• tjejhalmstad

Kalorier för att behålla vikt

Allt beror ju på vad man äter. Menar att det beror ju på vad man väljer för mat och vad de innehåller/kalorier och i vilken mängd. Tex 300gr kokt broccoli är ju mycket mat och blir ju inte så många kalorier men om jag istället väljer samma mängd tex bröd är det ju mycket kalorier och inte så bra mat. Kanske dum jämförelse. Men det jag vill komma till är att om man äter väldigt mycket bra mat i form av grönsaker m.m så kan man ju äta mycket och ändå inte komma upp i så många kalorier per dag. Men man Kan ju äta som sagt väldigt mycket mat om man väljer rätt. Men kan man ändå hålla vikten om man äter mer nyttig mat? Tänker mest på att magen bli tung därför väger man mer dagen efter?

Förstår ni hur jag tänker? Alltså, kan jag äta väldigt mycket grönsaker och sen ändå fylla på med lite annan mat för att tex komma upp i tex 1800kalorier om dagen och fortfarande hålla vikten? För isåfall kan man ju äta väldigt mycket mat.

• Svar på tråden Kalorier för att behålla vikt
  • konnigulden

Jaaa...tror jag förstår hur du tänker, och då tänker du "rätt".

Men med just broccoli skulle man väl kunna säga att broccoli inte mättar lika bra som tex det genomsnittliga brödet. Så du kanske "måste" äta mer mängd annan mat för att bli tillfredsställd.
    Bästa sättet är väl att ta just mätthets-känslan i beaktandet. Äter du en viss mängd rå-ris (nyttigt ris) och blir lika mätt som om du istället åt pommes frittes, så har du helt enkelt fått i dig väääldigt mycket färre kalorier.

Eller ah..vet inte om jag förstått frågan riktigt :P

• tjejhalmstad

Fast mättar macka så bra? Menar att man lätt kan äta 3 mackor (hälsa grovbröd som då Utan pålägg m.m blir ca 220 kalorier, och för att komma upp i samma kalorimängd i tex broccoli så blir det ju jätte mycket broccoli man Kan äta.

Men nu äter man givetvis inte så mycket utav just broccoli kanske men då har man ju sparat i massa kalorier genom att välja just broccoli istället för en massa mackor, och kan påsåvis äta annat också för att då komma upp i samma kalorimängd som kroppen anses behöva per dag.

Och om man nu förutsätter att man inte ska gå ner i vikt utan hålla den så kan man ju äta för en hel del kalorier per dag. Men frågan var då att ifall man nu äter mycket nyttig mat och har en massa kalorier sparade för att äta annat som kanske också är nyttigt och då fyller magen med massa tung mat. Kan man då ändå hålla vikten?

• konnigulden
    tjejhalmstad skrev 2015-01-13 19:49:58 följande:

Fast mättar macka så bra? Menar att man lätt kan äta 3 mackor (hälsa grovbröd som då Utan pålägg m.m blir ca 220 kalorier, och för att komma upp i samma kalorimängd i tex broccoli så blir det ju jätte mycket broccoli man Kan äta.

Men nu äter man givetvis inte så mycket utav just broccoli kanske men då har man ju sparat i massa kalorier genom att välja just broccoli istället för en massa mackor, och kan påsåvis äta annat också för att då komma upp i samma kalorimängd som kroppen anses behöva per dag.

Och om man nu förutsätter att man inte ska gå ner i vikt utan hålla den så kan man ju äta för en hel del kalorier per dag. Men frågan var då att ifall man nu äter mycket nyttig mat och har en massa kalorier sparade för att äta annat som kanske också är nyttigt och då fyller magen med massa tung mat. Kan man då ändå hålla vikten?

Vet inte riktigt varför, men du skriver verkligen vedervärdigt! Otroligt jobbigt att läsa och förstå dig av nån anledning, sry.

Så därför säger jag bara detta:
    Käkar du mindre kalorier än du bränner - så går du ner i vikt. Käkar du fler kalorier än du bränner - så går du upp i vikt.

