• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Danisen
    Irma01 skrev 2015-02-18 16:29:03 följande:

Jag är absolut ingen expert men att det finns mer glutenintoleranta barn i Sverige relativt sett kan det ha med välling att göra? Det är ju bara i Sverige som man ger det som en självklarhet...

Annars tror jag på att faktiskt lyssna på sig själv och göra det man tycker känns sunt o logiskt. Annars blir man bara helt förvirrad!

Kram

Ja, så är det absoluT. Så logiskt sätt är det inte jätte bra att introducera gluten för att minska risken. Men ja, såklart gör man som man själv känner fÖr .

Har någon Instagram så rekommenderar jag er att följa @barnmaten kul att lära sig

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 16:27:10 följande:
    Håller helt med ang vällingen men vågade inte skriva det rätt ut. He, he!! smile5.gif Bra du gjorde det! smile2.gif man rek ju amma el ersättning som huvudsaklig föda till de blir ett år. Mkt bättre ge ersättning isf istället för välling. Men som sagt. Funkade jättebra utan välling för storasyster. Hon åt gröt ibland men absolut inte som huvudsaklig föda som det blir för en del barn som både äter välling och gröt (välling är ju som flytande gröt). Hon gillade bröstmjölk och vanlig mat när hon började äta det. Ger man välling ska man nog iaf tänka på mängden så barnet lär sig äta riktig mat. Vet ettåringar som lever på välling bara och det tror iaf inte jag är speciellt nyttigt.

Här blev det avokado igen idag. Väldigt poppis smile1.gif

Kram
    Haha! Ja, du vet, jag får höra det mesta när jag uttrycker mina åsikter . Klart man ska ha rätt att tycka olika

Ibland gör man saker bara för att det alltid ha varit så utan att reflektera på varför.

Jag vill verkligen göra allt för att Victor ska tycka att det är kul med mat och resten blir amning alt ersättning om han får tänder tidigt (mamma är lite känslig av sig!).

Kul med avokado, ska testa det snart. Här blir det äppelkompott idag

Kram!
  • villsågärna38

Jag skrapar med en sked direkt i avocadon. Samma med banan. Jo ungefär en tesked blev det nog till slut. Hon äter lite, lite åt gången Testa!! Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-18 17:59:25 följande:

Jag skrapar med en sked direkt i avocadon. Samma med banan. Jo ungefär en tesked blev det nog till slut. Hon äter lite, lite åt gången Testa!! Kram

Testade precis med banan! Liten sked och o flera omgångar. Han såg mest förvånad ut men glad! Nu blir det The real stuff istället, tutten!

Kram
  • villsågärna38

Irma - precis. Bra att reflektera, bilda sig en uppfattning och sen göra som man vill

Jo jätteviktigt att mat blir kul och gott!! Storasyster fick första tanden vid ett halvår men hon bet mig aldrig trots att jag ammade i 16 månader. Då hade hon fått nästa baka tänder. Hon bet till en gång (inte jättehårt men ändå) men då skrek jag till spontant och den gjorde hon aldrig om det Fast barn kan ju va olika!!

Kram

• Judda

Hej tjejer!

Låter jobbigt med alla förkylningar. Än så länge har vi klarat oss. Doris är lite täppt i näsan som nyfödda kan vara men det funkar bra med lite koksalt då och då.

Amningen är dock fortfarande en stor frustration. Vet inte hur länge till jag orkar. Vill så gärna helamma, men det känns hopplöst just nu. Tror jag har problem både med mjölkmängden och utdrivningsreflexen. Jag har aldrig känt ngt pirr eller ngt som alla pratar om, gör ni det?

Brösten har aldrig läckt, det andra bröstet (som jag inte ammar på) reagerar inget vid amning och jag har aldrig haft ngn stråle eller ens droppe från bröstet när hon släpper. Inte är det ngt klunkande på varje till varannat sug heller. Snarare 5-20 sug mellan varje klunk.

På em/kväll känns det inte som att hon får ut ngt alls nästan, hör knappt ngr klunkar alls.

Dessutom vekar hon ha fått problem med magont nu. Första 3 v skrek hon i stort sett ingenting, men sen i helgen när hon blev 3 v så har hon nu varit ledsen o skrikig varje kväll. Hon vill ligga vid bröstet hela tiden, men sliter och drar och kastar med huvudet tills jag blir tokig. Vet inte vad jag ska göra!

• Judda

Ni andra som haft ersättning, hur lyckades ni trappa ut den? Känns som jag aldrig kommer att få igång mjölkproduktionen så länge ersättningen finns med i bilden. Hon sover ju 4-5 h efter hon fått ersättning och då blir det ju inte ngn amning...

• lelle75
    Judda skrev 2015-02-18 19:49:29 följande:

Hej tjejer!

Låter jobbigt med alla förkylningar. Än så länge har vi klarat oss. Doris är lite täppt i näsan som nyfödda kan vara men det funkar bra med lite koksalt då och då.

Amningen är dock fortfarande en stor frustration. Vet inte hur länge till jag orkar. Vill så gärna helamma, men det känns hopplöst just nu. Tror jag har problem både med mjölkmängden och utdrivningsreflexen. Jag har aldrig känt ngt pirr eller ngt som alla pratar om, gör ni det?

Brösten har aldrig läckt, det andra bröstet (som jag inte ammar på) reagerar inget vid amning och jag har aldrig haft ngn stråle eller ens droppe från bröstet när hon släpper. Inte är det ngt klunkande på varje till varannat sug heller. Snarare 5-20 sug mellan varje klunk. smile4.gif

På em/kväll känns det inte som att hon får ut ngt alls nästan, hör knappt ngr klunkar alls.

Dessutom vekar hon ha fått problem med magont nu. Första 3 v skrek hon i stort sett ingenting, men sen i helgen när hon blev 3 v så har hon nu varit ledsen o skrikig varje kväll. Hon vill ligga vid bröstet hela tiden, men sliter och drar och kastar med huvudet tills jag blir tokig. Vet inte vad jag ska göra!

Pröva att dricka fänkålste alternativr fänkålste/kummin från hälsokost. Det har ökat på min mjölkproduktion. När jag slutade förra gången så slutade brösten att läcka. När jag började igen så läcker det msssor och Alice sätter i halsen. Känner inget pirr.

Har svarat dig tidigare hur jag trappade ut ersättningen, lycka till!
  • lelle75
    Judda skrev 2015-02-18 19:49:29 följande:

Hej tjejer!

Brösten har aldrig läckt, det andra bröstet (som jag inte ammar på) reagerar inget vid amning och jag har aldrig haft ngn stråle eller ens droppe från bröstet när hon släpper. Inte är det ngt klunkande på varje till varannat sug heller. Snarare 5-20 sug mellan varje klunk. smile4.gif

Börja med minifom och semperdroppar för magen, det tog ett par dagar innan det hjälpte. Hon kanske är hungrig på kvällen och därför ledsen.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015