napp flera ggr om dagen men han finner ingen tröst av den. Han spottar ut den efter nån sekund för att sedan klia sig på tandköttet med plastdelen. Kanske tar han den när vi slutat amma.

Har dragit ner sovstunderna på dagen från tre till två också och jag lägger honom 19 istället för 18.30 som jag gjorde tidigare.

Vi har tänkt att när jag slutat ammat införa nattningsrutin i hans egen säng men vi gör en förändring åt gången.

Kram

Ja sömn är ju viktigt. Testa olika nappar. Mina barn tar bara en sort. I latex, inte silikon. Hoppas du snart får sova mer! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-11-26 19:36:01 följande:

Det är livsviktigt för mig och med all denna migrän, finns inte medicin att ta när man ammar så är jag nära bristningsgränsen. Om jag kraschar är det förödande för hela familjen. Vi gör ett ärligt försök nästa helg.

Kram

Oj va jobbigt! Förstår att det skulle vara förödande om du kraschade. Om du har det så jobbigt så tycker jag def du ska sluta amma. Det är ju inte värt det om du bryter ihop. Själv har jag i princip bara varit sjuk och däckad en gång sen jag fick barn. Kräksjuka och däckad i ett dygn. För övrigt så har jag bitit ihop. Tagit en Treo. Som mamma blir man liksom familjens centrum. Och du har ju tre barn. Ett ännu större ansvar. Bor de varannan vecka hos er eller heltid? Hoppas du mår bättre idag! Kram
  • villsågärna38

Hej igen

Ni som har ettåringar. Hur mycket pratar de? Lovisa pratar jättemycket men de enda riktiga orden hon använder är: mamma, pappa, där, den där och så kan man fråga henne vad hon vill så nickar eller skakar hon på huvudet som svar. T ex vill du ha en banan osv. Kan även härma några djur. Äldsta dottern var ju lite sen i talet. Det blommade inte ut ordentligt förrän hon var 2/2,5. Hon kommunicerade ju innan dess också men hade inget stort ordförråd direkt. Intressant att se hur det kommer att bli för Lovisa. Hon är ju motoriskt väldigt försigkommen men med talet vet vi ju inte hur det kommer att bli. Supergulligt just nu är att när hon vill gå ut så går hon själv ut i hallen och tár på sig sina skor tydlig kommunikation!! Vinterskor med kardborre så inte så svårt men ändå. Hennes storasyster gjorde inte det då hon var ett så barn är väldigt olika.

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-11-27 20:12:41 följande:

Migrän är en vidrig sjukdom, mycket värre smärta än förlossningsvärkar. Mellandottern bor varannan vecka och den äldsta hela tiden hos oss sedan midsommar.

Jag är verkligen inte den som klagar eller gnäller. Tar tag i saker, är stark och fixar allt men nu mäktar jag inte med. Familjen är värd en glad mamma och jag är värd att inte ha ont. Om det hjälpte med Treo vore det inte ens ett problem. Tycker det är mysigt att amma men hoppas på att hinna med ett barn till och få göra det igen.

Har lite ångest inför amningsstoppet, känns som jag sviker honom och kommer göra honom förtvivlad

Kram

Förstår det! Hoppas du inte tror att jag menade att Treo hjälper mot migrän. Har haft migrän några gånger då vi gjorde ivfer och det var fuktansvärt. Hjälper verkligen inte med Treo. Håller helt med dig och förstår vad du menar med ångest inför slutet men tänk inte så. Det är viktigare art du mår bra. Håller tummarna nu att det ska funka smidigt! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015