Svårare än så är det inte. Och ja, viss mat är mer kaloririk, som man då förslagsvis inte ska äta lika mycket av (godis, chips, etc) medans annan mat anses kalorifattig (mörkt bröd, kyckling, grönsaker, etc).

Du kan googla på hur mycket du (uppskattningsvis) bränner per dag och sedan också räkna ut hur mycket du får i dig genom att kolla innehållsförteckningen på det du äter. Gör du detta kommer du kunna avgöra om du kommer gå upp, gå ner eller går plus minus noll.
  • tjejhalmstad

Förlåt, är nog för att jag inte vet eller kan formulera hur jag tänker. Får inte riktigt fram det jag tänker. Därför det blir väldigt rörigt i min text.

Jag vet att man går ner i vikt om man äter mindre kalorier än vad kroppen förbrukar. Och att man går upp om man äter för många kalorier.

Om jag säger såhär då. Jag ska äta 1800kalorier om dagen för att behålla vikten. Men totala kaloriintaget under hela dagen blir 1100kalorier. Då får jag ju ett underskott. Men som fallet är att i de 1100kalorierna jag ätit är så pass nyttiga och jag är mätt m.m så har jag kvar 700 kalorier jag kan äta. Om jag då fyller på med mera mat, blir det inte mer i vikt på vågen dagen efter då man har kunnat äta så mycket mat? Förstår du nu hur jag tänker?

• DinaMii

Jag kör mammafitness just nu. Äter 5-6 ggr/dag, mer än jag någonsin ätit, 1800 kalorier per dag och har gått ner 2 kg på 2 veckor och minskat 5 cm över midjan :)

Förr åt jag kanske 1500, men helt fel saker..

• tjejhalmstad

Tränar du med? Förstår din viktnedgång då.

Jag ska inte gå ner mer men fortsätter ändå att räkna kalorierna. Vikten varierar på knappt 1kg i mellan åt trots att jag aldrig kommer över 2000kalorier om dagen.

Äter du mycket mindre kolhydrater med? Eller det ska inte spela någon roll på vikten heller så länge man håller sig till kalorierna? Vågar inte riktigt öka på med massa kolhydrater då jag är rädd att vikten går uppåt.

• Themis
    konnigulden skrev 2015-01-13 20:01:26 följande:
    Vet inte riktigt varför, men du skriver verkligen vedervärdigt! Otroligt jobbigt att läsa och förstå dig av nån anledning, sry.

Så därför säger jag bara detta:
    Käkar du mindre kalorier än du bränner - så går du ner i vikt. Käkar du fler kalorier än du bränner - så går du upp i vikt.

Svårare än så är det inte. Och ja, viss mat är mer kaloririk, som man då förslagsvis inte ska äta lika mycket av (godis, chips, etc) medans annan mat anses kalorifattig (mörkt bröd, kyckling, grönsaker, etc).

Du kan googla på hur mycket du (uppskattningsvis) bränner per dag och sedan också räkna ut hur mycket du får i dig genom att kolla innehållsförteckningen på det du äter. Gör du detta kommer du kunna avgöra om du kommer gå upp, gå ner eller går plus minus noll.
    Det är mer komplicerat än kalorier in -ut, för samma mängd mat kan ge olika effekt hos olika individer pga genetisk variation, och samma mängd kalorier tas upp olika i tarmen beroende på i vilken form de tas upp.

Den som vill veta lite mer om hur det är på riktigt kan läsa på länkarna nedan:

En av flera mutationer som gör att vissa möss går upp i vikt på exakt samma mäng foder som andra möss inte gör det av:

www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130718142807.htm

Hur mycket kalorier som tas upp beror mycket på hur processad råvaran är:

www.iflscience.com/health-and-medicine/why-most-food-labels-are-wrong-about-calories
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • konnigulden
    Themis skrev 2015-01-13 21:21:02 följande:
    Det är mer komplicerat än kalorier in -ut, för samma mängd mat kan ge olika effekt hos olika individer pga genetisk variation, och samma mängd kalorier tas upp olika i tarmen beroende på i vilken form de tas upp.

