• Rataxes

    Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.

    För 10 månader sedan gick den nuvarande skolministern ut i skvallertidningen Aftonbladet med en debattartikel där han beskrev hur de rödgröna skulle rädda skolan på 100 dagar. Hittills har hans insatser bestått i ett antal youtubevideos där han talar till landets lärare som om de vore små barn, samt ett löfte att under våren besöka samtliga landets kommuner och diskutera skolan. Snällt räknat skulle det innebära strax under 3 kommuner om dagen. Realistiska bedömningar kanske skulle vara något för Frigolitpojken att börja med? Egentligen är inte problemet att inget har hänt under 100 dagar, utan vad som kan hända resten av mandatperioden med Frigolitpojken som skolminister.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-12 12:53
    Glömde ju länken till artikeln i skvallerblaskan :-/

    unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab
  • Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.
  • Ogenomtänkt

    @ Mentat

    Jag har aldrig presenterat majorens personlighet som ett argument. Jag tycker han verkar rätt trevlig faktisk (inte för att det har med saken att göra) . Och jag håller med honom om förstatligandet av skolan, som jag redan nämnt.

    Ja, Finland skulle eventuellt kunna tas fram som indikation. Men då kvarstår faktum att svenska elever presterade mycket bra ända fram till början av 2000-talet. Det fanns alltså ingen "gradvis process" utan tappet kom precis lagom till att de elever som gått i 90-talets skola deltog i PISA. Jag uppfattar det som ett bevis på samband.

    Om fyra genomgripande förändringar av svensk skola har genomförts sedan 90-talet så borde det ju vara dessa som vi ser resultatet av nu. Inte något som hände för 45 år sedan. Och det är inga små förändringar; de har förändrat svensk skola i grunden.

    Men du menar istället att något som hände för 35 år tidigare sinte fick något genomslag alls förrän på 2000- talet pga av att det fanns en del lärare kvar som var bra? Och jättereformerna under 90-talet, spelar de ingen roll alls då enligt dig?

  • Anders2015
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 20:36:07 följande:

    @ Anders 2015

    Nej, Varken Fridolin eller någon annan kan rädda den svenska skolan på 100 eller 365 dagar. Problemen är djupa och mångfacetterade. Den stora invandringen är absolut en utmaning. Och betygsinflation, och kvalitetsskillnader inom landet, och lärarnas låga status, och dåliga lärarutbildningar, och svenska folkets allmänt låga värdering av bildning. Osv.

    Jag upprepar att jag tror på bred, blocköverskridande uppgörelse som baseras på gedigen forskning. Och det kommer att ta tid.

    Jag vet inte riktigt vem annan i S det skulle vara som skulle kunna påbörja ett sådant arbete.. Kanske Mikael Damberg; jag har fötroende för honom och tycker att han är en duktig politiker. Jag har dock inga höga förhoppningar vad gäller skolans framtid. Det var längesedan något bra gjordes på det området.


    Att forskning, utbildning och utmaningar står högt på agendan och även lärares status tror jag alla håller med om. 

    Att invandringen har skapat problem med ekonomiska resurser till utbildning och skola tror jag dem flesta förstår.
    Menar att resurser och hur dem ska placeras gör det mer komplicerat och att politikerna inte riktigt var med på notan där.

    Gustav Fridolin retar gallfeber på många med sin arrogans. Han saknar verklighetsuppfattning gällande samhälle och ekonomi.

    Mikael Damberg har en klart bättre ekonomiskt sinne och har en helt annan syn på verkligheten än Fridolin. Och det hade gett förtroende och att bred block överskridande uppgörelser hade underlättats. 

    Men att gå tillbaka till 80-talet 90-talet fram till 2000 och jämföra blir komplicerat då vi har helt andra förutsättningar. Lika när det gäller att jämföra Finland. Men vi ska givetvis titta på andra länder och ta lärdom, och givetvis även titta på Finland.

    Även krisen i Europa satte sina spår.

  • Mentat
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 21:43:36 följande:

    @ Mentat

    Jag har aldrig presenterat majorens personlighet som ett argument. Jag tycker han verkar rätt trevlig faktisk (inte för att det har med saken att göra) . Och jag håller med honom om förstatligandet av skolan, som jag redan nämnt.

    Ja, Finland skulle eventuellt kunna tas fram som indikation. Men då kvarstår faktum att svenska elever presterade mycket bra ända fram till början av 2000-talet. Det fanns alltså ingen "gradvis process" utan tappet kom precis lagom till att de elever som gått i 90-talets skola deltog i PISA. Jag uppfattar det som ett bevis på samband.

