Inlägg från: tjejhalmstad |Visa alla inlägg
  • tjejhalmstad

Kalorier för att behålla vikt

Allt beror ju på vad man äter. Menar att det beror ju på vad man väljer för mat och vad de innehåller/kalorier och i vilken mängd. Tex 300gr kokt broccoli är ju mycket mat och blir ju inte så många kalorier men om jag istället väljer samma mängd tex bröd är det ju mycket kalorier och inte så bra mat. Kanske dum jämförelse. Men det jag vill komma till är att om man äter väldigt mycket bra mat i form av grönsaker m.m så kan man ju äta mycket och ändå inte komma upp i så många kalorier per dag. Men man Kan ju äta som sagt väldigt mycket mat om man väljer rätt. Men kan man ändå hålla vikten om man äter mer nyttig mat? Tänker mest på att magen bli tung därför väger man mer dagen efter?

Förstår ni hur jag tänker? Alltså, kan jag äta väldigt mycket grönsaker och sen ändå fylla på med lite annan mat för att tex komma upp i tex 1800kalorier om dagen och fortfarande hålla vikten? För isåfall kan man ju äta väldigt mycket mat.

• Svar på tråden Kalorier för att behålla vikt
  • tjejhalmstad

Fast mättar macka så bra? Menar att man lätt kan äta 3 mackor (hälsa grovbröd som då Utan pålägg m.m blir ca 220 kalorier, och för att komma upp i samma kalorimängd i tex broccoli så blir det ju jätte mycket broccoli man Kan äta.

Men nu äter man givetvis inte så mycket utav just broccoli kanske men då har man ju sparat i massa kalorier genom att välja just broccoli istället för en massa mackor, och kan påsåvis äta annat också för att då komma upp i samma kalorimängd som kroppen anses behöva per dag.

Och om man nu förutsätter att man inte ska gå ner i vikt utan hålla den så kan man ju äta för en hel del kalorier per dag. Men frågan var då att ifall man nu äter mycket nyttig mat och har en massa kalorier sparade för att äta annat som kanske också är nyttigt och då fyller magen med massa tung mat. Kan man då ändå hålla vikten?

• tjejhalmstad

Förlåt, är nog för att jag inte vet eller kan formulera hur jag tänker. Får inte riktigt fram det jag tänker. Därför det blir väldigt rörigt i min text.

Jag vet att man går ner i vikt om man äter mindre kalorier än vad kroppen förbrukar. Och att man går upp om man äter för många kalorier.

Om jag säger såhär då. Jag ska äta 1800kalorier om dagen för att behålla vikten. Men totala kaloriintaget under hela dagen blir 1100kalorier. Då får jag ju ett underskott. Men som fallet är att i de 1100kalorierna jag ätit är så pass nyttiga och jag är mätt m.m så har jag kvar 700 kalorier jag kan äta. Om jag då fyller på med mera mat, blir det inte mer i vikt på vågen dagen efter då man har kunnat äta så mycket mat? Förstår du nu hur jag tänker?

• tjejhalmstad

Tränar du med? Förstår din viktnedgång då.

Jag ska inte gå ner mer men fortsätter ändå att räkna kalorierna. Vikten varierar på knappt 1kg i mellan åt trots att jag aldrig kommer över 2000kalorier om dagen.

Äter du mycket mindre kolhydrater med? Eller det ska inte spela någon roll på vikten heller så länge man håller sig till kalorierna? Vågar inte riktigt öka på med massa kolhydrater då jag är rädd att vikten går uppåt.

• tjejhalmstad
    Themis skrev 2015-01-13 22:25:04 följande:
    Jag leker inte biolog, jag är utbildad biolog/biokemist, om det nu är relevant.

Att undvika processade livsmedel är en viktig hjälp på vägen om man vill äta mer hälsosamt och tappa några kilon, och även att vara medveten om att det finns en andel människor som kan äta på ett sätt som man själv kanske inte kan, utan att man går upp i vikt.

