• Rataxes

Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.

För 10 månader sedan gick den nuvarande skolministern ut i skvallertidningen Aftonbladet med en debattartikel där han beskrev hur de rödgröna skulle rädda skolan på 100 dagar. Hittills har hans insatser bestått i ett antal youtubevideos där han talar till landets lärare som om de vore små barn, samt ett löfte att under våren besöka samtliga landets kommuner och diskutera skolan. Snällt räknat skulle det innebära strax under 3 kommuner om dagen. Realistiska bedömningar kanske skulle vara något för Frigolitpojken att börja med? Egentligen är inte problemet att inget har hänt under 100 dagar, utan vad som kan hända resten av mandatperioden med Frigolitpojken som skolminister.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-12 12:53
    Glömde ju länken till artikeln i skvallerblaskan :-/

unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab
  • Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 18:45:03 följande:

@ Rataxes

My god vad du är förutsägbar. Självklart plockar du fram ultrahögerns egen lilla favorittant på området. Jag har läst henne. Hon har fel. Liksom major rotting som inte begriper vad han pysslar med. Båda de bordets del av lite riktig pedagogisk forskning istället för att sitta på kammaren och tycka saker.

Jag vet fö vilka som genomförde kommunaliseringen. Det gör den inte bättre. Fråga dig själv följande; vad har förändrats sedan 80-talets toppnoteringar? Är det à) lärare och elever har förslappats. Eller är det B) kommunalisering, friskolereformen och målrelaterade betyg?

Och hur ska skolan bli bättre med en utbildningsminister som inte kan ta ansvar och en historiskt svag regering utan reformkraft eller idéer för framtiden?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Ogenomtänkt

@ Rataxes

Måste man gilla alla fridolins idéer bara för att man är vänster?

Ja, jag tror enda sättet är breda överenskommelser på saklig, genomarbetad grund, utan massa ideologiskt tjafs och prestige. Skolan är ingen experimentverkstad där man ska ta politiska poänger.

Tyvärr syns ingen ljusning i dagsläget.

• Mentat
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 13:42:00 följande:

Fråga dig själv varför svensk skola låg i topp på 80 och 90-talet. INNAN det fria skolvalet, kommunaliseringen och friskolereformen kom till och raserade svensk skola

Men nä, det vill ni aldrig ni borgare.

Och du Mentat, det tog två decennier. 90- tal och 10-talet.

Enda som hjälper är en statlig, enhetlig skola.

Till att börja med vill jag framföra en gratulation till ett osedvanligt välvalt nick!

Sedan, vad gäller decennierna så lägger jag till 70- och 80-talen också. Det var Lgr69 som tog bort kraven på eleverna och lade grunden för "flumskolan". Förfallet kunde dock döljas så länge vi hade kvar de gamla, kunniga, lärarna. De har dock gått i pension sedan länge.

På radion häromdagen talade en språkprofessor om ett test där äldre människor jämfördes med unga lärarstudenter, det gällde att hitta fel i en text. De äldre hittade i princip allt medan lärarstudenterna inte ens klarade av skillnaden på personligt och reflexivt pronomen! Med sådana studenter som färdiga lärare kommer det inte att gå bättre än idag i skolan.
  • Anders2015
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 13:42:00 följande:

Fråga dig själv varför svensk skola låg i topp på 80 och 90-talet. INNAN det fria skolvalet, kommunaliseringen och friskolereformen kom till och raserade svensk skola

Men nä, det vill ni aldrig ni borgare.

Och du Mentat, det tog två decennier. 90- tal och 10-talet.

Enda som hjälper är en statlig, enhetlig skola.

Vad Fridolin kommer att möta är ett ekonomiskt läge där skolan har svårigheter att bemöta. Resurser ska omfördelas, mer pengar ska skjutas till. 
    Även den allt större invandringen gör skolfrågan  mer komplicerad. Det med en ekonomi i Sverige och Europa som är under stor press.

Skolan i helhet: Lära sig svenska både för vuxna och barn. Skolan är inte bara för barn och ungdomar. Menar inte att invandringen försämrar skolan men skolan och alla olika utbildningar kan inte jämföras med 80- talet. Fridolin är inte rätt person att  lösa den ekvationen tror jag.

• Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-13 20:14:24 följande:
    @ Rataxes

Måste man gilla alla fridolins idéer bara för att man är vänster?