    Om fyra genomgripande förändringar av svensk skola har genomförts sedan 90-talet så borde det ju vara dessa som vi ser resultatet av nu. Inte något som hände för 45 år sedan. Och det är inga små förändringar; de har förändrat svensk skola i grunden.

    Men du menar istället att något som hände för 35 år tidigare sinte fick något genomslag alls förrän på 2000- talet pga av att det fanns en del lärare kvar som var bra? Och jättereformerna under 90-talet, spelar de ingen roll alls då enligt dig?


    Citaten i mitt inlägg om osakliga argument var direkta citat från dina inlägg så jo, du har använt det som argument. Låt oss gemensamt försöka höja nivån litet.

    Den enkla sanningen är förstås att ingen kan bevisa varken det ena eller det andra. Friskolorna i sig ser jag inte som någon huvudorsak eftersom de dels ofta uppvisar goda resultat och dels var antalet friskolor och deras elever lågt under den tid du påstår att det stora trendbrottet kom.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 20:25:54 följande:
    @ Rataxes

    Jag trodde i min enfald att detta var en diskussionstråd, men det är tydligen en allmän klagotråd på regeringen för missnöjda borgare.

    "Vänstervåp", "inbillningsminister" , "min sambo ser rött"; är det vettiga argument i skoldebatten tycker du?

    Jag är själv akademiker och betackar mig för den typen av "diskussion"
    Du har själv satt nivån, eller hur? Men som vanligt när det gäller gnällvänstern så gäller det inte er själva.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Ogenomtänkt
    Rataxes skrev 2015-01-15 12:10:35 följande:
    Du har själv satt nivån, eller hur? Men som vanligt när det gäller gnällvänstern så gäller det inte er själva.
    Detta inlägg faller tämligen platt när man läser din trådstart.
  • Ogenomtänkt
    Mentat skrev 2015-01-15 07:32:20 följande:
    Citaten i mitt inlägg om osakliga argument var direkta citat från dina inlägg så jo, du har använt det som argument. Låt oss gemensamt försöka höja nivån litet.

    Den enkla sanningen är förstås att ingen kan bevisa varken det ena eller det andra. Friskolorna i sig ser jag inte som någon huvudorsak eftersom de dels ofta uppvisar goda resultat och dels var antalet friskolor och deras elever lågt under den tid du påstår att det stora trendbrottet kom.
    Tja, jag tycker det är stor skillnad på att använda olika öknamn och personlighetsegenskaper som argument i sig, och att driva en tes/argumentation med sakligt innehåll och stoppa in ett öknamn i detta. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

    Vad gäller bevis så finns det flera undersökningar som pekar ut betygsinflation, friskolereform och fritt skolval som bidragande till dagens skolproblem. om än inte ensamt. Men jag har inte sett en enda undersökning/forskningsrapport som visar att "flumskola" skulle skapats av lgr69 och att denna läroplan skulle skapat/bidragit till förfallet i dagens skola. Känner du till någon sådan forskning?
  • Anders2015
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-15 20:13:05 följande:
    Tja, jag tycker det är stor skillnad på att använda olika öknamn och personlighetsegenskaper som argument i sig, och att driva en tes/argumentation med sakligt innehåll och stoppa in ett öknamn i detta. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

    Vad gäller bevis så finns det flera undersökningar som pekar ut betygsinflation, friskolereform och fritt skolval som bidragande till dagens skolproblem. om än inte ensamt. Men jag har inte sett en enda undersökning/forskningsrapport som visar att "flumskola" skulle skapats av lgr69 och att denna läroplan skulle skapat/bidragit till förfallet i dagens skola. Känner du till någon sådan forskning?
    Betygsinflation kan bero på friskolor det får man granska, men en annan stor bov där är den allt större invandringen och att resurser blir svårare att placera i rätt fack.

    Skolan har inte hunnit med och är överhettad. Vuxen utbildningar SFI har enormt med elever och lärare som inte är rätt utbildade i den undervisning som fodras där. Sedan fortsätter problemen från lågstadiet upp till högstadiet för att sedan högskolan inte får den respons den vill ha. SFI har elever som går om och om SFI kostar samhället mycket pengar. Ett bidrag som är bra men kostar åxå.

    Sedan hade vi en jätte kris i Europa som Sverige klarade av rätt bra det får vi inte glömma, och då kom vissa sak frågor i kläm av naturliga själ.

    Skola och utbildning handla inte bara om dem unga och att dem ska skapa spets kompetens, resurser går även till övrig utbildning.