Så det gäller ju att hitta sin egen personliga balans- utifrån vikt, hur aktiv man är och vilka vanor man kan tänka sig att leva med länge. Kortsiktiga dieter misslyckas oftast, och livet är inte sprint utan maraton.

Så TS, gå inte på en massa snabbmetoder eller skadliga piller utan rör på dig mer och tänk ut vilka godsaker du vill behålla, för det finns inte en människa som har plats i sin energibudget till att äta allt som är sött och gott i butikerna idag.

Tack för ditt svar.

Tror inte heller på kortsiktiga dieter för att gå ner i vikt utan att man behöver röra på sig men/och samtidigt ha lite koll på vad man äter.

Behöver egentligen inte räka kalorierna dagligen då jag gjort det väldigt länge nu. Men har dock inte vågat äta för mycket fast att jag har utrymme för det. Äter inte mycket kolhydrater utan blir mest det som finns i diverse grönsaker och väldigt mycket protein i form av kvarg och keso m.m.

Godsaker äts aldrig, undantag är kladdkaka (2msk ca) och grädde, glass kan förekomma. Här är mitt kvällsgott keso och smörgåsrån/finncrisp (som då blir en del kolhydrater) och kalorier.

Så förutom rånen äter jag väldigt nyttig kost med grönsaker/frukt och protein.

Var mest mängden mat jag hade funderingar över.

• tjejhalmstad
    DinaMii skrev 2015-01-14 05:40:08 följande:
    Första träningspasset var igår. Andningsövningar för bukmuskulaturen :) så nej, jag skulle inte säga att jag tränar. Jag äter 33% protein, 33% kolhydrater och 33% fett varje dag :) frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Helst ska jag äta mellanmål mellan frukosten och lunchen med, men det orkar jag verkligen inte.. :p
    Ah okej :) Har du mycket du ska gå ner eller du är också klar?
  • tjejhalmstad
    sportpappa skrev 2015-01-15 11:29:23 följande:

Vikten av maten i magen och tarmar ska du inte bry dig särskilt mycket om. Vätskebalansen påverkar betydligt mer. Kroppen består av ca 60% vatten. För att tillgodose vätskebehovet så behöver man normalt 1-3 liter vatten per dag. Ännu mer vid ansträngning. 1 liter vatten väger 1 kg. Om du har låg vätskenivå i kroppen så kan du lätt väga 2-3 kg mindre än när du har normal vätskebalans.
    Gör så att du väger dig samma tid på dygnet varje gång du väger dig. Vanligt är att man gör det på morgonen efter att man gått på toaletten. Då får du ett värde som påverkas väldigt lite av vad du har ätit och druckit.
    Sen bör du väga dig ganska sällan. En gång per månad är lämpligt. Det är då du ser den verkliga förändringen. De variationer från dag till dag eller vecka till vecka som du ser kan lika gärna vara olika vätskenivåer och mängd tarminnehåll.

Om du tränar så är det mer lämpligt att mäta din kropp eftersom du bygger muskler som väger en del.

Tyvärr dricker jag alldeles för lite vatten, ibland har det inte ens blivit ett glas vatten, tyvärr mycket kaffe om dagarna och sen 1 glas pepzimax på kvällen. Men ändå varierar vikten. Men äter väldigt sent mellanmål ibland om kvällen, 21-22 kan jag äta mycket keso och rån. Dock fortfarande kaloriunderskott.
  • tjejhalmstad

Tror ändå att beroende på hur sent man äter och hur mycket (även om det är nyttigt) så går man upp i vikt trots kaloriunderskott.

Åt igår väldigt mycket grönsaker både till lucnh och middag.

Lunch Morot,vitkål,sallad,broccoli med ca 30-40gr skinka.

Middag Broccoli, champinjon, sallad, morot med 70gr, kyckling.

Stort kvällsmål i form av chiapudding på 1.5dl lättmjölk, keso 700!!! gr. 5 finncrisp med grönsaker....