Ja, jag tror enda sättet är breda överenskommelser på saklig, genomarbetad grund, utan massa ideologiskt tjafs och prestige. Skolan är ingen experimentverkstad där man ska ta politiska poänger.

Tyvärr syns ingen ljusning i dagsläget.
    Unge Herr Fridolin är den Inbillningsminister som din statsminister har valt till ämbetet. Deal with it.

Jag hade föredragit att Rottingmajoren fått fortsätta.
  • Ogenomtänkt
    Mentat skrev 2015-01-14 06:46:27 följande:
    Till att börja med vill jag framföra en gratulation till ett osedvanligt välvalt nick!

Sedan, vad gäller decennierna så lägger jag till 70- och 80-talen också. Det var Lgr69 som tog bort kraven på eleverna och lade grunden för "flumskolan". Förfallet kunde dock döljas så länge vi hade kvar de gamla, kunniga, lärarna. De har dock gått i pension sedan länge.

På radion häromdagen talade en språkprofessor om ett test där äldre människor jämfördes med unga lärarstudenter, det gällde att hitta fel i en text. De äldre hittade i princip allt medan lärarstudenterna inte ens klarade av skillnaden på personligt och reflexivt pronomen! Med sådana studenter som färdiga lärare kommer det inte att gå bättre än idag i skolan.
    Grattis själv! Till att vara nummer fyra som tycker att mitt nick är relevant att ta upp i diskussionen...;)

Ja, jag har hört det där med lgr69 förut, men hittills inte sett ett enda bevis för att så skulle vara fallet; magkänsla, tyckande och allmänt missnöje med socialdemokratin räknas inte som bevis.

Din tes med "gamla lärare" är lite barnsligt tycker jag. Lärares kompetens har inget med ålder att göra. men om vi tar det på allvar så det håller inte.Alla dessa lärare slutade inte tvärt år 90. Det fanns inget tapp innan 2000-talet
    År 96 var det för övrigt fortfarande mycket höga antagningspoäng till lärarhögskolorna i Sthlm och Göteborg. 5.0 på inriktningen samhällsskunskap för blivande gymnasielärare.

nedgången för lärarhögskolorna började lite smått under 90-talet, men kom inte igång ordentligt förrän 2000-talet. De lärare som gått under 2000-talet utgör en liten minoritet på skolorna idag.

Eleverna i Sverige presterade bra fram till 2000-talet då det sjönk drastiskt. Något måste ha hänt när dessa elever började skolan på 90-talet; lgr 94 med betygsinflation som följd. kommunalisering, friskolereform, fritt skolval.
  • Ogenomtänkt
    Rataxes skrev 2015-01-14 10:12:20 följande:
    Unge Herr Fridolin är den Inbillningsminister som din statsminister har valt till ämbetet. Deal with it.

Jag hade föredragit att Rottingmajoren fått fortsätta.
    Han är din statsminister också. Eller har du redan flyttat...?

Eftersom Fridolin faktiskt har jobbat som lärare och vet något om skola, till skillnad från rottingmajoren, plus att jag tycker rottingmajoren prioriterat fel saker (rottingmajoren vill ha statlig skola. Bra tycker jag. Men inte det andra.), så tycker jag ändå att Fridolin är bättre. Om än inte helt bra.

• Ogenomtänkt
    Anders2015 skrev 2015-01-14 07:52:12 följande:
    Vad Fridolin kommer att möta är ett ekonomiskt läge där skolan har svårigheter att bemöta. Resurser ska omfördelas, mer pengar ska skjutas till. 
    Även den allt större invandringen gör skolfrågan  mer komplicerad. Det med en ekonomi i Sverige och Europa som är under stor press.

Skolan i helhet: Lära sig svenska både för vuxna och barn. Skolan är inte bara för barn och ungdomar. Menar inte att invandringen försämrar skolan men skolan och alla olika utbildningar kan inte jämföras med 80- talet. Fridolin är inte rätt person att  lösa den ekvationen tror jag.

vem tycker du då?
  • Anders2015

Gustav Fridolin har arbetat inom skolan men det gör honom till den som räddar skolan på 100 dagar eller säg 365 dagar. Om man inte förstår att det är komplicerat att öka invandringen som redan är så stor att skolan redan är överhettad. Det problemet fanns inte på 80-talet som alla förstår.

Vem i stället för Fridolin? Stefan Löfven kunde ha kikat inom det egna ledet.

Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.