    Skolan måste åxå ha mer strikta och hårdare regler och få individer att visa respekt åt den utbildning som man får i Sverige. I framtiden kan det bli dyrt att utbilda sig på högre nivå om det vill sig illa.
  • FiaMedFunkk

    Frigolit misslyckades med den enda frågan han hade på agendan. Kanske dags att säga förlåt till det svenska folket?

  • Anders2015
    FiaMedFunkk skrev 2015-01-16 00:56:38 följande:

    Frigolit misslyckades med den enda frågan han hade på agendan. Kanske dags att säga förlåt till det svenska folket?


    Tyvärr med Fridolin är att han yttrar sig i många frågor inte bara skolpolitiken. Och Stefan Löfven vågar nog inte gå emot sin högra hand MP,då vinner Alliansen på det? Stefan Löfven verkar i varje fall tro det.

    Denna uppgörelse kommer inte att gagna bla skol politiken det skulle sossarna tänkt på. Ska man göra forskning kring detta?.
  • Anders2015

    Sedan säger Fridolin om man ska sätta betyg i 10 års åldern så röstar man med SD och går emot lärarfacken?. Betygsättning tar tid från lärare och det är ett dilemma man istället borde lägga energi på. 

    Forskningen är delad, lika som att se till andra länder med tidiga betygs sättningar är en bra start för den nya vägen mot en bättre utbildnings form.

    Att yttra sig om att man röstar med ett parti (SD) gällande skolreform är ett uttalande som MP med Fridolin i täten bara stannar upp debatten. Och det skapar problem i att utveckla sig, paj kastning är inte lösningen för skolan bästa.

    En utbildningsminister som håller sig till en skolpolitik för skolans bästa i stället för att ha tunnel seende är att föredra.

  • Rataxes

    Läste att Inbillningsminister Fridolin  ska samla alla producenter av läromedel i skolan. Ministern är upprörd, eftersom det framkommit att historieböckerna saknar kvinnor. Eller saknar – det finns åtminstone inte lika många kvinnor som män i böckerna. Därför ska ministern förhöra läromedelsproducenterna om varför, eftersom läromedel som inte visar lika många kvinnor som män förstärker ojämlikheten i samhället, enligt Fridolin.


    Världshistorien och den offentliga makten har inte varit kvinnornas förrän på senare år, det är därför som vi feminister, såväl före som efter mig, kämpat och fortsatt kämpar för kvinnors rättigheter.


    Fridolins förhör kan därför tyckas välkommet, men hos mig väcker det obehag. En minister ska inte bestämma vad som står i skolböckerna – det är den värsta sortens ministerstyre i mina ögon. Dessutom ger det en förfalskad bild av historien, om för historien viktiga män suddas ut för att kvinnor ska kvoteras in, bara för att det förgångna inte passar en svensk skolminister.


    Givetvis finns många historiska kvinnor som bör lyftas fram för allmänheten, som har glömts bort och soppats undan av högst tvivelaktiga skäl. Men jag vill inte att de lyfts fram på grund av politik, på bekostnad av en korrekt historieskrivning i våra skolböcker.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Mentat

    Upprördheten över att hitta för få kvinnonamn i historieböckerna var verkligen ett lågvattenmärke!

    Uppenbarligen är könskvotering viktigare än att gå igenom vilka som har haft betydelse för historiens utveckling och då kvinnorna inte hade mycket till rättigheter förr i tiden är det inte konstigt att männen överväger.

  • Rataxes

    Hur går det för Frigolitpojken?

    Hans 100 dagar måste vara förbi nu, även om vi räknar om de 100 dagarna till miljöpartistiska 6-timmarsdagar.

    Knallkorken har varit ovanligt tyst den sista tiden, filar han månne på ett sätt att dra ut de 100 dagarna till 10 år?

    Vilken pajas...


    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Dissident

    Skolan och skolresultaten kommer bara bli sämre och sämre så länge vi har en massinvandring från tredje världen. Det kan inte Frigolit eller hans politiskt korrekta kumpaner ändra på.

  • Rataxes

    – Det finns ingenting som talar för att det skulle gå bättre i det här Pisa-provet än det gjorde i det förra, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till SvD.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolor-reformtrotta-efter-pisa-2012_4373913.svd
    Jaha och vem är förvånad?

     Skulle inte Frigolit rädda skolan på 100 dagar. Det kan väl inte vara så att vi haft ett politiskt bedrägeri?
    Nej, sådant sker ju bara på marknaden av elaka kapitalister. Det har jag läst på FL.
    unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/article18480154.ab

    En riktig nolla, med stor flabb, denne Fridolin. Men köttgrytan smakar bra.


    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
Svar på tråden Fridolin och skolan, så räddar vi den på 100 dagar.