Den som vill veta lite mer om hur det är på riktigt kan läsa på länkarna nedan:

En av flera mutationer som gör att vissa möss går upp i vikt på exakt samma mäng foder som andra möss inte gör det av:

www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130718142807.htm

Hur mycket kalorier som tas upp beror mycket på hur processad råvaran är:

www.iflscience.com/health-and-medicine/why-most-food-labels-are-wrong-about-calories
    Jamen för att inte gå in allt för detaljerat och leka biologer här, så räcker det gott och väl med principen som jag sa..sen att att det kan skilja i effekt, visst.
    tjejhalmstad skrev 2015-01-13 20:39:50 följande:

Förlåt, är nog för att jag inte vet eller kan formulera hur jag tänker. Får inte riktigt fram det jag tänker. Därför det blir väldigt rörigt i min text.

Jag vet att man går ner i vikt om man äter mindre kalorier än vad kroppen förbrukar. Och att man går upp om man äter för många kalorier.

Om jag säger såhär då. Jag ska äta 1800kalorier om dagen för att behålla vikten. Men totala kaloriintaget under hela dagen blir 1100kalorier. Då får jag ju ett underskott. Men som fallet är att i de 1100kalorierna jag ätit är så pass nyttiga och jag är mätt m.m så har jag kvar 700 kalorier jag kan äta. Om jag då fyller på med mera mat, blir det inte mer i vikt på vågen dagen efter då man har kunnat äta så mycket mat? Förstår du nu hur jag tänker?

Så vad du pratar om är själva vikten av maten i magen dagen efter?
    Om du bajsar som resten av oss andra, så är det inget problem.

• Themis
    konnigulden skrev 2015-01-13 21:57:24 följande:
    Jamen för att inte gå in allt för detaljerat och leka biologer här, så räcker det gott och väl med principen som jag sa..sen att att det kan skilja i effekt, visst.
    tjejhalmstad skrev 2015-01-13 20:39:50 följande:

Jag leker inte biolog, jag är utbildad biolog/biokemist, om det nu är relevant.

Att undvika processade livsmedel är en viktig hjälp på vägen om man vill äta mer hälsosamt och tappa några kilon, och även att vara medveten om att det finns en andel människor som kan äta på ett sätt som man själv kanske inte kan, utan att man går upp i vikt.

Så det gäller ju att hitta sin egen personliga balans- utifrån vikt, hur aktiv man är och vilka vanor man kan tänka sig att leva med länge. Kortsiktiga dieter misslyckas oftast, och livet är inte sprint utan maraton.

Så TS, gå inte på en massa snabbmetoder eller skadliga piller utan rör på dig mer och tänk ut vilka godsaker du vill behålla, för det finns inte en människa som har plats i sin energibudget till att äta allt som är sött och gott i butikerna idag.
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • DinaMii
    tjejhalmstad skrev 2015-01-13 21:04:15 följande:

Tränar du med? Förstår din viktnedgång då.

Jag ska inte gå ner mer men fortsätter ändå att räkna kalorierna. Vikten varierar på knappt 1kg i mellan åt trots att jag aldrig kommer över 2000kalorier om dagen.

Äter du mycket mindre kolhydrater med? Eller det ska inte spela någon roll på vikten heller så länge man håller sig till kalorierna? Vågar inte riktigt öka på med massa kolhydrater då jag är rädd att vikten går uppåt.

Första träningspasset var igår. Andningsövningar för bukmuskulaturen :) så nej, jag skulle inte säga att jag tränar. Jag äter 33% protein, 33% kolhydrater och 33% fett varje dag :) frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Helst ska jag äta mellanmål mellan frukosten och lunchen med, men det orkar jag verkligen inte.. :p
Svar på tråden Kalorier för att behålla vikt