Vet att jag äter helt fel trots att jag äter bra mat, men äter ju alldeles för sent och alldeles för stor måltid. Detta måste ju påverka att man väger mera på morgonen för att kroppen inte hunnit förbränna? Trots kaloriunderskott?

Utgår man från dagens vikt har jag gått upp 1,5kg på det jag vägt som minst. För varje vecka går vikten upp lite. Ibland har vikten varit densamma igen men oftast ökar den på lite för varje dag.

Vill poängtera att jag inte ska gå ner mer utan endast hålla den. Träna gör jag gärna i form av löpning men har uppehåll då jag vill få tillbaka mens sen graviditeten och då vill jag inte få ännu mera kaloriunderskott.. Har även märkt att de gånger jag ändå sprungit 3ggr i veckan har ändå inte påverkat vikt eller cm.

Om man inte dricker särskilt mycket mer än kaffe, hur kan det påverka vikten?

Hur går det för dig DiinaMiI?

• tjejhalmstad
    K grrl skrev 2015-01-20 10:41:47 följande:
    Nej, det gör man inte. Jag äter kvällsmål som ligger på 500-700 kcal totalt och går inte upp i vikt av det. Annat än möjligen högst tillfälligt, men viktfluktuationer på 2-3 kilo upp eller ner räknar jag som att vara viktstabil. Tränar man går du upp av ökade glykogendepåer och vatten i musklerna. Har du mens kan du gå upp 2-3 kilo under menstruationen. Har du festat loss en helg och druckit mycket alkohol och ätit mycket kolhydrater kan du samla på dig vatten av den anledningen. 

Det är klart att man kan äta mindre av kalorisnåla livsmedel än vad man kan av andra. Grönsaker är ett bra exempel på sådant som ger bukfylla, gör att man håller mättnaden längre och som gör att måltidens totala påverkan på blodsockret blir en jämnare kurva. 

Ska du hålla vikten ska du ju absolut inte äta i kaloriunderskott. 

Jag väger i princip allt jag äter och skriver upp. Enligt appen ligger jag på 1400 kalorier i snitt i veckan. Igår låg jag på 125gr kolhydrater ca, 160gr protein och fett 41gr.

Väger mig varje morgon och har sett under de 2 sista månaderna att vågen går uppåt sakta men säkert. Har inte ändrat kosten så förutom nu att jag ökat på grönsaksmängden i måltiderna och äter mera, Även börjat äta en skiva hälsa bröd och börjat med chiafröna. Äter nog lite mera keso än vad jag gjort innan men har istället bytt ut det mot tex mina smörgåsrån eller annat.

• tjejhalmstad
    K grrl skrev 2015-01-20 12:15:25 följande:
    Hur mycket mer väger du nu jämfört med för två månader sedan?

1400 i snitt per dag menar du väl? Om du verkligen går upp i vikt på det ligger du inte i kaloribalans och måste justera.

har gått upp 1.5kg. men visst, någon dag har jag kommit tillbaka ner igen men ser ändå en uppgång.

Oj, visst menar jag i snitt 1400k om dagen enligt appen. Just nu tränar jag ingenting då jag ändå ligger på underskott och vill inte göra av med allt för mycket då jag vill försöka få tillbaka mensen. Kan enligt tabeller på nätet ligga runt 1800kalorier om dagen för att behålla vikten, ifall jag löptränar 3 ggr i veckan ska jag kunna äta minst 2000 men har aldrig kommit upp i det ändå.

Godis, bröd, pasta m.m äts inte utan håller mig i övrigt till samma kost varje dag. Kan detta göra att kroppen vant sig vid det?

• tjejhalmstad
    K grrl skrev 2015-01-20 13:56:07 följande:
    1,5 kilo är ingenting, det är inom felmarginal/vattenvikt.
    Visst kan det vara så men samtidigt har vågen gått neråt innan och håller samma kalorinivå m.m men nu ser man en ökning hela tiden.
Svar på tråden Kalorier för att behålla vikt